handdator

Visa fullständig version : Hjälmar



honda500
2012-01-02, 16:10
Hej,

Jag sitter och väljer mellan ett par hjälmar. Den ena är mt zero II och den andra är biltemas kolfiberhjälm. Är det ngn som har erfarenhet av dessa två hjälmar. Jag har googlat lite men har inte hittat så många omdömen mt zero II. Har det gjorts ngn oberoende test av biltemas kolfiberhjälm?

// Honda500

RobbeS
2012-01-02, 16:44
Har haft Biltemahjälmen och den är helt okey för de pengarna. Detaljkvalitén är dock den man betalar för, dvs i sämsta laget. Det läcker lite här och där och den låter illa.
Men vill man betala väldigt lite för en hjälm så funkar den bra.

räven
2012-01-02, 17:55
När man köper hjälm måste man kolla noga, Trivs denna hjälm å mitt huvud tillsammans. Å provköra, testa inom dom hastigheter du tror du kommer att köra. Hjälmen som är skön i butiken kan förvandlas till en jäkla mistlur i 100 km.

honda500
2012-01-02, 17:58
Jovars, det är därför jag vill byta hjälm :-)

räven
2012-01-02, 19:44
Jovars, det är därför jag vill byta hjälm :-)

Ok.lyd mitt råd att provköra,annars kan du snart vilja byta igen.

engström67
2012-01-02, 19:54
När man köper hjälm måste man kolla noga, Trivs denna hjälm å mitt huvud tillsammans. Å provköra, testa inom dom hastigheter du tror du kommer att köra. Hjälmen som är skön i butiken kan förvandlas till en jäkla mistlur i 100 km.

köp min caberg justissimo strl S ,solvisir,öppningsbar,knappt andvänd.800kr gav 3000kr för den:)

Reject
2012-01-02, 20:04
Tänk på att Biltema-hjälmen är aningen tung men helt OK för pengarna. Jag har en sån själv, och så har jag också en Caberg Justissimo.

Cabergens är överlag schysstare, och väger mindre (även om jag önskat att den vägde ännu mindre). På denna kan man också konvertera den till en jet-hjälm genom att skruva bort hakpartiet och sätta dit två medföljande plastinfällningar på sidorna.

Håkan46
2012-01-02, 22:14
Sulas i Uppsala hade en dag i våras (2011) då man kunde prova Schubert-hjälmar körandes med egen motorcykel. Passade mig bra.
Kan rekommendera provning på detta sätt. Varför inte vänta tills säsongen startar.
Håkan

räven
2012-01-02, 23:16
Sulas i Uppsala hade en dag i våras (2011) då man kunde prova Schubert-hjälmar körandes med egen motorcykel. Passade mig bra.
Kan rekommendera provning på detta sätt. Varför inte vänta tills säsongen startar.
Håkan

Ja de va så det gick till när jag blev med Schubert.

engström67
2012-01-02, 23:22
samma här.Självklart vill man ju provköra.Får man inte det så är det ju bara åka till någon annan.

pentti01
2012-01-03, 03:59
.Självklart vill man ju provköra.Får man inte det så är det ju bara åka till någon annan.
Bra tips; har jag aldrig tänkt på !

RobbeS
2012-01-03, 15:23
Bra tips; har jag aldrig tänkt på !

Jo, jättebra om det finns någon annan som säljer samma fabrikat att åka till inom ett rimligt avstånd. Det är i alla fall enklare för mig att köpa hjälmen på nätet för halva priset och sälja den för samma pris om den inte passar.

engström67
2012-01-03, 17:16
Jo, jättebra om det finns någon annan som säljer samma fabrikat att åka till inom ett rimligt avstånd. Det är i alla fall enklare för mig att köpa hjälmen på nätet för halva priset och sälja den för samma pris om den inte passar.

Låter ju kanon:)Vilket nätföretag kan man handla en schubert för halva priset,typ 2000kr vid dörren?

Hamre
2012-01-03, 19:50
Jo, jättebra om det finns någon annan som säljer samma fabrikat att åka till inom ett rimligt avstånd. Det är i alla fall enklare för mig att köpa hjälmen på nätet för halva priset och sälja den för samma pris om den inte passar.

