handdator

Visa fullständig version : Nya däck



cribbe
2012-01-04, 12:34
Skall köpa nya däck till min FZ6:a. Dock vet jag inte riktigt vad jag skall ha.
Har tittat på Pirellis Rosso 2 som verkar vara ett lite sportigare däck vilket skulle passa mig då jag kör ganska aktivt. Dock har jag även tittat lite på metzeler men där har jag inte riktigt hittat något.
Någon har som har egna upplevelser eller tips?

V Saarela
2012-01-04, 13:34
Dom populära däcken(för den som vill även använda däcken aktivt) just nu är väl Dunlop Roadsmart och Michelin Pilot Road 3.

cribbe
2012-01-04, 14:13
Nu vill jag ju även ha ett däck som estetiskt ser snyggt ut på hojen och då tänker jag framförallt på framdäcket. Dunlop och Pirelli däcken ser snygga ut men michelin däcket tycker jag ser lite konstigt ut, i alla fall framdäcket...men jag kanske tänker fel?

cribbe
2012-01-04, 14:16
Sen är det lite prisskillnad. Dunlop kostar 2700:-/set, michelin 2400:-/set samt pirelli 2200:-/set. Kollar på Mcdäckonline som har grymt bra priset. Sen har jag kolla med en mc verkstad som tar 800:- för montering. Någon som beställt på nätet som jag? Funkade det bra?

Nina
2012-01-04, 15:02
Sen är det lite prisskillnad. Dunlop kostar 2700:-/set, michelin 2400:-/set samt pirelli 2200:-/set. Kollar på Mcdäckonline som har grymt bra priset. Sen har jag kolla med en mc verkstad som tar 800:- för montering. Någon som beställt på nätet som jag? Funkade det bra?

Jag har beställt från MCDäckonline, det gick bra och smidigt. Tyvärr slarvade de bort mitt framdäck så jag fick beställa ett nytt. När det leverades dök det saknade däcket upp ett par dar senare. Då hade de hittat det trots att det inte fanns i systemet. De tog kontakt och ville att jag mot kostnad skulle returnera det men jag sa att jag har ju inte gjort fel så de får stå för returkostnaden vilket de gjorde utan knussel. De som ringer om det är nåt ringer från Tyskland och pratar väldigt dålig svenska, var beredd på att lyssna noga och försöka begripa vad de säger.

Mats Liifv
2012-01-04, 15:34
Handlade senast hos Hojdäck.se (http://www.hojdack.se/wpage.aspx?pageno=1). Fick sedan däcken monterade hos en Vianorverkstad för tvåhundra spänn per däck om jag minns rätt. Kom då med lösa hjul. För 800:- ska du kunna köra dit med hojen och dom gör hela jobbet!

engström67
2012-01-04, 15:50
Nu vill jag ju även ha ett däck som estetiskt ser snyggt ut på hojen och då tänker jag framförallt på framdäcket. Dunlop och Pirelli däcken ser snygga ut men michelin däcket tycker jag ser lite konstigt ut, i alla fall framdäcket...men jag kanske tänker fel?

Jag skulle satsa på michelin,bästa våtgreppet.

engström67
2012-01-04, 15:57
Sen är det lite prisskillnad. Dunlop kostar 2700:-/set, michelin 2400:-/set samt pirelli 2200:-/set. Kollar på Mcdäckonline som har grymt bra priset. Sen har jag kolla med en mc verkstad som tar 800:- för montering. Någon som beställt på nätet som jag? Funkade det bra?

Beställ på nätet och betala fullpris för montering,blir ju nästan samma kostnad.Du vet väl att du har 28%rabatt på michelin däck hos euromaster och däckia om du är med i SMC:).Sedan om det skulle bli något problem så är det ju enkelt att gå till däckfirman.Dom där fjuttiga 100lapparna,om det ens blir det kan man väl ta.

freddemannen
2012-01-04, 16:03
Dom populära däcken(för den som vill även använda däcken aktivt) just nu är väl Dunlop Roadsmart och Michelin Pilot Road 3.

Dunlop roadsmart har precis kommit med en uppdatering roadsmart II som är i klass med Michelin i våtgrepp allt enligt senaste Bike som har ett snabbtest.
Vad vill du ha för däck sport eller sport touring ovannämnda pilot road och roadsmart är sport touring sulor som kombinerar vettigt grepp med bra livslängd. Alternativet är ju rena sportsulor som har bättre grepp men kortare livslängd.
Däck är inte enkelt och man får ofta vad man betalar för :cool:

freddemannen
2012-01-04, 16:09
Beställ på nätet och betala fullpris för montering,blir ju nästan samma kostnad.Du vet väl att du har 28%rabatt på michelin däck hos euromaster och däckia om du är med i SMC:).Sedan om det skulle bli något problem så är det ju enkelt att gå till däckfirman.Dom där fjuttiga 100lapparna,om det ens blir det kan man väl ta.

Absolut kolla runt med dom lokala gummihandlarna oxå och glöm inte att pruta för det kan man.
Du ska inte glömma att dom handlar däck till ungefär samma priser som Internetbutikerna som inte idkar välgörenhet på något sätt. :D

TMax500
2012-01-04, 16:18
Ja, glöm inte gummihandlarna. När jag bytte framdäck i höstas så fick jag i princip samma pris hos min handlare som på nätet. Med en liten men viktig skillnad: hos handlaren ingick montering i priset!

1070 kr för ett Roadsmart framdäck, monterat och klart på "hel cykel". Inget hjul i handen alltså, utan hela hojen på plats. Helt ok i mina ögon.

