handdator

Visa fullständig version : Harley



honda500
2012-01-12, 19:51
Hej,

Ni som har erfarenhet av Harley Davidson, vad har ni för erfarenheter?

Hur uppfattar ni Harley Davidson genom tiderna?

Honda500

honda500
2012-01-14, 00:52
Ingen på forumet som har erfarenhet av Harley?

engström67
2012-01-14, 01:28
Verkar dåligt,enda erfarenhet jag har är att jag provat en del nya och gillar dom,snygga skönt ljud,vackra att studera men vill ej ha customhoj,men vore ju väldigt intressant ifall jag skulle byta till custom,sedan har jag hört att det finns en del årsmodeller som man ska passa sig för,men minns ej vilka det är.Men det vet nog dom flesta Harley åkare om man frågar dom:)

Jåke
2012-01-14, 01:48
Provat två olika, dels en Night Train med Evo-motor och en V-Rod med Revolution-motor. Den första har varken väghållning eller charm, handtagen är för stora, fotplattorna likaså. Allt är tungjobbat och överdimensionerat, ungefär som en gammal lastbil eller traktor. Jämn fart i 80 var den rätt OK, men så fort man ville ändra på nåt, som att svänga för vägen var krokig... Så fick man sänka farten i god tid för allt tog i och bromsarna var inte mycket att komma med. Det stretade lite som mest. Sittställningen helt Ok för mig som är 188 cm, faktiskt bekväm om man bortser från vibrationerna. Funkar säkert bra för V-twin touring på raka vägar i lagom tempo.

V-Rod är rätt kompetent, och faktiskt rätt OK att köra/åka med även på vanliga landsvägar (om man bortser från sittställningen). Den nya motorn är som vilken modern motor som helst. Fungerande. Fortfarande är reglage och liknande överdimensionerat och ganska trögjobbat, känns lite som att hantera reglagen i en gammal Volvo och bromsarna är okänsliga. Det bromsar utan att du vet riktigt hur mycket, och sedan låser det plötslig utan att du får nån förvarning. Är du kort kan du inte ha de första årsmodellerna, fotpinnarna sitter riktigt långt farm och körställningen är överlag konstigt utformad. Jag fick sträcka på benen och hade styret nästan i magen. Min sambo kunde inte provköra för hon nådde inte fram med fötterna. Åtgärdat på senare modeller.

Det är tunga hojar bägge två, gjorda för att gå lite längre i en bestämd fart utan alltför mycket svängande eller insats från föraren. V-Rod och dess efterföljare är nåt helt annat än de modeller som fortfarande har Evo-motorn. Kom ihåg att detta är iaf 5 år sedan, så det är inte senaste årsmodellerna direkt. Men å andra sidan har inte mycket ändrats de senaste 10-20 åren...

Som image och livsstil betraktat är H-D oöverträffat. Som motorcykel överskattat. Ingen KÖR en H-D, den ÅKER man på. Det är ett märke med sin egen inriktning, varken mer eller mindre. Utvecklingen har dock för länge sen sprungit ifrån dem tekniskt och säkerhetsmässigt, men de har ju en ganska stor marknad ändå.

honda500
2012-01-14, 02:00
Jag är lite nyfiken på kvalite'n på 90 tals electr glide och road king med evo motorn? Skulle ni köpa en hd med evo-motor som har rullat mer 5000 mil? De senaste två årens harley modeller har imponerat på mig. Sen de uppdaterade ramen så tycker jag att road kingen känns som att köra en japansk hoj! Innan 2009 var ramen mjuk samt taskiga bromsar. Tror dock inte att twin cam motorn håller mer än i 10000 mil. Vad tror ni?

Jåke
2012-01-14, 02:01
Jag tror inte motorn räknar mil...

honda500
2012-01-14, 02:02
Tycker att det är synd att hd inte ger sig in på de mindre hoj segmenten. Tänk er en mini road king :-)

Jåke
2012-01-14, 02:05
Buell har ju stått för de mindre hojarna, med motorer från H-D och sedemera även faktiskt uppköpta av H-D. Man har ju även försökt sig på racing vilket i praktiken innebär mindre hojar, men tekniken de använder tillåter inte riktigt att man gör saker mindre. Då måste man konstruera om, och det tror jag inte man vill då det inte skulle vara förenligt med den image man vill hålla, och den kundkrets man har.

Det var ju så svårt för dem att få fram Revo-motorn att de var tvungna att gå till en europeisk biltillverkare för att få hjälp... Då är det tufft att börja bygga mindre hojar. Tyvärr, för egentligen skulle jag vilja hålla med dig.

honda500
2012-01-14, 02:16
Måste pinsamt nog säga att jag inte riktigt hänger med på vad du menar:o


QUOTE=Jåke;58773]Jag tror inte motorn räknar mil...[/QUOTE]

Jåke
2012-01-14, 02:24
Måste pinsamt nog säga att jag inte riktigt hänger med på vad du menar:o
Du skrev att du inte trodde den klarade mer än 10 tusen mil. Motorn räknar inte milen, det tvärdör inte vid ett visst miltal. Jag menade bara att det är inte ett fast värde, utan beror på så väldigt många faktorer. Det är iaf vad jag TROR... vilket ju var frågan ;)

Om man servar, byter och renoverar så håller den så länge man har delar. En rätt skött H-D som gått 5000 är nog inga problem, men en som bara servats schablonmässigt och inte fått slitdelar bytta... skulle jag också vara tveksam till.

Det är ungefär som den motor som sitter i min hoj. Rätt skött så verkar den hålla nånstans runt 6-7000 mil utan renovering. Den går fortfarande, kanske riktigt bra, men man bör kolla på lager, kolvringar och annat om man inte vill få ett ras på halsen. Delvis beroende på hur den körts och skötts såklart. :)

honda500
2012-01-14, 02:37
Jag baserade de 10000 problemfria mil jag nämnde på de tester som tyska tidningen har gjort. Deras 5000 mil av road king med twincam motorn att efter 5000 mil var det bara en kolv som låg utanför tillverkarens spec. De diffa så lite att jag efter konsultationer med en maskiningenjör drog slutsatsen att den kan nog rulla ytterligare 5000 mil innan det är dags att renovera motorn. Det är också ngt som jag har fått bekräftat via blocketannonser som jag har kollat. Runt 9000 mil verkar det som börjar behövas pillas med motorn. Jag tror att japanska glidare kan nog rulla 20000 mil problemfritt.

Jåke
2012-01-14, 02:47
Runt 9000 mil verkar det som börjar behövas pillas med motorn. Jag tror att japanska glidare kan nog rulla 20000 mil problemfritt.

Ja, det är nog rimligt. Jag har bara lägre humor än vad man kan förvänta sig ibland...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Ove
2012-01-14, 10:43
Jag baserade de 10000 problemfria mil jag nämnde på de tester som tyska tidningen har gjort. Deras 5000 mil av road king med twincam motorn att efter 5000 mil var det bara en kolv som låg utanför tillverkarens spec. De diffa så lite att jag efter konsultationer med en maskiningenjör drog slutsatsen att den kan nog rulla ytterligare 5000 mil innan det är dags att renovera motorn. Det är också ngt som jag har fått bekräftat via blocketannonser som jag har kollat. Runt 9000 mil verkar det som börjar behövas pillas med motorn. Jag tror att japanska glidare kan nog rulla 20000 mil problemfritt.

