handdator

Visa fullständig version : Vilket hojmärke trivs du bäst med?



Nina
2012-01-12, 15:50
Ja vilket hojmärke trivs du allra bäst med och varför? :)

Nina
2012-01-12, 15:57
Jag trivs med Triumph, känns ergonomiskt perfekt för min kropp. Husqvarnan är toppen, ingen raket men rolig på sitt vis. =)

GeländeSport
2012-01-12, 16:22
Hej Nina,

Jag gillar främst BMW utan att på något sätt vara fanatisk. Jag gillar kardandriften, ergonomin (som passar mig trots min längd), dom ibland udda lösningarna, den särpräglade designen och märkets utstrålning. Det senare är dock väldigt subjektivt...

När det gäller omröstningen ovan så verkar den inte riktigt fungera. Just nu är vi två som har röstat (du och jag). Du har dock två hojmärken markerade och jag ett, alla tre har fått 50% av rösterna var. Det går väl inte riktigt ihop, eller?

Nina
2012-01-12, 17:10
Ingen aning hur det fungerar med hur omröstningen räknar, vet inte varför det är 50% vardera på bara två röster och tre märken. Jag tycker också det ser lite lustigt ut, jag klickade bara i ”Skapa omröstning i detta ämne” och skrev in ett antal siffror, räknade upp hojar på löpande band i skallen (25 hojmärken kom jag på) och fyllde i vardera fält samt tänkte på att jag säkert glömt nåt märke och la till ett 26:e alternativ och klickade på ”Skicka nytt ämne”. Det kanske ger med sig vartefter fler röstar? Dock så är det bara på skoj i väntan på sol och värme. :)

Pewa kanske kan förklara varför det blivit lite tokigt?
PS, jag har dock valt en öppen omröstning så alla kan se vem som röstat på vad, om det är felet tro?

honda500
2012-01-12, 19:47
Jag trivs mycket bra med Honda då jag har haft goda erfarenheter av deras motorcyklar så väl gamla som nya samt att min föräldrar haft goda erfarenheter av deras bilar.

Honda är inte perfekt. Jag tycker att det deras lackkvalite har blivit sämre med åren samt att de något sätt har tappat "charmen" på något sätt. De har blivit för bra kanske man kan säga.

Harley verker ha blivit mycket bättre än deras 70 och 80 tals cyklar men jag anser att de har fortfarande en lång väg att gå innan de är uppe i japansk nivå.

Efter honda så gillar jag yamaha. Haft bra erfarenheter av så väl moped som motorcykel. För mig ligger yamaha mitt i mellan. Varken superbra men inte heller direkt dåligt. Gillar att de har 1000 mila service.

//honda500

pentti01
2012-01-12, 20:21
Borde finnas en ruta : Ingen speciell, gillar många märken. DÅ hade jag röstat ! ;)

räven
2012-01-12, 21:09
Oj va många % de fins

Gert
2012-01-12, 21:43
Borde finnas en ruta : Ingen speciell, gillar många märken. DÅ hade jag röstat ! ;)

Du KAN fylla i flera fabrikat, det gjorde jag iaf. :-)

Nina
2012-01-12, 22:05
Borde finnas en ruta : Ingen speciell, gillar många märken. DÅ hade jag röstat ! ;)

Det var därför jag gjorde dumma-dig-alternativet hi hi. :p

pentti01
2012-01-12, 23:31
Det var därför jag gjorde dumma-dig-alternativet hi hi. :p

Ok, det begrep icke jag,,,:o

Nina
2012-01-13, 06:52
Så spännande, att Honda går i täten hade jag ingen aning om, hade inbillat mig det skulle vara Yamaha.
Finns inte hojmärket med – skriv gärna en rad om märket i tråden. :)

pentti01
2012-01-13, 12:49
Så spännande, att Honda går i täten hade jag ingen aning om,
Jag är inte ett dugg förvånad; Honda är ett stort märke här i Sverige med bra kvalitet , service osv,, OM, jag säger OM, det är något märke jag litar på och gillar bäst , så är det Honda!
Men nu är det så att jag är "en orolig själ" som är nyfiken på att prova många olika fabrikat, gäller även bilar :cool:

Olle Å
2012-01-13, 13:32
Jag har väl kört Honda mest, de sista åren, men de andra har jag inte fastnat för.:hello:

V Saarela
2012-01-13, 15:17
Egentligen bryr jag mig inte om vad jag kör, allt från 50cc till.....jah, hur många kubik det nu finns. Bara den rullar för det ändamålet jag har den för.