V Saarela
2012-01-04, 16:25
Jag har köpt mc-däck från Hojdäck och bildäck från dackonline. Funkar perfa. Har bara hört att om dackonline har slut på ett visst däck så kan dom utan att fråga skicka nåt annat. Att det blivit bara mc-däck från hojdäck vet jag inte, skulle lika gärna ha kunnat ta från dackonline.
Priserna som står där är +frakt på hojdäck, medan dackonline har inkl frakt.(utan att kika så hoppas jag att det var så)

Att beställa från båda har ju funkat bra. Sen har dom ju också kontrakt med sk Vianorverkstäder, så nuförtiden slipper kunden kanske gnället -"vart har du köpt dom här däcken"? :)

Nu byter jag så ofta däck på hojarna så jag har Biltemakittat mig totalt vad gäller däckbyte. Några däckbyten och man har tagit tillbaka pengarna.
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild11/110709.html

Handlade även depåstöd både fram och bak.

Finns också en till förtjänst: när man åker på längre turer så vill man ha fräscha däck, annars blir det en jobbig långresa, dvs man kollar däcket varenda gång man stannar. Så...jag byter till ett fräscht däck när jag åker och byter tillbaka när jag kommer hem. Sniken som man är, så vill jag ju inte slänga iväg ett däck som har kanske 4-500 mil kvar, likväl som man vill ju heller inte lämna in på verkstad för ett däckbyte på ett däck som har 4-500 mil kvar.

Mats Liifv
2012-01-04, 16:36
Absolut kolla runt med dom lokala gummihandlarna oxå och glöm inte att pruta för det kan man.
Du ska inte glömma att dom handlar däck till ungefär samma priser som Internetbutikerna som inte idkar välgörenhet på något sätt. :DKlart man ska kolla! En del handlare har låtit verkligheten komma ikapp dom, tack vare konkurrensen från nätet. Lönar sig alltid att kolla vilket alternativ som passar en själv bäst.

räven
2012-01-04, 17:29
Ja, glöm inte gummihandlarna. När jag bytte framdäck i höstas så fick jag i princip samma pris hos min handlare som på nätet. Med en liten men viktig skillnad: hos handlaren ingick montering i priset!

1070 kr för ett Roadsmart framdäck, monterat och klart på "hel cykel". Inget hjul i handen alltså, utan hela hojen på plats. Helt ok i mina ögon.

Mycket bra pris

cribbe
2012-01-04, 17:38
Japp det blir till att kolla runt. Har ett par firmor här nere i skåne som jag skall kolla med. Men som sagt är ju bra om man bestämt sig för vilket däck man skall ha först bara :-)
Michelin verkar ju bra, men som sagt jag gillar inte däckmönstret på framdäcket. Vill att det skall se snyggt ut på hojen oxå. Får väl se om man kan pressa handlarna extra mycket så här i icke mc tid. Annars vet man ju andra sidan inte om det kommer något inför säsongen pris om någon månad heller...

engström67
2012-01-04, 18:04
Japp det blir till att kolla runt. Har ett par firmor här nere i skåne som jag skall kolla med. Men som sagt är ju bra om man bestämt sig för vilket däck man skall ha först bara :-)
Michelin verkar ju bra, men som sagt jag gillar inte däckmönstret på framdäcket. Vill att det skall se snyggt ut på hojen oxå. Får väl se om man kan pressa handlarna extra mycket så här i icke mc tid. Annars vet man ju andra sidan inte om det kommer något inför säsongen pris om någon månad heller...

Håller med dig.Utseendet är ju viktigt på ett däck med:)Finns ju fula och fina mönster,skulle aldrig sätta på ett fult däck:D.

freddemannen
2012-01-04, 20:02
Håller med dig.Utseendet är ju viktigt på ett däck med:)Finns ju fula och fina mönster,skulle aldrig sätta på ett fult däck:D.

:rofl: :rofl:

Jåke
2012-01-04, 22:02
RoadSmart 2 monterat på hoj, och udda fågeln Maxxis Diamond. Bara välja mönster (jag skippade PR3 för det ser ganska gräsligt ut med sajpningen) :D

Olle Å
2012-01-05, 13:58
[QUOTE=Jåke;58438]RoadSmart 2 monterat på hoj, och udda fågeln Maxxis Diamond. Bara välja mönster (jag skippade PR3 för det ser ganska gräsligt ut med sajpningen) :D[/QUOTE

Då måste du väl välja fik och vägar efter mönstret?????????:eek::eek::eek:

cribbe
2012-01-05, 16:45
RoadSmart 2 monterat på hoj, och udda fågeln Maxxis Diamond. Bara välja mönster (jag skippade PR3 för det ser ganska gräsligt ut med sajpningen) :D
Håller med fullt ut, det ser gräsligt ut!
Nu har jag kommit fram till 4 möjliga vinnare:
Conti Sportattack 2
Conti Roadattack 2
Metzeler Z8
Pirelli Rosso II

Vill ju har sportigheten och greppet och jag kör inte i regn :-)

Nina
2012-01-05, 16:53
Vill ju har sportigheten och greppet och jag kör inte i regn :-)

Vad gör du om du är långt hemifrån och det börjar regna? Står och väntar vid vägkanten men tänk om det regnar under flera timmar långt in på natten? Eller till nästa dag? …vecka? :aetsch:

Köp däck som du kan köra med även i regn så slipper du bli så begränsad som förare. :hello:

räven
2012-01-05, 17:35
Skiter nog i däckmönstret ser ut,syns ändå bara när jag inte använder hojen. Obs. i somras va de 150 mil hem i regn, viktigt att man kan lita på sina däck.

Nina
2012-01-05, 18:14
Skiter nog i däckmönstret ser ut,syns ändå bara när jag inte använder hojen. Obs. i somras va de 150 mil hem i regn, viktigt att man kan lita på sina däck.