Håller med dej! Köpte en BMW-hjälm för nåt år sen, betalade 2700:- inkl frakt, pris i Sverige(Bike Thn.) var då runt 5000:-
Det var på nån tysk sajt jag handlade den gången. Men man får leta intensivt efter den bästa dealen.:thefinger:

RobbeS
2012-01-03, 20:09
Låter ju kanon:)Vilket nätföretag kan man handla en schubert för halva priset,typ 2000kr vid dörren?

Det skulle det vara intressant att veta var man kan handla Schubert hjälmar överhuvudtaget norr om Umeå om man vill hålla sig i Sverige. :)
Däremot hittade jag vid en snabb slagning C3 för 3500:- inkl frakt till dörren om man är beredd att köpa en svart eller silvergrå. Hemligheten är ebay.uk och sen gå in på försäljarnas hemsidor och leta extraerbjudanden. Just nu är det mycket julreor som pågår. I Tyskland verkar Schubert nästan ha svenska priser.

RobbeS
2012-01-03, 20:19
Håller med dej! Köpte en BMW-hjälm för nåt år sen, betalade 2700:- inkl frakt, pris i Sverige(Bike Thn.) var då runt 5000:-
Det var på nån tysk sajt jag handlade den gången. Men man får leta intensivt efter den bästa dealen.:thefinger:

Jepp, om man letar lite så kan man göra riktigt bra affärer på nätet. Just nu sitter jag och ska beställa olja, filter och belägg vilket ser ut att bli knappt halva priset jämfört med i Sverige inkl frakt.

engström67
2012-01-03, 21:12
Jepp, om man letar lite så kan man göra riktigt bra affärer på nätet. Just nu sitter jag och ska beställa olja, filter och belägg vilket ser ut att bli knappt halva priset jämfört med i Sverige inkl frakt.

Finns det inte billigt på BILTEMA:)

honda500
2012-01-03, 21:25
Är det ngn som har erfarenhet av mt zero II som handelsboden säljer?

RobbeS
2012-01-03, 21:42
Finns det inte billigt på BILTEMA:)

Alldeles säkert men på BILtema köper jag grejer till bilen. När det gäller mc:n är jag fåfäng och vill ha märkesgrejer:D

engström67
2012-01-03, 21:53
Alldeles säkert men på BILtema köper jag grejer till bilen. När det gäller mc:n är jag fåfäng och vill ha märkesgrejer:D

Det var väl det jag tänkte:) samma här:) Men dom har inget till min bil heller,så det var bra med det:)

honda500
2012-01-03, 21:55
åker man på tull när man beställer från England?

RobbeS
2012-01-03, 22:02
åker man på tull när man beställer från England?

Nej, England tillhör liksom Sverige EU där fri handel råder.

Mats Liifv
2012-01-04, 09:54
Kollade på siten jag brukar handla mina ARAI-hjälmar från, FCMOTO (http://fcmoto.de). Där kostar Schubert C3 426 euro. Vet inte hur det står sig mot svenska priser. På mina ARAI brukar jag spara i runda slängar 1.500:- eller något mer, inklusive frakt till dörren.

räven
2012-01-04, 11:43
Kollade på siten jag brukar handla mina ARAI-hjälmar från, FCMOTO (http://fcmoto.de). Där kostar Schubert C3 426 euro. Vet inte hur det står sig mot svenska priser. På mina ARAI brukar jag spara i runda slängar 1.500:- eller något mer, inklusive frakt till dörren.

Problemet kvarstår. Provköra å testa hos lokal handlare å köper på nätet.

Mats Liifv
2012-01-04, 11:50
Kollade med Touringbutiken vad dom tar för sina Schuberthjälmar av modell C3, 5.490:-.

Om man tar en vanlig färg hos FC-Moto kostar den inklusive frakt till dörren 3.900:-. Där blir det alltså "de vanliga" 1.500:- som skiljer.

Om man istället tar en fluoriserande gul hjälm så sparar man mindre. Där är det tyska priset inklusive frakt 4.825:- medan du i Sverige får betala 5.490:- även för den.

Inte helt fel det heller, dom 665:- kan man köpa en del bensin eller något annat behövligt för.