Så, egentligen skulle jag väl kunna trycka på alla och skicka iväg :)..men om man nu ska begränsa sig till två:
Hjärtat bultar ju lite extra för Moto Guzzi, medan förnuftet säger Honda.

Bighoj
2012-01-13, 16:24
Honda är ju det i särklass största mc tillverkarna,inget annat märke i världen kommer i närheten vad gäller sålda mc.Skulle dom inte gjort bra grejer hade dom inte sålt heller.Nu pratar jag motorkvalite,att köra problemfritt.
Finishen har väl en del att önska på många modeller,inte minst Goldwingen som jag ju själv kör på.Just vingen blir kanske bättre nu när japanerna tagit hem tillverkningen från USA.

honda500
2012-01-13, 18:17
Jag håller med dig när det gäller finishen på honda motorcyklar men jag tror precis som du nämner att det beror på att hojar inte tillverkas i Japan. Det verkar som andra länder inte att driva företag och tillverka som japanarna.

//honda500

engström67
2012-01-13, 19:16
Honda är ju ruskigt bra grejer,synd bara att dom kommer sällan med någe speciella nyheter,dom ligger lite efter nu.Triumph och yamaha är ju mycket mer populära allafall när vi snackar nya hojar.Han säger så min handlare med som är stor Honda handlare,att dom får skärpa till sig lite,finns inte mycket nya som lockar om man jämför med konkurenterna.
Visst dom har ju kungen av touringhojarna wingen,men lite för motorsvag om man jämför med tex bmw gtl1600.Pannan är heller inget att komma med om man jämför med Fjr eller kawa gtr 1400. Firebladen ligger efter konkurenterna.Varaderon är ju gammal som gatan,men fin hoj,men brist på moderna finesser och effekt.Och dom nya crossrunner blir ju knappast någon succe,synd.Men vem vet kan ju hända saker i framtiden.

RobbeS
2012-01-13, 19:58
Honda är ju ruskigt bra grejer,synd bara att dom kommer sällan med någe speciella nyheter,dom ligger lite efter nu.Triumph och yamaha är ju mycket mer populära allafall när vi snackar nya hojar.Han säger så min handlare med som är stor Honda handlare,att dom får skärpa till sig lite,finns inte mycket nya som lockar om man jämför med konkurenterna.
Visst dom har ju kungen av touringhojarna wingen,men lite för motorsvag om man jämför med tex bmw gtl1600.Pannan är heller inget att komma med om man jämför med Fjr eller kawa gtr 1400. Firebladen ligger efter konkurenterna.Varaderon är ju gammal som gatan,men fin hoj,men brist på moderna finesser och effekt.Och dom nya crossrunner blir ju knappast någon succe,synd.Men vem vet kan ju hända saker i framtiden.

Honda hade chansen med nya VFR men gjorde bort sig rejält. Kan inte minnas att jag sett en enda av dom i trafik faktiskt. På nåt sätt upplever jag dagens Honda som tråkiga.
Sen har jag inte röstat då jag anser att om man ska kunna säga vilket hojmärke man trivs bäst med så måste man ju ha provat alla. :D

Nina
2012-01-13, 20:04
Triumph kommer med en ny Tiger 1200 Explorer nu i vår, vad sägs om 137 hk och 121 Nm i vrid (!).
På Triumph Center här hemma får man 1 års fri försäkring om man köper en ny Speed Triple 2012, inte dåligt för det är några tusen som man slipper betala i premie.