Jag skiter också i mönstret, bara de funkar även i regn. Under rull syns mönstret i alla fall inte. Som parkerad vet ingen vems det är i alla fall. :)

engström67
2012-01-05, 19:31
Mönstret är ändå viktigt för mig hur det ser ut:) Men ovan nämda däck funkar nog bra på vått dom med,men michelin är bättre oavsett torrt eller vått det kan jag nästan garantera.Det enda däck som jag kan klaga lite på är michelin anakee2:confused: ser bra ut men slits för fort,max 800 mil får jag nog ut.Dom är för mjuka i klackarna vid hård körning.
Så Cribbe du kan nog lungt åka på dom där 4 modellerna:)

räven
2012-01-05, 21:10
Mönstret är ändå viktigt för mig hur det ser ut:) Men ovan nämda däck funkar nog bra på vått dom med,men michelin är bättre oavsett torrt eller vått det kan jag nästan garantera.Det enda däck som jag kan klaga lite på är michelin anakee2:confused: ser bra ut men slits för fort,max 800 mil får jag nog ut.Dom är för mjuka i klackarna vid hård körning.
Så Cribbe du kan nog lungt åka på dom där 4 modellerna:)

Haha, håller med anakee är kass, blir så jäkla klackigt

cribbe
2012-01-05, 22:54
Vad gör du om du är långt hemifrån och det börjar regna? Står och väntar vid vägkanten men tänk om det regnar under flera timmar långt in på natten? Eller till nästa dag? …vecka? :aetsch::

Nej så svart eller vit är jag inte. Men jag ger mig inte ut om jag vet att det skall regna. I princip alla däck går att köra i regn, vissa bättre än andra. Dock värde sätter jag mer sportighet i mina däck än att dom skall vara dom bästa regn däcken. Att däcket skall se snyggt ut på cykeln är en självklarhet för mig, lika själv klart som att man vill att allt annat skall se snyggt ut. Men...smaken är som baken - delad!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Olle Å
2012-01-06, 10:51
Nej så svart eller vit är jag inte. Men jag ger mig inte ut om jag vet att det skall regna. I princip alla däck går att köra i regn, vissa bättre än andra. Dock värde sätter jag mer sportighet i mina däck än att dom skall vara dom bästa regn däcken. Att däcket skall se snyggt ut på cykeln är en självklarhet för mig, lika själv klart som att man vill att allt annat skall se snyggt ut. Men...smaken är som baken - delad!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Visst är ju både smaken och baken delad, men tycker att funktionen skall gå före utseendet.:):):)

Nina
2012-01-06, 11:19
Visst är ju både smaken och baken delad, men tycker att funktionen skall gå före utseendet.:):):)

Mmm, det finns delade mc-förare också. :)
Är själv för funktion framför snygghet. Det är ju ändå ingen som vet att den där parkerade hojen som står där med de där fula däcken på är just min. Och när hojen rullar syns mönstret i alla fall inte. ;)

simen
2012-01-06, 11:26
:)Pilot Road på min hoj i år;) om dom er snygga ellar fula spelar ingen roll, så länga dom fyllar sin funksion med at ha et bra väggrepp så är jag nöyd;)

________________
:)Simen

Molgan
2012-01-06, 11:38
Jag skulle vilja sälla mig till kören som hyllar roadsmart, funkar bra både på bana och på längre repor. Lång livslängd iaf på min SV. Gick med fullt nedlägg runt hårnålarna i österrike utan minsta tveksamhet. Har även högfartstestat dom i regn på autobahn. =)

V Saarela
2012-01-06, 11:58
Klart utseendet på däcken är viktiga. Man kan ju också faktiskt blanda märken.
Jag krängde på för ett antal år sedan(när jag skulle på längre tur) Z6:or på en CBR600. Jag ser mardrömmar ännu idag

huh!?! :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070611/070611b10.jpg

freddemannen
2012-01-06, 12:37
Står själv och väljer mellan Metzeler Z8 Interact och Pilot Road 3 priset är samma så det är mest egenskaperna jag funderar över grepp körlänsla livslängd osv.. :confused:

Jåke
2012-01-06, 13:15
men michelin är bättre oavsett torrt eller vått.

Nej, det är det inte. Däremot passar olika däck olika förare, så det kan vara bättre för nån.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

RobbeS
2012-01-06, 13:57
Står själv och väljer mellan Metzeler Z8 Interact och Pilot Road 3 priset är samma så det är mest egenskaperna jag funderar över grepp körlänsla livslängd osv.. :confused:

För att nu vara lite tvärs emot däckfreaken så säger väl jag att det inte spelar så stor roll. Same,same but different. Har kört med Pilot road två tidigare och har nu Bridgestone BT023, touringmodellen, bak och pilot Road 2 fram på min FJR.
Märker dock ingen skillnad då jag kör som folk kör mest. Dvs normal landsvägsfart och oftast i hyfsat väder. Men det är klart att på bana skulle jag kanske märka lite skillnad.

engström67
2012-01-06, 14:19
Visst är ju både smaken och baken delad, men tycker att funktionen skall gå före utseendet.:):):)

Självklart är funktionen viktig:)

engström67
2012-01-06, 14:20
Mmm, det finns delade mc-förare också. :)
Är själv för funktion framför snygghet. Det är ju ändå ingen som vet att den där parkerade hojen som står där med de där fula däcken på är just min. Och när hojen rullar syns mönstret i alla fall inte. ;)

Det räcker väl att man själv vet det,ser det.Vad andra tycker skiter jag väl i:)

engström67
2012-01-06, 14:30
Klart utseendet på däcken är viktiga. Man kan ju också faktiskt blanda märken.
Jag krängde på för ett antal år sedan(när jag skulle på längre tur) Z6:or på en CBR600. Jag ser mardrömmar ännu idag

huh!?! :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild07/070611/070611b10.jpg

Jag tycker z6 är snygga:) och skulle då aldrig blanda däck på hojen:confused::confused:.Hade på min senaste fjr 1300 z6,men tyckte dom var lite hala på torr asfalt,fick släpp bak några gånger,bytte till michelin pl2 och problemet borta.Dom är också snygga,även pl3 är snygga tycker jag.Dom enda jag kommer på är fula är bridgestone bt 21 och desutom värdelösa,400 mil så var framdäcket slut på min kawa gtr 1400 jag hade.Fick nytt på garantin,men vägrade bridgestone så fick pl2 och dom höll bättre.Bt 23 har jag hört ska vara väldigt bra.Föresten vanliga pilotroad är ju asfula.Viktigt det där med utseendet.Något som man kan reta sig på när man sitter i garaget och putsar och glor:)

