Visa fullständig version : Byta kopplingsvätska.
Ska byta kopplingsvätska och är lite fundersam om man måste köpa en vaacumpump eller om det finns något annat man kan använda istället. Det finns ju speciella pumpar man ansluter till nippeln och suger ut vätskan med samtidigt som man fyller på ny i kopplingsvätskebehållaren.
Räcker det med en slang som man sätter på nippeln och sen pumpar ut vätskan med kopplingshandtaget eller finns det risk för baksug så att luft hamnar i systemet?
Räcker det med en slang som man sätter på nippeln och sen pumpar ut vätskan med kopplingshandtaget eller finns det risk för baksug så att luft hamnar i systemet?
Det räcker bra, och så länge du är noga med att stänga nippeln innan du släpper handtaget och fylla på ny vätska i koppen innan det suger tomt bör du inte ha problem med luft heller.
Det räcker bra, och så länge du är noga med att stänga nippeln innan du släpper handtaget och fylla på ny vätska i koppen innan det suger tomt bör du inte ha problem med luft heller.
Tack för hjälpen:shakehands:. Ska köpa ny vätska i morgon och se om jag lyckas.
Jan-Olov
2012-01-08, 23:15
Jag har inte gjort det själv men en gammeldax oljekanna med pump, och tryck vätskan baklänges från luftnipplen. Kolla spillet bara.
Jag har inte gjort det själv men en gammeldax oljekanna med pump, och tryck vätskan baklänges från luftnipplen. Kolla spillet bara.
Kan inte det bli lite grylligt? Vill ju inte få hudraulvätska på lacken:D
En fråga till då. Eftersom instruktionsboken vill att byte av hydraulvätska på FJR ska utföras på verkstad så står det inte vilken typ av vätska som ska användas. Går det bra med vanlig DOT 4 bromsvätska eller ska man köpa något annat...? Jag tar gärna emot förslag på ett bra fabrikat.
Går det bra med vanlig DOT 4 bromsvätska eller ska man köpa något annat..
Det går utmärkt. Biltema eller vilken mack som helst har.
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.