Men Hondas motorer är väl rätt så slitstarka, med tanke på ett TV-program jag såg när de hällde i alla möjliga oljor i en Honda CUB (tror det var CUB som testades rejält) och den gick i alla fall, kastade ner den från ett tak och den startade ändå trots mangling mot gatan.

Nina
2012-01-13, 20:09
Sen har jag inte röstat då jag anser att om man ska kunna säga vilket hojmärke man trivs bäst med så måste man ju ha provat alla. :D

Nja, man måste inte ha provat alla för då har man en uppgift livet ut, de jag spaltat upp här är en bråkdel av alla mc-märken som finns och funnits genom åren. Då skulle den här listan bli väldigt lång att scrolla igenom och rösta i. ;)

engström67
2012-01-13, 20:12
Jag brukar alltid testa olika hojar,har väl testat det mesta och jag skulle nog kunna x,a i många hojar.Finns ju hur många hojar som helst jag skulle vilja ha,men just nu känns det rätt.Får väl se till våren när man provkör lite nya modeller.Det brukar man ju känna när man kliver av sin egen och sätter sig på en annan om man tycker den känns bättre.Men utseendet,detaljerna,hur motorn låter,beter sig osv.känns det rätt då byter jag kanske:)

Håkan46
2012-01-13, 20:28
Jag håller med RobbeS. En motorcykel måste vara något mer än bara en motorcykel.
Dom Hondor jag provat kändes lite som om dom saknade en egen karaktär.

Jag har även ansett att man får mer mc för pengarna om man har valt Kawasaki eller Suzuki

SportGuzzi
2012-01-13, 20:39
Synd att det bara gick att klicka en gång var på Moto Guzzi med tanke på hur mycket jag trivs med den ;)

engström67
2012-01-13, 21:26
Jag håller med RobbeS. En motorcykel måste vara något mer än bara en motorcykel.
Dom Hondor jag provat kändes lite som om dom saknade en egen karaktär.

Jag har även ansett att man får mer mc för pengarna om man har valt Kawasaki eller Suzuki

håller med dig,men inget fel på kawa och suzuki,men dom är ju också dåliga på att ta fram något nytt,framför allt suzuki dom har ju ingenting att presentera faktiskt,lite synd,visst gsx 1000r är väl den sport maskin som ligger högt på listan,snygg snabb,skön att köra.Men annars så är det ju lite synd att det inte kommer lite moderna maskiner,alla andra märken ploppar ju fram stora sk offroadtourers men inte dom.

honda500
2012-01-13, 22:05
Det beror på att det går dåligt för både suzukis och yamahas modeller. Det är iaf vad handlarna säger. Det är därför det inte har presenterat något nytt för i år.

engström67
2012-01-13, 22:49
Ja och sverige är ju en liten prick globalt,ute i världen ser det lite annorlunda ut.Men jag vet att yamaha,triumph,bmw,kawasaki säljs mest i sverige.Min handlare säljer Honda,Yamaha,triumph,Kawasaki. yamaha och triumph säljer bäst.Men sedan finns det ju säljare som bara matar ut maskiner,och vissa säljer dåligt.Jag är inte bunden till något speciellt märke utan jag vill ha en hoj som jag tycker går bra och så ska jag tycka den är snygg och är laddad med den senaste tekniken och har råkat hittat det nu,men förväntar mig att andra tillverkare tar efter.

honda500
2012-01-13, 22:56
En sak som jag är lite fundersam till är folk som nästan är besatta av ett märke. Jag har vänner som bara kör honda och fnyser åt alla andra märken och jag tror inte att han har ägt eller åkt något annat än honda. Jag har också vänner som enbart kör harley och har bara kört och ägt harley. Tror inte att han heller har ägt eller kört ngt än harley. Personligen har testat de flesta märken och sedan avfärdat dem. För mig är det honda och harley som gäller. De två personer som jag pratar om har ju inte ens provkört andra märken innan de har avfärdat dem. Hur tänker dem tror ni?