:( Slitageskada redan efter 5.000 mil låter allvarligt, även om det "bara" är på en kolv. Verkar som kvalitén på HD ligger något halvsekel efter japanerna. :rolleyes:

:) MEn dom är bättre på krom och det kanske väger uppp det hela... :hello:

engström67
2012-01-14, 10:53
Slitageskador efter 5000mil är ju inte så ovanligt på andra märken heller.Tidningen Motorad kör ju 5000mila test på alla möjliga hojar och det är ju många hojar där som drabbas av massa slitage och haveri,Bmw tex,dras ju av massa fel,motorbyten osv och massa annat.Men även andra märken dras ju med fel på 5000mila testen,så inte bara Harley:)

honda500
2012-01-14, 11:37
Väl talat! Läs motorrad och döm sen. Om du kan lite tyska gå in på deras hemsida så finns en hel del tester som du kan läsa. Jag blev förvånad att harley klarade sig bra och bmw gs 1200 vad jag kunde förstå fick omfattande kritik. Japanska modeller får också en hel del kritik.

honda500
2012-01-14, 11:46
Jag kommer lägga upp några länkar från motorrad.de sår du läsa själv och görs en egen bedömning.

QUOTE=Ove;58782]:( Slitageskada redan efter 5.000 mil låter allvarligt, även om det "bara" är på en kolv. Verkar som kvalitén på HD ligger något halvsekel efter japanerna. :rolleyes:

:) MEn dom är bättre på krom och det kanske väger uppp det hela... :hello:[/QUOTE]

Bighoj
2012-01-14, 12:33
Jag kommer lägga upp några länkar från motorrad.de sår du läsa själv och görs en egen bedömning.

QUOTE=Ove;58782]:( Slitageskada redan efter 5.000 mil låter allvarligt, även om det "bara" är på en kolv. Verkar som kvalitén på HD ligger något halvsekel efter japanerna. :rolleyes:

:) MEn dom är bättre på krom och det kanske väger uppp det hela... :hello:[/QUOTE]

Jo,kromet är bra för att vara kinesiskt och det håller så länge den står inomhus.Har vänner som kör HD och efter ett par år har skruvar och krom börjat rosta.
Harley Davidson och Lifan har ungefär samma kvalitet på sitt krom enligt min uppfattning.
HD är HD med allt vad det innebär och trots att jag personligen inte gillar dom speciellt mycket så tycker jag att dom ska hålla fast vid sin grej.

honda500
2012-01-14, 12:39
Rost har jag hittat även på japanska hojar efter ett till två år. Yamaha bulldog samt kawasaki kle 500.

engström67
2012-01-14, 15:25
:( Slitageskada redan efter 5.000 mil låter allvarligt, även om det "bara" är på en kolv. Verkar som kvalitén på HD ligger något halvsekel efter japanerna. :rolleyes:

:) MEn dom är bättre på krom och det kanske väger uppp det hela... :hello:

Nu är ju jänkarna kända för att bygga nästan outslitliga motorer i bil och lastbilar och vad det gäller Harleymotorer vet jag inte riktigt,men väl skötta så går nog dom lika länge som andra skulle jag tro.I tanke på hur många som missköter sina hojar,bara kör,åker på dålig lågprisolja mm så går det ju att ta död på dom flesta motorer:)

honda500
2012-01-14, 19:22
Ove, här kommer första länken. Flera kommer stx.




http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/dauertests/dauertest-abschlussbilanz-harley-davidson-road-king/90733

Testet ofattar 3 sidor.

http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/dauertests/dauertest-yamaha-fjr-1300-100000-kilometer/104001

http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/dauertests/dauertest-yamaha-xvs-650-drag-star/106246


http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/dauertests/dauertest-abschlussbilanz-honda-cbf-1000/101930


:( Slitageskada redan efter 5.000 mil låter allvarligt, även om det "bara" är på en kolv. Verkar som kvalitén på HD ligger något halvsekel efter japanerna. :rolleyes:

:) MEn dom är bättre på krom och det kanske väger uppp det hela... :hello:

honda500
2012-01-14, 19:26
http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/dauertests/dauertest-abschlussbilanz-aprilia-na-850-mana/281479

Intruder
2012-01-18, 14:27
Nu håller ja med Engström för det är fakta
Service är det viktigaste
Efter EVO motorn kom till HD så är det inte sämre en någon annan hoj

Delerium
2013-11-29, 16:51
Köpte mig en ny HD Fat Bob i somras och tycker kvalitetsintrycket är högt. Inte en massa plast och billiga material utan en ganska så gedigen konstruktion. Körde en Honda Hornet förut och tyckte det var en trevlig cykel men harleyn känns mer "premium" om man nu kan uttrycka sig så. Man sitter bra, fin känsla i reglage och inget klonk i växellådan. Den är tyngre än hondan och har lägre maxeffekt men vridet är något helt annat så den känns förhållandevis pigg. Har hängt på bättre flödande luftfilter och ljuddämpare samt bänkkört vilket gör en del del på prestandan. Åker med lätthet ifrån kompisarnas 600cc sporthojar vid rödljusen så vida de inte står o varvar som tokar och slirar på kopplingen men på motorvägen har man ju ingen chans vilket inte är så konstigt då den väger mer och har lägre maxeffekt. Just Fat Bob har ganska så bra bromsar och vägegenskaper jämfört med andra HD så i det avseendet känner jag mig inte särskilt begränsad.


På det stora hela är jag riktigt nöjd men kan hålla med om att det finns vissa brister. Rosta kommer den garanterat göra i vårt nordiska klimat om man inte tar väl hand om den eftersom det är mycket krom/metall och ganska dålig rostskydd. Men skam den som ger sig. Var förbi en rostskyddsfirma som sprutade in flytande vax genom dräneringarna i ramen (kostade bara en knapp hundring) och gav mig en burk som jag själv penslar på utsatta ställen. Passar även på att polera upp den ordentligt och lägga på lackskydd nu på vintern. Får hoppas det hjälper, har klarat sig bra hittills.

Intruder
2013-11-29, 19:54
Nu vet jag inte vad Jåke kan om hojar men
1 Night Train har inte fotplatter
2 Är det EVO-motorn så är den 1999 eller äldre (den motorn fanns mellan 83-99 )
Kromet kommer från taiwan på nästan alla hojar idag
Sen har du felet med alla hempulare som inte kan något vilket HD lider av !
Vad jag menar med hempulare är att dom byter avgasystem utan att bestycka rätt vilket tar död på dom flesta maskiner

Shaun
2013-11-29, 20:11
Jag har haft 4 st Harleys. Alla tourings modeller. Har åkt både korta sträckor samt ner i Europa/Norge. Samtliga har gett mig många sköna mil och fina minne. Inköpspris är högt men så är inbytes pris om man sköter om hojen. Vibrationer finns men det vet man när man köper hojen. Japaner är mycket bra höjer men fortfarande bara kopior av originalet.

