handdator

Visa fullständig version : Honda Transalp XL650V, projekt Mellanmjök



Wiseguy
2012-01-02, 20:42
Tänkte köra en liten projekt-tråd i detta forum också. Ligger en på SH också men jag tänkte låta dessa leva sitt eget liv så ser vi vilken som blir bäst.

Hojen i fråga då, En Honda XL650V Transalp från 2000 som gått långa mil.
Målet är någonting lite roligare. Inte effektmässigt då, jag har redan hojar med mer effekt i garaget.
Nä, någonting som ser lite roligare och kanske mera off-road aktigt ut.
Tänker inte konvertera den till motard eller ren offroad heller.
Nä någonting som ser hårt ut men är undertill är ren mellanmjölk under skalet och som går att köra bekvämt lite överallt.

En första bild på hur den ser ut i garaget.

Wiseguy
2012-01-02, 20:44
Nya bromsskivor beställda och framskivorna samt beläggen levererade.
Väntar fortfarande på bakskivan.

Wiseguy
2012-01-02, 20:46
Chansade på ett par billiga fotpinnar från Ebay ihop om att de kanske skulle passa.
Gör de inte det så förlorar jag hela 100 spänn :eek:

Wiseguy
2012-01-02, 20:49
Köpte även en plastväska ifrån Claes Ohlson för att testa montera som sidoväska.
Hhhmmm... Den är ju lite i minsta laget, men den är fan 100 gånger bättre än allt det andra jag kollat på.
Visst en Pelican case hade suttit bra, men dessa kostar ju lika mycket som riktiga packväskor.
Nåväl, 1 Classe väska inhandlades för att leka med.
Blir den för dålig så slänger jag upp den på XT600:an istället.
Blir den bra så köper jag en till.

Wiseguy
2012-01-02, 20:50
Den går att låsa med vanliga hänglås samt är vattentät. Jag ställde den i duschen i 10 min totalt och inget vattenläckage. :D

Wiseguy
2012-01-02, 20:54
Nästa steg var att laga lite kåpor.

-Tvätta rent.
-Borra hål i slutet av sprickan så at tden inte kan sprida sig.
-Smälta ihop kåpan med lödkolven och kladda på lite mera plast ifrån en gammal galge jag hade liggandes.
-Slipa ned det hela så att det blir jämnt.

Wiseguy
2012-01-02, 20:55
-Färdigslipad

Skall även lackera om den sen. Den var lite sliten i lacken från början.
Funderar på vitt eller någon ljusare färg än svart. Eller jag kanske skall köra allt i mattsvart ändå...

Wiseguy
2012-01-03, 20:09
Bakre bromsskiva hemma samt nya fotpinnar.

Molgan
2012-01-04, 00:55
Fräckt med classeväskor, jag gillar pooratech-lösningar. =) ska du kröka till egna fästen?

Vad du än gör, sänk inte hojen. Sänkta TA ser ut som smällfeta pingviner. Höjning däremot ger den nästan lite dakar-feeling tillsammans med nabbiga däck.

Olle Å
2012-01-04, 11:23
Fräckt med classeväskor, jag gillar pooratech-lösningar. =) ska du kröka till egna fästen?

Vad du än gör, sänk inte hojen. Sänkta TA ser ut som smällfeta pingviner. Höjning däremot ger den nästan lite dakar-feeling tillsammans med nabbiga däck.

Kanske kan hålla med dig lite. Men, pingvin..........Om man är van med en ren offroad , så kanske TA:n ser lite låg ut.:rolleyes:
Om man sänker den några cm både fram och bak för att man har korta ben gör inget. Tar man lite för mycket så skrapar fotpinnarna i vid häftig kurvtagning. :eek::eek:
Fotpinnarna kan ju faktiskt ta i asfalten även utan sänkning om du har bra däck, men då får du köra ganska tufft.:mad:

Wiseguy
2012-01-04, 15:32
Fräckt med classeväskor, jag gillar pooratech-lösningar. =) ska du kröka till egna fästen?

Vad du än gör, sänk inte hojen. Sänkta TA ser ut som smällfeta pingviner. Höjning däremot ger den nästan lite dakar-feeling tillsammans med nabbiga däck.
Funderar på att inhandla fästen, fast jag skall fundera först innan det blir av. Går ju att fixa det själv också med lite krånglande.
Har tyvär ringen möjlighet att svetsa i nuvarande garaget så det komplicerar lite.

Sänka hojen lär jag inte göra. Finns ju inget praktiskt behov av det.

Wiseguy
2012-01-04, 17:39
En till bild på nya fotpinnen jämfört med den gamla.

Den passade bra i fästet och det enda som egentligen skiljde var diametern på hålet för fästpinnen. Fast det var så lite så man skulle inte behöva bry sig egentligen. Kan hända att jag sätter dit någon tunn hylsa på pinnen eller så låter jag det vara. Får se hur jag gör sen.

Wiseguy
2012-01-04, 19:55
Ett sett Continental TKC 80 Twinduro beställda ifrån McDäckonline (http://www.mcdackonline.com/start.html).
Borde ge rätt stuk.

Wiseguy
2012-01-05, 20:00
Nytt styre med fågelpinne inhandlat ifrån Biltema.

Wiseguy
2012-01-11, 10:07
Gummibälgar till gaffelbenen hemma.
E-bay som vanligt då de är snuskigt dyra överallt av något skäl.

