handdator

Visa fullständig version : Vindbrus!



pewa
2007-09-02, 19:46
Vindbruset kan ju bli ganska högt och ganska jobbigt om man kör längre sträckor.
Har läst att det finns nån typ av krage man kan använda med hjälmen som gör att det blåser mindre runt skallen..

Själv kör jag med öronproppar om jag ska åka en längre sväng, får lätt ont i skallen annars.
Hur gör ni för att bli av med vindbruset, eller njuter ni av det? :)

LillArne
2007-09-02, 20:39
Jag har proppar nu men ska köpa en Buff så hör man trafiken bättre men slipper bruset ;)

Gibson
2007-09-02, 20:56
Det hör till, har provat med proppar men tyckte inte om det ska prova med en buff.

Guzzi-Leif
2007-09-02, 22:35
Ett evigt problem...
Skiljer på person (längd och körställning), maskin (kåpglas o.s.v.), hjälm, hastighet, vindriktning och...
Jag tillhör dem som ogillar proppar så efter längre körpass har jag "orgelbrus" i skallen bra många timmar.
Bytte hjälm för några veckor sedan men hade tyvärr inte möjlighet att testa innan köp - tack vare alla parametrar är ju andras tester värdelösa avseende bruset. Dock är jag väldigt nöjd med den nya, en Nolan N84. MYCKET tystare samt utrustad med nedfällbar "solskärm" vilket var en positiv nyordning.
Finns någon form av krage att köpa som fästs mot hjälmens nederkant med kardborreband. Exet hade en sådan och var väldigt nöjd med komforten.

[Spanaren]
2007-09-03, 09:34
vid längre svängar har jag alltid proppar

Nina
2007-09-03, 10:39
Inga proppar (än) och jag kör med en Nolanhjälm, öppen modell (se länk, mittenhjälmen men silverfärgad (http://www.sulas.se/maps/klader/nolan.jpg)). Jag vet, jag kommer nog få skaffa nya tänder en dag… ;)
Det brusar en hel del – ja – men än så länge störs jag inte. Jag vill gärna höra trafiken omkring mig, om hojen får nåt knas i motorn t ex, om det är en utryckning på G osv.

Gnistvändaren
2007-09-03, 13:20
Jag har en ganska stor ruta och den gör underverk för både brusnivå och övrig komfort. Med min integralhjälm (Shoei XR-1000) som anses vara hyfsat tyst har jag inga som helst problem med brusnivån - en elvatimmarstur var helt utan besvär i det avseendet. När jag köpte hjälmen tänkte jag att jag snart skulle komplettera med ett whisper kit, men när jag väl använde den på min egen hoj tyckte jag inte att det behövdes.

Men om jag lyfter huvudet ca 5 cm medan jag kör i 110, så att vinddraget kommer in under hjälmkanten, då blir både oljudet och naturkrafterna värre än jag skulle kunna tänka mig att stå ut med många minuter. Körskolans nakenhoj och billiga hjälm gjorde det rent smärtsamt i 110.

Jag kan varmt rekommendera en välanpassad ruta, och tänker sannerligen se till att ha det på mina framtida hojar också. Det är tydligen en hel vetenskap om hur den skall vara utformat och vinklad, och störst/högst är inte nödvändigtvis bäst.

kriegserklärung
2007-09-03, 15:40
har "hårdrockshörsel" så det låter ändå i mina öron :P

Gnistvändaren
2007-09-03, 20:38
har "hårdrockshörsel" så det låter ändå i mina öron :P


Med all respekt för en framgångsrik musiker så måste jag ändå säga att din musik inte skiljer sig nämnvärt från ovan omtalade vindbrus i mina öron. ;) :D

pewa
2007-09-03, 21:57
har "hårdrockshörsel" så det låter ändå i mina öron :P


Med all respekt för en framgångsrik musiker så måste jag ändå säga att din musik inte skiljer sig nämnvärt från ovan omtalade vindbrus i mina öron. ;) :D


Haha, alla kan inte ha samma smak som tur är ;)

Vad är "Buff" för nått? Måste jag ha missat..
Själv får jag mycket mindre brus om jag håller huvudet rätt, vinden leds väl bättre runt skallen kanske.

Ruta är nog effektivt men så långt tänker jag inte sträcka mig med Ducatin ;)

Johan
2007-09-03, 22:30
Buff!

Jag hörde en fråga från en kille.
"Har köpt värmehandtag till mc:en och det följde med en påse utan botten, vad ska man ha den till?"

Den där påsen utan botten är en "Buff". En slags modern huvudbonad som fungerar lika bra under hjälmen som runt halsen. Jag använder i regel alltid en vid mina friluftsaktiviteter. Vid cykelåkning runt halsen och vid slalomåkning under hjälmen.