Hondamannen
2013-11-29, 21:45
Jag äger ingen harley eller glidare men jag har kört både japanska glidare och harley. De första harley jag körde var 2006 och då hade de fortfarande den mjukare chassin. Mjukare chassin gjorde att harley var lite annorlunda i sitt uppförande och på sitt lite unik. När chassin uppdaterades 2009 så blev den nästintill som en japansk glidare i sitt uppförande bortsett ifrån driftsäkerhet och vibrationer.. Även om det har blivit bättre när de gäller driftsäkerhet så är de ljusår ifrån japanska hojar.

Japanska glidare är nästintill perfekta men tyvärr väljer de inte att gå sin egen väg och väljer istället att förstöra en perfekt hoj genom att bygga in vibrationer. Dessvärre har med tiden blivit dyra att serva i förhållande till harley.

Det vore bra om japanarna gick sin egen väg och byggde bra och vibrationsfria glidare.



Jag har haft 4 st Harleys. Alla tourings modeller. Har åkt både korta sträckor samt ner i Europa/Norge. Samtliga har gett mig många sköna mil och fina minne. Inköpspris är högt men så är inbytes pris om man sköter om hojen. Vibrationer finns men det vet man när man köper hojen. Japaner är mycket bra höjer men fortfarande bara kopior av originalet.

Shaun
2013-11-29, 22:29
Det löner sig aldrig att kopiera. Jag har också haft Jap glidare. Kawasaki 1500 CT, Suzuki Intruder mm. Bra hojar men utan själ. Att jag hittar tillbaka till HD är just känslan jag får när jag kör och även när jag står still ( och vibrerar) ��.

Hondamannen
2013-11-29, 22:53
Vi har lite olika åsikter om detta. Det lönar sig när kopian är bättre än orginalet och kostar mindre i inköp. Det är i alla fall vad jag tycker men jag tycker också om Harley men inte för att den är bra på något sätt. Jag gillade den mjuka chassit men allt vad det innebär.

Shaun
2013-11-29, 23:02
Att ha olika syn och åsikter är det som är intressant och ge oss alla olika hojmodeller att köra !!

Hondamannen
2013-11-29, 23:10
Absolut Shaun. Har inget emot Harley, skulle de sjunka lite mer i pris så skulle jag nog själv kunna tänka mig att köpa en äldre men just motiverar inte det höga prisläget att köpa en harley. Hur mkt har din gått och vad är det för årsmodell?

Jåke
2013-11-29, 23:27
Nu vet jag inte vad Jåke kan om hojar men
1 Night Train har inte fotplatter
2 Är det EVO-motorn så är den 1999 eller äldre (den motorn fanns mellan 83-99 )
Kromet kommer från taiwan på nästan alla hojar idag
Sen har du felet med alla hempulare som inte kan något vilket HD lider av !
Vad jag menar med hempulare är att dom byter avgasystem utan att bestycka rätt vilket tar död på dom flesta maskiner

Bägge var nya demohojar... Och jag minns troligen fel om fotplattorna eftersom det med största säkerhet var pinnar precis som du skriver. Intrycket har jag dock nerskrivet. Min kunskap om hojar i övrigt är väl begränsad till ett antal provkörningar.

Sent from my LT25i using Tapatalk

Delerium
2013-11-30, 14:25
Som sagt så är harleys rent allmänt ganska utsatta för hemmapulare/ombyggnader. Visst kan man byta avgassystem förutsatt att den mappas om så man får korrekt bränsleblandning men när man går längre och börjar greja med kamaxlar o annat riskerar man att avsevärt förkorta motorns livslängd och försämra driftsäkerheten. Låter man motorn vara som den är så tror jag inte att den håller sämre än en japanare. Sen så är de dessutom tämligen enkla att renovera om det skulle behövas.

Shaun
2013-11-30, 15:27
Jag har köpt en Heritage Classic i år. Fast den är en 2011 årsmodell. Just nu är det 200 mil på mätaren.
Fick ett bra pris här i Gbg.

Hondamannen
2013-11-30, 15:38
Grattis! Det är en jävligt snygg modell. Det är den modellen samt road king som jag gillar mest.

Shaun
2013-11-30, 16:47
Tack hon är jätte fin. Jag gillar den nya ramen och fjädringen.
Harleys snyggaste model tycker jag. Road King är näst bäst.

Hondamannen
2013-11-30, 16:53
lol Shaun. Min lista är det omvända :-) sen gillar jag också electra glide och därefter kommer denna modell

http://www.blocket.se/vasternorrland/Harley_Davidson_XL883R_Roadster__Kop_nu_betal_5090 6160.htm?ca=14&w=3

Delerium
2013-12-01, 01:18
Ja i den här listan verkar HD stå sig ganska så bra. Road kingen hamnar högst upp.

http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung/298481

Hondamannen
2013-12-01, 01:40
Det var väldigt lite fel på den har jag för mig. Det var en kolv som låg lite utanför spec efter 5000 mil.



Ja i den här listan verkar HD stå sig ganska så bra. Road kingen hamnar högst upp.

http://www.motorradonline.de/dauertest/tabelle-motorrad-dauertest-wertung/298481

Delerium
2013-12-01, 20:01
Ja, bättre än diverse olika japanska och europeiska hojar så som Honda, Suzuki, Yamaha, Kawasaki, Triumph, BMW och Ducati. Konstigt då HD enligt en del självutnämnda experter är så usla och har så dålig kvalitet. Och vad som är ännu konstigare är att de som påstår att HD är så dåliga för det mesta aldrig själva har ägt någon.

Hondamannen
2013-12-01, 21:45
Dåligt rykte är svårt att tvätta bort. Sen kan man alltid med hjälp statistik vända på saker och ting. Harley ger väl 2 eller tre års garanti medan suzuki, yamaha och honda ger 5 års garanti. Med tanke på vad harley begär för sina hojar borde de kunna erbjuda mer om de nu är så bra som denna undersökningar visar på. Jag tror att harley har kommit en bit sedan 70 talet men de kan fortfarande inte jämföra sig fullt ut med japanska hojar och så vitt jag vet så har japarna varit involverad vid ett antal tillfällen när harley har försökt att vidare utveckla sina produkter. V-rod är väl konstruerad av tyskar eller?

Hondamannen
2013-12-01, 21:47
Sen är det bara ett par modeller av varje märke som är representerad och inte hela deras produktutbud.
Varje märke har alltid några modeller som är bättre samt några som är sämre.


Sen kan man ju undersöka och kolla vilket märke som säljer mest i Sverige samt i resten av världen.

Helgoson
2014-03-18, 00:09
Sen så undrar jag som inte har en susning om Harley eller japcracruisers vad man skall välja för typ av Harley om man skall kunna åka problemfritt. Har idag en Shadow C2 750 som är skottsäker. Men den har inte rätta känslan som jag tror att en Harley har. Jag skruvar en hel del själv men klyver inte en motor på en kafferast. Om jag vill ha en Harley, vad skall jag sikta på?

Delerium
2014-03-18, 00:42
Sen så undrar jag som inte har en susning om Harley eller japcracruisers vad man skall välja för typ av Harley om man skall kunna åka problemfritt. Har idag en Shadow C2 750 som är skottsäker. Men den har inte rätta känslan som jag tror att en Harley har. Jag skruvar en hel del själv men klyver inte en motor på en kafferast. Om jag vill ha en Harley, vad skall jag sikta på?

