handdator

Visa fullständig version : Ny tiger 800XC eller utrusta gammal XT600??



lasrberglund
2012-01-05, 23:08
Jag har en Yamaha XT600E just nu med 0 x-tra utrustning men mycket fint skick (600mil)
Ska jag satsa runt 20000kr på att få till den med väskor, tank, kåpglas osv eller helt enkelt skaffa en ny Tiger 800XC???

XTn duger perfekt för skogen och körning runt stan men inte för längre sträckor i nuvarande skick.
Hade tänkt först o främst norge och fjällen som resmål.

Vad tycker ni?

Tiger = 105000kr inköp + väskor o kåpglas ca 10000kr =115000kr

XT = inbytesvärde ca 20000kr + 20000kr utrustning(ca beräknat) =40000kr

Wiseguy
2012-01-06, 09:41
Jag har en Yamaha XT600E just nu med 0 x-tra utrustning men mycket fint skick (600mil)
Ska jag satsa runt 20000kr på att få till den med väskor, tank, kåpglas osv eller helt enkelt skaffa en ny Tiger 800XC???

XTn duger perfekt för skogen och körning runt stan men inte för längre sträckor i nuvarande skick.
Hade tänkt först o främst norge och fjällen som resmål.

Vad tycker ni?

Tiger = 105000kr inköp + väskor o kåpglas ca 10000kr =115000kr

XT = inbytesvärde ca 20000kr + 20000kr utrustning(ca beräknat) =40000kr

Du kommer aldrig att få igen pengarna du lägger ut på XT600:an, men å andra sidan är vardetappet på Triumphen bra mycket större på några år.

Jag skulle fortfarande säga att kör på Triumphen ifall du vill komma enkelt och bekvämt undan.
Varför..
Jo... Det är en bra mycket bättre hoj. Roligare att köra och är ny med allt vad det innebär i form av garantier osv.
Skall du dessutom köra mestadels asfalt norröver så är den hästlängder bättre än XT:n
Har själv en XT och har provkört en Tiger en heldag. Det är knappt samma värld de där hojarna rör sig i. Utvecklingen går helt klart framåt.

Dessutom så finns det hur mycket som helst i köpedelar till Tigern. XT:n kommer du att vara tvungen att bygga/modda saker till själv när det gäller vissa tillbehör.
Inget fel med det ifall man gillar att spendera tid i garaget som en själv. ;)
Men för Tiger utvecklas det fortfarande tillbehör. För XT:n är det som finns därute det som finns, så att säga.

Molgan
2012-01-06, 10:27
Du behöver inte extrautrusta XTn för att åka till norge, det finns mackar längs vägen. Men ja, kuska långt på en gammal XT kan vara lite tröttsamt om man inte är av det rätta virket.

V Saarela
2012-01-06, 12:19
Neeeh, vänta nu. En Xt 600E som gått 600 mil gissar jag att det är väl ändå modellen från 2000-talet? Klockren och driftsäker Norgekompis att trampa till och från samt runt i Norge med.....

Flyscreen ruta, sidoväskor och en stor packrulle räcker gott. Kostnad 5-1000:-?
Sen beror det ju på hur man reser, med visakort så räcker det med topbox och packrulle. Visst Molgan? :)

Förresten Molgan.....är det dags att gratulera?

lasrberglund
2012-01-06, 12:47
Neeeh, vänta nu. En Xt 600E som gått 600 mil gissar jag att det är väl ändå modellen från 2000-talet? Klockren och driftsäker Norgekompis att trampa till och från samt runt i Norge med.....

Flyscreen ruta, sidoväskor och en stor packrulle räcker gott. Kostnad 5-1000:-?
Sen beror det ju på hur man reser, med visakort så räcker det med topbox och packrulle. Visst Molgan? :)

Förresten Molgan.....är det dags att gratulera?

Den är från -99.

Visst vet jag att jag får myyycket mer hoj i tigern men det är ju dock ca 60000kr som man ska ut med...

Packväskor kan jag väl flytta över om jag skulle skaffa till XTn nu och skaffa en tiger senare så de pengarna är ändå inte i sjön.