Ove
2012-01-06, 16:28
:eek:Köpt hya skor men råkade titta på sulorna ... skitfult mönster -bara att kasta! :mad:

:D (Ursäkta! :rolleyes::D

V Saarela
2012-01-06, 16:33
Jo, Z6 däcken ser helt okej ut på en touring- eller en sporttouringhoj. Dock på en sporthoj ser dom hemska ut.
Utvecklingen på däcken idag vad gäller fästet är hiskelig. Inte många år sedan det var i jämförelse med rejsdäck. Det är läääänge sedan(90-talet) jag senast fick släpp i tort väglag, så jag fattar inte hur tusan ni med dagens mått kan köra så hårt att bakdäcket släpper :)

räven
2012-01-06, 17:30
Hmmm, nu börjar bli fundersam. Varför är ett däck snyggt å nästa fult. Kan någon förklara detta för mig

räven
2012-01-06, 17:32
Jo, Z6 däcken ser helt okej ut på en touring- eller en sporttouringhoj. Dock på en sporthoj ser dom hemska ut.
Utvecklingen på däcken idag vad gäller fästet är hiskelig. Inte många år sedan det var i jämförelse med rejsdäck. Det är läääänge sedan(90-talet) jag senast fick släpp i tort väglag, så jag fattar inte hur tusan ni med dagens mått kan köra så hårt att bakdäcket släpper :)

Kombinationen Lutning å vridmoment

engström67
2012-01-06, 20:31
Jo, Z6 däcken ser helt okej ut på en touring- eller en sporttouringhoj. Dock på en sporthoj ser dom hemska ut.
Utvecklingen på däcken idag vad gäller fästet är hiskelig. Inte många år sedan det var i jämförelse med rejsdäck. Det är läääänge sedan(90-talet) jag senast fick släpp i tort väglag, så jag fattar inte hur tusan ni med dagens mått kan köra så hårt att bakdäcket släpper :)

Du ska veta att det är kraft i en Fjr 1300,en 600kubikare är en moped i jämförelse:D

räven
2012-01-06, 21:47
Du ska veta att det är kraft i en Fjr 1300,en 600kubikare är en moped i jämförelse:D

Du ska veta att en 1200GS levererar 100 nm. vid 3000 varv. Respekt

engström67
2012-01-06, 22:49
Du ska veta att en 1200GS levererar 100 nm. vid 3000 varv. Respekt

Och en fjr 134 nm,likaså min supertenere :)

cribbe
2012-01-06, 22:52
Står själv och väljer mellan Metzeler Z8 Interact och Pilot Road 3 priset är samma så det är mest egenskaperna jag funderar över grepp körlänsla livslängd osv.. :confused:

Hrm, tänkte på en sak. Vad har du lyckats få för pris för en uppsättning? Lite nyfiken för att se om det är bra eller dåligt. Jag har fått pris på 2995:- för metzeler z8 utan montering. monteringen skulle kosta 900:- till.....
Tycker att det känns lite väl dyrt....

räven
2012-01-06, 23:52
Och en fjr 134 nm,likaså min supertenere :)

3000 rpm ?

engström67
2012-01-07, 01:10
3000 rpm ?

Bmw 1200gs,2012 med starkare motor 120 nm vid 6000rpm:confused: tenere 134nm/6000rpm,:)MED STRYPNINGEN BORTA

räven
2012-01-07, 13:34
Bmw 1200gs,2012 med starkare motor 120 nm vid 6000rpm:confused: tenere 134nm/6000rpm,:)MED STRYPNINGEN BORTA

De va inte frågan

engström67
2012-01-07, 13:39
De va inte frågan

Nej men jag vet bara att maxvridet på bmw,n är 120nm vid 6000rpm,och den äldre klenare motorn vrider 115nm vid 5500rpm. Men om den vrider 100nm så tidigt som vid 3000rpm kan jag ej svara på,otroligt i så fall,men var väl strunt samma,dom går bra.Och det handlade ju om fäste och vrid emot en 600cc som är varvvillig och klen på vridet.En fjr 1300 spinner rakt fram om man ger fullt på torr asfalt,oavsett michelin eller metzeler:)

freddemannen
2012-01-07, 15:14
Hrm, tänkte på en sak. Vad har du lyckats få för pris för en uppsättning? Lite nyfiken för att se om det är bra eller dåligt. Jag har fått pris på 2995:- för metzeler z8 utan montering. monteringen skulle kosta 900:- till.....
Tycker att det känns lite väl dyrt....

Samma pris som jag fått hos min hojhandlare (dock efter 20% på däcken) montering 700 om man kommer med hela hojen så knappt 3700:-

Hojdäck.se (michelinen då) med montering på Vianor blir dyrare.

Min lokala bilgummihandlare har jag fått ett bra pris av på knappt 3000:- monterat och klart på lösa fälgar.

Köper man på däck365 (michelin) kostar dom 2600:- men då får man montera själv oxå eller hitta någon som monterar dom.

Så ja dyrt men ungefär samma på denna sidan skåne :cool:

Det man kan konstatera är att man premieras rejält om man åtminstone plockar av hjulen själv :rock:

engström67
2012-01-07, 15:18
Samma pris som jag fått hos min hojhandlare (dock efter 20% på däcken) montering 700 om man kommer med hela hojen så knappt 3700:-

Hojdäck.se (michelinen då) med montering på Vianor blir dyrare.

Min lokala bilgummihandlare har jag fått ett bra pris av på knappt 3000:- monterat och klart på lösa fälgar.

Köper man på däck365 (michelin) kostar dom 2600:- men då får man montera själv oxå eller hitta någon som monterar dom.