Harleys är i dagsläget relativt problemfria så länge man inte börjar skruva sönder dem som tyvärr ganska många gör. Vad man bör vara medveten om är att rostskyddet inte är lika bra som på exempelvis en japanare med skyddande plastkåpor men det är inga större problem om man sköter dem väl. V-Rod motorerna är modernare än de övriga. Inga stötstänger, vattenkylt och högre effekt men inte samma känsla som i de mer klassiska luftkylda maskinerna.

Själv så gillar jag Fat Bob samt V-Rod muscle då de har bra bromsar (dubbla skivor fram) och hyfsade köregenskaper men rent utseendemässigt kanske de inte passar alla.

Darkman
2014-03-21, 22:34
Vill påstå att merparten av alla som har en negativ inställning till märket har aldrig kört en HD utan går på gamla rykten som delvis var sanna förr i tiden. Det mesta handlar om hur man som ägare sköter om sin hoj. Personligen så servar jag tätare än vad som behövs och jag har aldrig haft problem med mina HD-hojar. Har däremot haft problem med en japanare jag hade trots min pedanthet. Finns inget märke som är felfritt men jag kan hålla med om att HD har haft stundtals dålig kvalitet men det var för en herrans massa år sedan, innan min tid som HD-åkare.

Helgoson
2014-03-21, 23:16
Jag har en kompis som är säljare på en välrenomerad MC-butik. Han skriker rätt ut så fort man nämner HD eller Honda Shadow. Shadowen är en vidrig hoj enl honom, och HD kallar han för Harley Parkinson.
Har man en gång fått för sig detta är det nog svårt att släppa, men personligen tycker jag att det är hyfsat omoget.

engström67
2014-03-22, 10:59
Vill påstå att merparten av alla som har en negativ inställning till märket har aldrig kört en HD utan går på gamla rykten som delvis var sanna förr i tiden. Det mesta handlar om hur man som ägare sköter om sin hoj. Personligen så servar jag tätare än vad som behövs och jag har aldrig haft problem med mina HD-hojar. Har däremot haft problem med en japanare jag hade trots min pedanthet. Finns inget märke som är felfritt men jag kan hålla med om att HD har haft stundtals dålig kvalitet men det var för en herrans massa år sedan, innan min tid som HD-åkare.

Håller med dig.Halva nöjet att sköta och putsa på hojen.Och dom nyare maskinerna från Hd går ju fint.Att kalla dom för Parkinson är ju löjligt.Alla stora långslagiga maskiner vibrerar ju oavsett om det är en japs eller Hd.Är själv väldigt svag för en Cross bones eller Street bob.Den dan jag ska ha en glidare så står nån av dom på listan.Har provkört en ny,kommer inte ihåg vad den hette men var dubbla strålkastare fram.Den gick kanon,lite taskiga bromsar kanske men inget problem.

TheCrow
2014-03-22, 11:59
Önskar att jag sket pengar, då skulle jag köpa en Breakout CVO :B Fatbob är ju schysst också. Det enda jag inte gillar med HD är dels prislappen och dels att alla medelålders gubbar som får för sig att skaffa en badass-image och uppleva barndomsdrömmar.

/Freddo
40 år och nytt körkort...

Helgoson
2014-03-22, 18:22
Önskar att jag sket pengar, då skulle jag köpa en Breakout CVO :B Fatbob är ju schysst också. Det enda jag inte gillar med HD är dels prislappen och dels att alla medelålders gubbar som får för sig att skaffa en badass-image och uppleva barndomsdrömmar.

/Freddo
40 år och nytt körkort...

:D :D :D Jag är 14 år äldre än du och har också dessa ambitioner att bli en "bad guy" ....nästan :)

Intruder
2014-03-23, 11:53
Mm men så köper dom en japs först ;-) O tror dom är stenhårda :-)

Helgoson
2014-03-24, 21:27
Mm men så köper dom en japs först ;-) O tror dom är stenhårda :-)

Jaja...men måste ju börja nånstans ;-)

Darkman
2014-03-24, 22:21
Det enda jag inte gillar med HD är dels prislappen och dels att alla medelålders gubbar som får för sig att skaffa en badass-image och uppleva barndomsdrömmar.

/Freddo
40 år och nytt körkort...

Du har ju officiellt gått och blivit gubbe nu så då passar du ju in här perfekt, gubbe. Bara att köpa sig en HD och skaffa badass-image och bli som oss andra. Gör det. Jag vet att du vill.

Nä, skämt åsido.

Har själv inte långt kvar till man officiellt blir gubbe men har trots det kört HD i många år. Många köper tyvärr märket för att som du säger bli "tuffa" och många av dessa "tuffa" gubbar som köper skännvästar och startar Harleyklubb kan inte köra hoj alls (https://www.youtube.com/watch?v=mAuPTo2XfJI) (Youtube-länk). Många har ju inte kört hoj innan utan har bara hojkortet eftersom man fick med det på köpet när man tog sitt bilkort 1900-jämnt (fram till 1975 för att vara exakt).

Skär i hjärtat när jag ser videoklippet.

TheCrow
2014-03-24, 23:14
Jo men köper man i unga år det ju okej. Det är grejen med oss medelkrisare som skaffar HD. Av den anledningen har jag varit väldigt anti Harley för egen del. Men nu råkar ju Breakout vara väldigt snygg. Fast den har jag ju inte råd med så det kvittar.

Så jag har varit mer inne på Triumph men börjat snegla lite på Victory. Så vi får väl se när ABS blir standard.

/Freddo

RymdBörje
2014-03-25, 09:31
Ursäkta, men vilket j***a skitsnack. Tänk att vi fortfarande på 2000 talet lever i en så åldersfixerad värld där det är fult att bli äldre.
Det här tyder väl mer på att "befintliga" HD ägare ser sig själva som en exklusiv skara och då är det ju inte så kul om Svenne Banan också köper en HD.
Varför inte bara välkomna "medelkrisarna" i hojvärlden?

Jag är nog tyvärr benägen att instämma med föregående talare...[The Crow]
Visserligen är mitt egna underlag nog statistisk insignifikant men mina egna observationer stöder teorier om helgrebeller i 40-årsåldern....:rolleyes:

Björn Wallde uttryckte det väldigt och för länge sedan (dryga 20 år sen)....

Fritt ur minnet:

"Här åker man, det regnar, det är kallt och jag är blöt och fryser. Men det är det minsta av mina problem just nu...
Tanken på att när nästa svenssonbil passeras, så sitter de där inne och tänker; titta, där kommer en till sån där jäkla trendnisse, är mycket värre!" ;)

Olle Å
2014-03-25, 09:41
Jag är nog tyvärr benägen att instämma med föregående talare...[The Crow]
Visserligen är mitt egna underlag nog statistisk insignifikant men mina egna observationer stöder teorier om helgrebeller i 40-årsåldern....:rolleyes:

Björn Wallde uttryckte det väldigt och för länge sedan (dryga 20 år sen)....