engström67
2012-01-13, 23:02
Man kan ju undra,Jag gillar som sagt många olika hojar och vad det står på den kvittar bara den faller mig i smaken,men sedan är det ju det med kvaliten

RobbeS
2012-01-13, 23:40
Jag kollar mest på användningsområde och väljer mc efter det. När jag köpte FJR:en ville jag ha en mer touringinriktad maskin som inte kändes alltför klumpig och som även kunde användas för pendling till jobbet. Nu börjar jag fundera på ännu en touringinriktad maskin som inte enbart behöver asfalt och då står det mellan GS och Superténere. Det blir sen priset som avgör. Nya Triumphen verkar också fin men finns ännu inte på beg marknaden.

Nina
2012-01-14, 08:48
Ergonomi är prio nr 1 för mig, sitter jag bra på hojen utan värk eller domnande kroppsdelar efter ett par mil så gillar jag den. Men jag har en förmåga att känna det där redan när jag sätter mig på hojen för första gången innan den ens hunnit rulla en meter. Så var det med Triumph Street Triple när jag provkörde en sån på MC Live, känslan var som om de designat modellen efter min ergonomi, allt sitter precis där jag vill ha sakerna. Samma sak med Scramblern, det är som om de haft min kropp som mall på Triumph. Sen har jag visst gått och blivit anglofil på gamla dar men det kommer säkert svänga om ett tag när jag tröttnar på märket och hittat nåt annat lika roligt.

Men just nu känns Triumph lite som en livsstil, precis som MINI redan är, MINI har mängder av roliga tillbehör till både bil och ägare. Triumph är lite inne på det spåret och det är väl därför som jag gillar märket lite mer än andra för att jag känner igen mig i atmosfären. Jag har varit trogen MINI sen 2005 men blev kär i hundkojan redan 2001 vid första lanseringen. Tänkte att en sån där bil ska jag ha en dag.

BMW är inte heller dåligt men det jag inte gillar är att servicen kan vara dubbelt dyrare än övriga märken, för samma jobbutförande. Bra cyklar och maskiner med kvalitet men…
Sen hade jag ju redan tre hojar att kunna köra på gruset med, lite onödigt med tre för samma ändamål så min GS fick gå och Streeten var ju jätteskoj att köra och köpte den istället. Funkar ganska bra trots någon framåtlutning att köra långt med, det enda jag märkte efter 40+ mil var att knäna började kännas stela och fick lite molande värk vid lederna. Men det var borta dagen efter, man får väl tänka på att stanna lite oftare och sträcka på benen med Streeten vid långfärd.

Håkan46
2012-01-14, 16:29
Det blir sen priset som avgör. Nya Triumphen verkar också fin men finns ännu inte på beg marknaden.

Håller med om nya Triumphen, jag tror du menar 800:an.. Inte så hög sadelhöjd heller.
Jag köper också gärna begagnad

Min Suzuki 1250 Bandit köpte jag förra hösten (0 mil) har nu kört nästan exakt 1000 mil
vid byte hos en handlare tycks den ha sjunkit ca 25000- 28000 kr i värde, det svider ju en del. Kommer att försöka sälja den privat i första hand. Dvs OM jag byter.

Håkan

honda500
2012-01-14, 17:14
Jag tycker att många nya hojar som suzuki c800 iaf så vitt jag vet inte har uppdaterats tappar mycket i värde bara på några få år. Årsmodell är ju bara en siffra. Det skulle vara en annan sak om hojmodeller uppdaterades varje år. Det kan göra en äldre hoj mindre attraktivt.

engström67
2012-01-14, 17:25
att nya hojar sjunker i värde det får man ju ta,bilar sjunker ju dubbelt så mycket.Man har nog tappat en hel del genom åren men det har gett mig så mycket glädje så jag bryr mig inte.Skulle jag däremot köpa en ny bil,typ v70 så kan man ju få en diesel från -08 för 120000 som kostat över 300 där den var ny.Men jag lägger inga pengar på en bil.Köper hellre en ny hoj vart 2,a 3,e år.vill inte ha beg hoj.:)Och jag trivs bra med Yamaha,har haft 2st fjr och nu denna och deras kvalite är ju lite topp of the line.Men Triumph håller också bra klass.Har haft ett par.