Så ja dyrt men ungefär samma på denna sidan skåne :cool:

Det man kan konstatera är att man premieras rejält om man åtminstone plockar av hjulen själv :rock:

3000kr är ett bra pris:) O ja hjulen skruvar jag alltid av själv för säkerhetskull

freddemannen
2012-01-07, 15:23
3000kr är ett bra pris:) O ja hjulen skruvar jag alltid av själv för säkerhetskull

Ja det är helt ok.
Jag tror oxå att jag ska skruva av hjulen själv, man vill ju passa på och kolla över grejorna och att det blir ihopsatt ordentligt :D:D

RobbeS
2012-01-07, 16:47
Samma pris som jag fått hos min hojhandlare (dock efter 20% på däcken) montering 700 om man kommer med hela hojen så knappt 3700:-

Hojdäck.se (michelinen då) med montering på Vianor blir dyrare.

Min lokala bilgummihandlare har jag fått ett bra pris av på knappt 3000:- monterat och klart på lösa fälgar.

Köper man på däck365 (michelin) kostar dom 2600:- men då får man montera själv oxå eller hitta någon som monterar dom.

Så ja dyrt men ungefär samma på denna sidan skåne :cool:

Det man kan konstatera är att man premieras rejält om man åtminstone plockar av hjulen själv :rock:

Det är väl både fram och bakdäck då? Annars låter det väldigt dyrt.

räven
2012-01-07, 17:21
Jag brukar betala 2700 för förstärkta pilot road,pålagt löst hjul

freddemannen
2012-01-07, 19:03
Ja det är både fram och bak.
Kollade och priset jag fått av den vanliga däckfirman var 2700 monterat och klart lösa hjul inte 3000 :rolleyes:
Så 1000 :- för att plocka av hjulen själv får man väl säga är rätt ok. ;)

Olle Å
2012-01-07, 20:07
Ja det är både fram och bak.
Kollade och priset jag fått av den vanliga däckfirman var 2700 monterat och klart lösa hjul inte 3000 :rolleyes:
Så 1000 :- för att plocka av hjulen själv får man väl säga är rätt ok. ;)

Fördelen med lösa hjul är ju att du kam kolla bromsarna ordentligt. Att kolvarna löper lätt , slitaget på klossarna och skivorna. Passa på och kolla hjullagren samtidigt. De flesta är ju ganska enkla att byta.:)
TÄNK PÅ ATT PROVBROMSA INNAN DU KÖR HOJEN.:mad::mad::mad:
Vet en som skulle prova de nya bromsarna inne i garaget utan att ha pumpat upp trycket först. Hjärnskakning och knäckt framgaffel mot väggen.:eek::nurse:

engström67
2012-01-07, 21:37
Fördelen med lösa hjul är ju att du kam kolla bromsarna ordentligt. Att kolvarna löper lätt , slitaget på klossarna och skivorna. Passa på och kolla hjullagren samtidigt. De flesta är ju ganska enkla att byta.:)
TÄNK PÅ ATT PROVBROMSA INNAN DU KÖR HOJEN.:mad::mad::mad:
Vet en som skulle prova de nya bromsarna inne i garaget utan att ha pumpat upp trycket först. Hjärnskakning och knäckt framgaffel mot väggen.:eek::nurse:

Det var då väldigt klumpigt:confused:

Nina
2012-01-08, 08:37
Det var då väldigt klumpigt:confused:

Alla kanske inte gör detta så ofta och tänker inte på att pumpa upp trycket när de för en gångs skull gjort saker själva.

V Saarela
2012-01-08, 09:08
Alla kanske inte gör detta så ofta och tänker inte på att pumpa upp trycket när de för en gångs skull gjort saker själva.

Lätt hänt, det händer även mekaniker i stressen.
Mycket vanligare är istället att folk vurpar pga hala däck. Hört många storysar och har själv sett en som kom bara ca 20 meter. Såg lite overkligt ut.
Nya däck bör ruggas upp med försiktig körning i början. Dock så verkar det som dom mer hala förr....

engström67
2012-01-08, 09:09
Alla kanske inte gör detta så ofta och tänker inte på att pumpa upp trycket när de för en gångs skull gjort saker själva.

Ja men provbromsa i garaget? i tanke på skadorna så verkar det som gasen hängt sig med.

Nina
2012-01-08, 09:11
Lätt hänt, det händer även mekaniker i stressen.
Mycket vanligare är istället att folk vurpar pga hala däck. Hört många storysar och har själv sett en som kom bara ca 20 meter. Såg lite overkligt ut.
Nya däck bör ruggas upp med försiktig körning i början. Dock så verkar det som dom mer hala förr....

Jo så kan det vara också, finns en hel del orsaker.
Det är väl minst 5 mils inkörning på nya däck, i lugnt tempo? Minns när jag satte på TKC80 på BMW:n, jag vågade knappt svänga för jag hade hört så många skräckhistorier om dom däcken som nya.

engström67
2012-01-08, 09:21
Lätt hänt, det händer även mekaniker i stressen.
Mycket vanligare är istället att folk vurpar pga hala däck. Hört många storysar och har själv sett en som kom bara ca 20 meter. Såg lite overkligt ut.
Nya däck bör ruggas upp med försiktig körning i början. Dock så verkar det som dom mer hala förr....

Ett litet tips är att ställ upp hojen på centralstödet eller depåstödet,har man inget så får man skaffa,för det är ju ett måste i garaget och ta ett sandpapper i handen och snurra hjulen i så man ruggar upp däcken lite,sedan kan man ta lite t-sprit och tvätta av däcket med.Har aldrig haft något problem med nya däck.Men sedan lär man ju naturligtvis tänka sig för lite när man kör ut.Lite hårda ord kanske men det behövs för det är ju allvarliga saker. Och vet man inte vad man håller på med så händer olyckor lätt.Och det är ju av misstagen man lär sig.Får ofta höra av folk..du tror att du vet allt..nää men säger inget om jag inte vet.

freddemannen
2012-01-08, 10:01
Hjärnskakning och knäckt framgaffel mot väggen.:eek::nurse:

Veckans garv helt klart :rofl::rofl:
Sådana här händelser som är helt obetalbara för omgivningen och efter ett tag även för "utföraren"

engström67
2012-01-08, 10:16
Jo så kan det vara också, finns en hel del orsaker.
Det är väl minst 5 mils inkörning på nya däck, i lugnt tempo? Minns när jag satte på TKC80 på BMW:n, jag vågade knappt svänga för jag hade hört så många skräckhistorier om dom däcken som nya.