Fritt ur minnet:

"Här åker man, det regnar, det är kallt och jag är blöt och fryser. Men det är det minsta av mina problem just nu...
Tanken på att när nästan svenssonbil passeras, så sitter de där inne och tänker; titta, där kommer en till sån där jäkla trendnisse, är mycket värre!" ;)

Jag har aldrig kört en Harley. Numera tycker jag den verkar för tung för mig med ryggproblem.
Jag körde runt på grusvägarna med mid Honda Dominator för flera år sedan. Det regnade och var väldigt skitigt. En Harleyåkare mitt ute i ingenstans, stod och funderade vilken väg han skulle ta. Han var nog ett undantag. Kul med skitvägar och att det regnar gör inget, sa han.
Med tanke på hur HD användes under kriget, så är det konstigt att inte flera åkare gör sig besväret att kolla hur det ser ut utanför asfalten. Visst krävs det vana, men.........:eek::eek:

TheCrow
2014-03-25, 10:22
Nu drar du lite stora växlar på vad jag skriver. Folk får köra vad dom vill, jag bara redogör för hur jag resonerar i mitt val av mc.

Men jag har suttit på mängder, dock inte av statistiska mått, av luncher, frukostar och sommarfester där kända och okända "gubbar" i 40- och 50-årsålder suttit pratat om hur de egentligen alltid varit rebeller som gått sina egna vägar. Så nu när amorteringarna på villan och volvon är nere och båda ungarna utflugna så ska de ha en riktig rebellmc, dvs en HD för det är det enda de känner till. Som de flesta andra gubbrebeller.

Därav har jag ett inbyggt motstånd mot att skaffa HD, för jag vill inte bli ihopblandad med ovanstående. Men det är ju kanske mer mitt problem än deras...

/Freddo

RymdBörje
2014-03-25, 18:27
Tyder väl mer på att Björn Wallde anser sig lite mer speciell än andra motorcyklister och absolut inte vill förknippas med den stora massan motorcyklister i detta land. Det är väl ett bevis på att Björn Wallde använder mc:n för att vara rebell...:D

Nu kommer jag inte ihåg...exakt men han hade då åkt HD i åtminstone 20 år...under bl.a AMF-perioden och den ökenvandring den var. Speciell vete sjutton men inte på det sätt du har i tankarna, är jag rätt säker på. Han var mest orolig för att bli ihopblandad med just de trendkänsliga nyblivna helgrebellerna! ! Det här var strax efter att 883 Evo sportstern kommit i ropet...
Han ville precis som jag och många andra inte förknippas med de trendkänsliga som när nästa fluga dyker upp, dumpar hojen för att hänga på nästa trend. Samma sak ser man inom flera andra hobbies som helt plötsligt blir mega-populära.

Not sent from an IThing!

Kakel_anders
2014-03-25, 18:41
Du har ju officiellt gått och blivit gubbe nu så då passar du ju in här perfekt, gubbe. Bara att köpa sig en HD och skaffa badass-image och bli som oss andra. Gör det. Jag vet att du vill.

Nä, skämt åsido.

Har själv inte långt kvar till man officiellt blir gubbe men har trots det kört HD i många år. Många köper tyvärr märket för att som du säger bli "tuffa" och många av dessa "tuffa" gubbar som köper skännvästar och startar Harleyklubb kan inte köra hoj alls (https://www.youtube.com/watch?v=mAuPTo2XfJI) (Youtube-länk). Många har ju inte kört hoj innan utan har bara hojkortet eftersom man fick med det på köpet när man tog sitt bilkort 1900-jämnt (fram till 1975 för att vara exakt).

Skär i hjärtat när jag ser videoklippet.

Man kan vara minst lika manlig på en goldwing, om inte manligare ;)

H1MlK5VPZ84

RymdBörje
2014-03-25, 19:38
Jo, förstår vad du menar. Nya trender dyker ju upp med jämna mellanrum. Dom som fortast hänger på det oavsett om det rör sig om mc eller gymping är ju inte direkt män över 40 utan snarare yngre personer. Så jag tror nog att dom som köper en HD sent i livet har ett gediget motorintresse och drömt om en HD under en stor del av sitt vuxna liv men som prioriterat annorlunda.

Det finns ju inte direkt några "undersökningar" gjorda i ämnet i alla fall inte som jag känner till.

Så lite anekdotiska "bevis" i stället. Vad jag sett och hört pekar i en annan riktning...och jag önskar verkligen att din version är/skulle vara den "rätta".

Min brorsa hade en polare som under flera år undrade varför höll på med något så fånigt som att åka motorcykel...och han svor om inte dyrt och heligt så i alla fall, högt och ljudligt att han aldrig själv skulle sätta sig på något så meningslöst. Han hade väl iofs åkt moppe men det var allt...

Dröm om min förvåning när brorsan helt plötsligt sa: Du kan aldrig gissa vem som skaffat en HD! Det kunde jag inte! :rolleyes:

Jag har träffat på några som börjat åka för att det var trendigt och faktiskt fastnat och fortsatt men de allra flesta har fallit ifrån, sålt hojen eller bara parkerat den och satt sig i bilen.
Få, har haft något långvarigt uppdämt intresse som de helt plötsligt bara vill omsätta i praktiken. Det räcker bara att kolla omkring i byn där jag bor...för 5-10 år sen var det "hur mycket customcyklar som helst"...förra året såg vi regelbundet bara 2. När vädret inte är kul nog och andra intressent drar så. Trevligt nog så har det dykt åtminstone en ny A2-hoj, en Honda 500.

Men det finns väl alla sorter...grejen är väl till viss del, att de allra mest trendkänsliga inte har tillräckligt mycket pengar för att kunna hänga med.

TheCrow
2014-03-25, 20:02
Nog är det så att det är många som när en barndomsdröm utan att egentligen vetat så mycket mer. När den situation som jag beskrev tidigare uppstår så tar man chansen och provar. Men det intryck jag har är att få av dem är några Harley-fans sen barndomen utan det är bara nått man lärt sig med åren och att man i nån mån försöker framstå som nått man inte är, bad-ass eller genuin mc-nörd.

Jag kanske är likadan för allt jag vet. Men jag är inte särskilt intresserad av motorcyklar i allmänhet. Men jag har drömt om mc till och från sen jag var knodd och ville köra cross. Fast mina föräldrar hade inte råd med det så det blev aldrig nått av det. I synnerhet inte som mitt liv har kantats av flera andra kostsamma intressen. Men nu är vi igång iaf och så får vi se om vi blir kvar i träsket och kanske utvecklar det mera.

/Freddo

erikn
2014-03-25, 23:27
Jag kanske är likadan för allt jag vet. Men jag är inte särskilt intresserad av motorcyklar i allmänhet. Men jag har drömt om mc till och från sen jag var knodd och ville köra cross. Fast mina föräldrar hade inte råd med det så det blev aldrig nått av det. I synnerhet inte som mitt liv har kantats av flera andra kostsamma intressen. Men nu är vi igång iaf och så får vi se om vi blir kvar i träsket och kanske utvecklar det mera.