Nina
2012-01-04, 11:54
åker man på tull när man beställer från England?

Du får betala 19% moms i alla fall så lägg på 19% på köpesumman (och glöm inte frakten vad den nu kan gå på).

honda500
2012-01-04, 12:05
Momsen, ska man betala in det på ngt speciellt sätt eller?

Nina
2012-01-04, 12:28
Momsen, ska man betala in det på ngt speciellt sätt eller?

Nej då, det läggs på per automatik men bli inte förvånad när det står en högre summa än det du läst vid varan.

honda500
2012-01-04, 12:39
:-) tack för information.

Mats Liifv
2012-01-04, 13:12
Har själv inte drabbats av något momspåslag när jag handlat från England. Måste varit inbakat i priset från början. Uppenbarligen finns det firmor som inte gör så. Gäller att vara uppmärksam!

V Saarela
2012-01-04, 13:53
Moms och avgifter har jag råkat få påslag på i tullen i Sverige när jag beställde från USA en gång i tiden.
Rekommenderade en bekant att köpa också från samma firma likadan styrhöjare. Han klarade sig utan kostnader.

Minns att det var mycket skickande från firmor som skrev andra priser/gåvor etc på sändningarna. Vet inte riktigt hur det funkar idag när man beställer därifrån. Bäst är väl kanske att nå bekant som bor där skickar istället.

Nu hänger jag en del på engelska ebay http://www.ebay.co.uk/ och LINGShttp://hondaoriginalparts.com/

Några påslag har jag inte sett. Oftast ser man också fraktkostnaden när man knapprar in i vilket land man bor i.
Betalar gör jag med Visakortet(frugans såklart!). Vet inte hur andra gör tex på Ebay, om ni använder visat direkt, eller PayPal?

V Saarela
2012-01-04, 13:58
Ang provköra hjälm: Jag har aldrig sett en firma som har hjälmar för provkörning. Är det ett vanligt förekommande i södra Sverige? (Borträknat då Schubert som har provkörningshjälmar)

Vet inte om jag är känslig men, låter ju samtidigt lite äckligt att använda en hjälm som kanske hundra pers har svettast, nyst och snorat i? .....och för att inte förlömma våra kära loppor :)

Nina
2012-01-04, 14:42
Har själv inte drabbats av något momspåslag när jag handlat från England. Måste varit inbakat i priset från början. Uppenbarligen finns det firmor som inte gör så. Gäller att vara uppmärksam!

Ja vissa beroende på deras script de byggt sajten med har momsen inbakad, oftast är de småföretag. Man får dock alltid om man läser före man klickar JA veta att momsen läggs på priset med en viss procent om de är riktigt seriösa. Men många tar för enkelhetens skull och bakar in allt i priset istället. Då kan tyvärr momssatsen vara fel, förhoppningsvis har de lagt på 12% och inte 19% eller mer men det vet man ju inte. Jag föredrar att få se momsen separat då jag ibland köper varor till företaget. Det underlättar för pappersarbetet sen. :)

Nina
2012-01-04, 14:45
Ang provköra hjälm: Jag har aldrig sett en firma som har hjälmar för provkörning. Är det ett vanligt förekommande i södra Sverige? (Borträknat då Schubert som har provkörningshjälmar)

Vet inte om jag är känslig men, låter ju samtidigt lite äckligt att använda en hjälm som kanske hundra pers har svettast, nyst och snorat i? .....och för att inte förlömma våra kära loppor :)

Håller med, jag skulle aldrig klara av att provköra med en lånad hjälm. Det skulle inte bli så angenäm provtur då utan jag skulle vara upptagen med annat i tankarna som hur många svettiga människor med otvättat hår som har provat hjälmen. Å andra sidan så står man ju där i butiken eller på en mässa och provar hjälmar – som många provat innan… Men det är inte samma sak, de sitter inte på så pass länge att de hinner bli svettiga inuti.