Molgan
2012-01-06, 13:14
Sen beror det ju på hur man reser, med visakort så räcker det med topbox och packrulle. Visst Molgan? :)

Förresten Molgan.....är det dags att gratulera?
Visst är det så, och då har man ändå plats över. Och ja det är dags för en gratulation med! Fick en liten men välskapt och frisk julklapp. =)

lasrberglund
2012-01-06, 13:53
Flyscreen ruta, sidoväskor och en stor packrulle räcker gott. Kostnad 5-1000:-?
Sen beror det ju på hur man reser, med visakort så räcker det med topbox och packrulle. Visst Molgan? :)


Vet du vars man kan få tag på en flyscreen ruta till xtn?

GeländeSport
2012-01-06, 14:37
Jag hade behållt XT:n i ditt fall. Grattis Molgan!:hello:

engström67
2012-01-06, 14:38
Du kommer aldrig att få igen pengarna du lägger ut på XT600:an, men å andra sidan är vardetappet på Triumphen bra mycket större på några år.

Jag skulle fortfarande säga att kör på Triumphen ifall du vill komma enkelt och bekvämt undan.
Varför..
Jo... Det är en bra mycket bättre hoj. Roligare att köra och är ny med allt vad det innebär i form av garantier osv.
Skall du dessutom köra mestadels asfalt norröver så är den hästlängder bättre än XT:n
Har själv en XT och har provkört en Tiger en heldag. Det är knappt samma värld de där hojarna rör sig i. Utvecklingen går helt klart framåt.

Dessutom så finns det hur mycket som helst i köpedelar till Tigern. XT:n kommer du att vara tvungen att bygga/modda saker till själv när det gäller vissa tillbehör.
Inget fel med det ifall man gillar att spendera tid i garaget som en själv. ;)
Men för Tiger utvecklas det fortfarande tillbehör. För XT:n är det som finns därute det som finns, så att säga.

Ja och tycker du att 800,an inte räcker till så finns det ju en 1200,a:) Men ska man hålla på räkna pengar hit och dit så är det väl bara att lägga ner.Skillnaden vore väl om man tjänade pengar på affärerna.Har du råd och möjlighet köp en Tiger.Xt kan du ju ha och leka med i skogen:)

GeländeSport
2012-01-06, 14:43
Det här är en bra sida om du behåller XT:n. Här hittar du bl.a. vindruta m.m.

OFF-THE-ROAD (http://www.off-the-road.de/en/home/?lang=1)

http://www.off-the-road.de/out/pictures/z1/yam_scheibe_hoch_big_z1.jpg

V Saarela
2012-01-06, 16:45
Vet du vars man kan få tag på en flyscreen ruta till xtn?

Nja, direkt någon sk flyscreen ruta vet jag inte om det finns just till XT600:an. Den har ju en liten flärp redan och vad jag minns av det lilla jag kört en XT600E så tyckte jag att den funkar alldeles utmärkt att tuta på i 100-110 km/timmen utan större tryck. En mindre ruta/flyscreen ruta kanske bara gör skada(turbulens osv)

Googla på nätet rutor så hittar du förmodligen en hel del av dom. Alla gillar ju inte att handla via nätet, så......tex MRA har en del lämpliga mindre rutor som mman kan skrupa på/skruva av http://www.mrashop.de/erp/catalog/navigation/catalogNavigation.action?selher=(162,18,0)&modell=(2997,19,0)&year=(514,19,0)&kgetforms=1&tableNavigations.CATALOG_NAVIGATION_PRODUCT_TABLE_ NAVIGATION_KEY.offset=0

I Sverige är cbparts importörer av rutorna http://www.cbparts.se/
Du kan ju mejla dom o höra vem som är närmaste handlare i Piteå. Kan väl tänka mig att Buller Hasse säljer dom, annars finns det väl ett par handlare återförsäljare i Luleå.

lasrberglund
2012-05-28, 19:31
Blir att behålla xtn ett tag iallafall.

Beställt ett centralstöd 1644kr.
Ska beställa H & B väskor med hållare 2498 + 3898kr
Blir även en airhawk dyna 1098kr

summa under 10000kr.

kruth
2014-10-25, 18:32
ledsen att jag bumpar igång en gammal tråd,moderator får gärna guida mig rätt om jag bryter mot någon regel.

Jag har precis köpt en yamahaxt600e års model 97.
Det verkar vara vara en jungel när det gäller att hitta en bra ruta samt en bra crashbar på nätet. En vettig hasp plåt skulle inte heller vara fel.
Kan någon ge mig några bra förslag?