I det där känner jag igen mig faktiskt. I sen moppeålder och övergång till bil hade ett par polare 125:or. Testade ett par gånger polarens DT 125 (typ enduro) och var fast besluten om att själv skaffa kort. Tyvärr av många anledningar dröjde det till jag var 48 (30 år efter B-kortet) innan det blev av. Av ekonomiska skäl blev det i princip en av de billigaste jag kunde hitta på blocket, köpt 17:e april för ett år sedan. Har ca 30 mil kvar till att jag har passerat 1000 mil på hojen, och då har jag i princip bara nyttokört, så tyvärr har det inte blivit så mycket krokiga vägar, mest motorväg. Men kul är det. :banana:

Känslan nu är att skaffa något mer åt sporthållet, men fortfarande något gammalt så att det är billigt i inköp och billigt att äga. Annars fastnade jag väldigt för den Hornet de hade på Gillinge när jag gjorde risk 2:an. Men det får bli om något år eller så då jag tror att den är dyrare både i inköp och ägande.

TheCrow
2014-03-25, 23:34
Dom Hondorna var inte att leka med. Fasen de stod ju nästan av sig själva, så grymma de hade varit att köra upp med.

För övrigt tycker jag att nyttokörning räknas. Det måste inte vara så att man ligger och nöter kurvor bara för att alla andra gör det. Jag väljer småvägar när jag kan men jag kommer nog inte vara ute och köra så där planlöst särskilt ofta. Jag räknar däremot med att fara runt på träffar och fika en del. För mig är det mer av en social sak att åka iväg och träffa folk på ett sätt som inte sker när man har vanlig bil. Däremot är jag inte så intresserad av stora gruppkörningar, ett par tre stycken tycker jag är lagom.

Jag har bara kört 300mil än så länge och de flesta av dom var övningskörning :D

/F

erikn
2014-03-25, 23:51
Övningskörde gjorde jag på moppe... :) Ca 1000 mil blev det innan jag ruttnade på den låga effekten. Men att åka tvåhjuling är kul. Jag hade ju vare sig hoj eller någon att åka med, så det blev 4 dubbellektioner innan jag körde upp. Två på bana för krypkörning (svårast) och två i trafik.

Kul grej, första lektionen åkte vi till Tuvängen i Södertälje. Han frågade om jag ville köra ett par varv (gocartbana) först. Jajamensan sa jag, och efteråt så säger han att jag var gasglad för att vara nybörjare.

Liknande sak med slalombanan, han säger att när man kommer ner till vändningen så ska man stå på, inte fisköra. Så det gjorde jag, och då säger han att riktigt så mycket behöver man inte gasa när man vänder. Anledningen till hans kommentar först var att han har många elever som nästan välter i vändningen för att de åker för sakta. Alltså säger han åt alla att dra på, men jag drog på för mycket... Men jag kom runt utan problem.

engström67
2014-03-26, 07:48
Hehe där ser man,en tråd som totalflippat ur utan mig :):)

engström67
2014-03-26, 07:49
Nu drar du lite stora växlar på vad jag skriver. Folk får köra vad dom vill, jag bara redogör för hur jag resonerar i mitt val av mc.

Men jag har suttit på mängder, dock inte av statistiska mått, av luncher, frukostar och sommarfester där kända och okända "gubbar" i 40- och 50-årsålder suttit pratat om hur de egentligen alltid varit rebeller som gått sina egna vägar. Så nu när amorteringarna på villan och volvon är nere och båda ungarna utflugna så ska de ha en riktig rebellmc, dvs en HD för det är det enda de känner till. Som de flesta andra gubbrebeller.

/Freddo

.Stämmer rätt bra det där :):)

Olle Å
2014-03-26, 12:25
När det gäller HD har jag råkat på några som vill vara " looks alike " med en viss gruppering,
likaså några som inte vill förknippas med dem utan köpt annan stor glidare i stället.
Varför har en del klubbar stora RYGGEMBLEM PÅ SINA VÄSTAR?:confused: REBELLER KANSKE.:D:D:D
Som sagt, smaken är ju delad liksom baken.:)

räven
2014-03-26, 14:40
När det gäller HD har jag råkat på några som vill vara " looks alike " med en viss gruppering,
likaså några som inte vill förknippas med dem utan köpt annan stor glidare i stället.
Varför har en del klubbar stora RYGGEMBLEM PÅ SINA VÄSTAR?:confused: REBELLER KANSKE.:D:D:D
Som sagt, smaken är ju delad liksom baken.:)

Konstigt Olle, ibland ser jag knuttar som har broderad text på sina varselvästar

Olle Å
2014-03-26, 14:54
Konstigt Olle, ibland ser jag knuttar som har broderad text på sina varselvästar

Tror dock icke att brodyr har med rebeller att göra :cheers::cheers:

Ove
2014-03-26, 15:05
Tror dock icke att brodyr har med rebeller att göra :cheers::cheers:

:D Jooda! Brodyren på våra varselvästar har sin rot i att vi gjorde revolt mot att ett visst gäng på ett förgubbat sätt försökte behålla sin eviga ungdom - så det blev 60+ för oss rebeller. :evil: :)

räven
2014-03-26, 15:16
:D Jooda! Brodyren på våra varselvästar har sin rot i att vi gjorde revolt mot att ett visst gäng på ett förgubbat sätt försökte behålla sin eviga ungdom - så det blev 60+ för oss rebeller. :evil: :)

Därför ändras aldrig texten till 70+

Ove
2014-03-26, 17:12
Därför ändras aldrig texten till 70+

:cool: Nevvör!!

Olle Å
2014-03-26, 20:31
:cool: Nevvör!!

Svårt att hålla i tråden. HD har blivit en symaskinstråd.:):)

Helgoson
2014-03-26, 21:19
Jaha ja...det var märkligt hur man lyckas vränga och vrida på begreppet "HD".
Om jag hade råd så skulle jag köpa mig en HD. Anledningen till det är känslan att köra något brutalt som flyttar på sig om man vill. Enkelt förklarat.

Jag behöver inte imponera på någon längre...så gammal är jag.
När jag mullrar runt på min Shadow så gör många tummen upp pga att de inte kan skilja en Shadow från en HD. Förövrigt så köpte jag Hondan bara för att ha en hoj att hålla på med.

Men som sagt...en HD står på önskelistan. Jag kommer inte att åka med väst. :cool:

Jan-Olov
2014-03-26, 23:10
Jag provade en helt ny sportster, detta var för ett antal år sedan då insprutningen var helt ny. Jag blev inte imponerad en kvalificerad skithoj i mitt tycke, inte alls vad jag förväntade mig, och jag var spekulant på en sådan.

racer
2014-03-27, 21:40
Jag provade en helt ny sportster, detta var för ett antal år sedan då insprutningen var helt ny. Jag blev inte imponerad en kvalificerad skithoj i mitt tycke, inte alls vad jag förväntade mig, och jag var spekulant på en sådan.

Det är långt i från alla som tycker som du för den har tillverkats sen 1957 (57år) och är populärare än någonsin :D
själv känner jag flera som har och en med turbo som går som satan i gatan :eek:

engström67
2014-03-28, 18:37
En fatbob skulle jag kunna tänka mig mä.Ska kika på en ny vid tillfälle:)Rätt coola.

Helgoson
2014-03-28, 20:24
Om man tänker såhär: Jag gav 25.000:- för min Shadow...pedantvårdad och går som en klocka. Om man nu lägger på 100.000 och köper en HD. Får man då så mycket mer hoj? Visst...den har lite mer knuff, men är det 100.000:- roligare?

engström67
2014-03-28, 20:35
Om man tänker såhär: Jag gav 25.000:- för min Shadow...pedantvårdad och går som en klocka. Om man nu lägger på 100.000 och köper en HD. Får man då så mycket mer hoj? Visst...den har lite mer knuff, men är det 100.000:- roligare?