Mats Liifv
2012-01-04, 15:26
Ang provköra hjälm: Jag har aldrig sett en firma som har hjälmar för provkörning. Är det ett vanligt förekommande i södra Sverige? (Borträknat då Schubert som har provkörningshjälmar)

Vet inte om jag är känslig men, låter ju samtidigt lite äckligt att använda en hjälm som kanske hundra pers har svettast, nyst och snorat i? .....och för att inte förlömma våra kära loppor :)Har heller aldrig sett någon firma som offrar ny hjälmar på provkörning, utan man får vackert handla hjälmen och upptäcka sedan om den var rätt eller ej. Praktiskt då om man hittat "sitt" märke och redan i förväg vet vad man får. Tog många, många år innan jag hittade rätt för egen del.

honda500
2012-01-04, 15:28
Ja det får man hos vissa firmor.


Ang provköra hjälm: Jag har aldrig sett en firma som har hjälmar för provkörning. Är det ett vanligt förekommande i södra Sverige? (Borträknat då Schubert som har provkörningshjälmar)

Vet inte om jag är känslig men, låter ju samtidigt lite äckligt att använda en hjälm som kanske hundra pers har svettast, nyst och snorat i? .....och för att inte förlömma våra kära loppor :)

Mats Liifv
2012-01-04, 15:37
Ja det får man hos vissa firmor.

Vilka firmor?
Kan vara bra att veta för dom som är ute efter en ny hjälm av ett nytt märke. Kanske värt en omväg för att slippa "köpa grisen i säcken"?

engström67
2012-01-04, 16:00
Problemet kvarstår. Provköra å testa hos lokal handlare å köper på nätet.

:rolleyes::rolleyes:

engström67
2012-01-04, 16:11
Touringbutiken brukar ha demohjälmar.Jag fick provköra min schubert innan jag köpte den:)

Och min shoei köpte jag hos min mc handlare,som stamkund så får man ju givetvis provköra först.Men man förstår ju att handlarna inte kan låna ut nya hjälmar hur som helst. Som folk ska skita ner,snora ner,loppor osv,och sedan är ju folk fräcka och tackar för provkörningen och åker hem och köper på nätet:confused:.

honda500
2012-01-04, 16:20
Bikestop i Linköping har kört med de men ska tyvärr lägga ner sin verksamhet. Jag vet att de har rea på det mesta.



QUOTE=Mats Liifv;58406]Vilka firmor?
Kan vara bra att veta för dom som är ute efter en ny hjälm av ett nytt märke. Kanske värt en omväg för att slippa "köpa grisen i säcken"?[/QUOTE]

Jan-Olov
2012-01-04, 19:12
Ang provköra hjälm: Jag har aldrig sett en firma som har hjälmar för provkörning. Är det ett vanligt förekommande i södra Sverige? (Borträknat då Schubert som har provkörningshjälmar)

Vet inte om jag är känslig men, låter ju samtidigt lite äckligt att använda en hjälm som kanske hundra pers har svettast, nyst och snorat i? .....och för att inte förlömma våra kära loppor :)

När jag har bytt hjälm så har jag alltid fått provköra. Men jag handlar lokalt så dom vet vem jag är. Dessa handlar jag av.
http://veronamotor.se/

Hamre
2012-01-04, 22:34
Du får betala 19% moms i alla fall så lägg på 19% på köpesumman (och glöm inte frakten vad den nu kan gå på).

Har handlat mycket från UK, alltid rätt pris på sajten, aldrig exl. moms.
Däremot har jag handlat mc-kläder där dom har dragit bort momsen, alltså har det blivit billigare på sluttampen!

RobbeS
2012-01-04, 23:52
Har handlat mycket från UK, alltid rätt pris på sajten, aldrig exl. moms.
Däremot har jag handlat mc-kläder där dom har dragit bort momsen, alltså har det blivit billigare på sluttampen!

Jag har samma erfarenhet som dig när det gäller momsen, den har alltid varit inräknad i priset. Däremot har jag varit med om att bli bjuden på frakten vid ett par tillfällen.

kitsapgrl
2012-05-05, 04:32
Hjälm "bling" måste ni ju ha till era ny hjälmar...;):D
https://www.denniskirk.com/medialibrary/viewer.jsp?mediaId=video.000029&mediaType=video&sku=328046

DearHunter
2012-05-05, 08:36
Absolut!!! Saknade horn och en tuta som säger muuuuu :)