Nina
2012-01-14, 17:45
Håkan:
Näe, Triumph Tiger kommer med 1200cc-motor. Lanseras nästa helg 21-22 jan. :)


Scribbled from my iPhone using Tapatalk.

engström67
2012-01-14, 17:52
Håkan:
Näe, Triumph Tiger kommer med 1200cc-motor. Lanseras nästa helg 21-22 jan. :)


Scribbled from my iPhone using Tapatalk.

Jepp och ska bli väldigt intressant att låna hem en över en helg till våren och känna pån.Men får väl nöja mig med att titta på den på Torsdagen i Göteborg:)

honda500
2012-01-14, 19:17
Att de sjunker det förstår jag men det jag menar att de sjunker omotiverat mycket. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Om vi tar suzuki c800 som jag nämnde tidigare, om det finns någon skillnad mellan årsmodell 2011-2012 så ska ju den bara sjunka lite grann på grund av slitage. Jag tycker bara att det sjunker för mig omotiverat mycket. Det hade ju varit en annan sak om det var stora skillnader mellan 2011-2012.

/honda500


att nya hojar sjunker i värde det får man ju ta,bilar sjunker ju dubbelt så mycket.Man har nog tappat en hel del genom åren men det har gett mig så mycket glädje så jag bryr mig inte.Skulle jag däremot köpa en ny bil,typ v70 så kan man ju få en diesel från -08 för 120000 som kostat över 300 där den var ny.Men jag lägger inga pengar på en bil.Köper hellre en ny hoj vart 2,a 3,e år.vill inte ha beg hoj.:)Och jag trivs bra med Yamaha,har haft 2st fjr och nu denna och deras kvalite är ju lite topp of the line.Men Triumph håller också bra klass.Har haft ett par.

engström67
2012-01-14, 20:38
Att de sjunker det förstår jag men det jag menar att de sjunker omotiverat mycket. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Om vi tar suzuki c800 som jag nämnde tidigare, om det finns någon skillnad mellan årsmodell 2011-2012 så ska ju den bara sjunka lite grann på grund av slitage. Jag tycker bara att det sjunker för mig omotiverat mycket. Det hade ju varit en annan sak om det var stora skillnader mellan 2011-2012.

/honda500

ett års ålderskillnad gör ju lite:)

Håkan46
2012-01-15, 10:39
honda500 Att de sjunker det förstår jag men det jag menar att de sjunker omotiverat mycket.

Ja och därför blir det begagnat i fortsättningen. Jag tror att dom flesta som köpt ny hoj använder den med förnuft i alla fall dom första åren.

Håkan

honda500
2012-01-15, 10:54
Jag tror att dom flesta som köpt ny hoj använder den med förnuft i alla fall dom första åren.

Jag hängde inte med på vad du menade med den här meningen. Kan du utveckla det?

Håkan46
2012-01-15, 11:01
Nina

Den verkar ju helrätt. Den kan man ju drömma om
Citerat från Fastbikes.se:
Modellen har en helt ny 1200-kubiks radtrea på 137 hästkrafter, med kardandrift, traction control, ride-by-wire och farthållare. Vridmomentet uppges till 121 newtonmeter.
Priset ligger tydligen på 139 990 kr
____________
Håkan

engström67
2012-01-15, 11:14
Jag tror att dom flesta som köpt ny hoj använder den med förnuft i alla fall dom första åren.

Jag hängde inte med på vad du menade med den här meningen. Kan du utveckla det?