Kanske inte,men kul med nytt :)Jag tänker aldrig hur billigt jag kan få en hoj utan det får bli den jag VILL ha. Och vad är 750cc när det finns 1700.Och för 125000 får man ingen ny Hd.Den jag skulle tänka mig kostar 191 och sedan ska det vara nått avgassystem som låter den andas mä:)

TheCrow
2014-03-28, 21:12
För 100.000 får man väl inte så mycket HD? Det är väl bara sportstet och gamla vrak man hittar för dom pengarna.

/Freddo

Helgoson
2014-03-29, 18:31
Frågan är ju om inte HD är lite överreklamerad med tanke på priset. Det är ballt att åka HD...visst, men får man en så mycket bättre hoj för pengarna?

Twenty2
2014-03-29, 19:33
HD har lyckats med att sälja en livsstil.
Har aldrig varit direkt imponerad av HD tidigare. Bestämde mig för att investera i märket förra säsongen då Harleyn i alla fall behåller ett visst basvärde pga märket, om man jämför med japanarna. Sagt och gjort jag hämtade upp en knappt körd 2008 Fat Bob (hade gått 40 mil), och bytte in min Suzuki som hade gått betydligt mer.
Har inte ångrat en sekund att jag hoppade på HD'n, Den går som en klocka, har bra kraft, låter som jag vill att den ska låta och har det utseendet jag vill att den ska ha. Sen är det faktiskt så, hur löjligt det än kan låta en viss kännsla att sitta och puttra runt på en Harley.... Kanske har jag fallit för masspsykosen eller att jag har köpt livsstilen. Jag vet faktiskt inte... men fan vad jag gillar hojen :D

Helgoson
2014-03-29, 20:15
Gillar man hojen så är det gott nog. Jag gillar min Shadow men det fattas något....Knuff! :-)

Joyrider
2014-04-03, 11:13
H-D är unika på så sätt att inget annat märke kan ge mig den känslan som en H-D gör. Hojarna känns levande, som att man har en otämjd best mellan benen, och ljudet det är ren eufori för både öron och själ.

pentti01
2014-04-03, 14:28
Jag måste bara få säga att jag inte förstår denna diskussion ang Harleys,,,
Vad är det som "icke Harley-ägare" retar upp sig på ? Det finns folk som vill åka HD, so What?
Måste man alltid försvara sina intressen ? Jag har träffat Harley-åkare ibland och vet ni ;
dom är bara vanliga glada människor :)

TheCrow
2014-04-03, 15:58
Tror det har att göra med att en del människor känner ett behov av att motivera för sig själv och andra varför de gjort just de val de själva gjort. Fenomenet finns ju i princip över allt, kameror, datorer, bilar, cyklar och till och med hundfolket är ju sånna.

Jag är för lat för att lägga mig i vad andra åker, har nog med att övertyga mig själv :D

/Freddo

Helgoson
2014-04-03, 22:18
Jag retar inte upp mig på HD folket. Jag undrar bara vad som gör en HD så speciell så att man betalar fantasisummor för hojen. Jag har ju aldrig kört en HD , men jag är nyfiken på de argument som finns. Den dagen jag provkör en HD kanske jag också är frälst....vem vet.

pentti01
2014-04-04, 02:53
Jag retar inte upp mig på HD folket. Jag undrar bara vad som gör en HD så speciell så att man betalar fantasisummor för hojen. Jag har ju aldrig kört en HD , men jag är nyfiken på de argument som finns. Den dagen jag provkör en HD kanske jag också är frälst....vem vet.

Så kan det bli; jag har heller aldrig kört en Hd överhuvudtaget men kommer det ett tillfälle ska jag naturligtvis ta den :)

Joyrider
2014-04-04, 16:32
Säger inte att det gäller någon i tråden *host* men det finns tre typer av personer som sågar H-D.


Personer som aldrig har provkört men som trots detta väljer att såga märket vid fotknölarna.
Personer som inte har råd att köpa en. Sågar av den anledningen.
Personer som är en kombination av ovanstående.

engström67
2014-04-05, 00:50
Säger inte att det gäller någon i tråden *host* men det finns tre typer av personer som sågar H-D.


Personer som aldrig har provkört men som trots detta väljer att såga märket vid fotknölarna.
Personer som inte har råd att köpa en. Sågar av den anledningen.
Personer som är en kombination av ovanstående.


Håller med dig..det där stämmer.Har själv provat Hd och inget fel på dom.Den dan jag vill ha en custom så kan det bli en Hd.

Olle Å
2014-04-05, 07:47
Säger inte att det gäller någon i tråden *host* men det finns tre typer av personer som sågar H-D.


Personer som aldrig har provkört men som trots detta väljer att såga märket vid fotknölarna.
Personer som inte har råd att köpa en. Sågar av den anledningen.
Personer som är en kombination av ovanstående.


Du har glömt en fjärde kategori. De som inte vill bli förknippade med vissa konstellationer. Nog så många.:cool::cool:

Joyrider
2014-04-05, 08:38
Du har glömt en fjärde kategori. De som inte vill bli förknippade med vissa konstellationer. Nog så många.:cool::cool:

H-D är vad man gör det till. Ett märke på en hoj till att vara en livsstil. Väljer man bort en hoj eller ett märke bara för att man tror att man blir placerad i ett fack så handlar det bara om dålig självkänsla. I min mening svaga individer som inte kan köra Saab bara för att man arbetar på Volvo eller ha på sig en rosa tröja eftersom det anses vara en feminin färg. Individer som helt enkelt lever sitt liv efter vad andra tycker. Får, (djuret) helt enkelt... får.

engström67
2014-04-05, 10:00
Du har glömt en fjärde kategori. De som inte vill bli förknippade med vissa konstellationer. Nog så många.:cool::cool:

Löjligt.Tänker bara på mitt eget välbefinnande när jag väljer hoj och är ej märkesnörd.Visst vissa ägare är ju
som med Bmw folket,dom går rakt igenom alla andra märken.:rolleyes:.

räven
2014-04-05, 10:32
Löjligt.Tänker bara på mitt eget välbefinnande när jag väljer hoj och är ej märkesnörd.Visst vissa ägare är ju
som med Bmw folket,dom går rakt igenom alla andra märken.:rolleyes:.

Jag har alltid varit en nyfiken hojåkare. Testat nyheter när tillfällen givits. Även provat några stora sk. glidare. Både HD å Japs. Valet är enkelt, det sitter i en själv. Hur vill du köra vad vill du få ut av din hojkörning ?