Har också hört att dom är väldigt hala:eek: det bästa är har jag hört att ut direkt på grusväg och gasa så man ruggar upp gummit.Men sedan är ju sådana däck alltid opålitliga framförallt på våt asfalt.Funderar på att lägga på sådana på min hoj inför Norge resan i sommar.Vore ju kul och testa och man kan ju köra mycket fortare på grus:).Men är lite tveksam till detta är rädd för att hojen lätt blir blästrad:(.Ska ju tydligen funka skapligt på kurviga asfaltsvägar med.

Nina
2012-01-08, 10:34
Har också hört att dom är väldigt hala:eek: det bästa är har jag hört att ut direkt på grusväg och gasa så man ruggar upp gummit.Men sedan är ju sådana däck alltid opålitliga framförallt på våt asfalt.Funderar på att lägga på sådana på min hoj inför Norge resan i sommar.Vore ju kul och testa och man kan ju köra mycket fortare på grus:).Men är lite tveksam till detta är rädd för att hojen lätt blir blästrad:(.Ska ju tydligen funka skapligt på kurviga asfaltsvägar med.

De går bra på asfalt, i regn också. Jag hade inga problem förutom att jag tyckte de kasade på gruset. Kanske var fel däckstryck i dem men jag gillade dom inte på gruset. På Husqvarnan sitter det TKC80 och de funkar perfa på gruset, antar det kanske beror på hojmodell och vikt (?).

Jåke
2012-01-08, 10:59
Däck behöver komma upp i arbetstemp en gång för att fungera riktigt bra. Det skiljer lite mellan tillverkare också, men nån sträcka räknar inte däcken. Inte heller har ytans eventuella struktur med det hela att göra, så slipa dem är onödigt. Tvätta dem bara om du känner att du måste göra nåt.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

engström67
2012-01-08, 11:21
Däck behöver komma upp i arbetstemp en gång för att fungera riktigt bra. Det skiljer lite mellan tillverkare också, men nån sträcka räknar inte däcken. Inte heller har ytans eventuella struktur med det hela att göra, så slipa dem är onödigt. Tvätta dem bara om du känner att du måste göra nåt.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Det är väl klart att däcken måste upp i temperatur för att funka bra.Men att rugga upp ytan med något och tvätta av dom med t-sprit eller inte är väl upp till var och en.Har du varit med och kollat när dom tillverkat däck.Det har jag.Jag vet att många nya däck har ett glatt ytskikt som man bör rugga upp,men funkar ju bra att köra bort det med.Dom flesta som lägger sig vrider ju på gasen runt husknuten.Jag kör aldrig in däck eller motorer.

engström67
2012-01-08, 11:23
De går bra på asfalt, i regn också. Jag hade inga problem förutom att jag tyckte de kasade på gruset. Kanske var fel däckstryck i dem men jag gillade dom inte på gruset. På Husqvarnan sitter det TKC80 och de funkar perfa på gruset, antar det kanske beror på hojmodell och vikt (?).

Kasade på gruset:confused: Det är ju grusväg dom är till för.Oavsett däcktryck så är ju greppet mycket bättre än landsvägsdäck.Ska bli kul att testa.

cribbe
2012-01-08, 14:05
Hrm, hur svårt är det att ta av däcken själv? Någor speciellt man bör tänka på? Är det lätt att montera dom sedan? Hur vet man att man tex får däcket rakt så att det inte sitter snätt? Dumma frågor kanske men jag har aldrig gjort detta själv

engström67
2012-01-08, 14:12
Menar du att få av däcken från fälg eller hjulen från hojen?.Ta av däcken från fälgen är väl det svåraste,men det går ju om man har riktiga verktyg.Men jag lämnar alltid in dom till däckfirma som har riktiga maskiner,och som inte gör märken i fälgen,isåfall är det ju bättre att dom repar fälgen än att jag gör det.:)

Jåke
2012-01-08, 14:13
Hrm, hur svårt är det att ta av däcken själv? Någor speciellt man bör tänka på? Är det lätt att montera dom sedan? Hur vet man att man tex får däcket rakt så att det inte sitter snätt? Dumma frågor kanske men jag har aldrig gjort detta själv

Det är egentligen inte komplicerat, men du kan börja med att leta lite på Youtube. Jag har för mig att det finns minst en ganska bra film där (på engelska).
Du behöver rätt verktyg, fälgskydd, däckpasta och en kompressor. Man trycker däcket på plats med luft så risken att det hamnar snett är ganska liten för ett landsvägsdäck.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

TMax500
2012-01-08, 16:54
Däck behöver komma upp i arbetstemp en gång för att fungera riktigt bra. Det skiljer lite mellan tillverkare också, men nån sträcka räknar inte däcken. Inte heller har ytans eventuella struktur med det hela att göra, så slipa dem är onödigt. Tvätta dem bara om du känner att du måste göra nåt.Även jag måste invända här. Nya däck är ju snorhala.
Case nr 1: bytte framdäcket på trajjan i höstas. Startade sakta och fint från gummiverkstaden, ut mot gatan. Bromsade normalt, dvs normalt för hastigheten (30-40 km/t). Framdäcket låste direkt. På asfalt! Så visst 17 är nya däck hala.
Case nr 2: bytte fram och bak på TMaxen. Körde Borås-Göteborg 6 mil i regn (väta, kyla, låg friktion). Framme i centrala Göteborg låste framdäcket vid första rödljuset. Vid gaspådrag spann det loss baktill. Det hade jag inte väntat mig efter 6 mil... Vi talar då om en scooter med 40 hästar, inte en VMax med 200 pållar.

cribbe
2012-01-08, 17:07
Menar du att få av däcken från fälg eller hjulen från hojen?.Ta av däcken från fälgen är väl det svåraste,men det går ju om man har riktiga verktyg.Men jag lämnar alltid in dom till däckfirma som har riktiga maskiner,och som inte gör märken i fälgen,isåfall är det ju bättre att dom repar fälgen än att jag gör det.:)

Nu tänkte jag på att få av dom från hojen :-) Byta själva däcket tänkte jag överlåta till däckfirman :-)

V Saarela
2012-01-08, 17:17
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så tycker jag att idag är inte däcken lika hala när dom är nya. Förr(typ 10 år+) så var väl en del däck nästan vita vid leverans, nån slags vax på?

