handdator

Visa fullständig version : Uppkörning som privatist.



Hornet
2012-01-17, 17:34
Hej! Är ny här på den här trevliga sidan. Och undrar vad ni som körde upp som privatister har för erfarenheter från det? Dåliga som bra. Kommer själv att köra upp så fort jag nu får en tid, Jag kör upp för tungt A. Har själv kört ca 350 mil med handledare och genomfört risk 1an & 2an samt ett godkänt teoriprov. Tips tas tacksamt emot.

Linnex
2012-01-17, 17:47
Jag körde upp för drygt två år sedan som privatist och hade inte tagit några lektioner på skola.
Jag fick köra lågfarten 2 ggr. Slog en kona i högfarten på väg tillbaka i slalomdelen. Gjorde några missar i trafiken men fick kortet och kommentaren "Det här gick ju bra".

Så min erfarenhet är att inspektören inte dömer ut pga av att man är privatist.

Stoffe_G
2012-01-17, 21:40
Öva mycket på konbanorna... Lågfart, högfart och bromsprovet. Det är del tekniska bitar som man inte kan nöta in för mycket...
Öva båda lågfartsbanorna, då det är slantsingling på uppkörningsdagen.

Jag hade kört en hel del konbana genom trafikskolan, men nerverna på uppkörningen gjorde att småmissar dök upp. Fick köra lågfarten en andra gång, och klarade den då.

lasrberglund
2012-01-18, 07:33
Var tydlig att visa med hjälmen att du är uppmärksam. Ögonen syns inte bakifrån.

min uppkörningsgubbe sa åt mig att öva lite på banan först. Förstår efteråt att han kollade mera då eftersom jag var klart mindre nervös än när han senare sa att det är skarpt läge.

Extremt stor skillnad på vem man får som kontrollant iallafall här uppe.

pumpe3
2012-01-19, 20:24
Nu körde inte jag upp som privatist, men som sägs här ovan så kom ihåg att visa tydligt att du tittar runt omkring dig, jag fick rekommendationen av min lärare att när jag skulle åka genom bostadsområdet i Tullinge (där jag körde upp, man får alltid åka genom nånstans där inne) så skulle jag ha foten beredd mot bromsen (så klart utan att småbromsa) för att visa att jag var beredd på att bromsa snabbt vid eventuella händelser som bilar/cyklar/barn bakom höga buskar osv.

Sent from my Galaxy Note