Ankan1
2014-04-05, 11:10
Såvida man inte har haft en väldig otur med t ex dålig kvalitet och oändliga verkstadsbesök så har jag lite svårt att förstå folk som kör bara hoj om det är ett särskilt märke.Själen i själva hojkörningen sitter inte i märket utan i hur vi som hojåkare nu trivs och väljer att färdas på två hjul oavsett om det är en off road, sporthoj, touring, custom osv.Image nördarna som måste tillhöra en viss gruppering och bara färdas på hojen runt kvarteret soliga helgdagar under ytterst kontrollerade former samt samlar på sig prylar med hojmärkets identitet lider nog av något helt annat problem och letar förmodligen efter en ständig lösning på sitt självbeteende i modemagasin som ex Vogue. :D

engström67
2014-04-05, 11:28
Jag har alltid varit en nyfiken hojåkare. Testat nyheter när tillfällen givits. Även provat några stora sk. glidare. Både HD å Japs. Valet är enkelt, det sitter i en själv. Hur vill du köra vad vill du få ut av din hojkörning ?

så sant så :)

Helgoson
2014-04-05, 20:47
Jag klev ned från en KTM 990 Adventure till en Honda Shadow av ekonomiska själ bara för att jag ville ha en hoj att hålla på med. Har kört ca 30 mil med Hondan , för att upptäcka att detta är inte "min hoj". Jag vill ha lite mer knuff , vilket inte Hondan fixar. Glidarhoj passar mig rätt bra eftersom jag inte gillar att ligga och bröla i 200. Men....jag vill kunna köra om utan att planera i 2 km innan. Om jag hittar en liknande hoj med mer knuff till ett rimligt pris, så köper jag en sån oavsett om det är en HD eller Japcrap...

engström67
2014-04-05, 20:55
Jag klev ned från en KTM 990 Adventure till en Honda Shadow av ekonomiska själ bara för att jag ville ha en hoj att hålla på med. Har kört ca 30 mil med Hondan , för att upptäcka att detta är inte "min hoj". Jag vill ha lite mer knuff , vilket inte Hondan fixar. Glidarhoj passar mig rätt bra eftersom jag inte gillar att ligga och bröla i 200. Men....jag vill kunna köra om utan att planera i 2 km innan. Om jag hittar en liknande hoj med mer knuff till ett rimligt pris, så köper jag en sån oavsett om det är en HD eller Japcrap...

Var ett rejält kliv

Outlaw
2014-04-07, 11:16
Många har åsikter om HD men det är inte många av dessa tyckare som har provkört någon. Kan ju vara en fördel att ha gjort det innan man uttalar sig.

pentti01
2014-04-07, 12:12
Jag klev ned från en KTM 990 Adventure till en Honda Shadow av ekonomiska själ bara för att jag ville ha en hoj att hålla på med. Har kört ca 30 mil med Hondan , för att upptäcka att detta är inte "min hoj". Jag vill ha lite mer knuff , vilket inte Hondan fixar. Glidarhoj passar mig rätt bra eftersom jag inte gillar att ligga och bröla i 200. Men....jag vill kunna köra om utan att planera i 2 km innan. Om jag hittar en liknande hoj med mer knuff till ett rimligt pris, så köper jag en sån oavsett om det är en HD eller Japcrap...

Vilken kubik på Hondan?

pentti01
2014-04-07, 12:14
Många har åsikter om HD men det är inte många av dessa tyckare som har provkört någon. Kan ju vara en fördel att ha gjort det innan man uttalar sig.

Håller med och som jag sagt tidigare ; förstår inte denna diskussion om HD,,,,

Helgoson
2014-04-07, 19:24
Vilken kubik på Hondan?

750 och helt oskruvad.

Helgoson
2014-04-07, 19:26
Många har åsikter om HD men det är inte många av dessa tyckare som har provkört någon. Kan ju vara en fördel att ha gjort det innan man uttalar sig.

Absolut! Men jag tror att de flesta ickeåkare av HD tycker att den är en aning överreklamerad.

Outlaw
2014-04-07, 20:59
Men jag tror att de flesta ickeåkare av HD tycker att den är en aning överreklamerad.

Och det är rätt komiskt faktiskt med tanke på att merparten av alla dessa tyckare aldrig har provkört en HD, precis som du själv. Ta dig en provtur så märker du ganska direkt om hojen är för dig eller inte. Att sitta och spekulera på forum är meningslöst.

pentti01
2014-04-08, 00:02
Och det är rätt komiskt faktiskt med tanke på att merparten av alla dessa tyckare aldrig har provkört en HD, precis som du själv. Ta dig en provtur så märker du ganska direkt om hojen är för dig eller inte. Att sitta och spekulera på forum är meningslöst.

Håller med; att inte denna diskussion dör ut snart är för mig en gåta,,,:confused:
Åk o kör det ni har o gillar, sluta klanka ner på dom andra !

Helgoson
2014-04-08, 19:03
Och det är rätt komiskt faktiskt med tanke på att merparten av alla dessa tyckare aldrig har provkört en HD, precis som du själv. Ta dig en provtur så märker du ganska direkt om hojen är för dig eller inte. Att sitta och spekulera på forum är meningslöst.

Jo, du har helt rätt i det du säger. Jag har sagt det tidigare att jag skall provköra en HD innan jag lägger ner Customträsket. Jag har dessutom aldrig gnällt på eller kritiserat HD...det kan jag ju inte med anledning av att jag inte testat. Men däremot så har jag ifrågasatt priserna på HD. Men det är kanske en annan femma.

Outlaw
2014-04-08, 20:53
Men däremot så har jag ifrågasatt priserna på HD.

Du kanske ändrar åsikt när du väl provkört.

Intruder
2014-04-13, 03:08
Har HD o Intruder . Tjejen har Marauder 800 .
Nöjdast är jag över Intruder men går fett bort pga kardan
Vill testa Warrioren o Victoryn men känns som beg marknaden är för dålig på dom = Dyra tillbehörsdelar
HDen har gått om tillbehör nya som beg om man vill bygga/ändra hojen vilket gör det billigare

Olle Å
2014-04-24, 17:57
Jag har aldrig kört eller ägt en Harley. Hittade idag en tillbehörskatalog över tillbehör till dessa hojar. Den är visserligen från 2004, men i alla fall en imponerande mängd tillbehör. Katalogen innehåller över 600 sidor.
Man köper först en hoj och kan plocka bort allt utom motor och växellåda och så köper man en hoj till i smådelar och plockar ihop dem och vips så har man en exklusiv hoj.
:eek::eek::eek:

TheCrow
2014-04-24, 18:15
Varför gillar du inte kardan?

/Freddo

engström67
2014-04-26, 23:11
Faan jag är såld,finns ingen japs som slår denna.Jag som skulle vänta med en custom. Bra tryck var det i den med,är ju det första jag provar.Sedan gick den för tyst,men det går ju att ändra på:)3701

Intruder
2014-05-10, 09:35
Den är snygg Engström ;-)
Crow pga omdrevning ! Tror det gäller custom hojar i överlag .
Tycker man behöver dreva om dom när man fixar luft o buller för det känns som det saknas en växel då ;-)

Delerium
2014-05-10, 17:47
Faan jag är såld,finns ingen japs som slår denna.Jag som skulle vänta med en custom. Bra tryck var det i den med,är ju det första jag provar.Sedan gick den för tyst,men det går ju att ändra på:)3701

Har en likadan fast 2013 års modell. Gillar den skarpt. Grymt bottenvrid och beter sig bra även då det svänger. Kan rekommendera Rush Slip-Ons om man vill ha ordentligt djupt muller utan att det för den delen låter skarpt eller vasst.