Nina
2012-01-11, 12:48
Titta så spännande, du kommer få ha det skoj du i år. :)

Olle Å
2012-01-11, 21:01
Gummibälgar till gaffelbenen hemma.
E-bay som vanligt då de är snuskigt dyra överallt av något skäl.

Ett tips om du skall byta gummibälgarna och har dragit ur gaffelbenen och det är att kolla styrlagren.
Om fettet känns torrt och lite hårt, så ta ur lagren, tvätta dem i kristallolja och fetta in dem igen du inte känner att lagren kärvar. Nya laget , koniska köper du av Lelles för ca 400, tror jag.
Detta är en grej som verkstäderna tar ca 2500:- Om man är snabb gör man själv bytet av lager på drygt en timma. Obs från scratch.

Wiseguy
2012-01-16, 19:17
Äh, jag införskaffade handskydden ifrån Biltema eftersom jag inte orkade beställa några andra.
Det fick jag igen direkt då jag saknade 2 delar i förpackningen. Båda delarna som skall hålla den mot styret saknades.

In till Biltema igen och reklamera. Jag fick en helt ny utan krusiduller.

Sen har jag beställt värme till handtagen också. Blev en beställning ifrån Kina på 2 st 10W värmare. Hoppas de räcker...
De gamla värmehandtagen som satt på hade slutat att funka, så det de var bara slänga.
Behöll dock kontrollboxen (vad fan den nu heter?!?) där man ställer in värmen. Den kanske går att använda till de nya värmarna.

Håkan46
2012-01-16, 19:47
Äh, jag införskaffade handskydden ifrån Biltema eftersom jag inte orkade beställa några andra.

När jag kände på dom tyckte jag att dom kändes i tyngsta laget. Är det aluminium i dom?

Wiseguy
2012-01-17, 09:05
När jag kände på dom tyckte jag att dom kändes i tyngsta laget. Är det aluminium i dom?
Japp, löpar en aluminiumskena i dem. Det "vita" som syns i dem.

Molgan
2012-01-17, 11:07
Äh, jag införskaffade handskydden ifrån Biltema eftersom jag inte orkade beställa några andra.
Tänker nog testa dem också. Jag har varit emot handskydd då jag varit nojig kring det här med att fastna i dom när man välter, så jag har kört med "musöron". Nu har jag lyckats trasa sönder ett finger permanent efter en renolycka, ett sånt där skydd hade hjälpt i det fallet. Ska bulta på nåt vindskydd på dom med så slipper jag kanske köra med muffar i vinter.

Olle Å
2012-01-17, 18:05
Tänker nog testa dem också. Jag har varit emot handskydd då jag varit nojig kring det här med att fastna i dom när man välter, så jag har kört med "musöron". Nu har jag lyckats trasa sönder ett finger permanent efter en renolycka, ett sånt där skydd hade hjälpt i det fallet. Ska bulta på nåt vindskydd på dom med så slipper jag kanske köra med muffar i vinter.

Jag har handtagsmuffar över Acerbis handtagsskydd. Funkar kanon. Efter några vurpor vet jag att man inte fastnar i dem. Muffarna är ganska korta, går knappt 10 cm förbi handleden. Har sprejat på motorplast på dem för att hålla regnet ute. Med handtagsvärme kan man köra hela dagen med regn och behöver bara byta fuktiga handskar en gång. Väldigt trevligt om temperaturen håller sig på bara några grader plus.

Wiseguy
2012-01-18, 20:31
Gårdagens framsteg....2 sönderdragna bultar till värmeskölden på avgasröret.
Fan också, då får värmeskölden ligga i garaget en stund då.

Drog av den första trots att jag var tokförsiktig. Den andre testade jag vara lite mera normal med, samma slutresultat.
Nåväl, senare problem det där...
:eek:

Olle Å
2012-01-18, 20:37
Som vanligt med gamla klena bultar.:mad:
Borra och gänga i nya, eller bara borra och tag självgängande skruv.:D
Finns sådana i rostfritt också.:hello:

nippe
2012-01-22, 13:57
Ett sett Continental TKC 80 Twinduro beställda ifrån McDäckonline (http://www.mcdackonline.com/start.html).
Borde ge rätt stuk.

jag har TKC 80 på min africa twin och en tjejkompis har det på sin transalp, riktigt bra däck..

Olle Å
2012-01-22, 19:57
[QUOTE=nippe;59141]jag har TKC 80 på min africa twin och en tjejkompis har det på sin transalp, riktigt bra däck..[/QUOTE

Skall du ha ett gatlegalt grovmönstrat däck, godkänt för upp till 170 kmh, så finns ett däck som heter MEFO MFC 12 som bakdäck, även17" och MEFO MFC 14 som 21"framdäck.:hello::hello:

Wiseguy
2012-01-24, 09:35
Skall faktiskt bli intressant att se hur de här däcken (TKC80) är för det jag tänk mig sen när hojen plockas ut.
De ser helt ok ut när det gäller mönster.

Molgan
2012-01-24, 14:15
Skall faktiskt bli intressant att se hur de här däcken (TKC80) är för det jag tänk mig sen när hojen plockas ut.
De ser helt ok ut när det gäller mönster.
Är inne på mitt tredje par TKC80 på min Tenéré, tycker det är den optimala kompromissen när man kör både gata och i skogen. I lera och sand kan de inte mäta sig med MT21 eller riktiga endurosulor, men funkar. När framdäcket nöts kan det bli lite studsigt pga hajfenor, men det går ju att vända. Har kört allt från enduro till bana med dem, Det var lite läskigt i början när man tog kurvorna med både bak- och framhjulssläpp men jag överlevde iaf. =)