Han menar nog att man är extra rädd om ny hoj,och så är det ju,man vill ju hålla den i nyskick:)

engström67
2012-01-15, 11:17
Nina

Den verkar ju helrätt. Den kan man ju drömma om
Citerat från Fastbikes.se:
Modellen har en helt ny 1200-kubiks radtrea på 137 hästkrafter, med kardandrift, traction control, ride-by-wire och farthållare. Vridmomentet uppges till 121 newtonmeter.
Priset ligger tydligen på 139 990 kr
____________
Håkan

149900 påstår min handlare men återstår väl att se.:) Sedan tillkommer ju det säkert 20papp till minst med utrustning:eek:.Det är bara att slå till:)

honda500
2012-01-15, 11:21
Jo det är sant, man jag kommer förmodligen nästa gång köpa lättare begagnat för att jag tycker att det inte var värt all kostnader som en ny motorcykel drar med sig.
Jag vill köpa ngt som där garantin precis gått ut samt att det är en hyfsad lågmilare. Utesluter dock inte att det blir nytt igen.


Han menar nog att man är extra rädd om ny hoj,och så är det ju,man vill ju hålla den i nyskick:)

Håkan46
2012-01-15, 11:25
Honda 500
Att dom är välskötta, därför har jag inga problem med att köpa begagnat/Håkan

Nina
2012-01-16, 06:59
Enda helt sprillans nya mc jag köpt är min Street Triple R, de övriga är alla begagnade, den äldsta av dem fyller 68 år detta år. :)

Håkan46
2012-01-16, 10:46
Det är lite svårt med begagnat nu. Jag utesluter nämligen allt som saknar ABS.

Håkan

Mats Liifv
2012-01-16, 12:09
Det är lite svårt med begagnat nu. Jag utesluter nämligen allt som saknar ABS.

Håkan

Inget dumt sätt att begränsa urvalet på!

Hörde att SVEDEA skulle sänka självrisken på vagnskada för hojar med ABS, till låga 1.500:-. Vet inte om det stämmer men låter väldigt vettigt!

pentti01
2012-01-16, 20:48
Det är lite svårt med begagnat nu. Jag utesluter nämligen allt som saknar ABS.

Håkan

Honda har ABS i.a.f redan -05, och det på även mindre/billigare modeller,,, ;)

RobbeS
2012-01-16, 21:30
Honda har ABS i.a.f redan -05, och det på även mindre/billigare modeller,,, ;)

Yamaha från 03:D

engström67
2012-01-16, 21:44
Yamaha från 03:D

Honda Paneuropean -96:)

Mr.Peter
2012-01-16, 22:28
Tror BMW började med Abs redan 1988?

V Saarela
2012-01-16, 22:34
Googlar man runt så kan man läsa att Harley haft låsningsfria bromsar sedan 1903 :)

Mr.Peter
2012-01-16, 23:01
Googlar man runt så kan man läsa att Harley haft låsningsfria bromsar sedan 1903 :)

Den va elak men rolig:)

Duke
2012-03-25, 13:21
Suzuki, av den enkla anledningen att jag anser att man gör bäst hojar. Har kört Suzuki i alla år och det har aldrig krånglat.

honda500
2012-03-25, 13:43
Honda och harley de märken som jag gillar mest

engström67
2012-03-25, 15:57
Har inget speciellt favorit märke,alla japanare håller ju bra kvalite.Har haft mest yamaha och jag vet att det håller världsklass.Kawasaki och Honda ligger väl också rätt bra till när det gäller utveckling.Suzuki tycker jag halkat efter lite vad gäller modern teknik.Det enda ämnet är ju gsx1000r som är riktigt fin och går kanon.Dom har ju ingen riktig Touringhoj och ingen allroad,V-strom möjligtvis men ack så gammalmodig.Jag är super nöjd med det jag har idag och just nu finns det inget alternativ för mig,skulle vara nya tigern 1200 då.Ska ta hem en nån dag och känna på den riktigt,skall bli intressant.Triumph för den delen håller ju också hyper kvalite idag.Men annars har jag väl varit nöjd med alla hojar jag haft.Men det kommer ju alltid något nytt som är bättre:)