Idag är dom inte oftas värst hala.....i jämförelse med förr. Lite overkill idag att slipa och tvätta. Inget negativt med det, men många hämtar sin hoj från verkstan och det är väl inte direkt man har grejjorna med sig för det. Däremot tycker jag att däckgubben ska varna för hala däck. Undrar om dom gör det?
Nåja, ska man nu göra nåt så är väl kanske tvätten att föredra. Sen zicksacka lite försiktigt i samband med körning, eller kanske dra en repa efter grusvägen?

Själv gör jag inget och har aldrig gjort nåt. Jag vet att dom är snorhala, tar det försiktigt i början och zickzackar in dom allt eftersom.

Mats Liifv
2012-01-08, 17:22
Själv gör jag inget och har aldrig gjort nåt. Jag vet att dom är snorhala, tar det försiktigt i början och zickzackar in dom allt eftersom.Gör precis likadant, det vill säga ingenting. Har aldrig märkt att mina nya däck skulle vara hala för egen del. Har dock hört historier liknande dessa som beskrivs här. Kör precis som vanligt, med förstånd, helt utan problem under trettiofem års körning.

Olle Å
2012-01-08, 17:38
Sprillans nya offroaddäck kan också vara lite luriga i början när man kör på asfalt, men några mil grusväg gör susen.:D:D
Några mil grusväg skadar varken däck eller hoj om de gäller landsvägsdäck, inte föraren heller.:eek::eek:

engström67
2012-01-08, 18:02
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så tycker jag att idag är inte däcken lika hala när dom är nya. Förr(typ 10 år+) så var väl en del däck nästan vita vid leverans, nån slags vax på?

Idag är dom inte oftas värst hala.....i jämförelse med förr. Lite overkill idag att slipa och tvätta. Inget negativt med det, men många hämtar sin hoj från verkstan och det är väl inte direkt man har grejjorna med sig för det. Däremot tycker jag att däckgubben ska varna för hala däck. Undrar om dom gör det?
Nåja, ska man nu göra nåt så är väl kanske tvätten att föredra. Sen zicksacka lite försiktigt i samband med körning, eller kanske dra en repa efter grusvägen?

Själv gör jag inget och har aldrig gjort nåt. Jag vet att dom är snorhala, tar det försiktigt i början och zickzackar in dom allt eftersom.

Det kan jag väl hålla med om att det är lite overkill:)Har väl bara testat det för att ha något att göra:)Men det blir ju inte sämre.Grusväg är ju som sagt väldigt effektivt.

engström67
2012-01-08, 18:16
Nu tänkte jag på att få av dom från hojen :-) Byta själva däcket tänkte jag överlåta till däckfirman :-)

Ok inte så svårt,ta bort broms ok,häng upp det åt sidan helst inte i bromsledningen.Har du kedja så släpp på kedje spänningen och häng av kedjan,sedan är det ju bara att dra ur axeln
och ta bort hjulet.Obs har du abs så skruva bort givaren,sitter i navet.Sedan är det ju bara att skruva dit hjulet igen i omvänd ordning.Passa på att kolla drev,kedja och bromsbelägg när allt ändå är isär.Smörj gärna in axeln med lite fett,den brukar kunna vara lite rostig,även på nya hojar har jag varit med om det.Sedan får du justera kedjan så den får rätt spel och kolla så det blir lika på båda sidorna,finns markeringar på kedjespännarna,då hamnar hjulet rakt.lycka till.är du osäker så finns det säkert instruktioner på nätet eller någon bekant som kan hjälpa dig.

räven
2012-01-08, 18:33
Sprillans nya offroaddäck kan också vara lite luriga i början när man kör på asfalt, men några mil grusväg gör susen.:D:D
Några mil grusväg skadar varken däck eller hoj om de gäller landsvägsdäck, inte föraren heller.:eek::eek:

Har ju tur som bor vid en grusväg.

V Saarela
2012-01-08, 18:52
Kedjespännaren finns ingen anledning att lossa. Låter man den vara så är kedjan lika spänd samt däcket är lika rakt såsom innan du började ta av den. ABS givaren sitter väl i svingen...så den petar man heller inte i.

Alltså:
-dra ut axeln
-knuffa fram däcket, trä av kedjan
-ta ner däcket
Svårare än så är det inte.

Ner ramlar(oftast) två olika långa distanser, en på var sida av hjulet.
Bromsoket sitter där den sitter. Om du kollar så sitter den "löst" på ett spår i svingen. Bromsoket sitter också fast i axeln, mellan distansen och svingen. Inget avanserat, du ser när du plockar löst allt.
Bakom drevet sitter också ryckutjämnare av gummi. Var lite försiktig så att inte drevet trillar ner. Gör den det, så är det ingen fara....bara att pillra tillbaka ryckutjämnarna.

Tillbaka kan vara lite jobbigare:
-ta försiktigt med en större mejsel och tryck isär bromsklossarna
- tryck in däcket och trä på kedjan
- sätt dit distanserna

Nu kan det bökiga komma, att få upp däcket i höjd för att få in axeln, dvs att få in skivan mellan bromsbeläggen och att inte tappa distanserna.

Men när du lyckats med det:
- tryck igenom axeln och dra åt mutten.

Klart! Om du inte petat i kedjespännaren så är den justerad precis som innan.

Edit:
Kedjespännare finns av lite olika slag, oftast två varianter:
-Om det är en spännare där man även trär axeln igenom så är det bara att skruva åt axelmuttern.
Om det är en spännare som bara trycker fram axeln(vilket jag tror att du har) så drar du bakåt däcket innan du drar åt axelmuttern.

engström67
2012-01-08, 19:14
Kedjespännaren finns ingen anledning att lossa. Låter man den vara så är kedjan lika spänd samt däcket är lika rakt såsom innan du började ta av den. ABS givaren sitter väl i svingen...så den petar man heller inte i.

Alltså:
-dra ut axeln
-knuffa fram däcket, trä av kedjan
-ta ner däcket
Svårare än så är det inte.

Ner ramlar(oftast) två olika långa distanser, en på var sida av hjulet.
Bromsoket sitter där den sitter. Om du kollar så sitter den "löst" på ett spår i svingen. Bromsoket sitter också fast i axeln, mellan distansen och svingen. Inget avanserat, du ser när du plockar löst allt.
Bakom drevet sitter också ryckutjämnare av gummi. Var lite försiktig så att inte drevet trillar ner. Gör den det, så är det ingen fara....bara att pillra tillbaka ryckutjämnarna.

Tillbaka kan vara lite jobbigare:
-ta försiktigt med en större mejsel och tryck isär bromsklossarna
- tryck in däcket och trä på kedjan
- sätt dit distanserna

Nu kan det bökiga komma, att få upp däcket i höjd för att få in axeln, dvs att få in skivan mellan bromsbeläggen och att inte tappa distanserna.

Men när du lyckats med det:
- tryck igenom axeln och dra åt mutten.

Klart! Om du inte petat i kedjespännaren så är den justerad precis som innan.

Edit:
Kedjespännare finns av lite olika slag, oftast två varianter:
-Om det är en spännare där man även trär axeln igenom så är det bara att skruva åt axelmuttern.
Om det är en spännare som bara trycker fram axeln(vilket jag tror att du har) så drar du bakåt däcket innan du drar åt axelmuttern.

ursäkta min okunskap,är bara van vid nya hojar då abs givaren sitter i navet yamaha,triumph med exentriska spännare osv,och ok som måste plockas åt sidan för att få bort hjulet.

V Saarela
2012-01-08, 19:23
ursäkta min okunskap,är bara van vid nya hojar då abs givaren sitter i navet yamaha,triumph med exentriska spännare osv,


Fast, skulle nog gissa att 9,5 av 10 nya hojar har inte givaren i navet och exentriska spännare. Visste inte att det fanns hojar med givaren i navet. Varför sitter den där?

Exentriska spännare(om jag förstått rätt vad gäller exentriska, dvs man lossar en bult och med ett verktyg vrider man på "navet" ) är väl mer vanligt på enkelsvingar, tex VFR.
Minns också att gamla GPZ 1100:orna(traditionell sving på båda sidor) från början av åttiotalet hade den varianten också.

Bra kedjespännarvariant, enkelt att justera.

engström67
2012-01-08, 19:33
Fast, skulle nog gissa att 9,5 av 10 nya hojar har inte givaren i navet och exentriska spännare. Visste inte att det fanns hojar med givaren i navet. Varför sitter den där?

Exentriska spännare(om jag förstått rätt vad gäller exentriska, dvs man lossar en bult och med ett verktyg vrider man på "navet" ) är väl mer vanligt på enkelsvingar, tex VFR.
Minns också att gamla GPZ 1100:orna(traditionell sving på båda sidor) från början av åttiotalet hade den varianten också.

Bra kedjespännarvariant, enkelt att justera.

kawa har ju exentriska spännare på vissa hojar och och Triumph tiger upp till -06.Yamaha kör inte med mekanisk abs med krans, utan elektroniskt och då sitter givaren i navet.Det var så på mina fjr,er och på min tenere som jag har nu.utvecklingen går framåt.Skulle tro att yamaha kör med samma på alla sina modeller sedan något år tillbaka.
kanske är därför som bromsarna är som dom är.=super:)

V Saarela
2012-01-08, 20:06
Cribbe har ju en FZ så då sitter det väl en sådan givare. Nåja, han lär väl märka det. Man kan ju inte komma ihåg allt, har ju haft också nämnda Tiger som jag bytte däck på några gånger.

engström67
2012-01-08, 20:18
Cribbe har ju en FZ så då sitter det väl en sådan givare. Nåja, han lär väl märka det. Man kan ju inte komma ihåg allt, har ju haft också nämnda Tiger som jag bytte däck på några gånger.

Det har han säkert,ser ut ungefär som en bromstrumma man tar ur,i den sitter givaren och sedan är det nå magneter innanför.

sista tigern jag hade,den gick kanon. Förresten exentrisk kedjespännare försvann på -05 orna.


http://forumbilder.se/thumbs/f4201271656PM6df4.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=f4201271656PM6df4)

cribbe
2012-01-09, 17:41
Nu har jag i alla fall bestämt mig. Efter att ha läst lite runt omkring på nätet beställde jag idag Pirelli Rosso II hos min lokala däckhandlare. Priset blev 3000:- färdigt och klar på hojen vilket jag tycker är helt ok. Det billigaste priset jag fick på en mc firma var 3750:- så nu har man sparat 750:- att lägga på något annat kul

engström67
2012-01-09, 22:47
Nu har jag i alla fall bestämt mig. Efter att ha läst lite runt omkring på nätet beställde jag idag Pirelli Rosso II hos min lokala däckhandlare. Priset blev 3000:- färdigt och klar på hojen vilket jag tycker är helt ok. Det billigaste priset jag fick på en mc firma var 3750:- så nu har man sparat 750:- att lägga på något annat kul


3000 är väl ett bra pris:)du blir säkert nöjd.Det är säkert bra däck,det är ju bara marginella skillnader på däck:)

Nina
2012-01-10, 06:08
så nu har man sparat 750:- att lägga på något annat kul

En resa med hojen kanske? :)

cribbe
2012-01-10, 10:50
En resa med hojen kanske? :)

Absolut :-) eller mer lull lull :-)