Kolla in Buff länken http://www.buffsverige.se/buff_film.htm

/ Johan

Nina
2007-09-04, 06:25
Nu när det börjar bli lite kallt om halsen använder jag två stycken Buffar. Ha ha, ”påse utan botten”, det var en bra beskrivning! :D

turbo
2007-09-04, 21:11
min hjälm reducerar ganska mycket ljud så jag klara mig oftast utan andra hörsleskydd. jag testade köra med mp3-spelare en gång men det var obehagligt att inte höra trafiken runtikring

milis
2007-09-09, 11:27
När jag häromdagen läste under detta ämne tänkte jag "vilka dåliga hjälmar ni har" :-[ MEN efter att ha åkt till skolan...en liten sträcka på 13 mil (26 fram och tillbaka) i fredags kom jag att tänka på denna insändare igen. Jag har också en massa vindbrus i hjälmen :o men jag tänker absolut inte på det eftersom det är en del av det härliga med att åka MC.... :D

::) Fast det skulle ju inte skada med en tyst hjälm ;)

turbo
2007-09-09, 17:09
jag läste på en amerikansk sida att man mätt upp vindbrus inuti en hjälm till över 100dB, jag vet inte vilken hjälm men vid långvarigt ljud i den nivån kan hörlsen ta stryk.

duboisi
2007-09-09, 19:18
jag har en shoei XR-1000 FAB TC-5 som jag har monterat whispers kit på, det är som natt o dag när man jämför. Vinddraget som förekommer vid hakan avhjälps helt och hållet!! I början tog öronen lite stryk när man tog av och på sig hjälmen men de vande sig ganska snabbt eller rättare sagt så hade öronen inget val 8) Dessutom är det en slags vinge i nacken på hjälmen som tar bort det mesta av vinddraget i nacken. jag behöver ingen "buff" alls. Men något jag skall införskaffa är en praktisk halsduk, har hostat i mer än en månad nu!! tips på hur man skyddar halsen tycker jag passar in lite i detta ämne.. Kolla länken angåede "whispers kit". för den som förstår tyska är det ett plus. Jag tyckte dock att bilderna beskrev den tydliga skillnaden.http://www.bma-magazin.de/index.html?Rubriken/Archiv/Produktvorstellungen/Bekleidung/Shoei/XR.html

pewa
2007-09-10, 17:37
jag har en shoei XR-1000 FAB TC-5 som jag har monterat whispers kit på, det är som natt o dag när man jämför. Vinddraget som förekommer vid hakan avhjälps helt och hållet!! I början tog öronen lite stryk när man tog av och på sig hjälmen men de vande sig ganska snabbt eller rättare sagt så hade öronen inget val 8) Dessutom är det en slags vinge i nacken på hjälmen som tar bort det mesta av vinddraget i nacken. jag behöver ingen "buff" alls. Men något jag skall införskaffa är en praktisk halsduk, har hostat i mer än en månad nu!! tips på hur man skyddar halsen tycker jag passar in lite i detta ämne.. Kolla länken angåede "whispers kit". för den som förstår tyska är det ett plus. Jag tyckte dock att bilderna beskrev den tydliga skillnaden.http://www.bma-magazin.de/index.html?Rubriken/Archiv/Produktvorstellungen/Bekleidung/Shoei/XR.html


Aha, var nått sånt där jag letat efter! Har hört fler som sagt att det ger rätt stor effekt.
Var köpte du din? Vad fick du ge?

När det gäller halsduk kör jag med en HAD, samma sak som Buff fast annat namn. Den går liksom att rulla ihop och använda som halsduk, riktigt praktiskt!

duboisi
2007-09-17, 18:50
Aha, var nått sånt där jag letat efter! Har hört fler som sagt att det ger rätt stor effekt.
Var köpte du din? Vad fick du ge?

det går nog att köpa lite överallt i vårat avlånga land.. det finns bättre bilder på duells hemsida om jag inte minns fel..
adress dit är http://www.duells.se/index.html?mscssid=

här finns alla återförsäljare med så det ska nog gå att hitta någon nära dig med! http://www.duells.se/katalog/frames.asp?sida=aterforsaljare

Troligtvis passar den bara shoei, annars vore det konstigt men prova är väl gratis!?
lycka till!!

turbo
2007-09-17, 21:42
aha, jag har en shoi! den är som sagt ganska tyst men jag ska ändå kolla upp ett whispers kit!

duboisi
2007-09-17, 22:13
ja gör det!! jag lovar nästan att du kommer märka skillnad! jag trodde jag skulle dö när jag åkte med en annan hjälm ett par dagar i förra veckan.. man blir lätt bortskämd :P

pewa
2007-10-30, 20:25
Vad har en ruta för effekt på vindbruset?

Jåke
2007-10-30, 20:40
Vad har en ruta för effekt på vindbruset?

Kan bli bättre, kan bli värre. Värsta oljudet kommer sig av turbulens, och om rutan har fel höjd, vinkel eller avstånd för dig kan den skapa mer oljud än den tar bort.

Generellt gissar jag dock att en ruta med lite strömlinjeform (extremfallet en sporthoj) istället för en som bara fungerar som vägg ger mindre oljud även om vindskyddet är annorlunda.

Aldrig är det nåt som är enkelt, å jag börjar bli en riktig expert på "icke-svar" ::)

pewa
2007-10-30, 23:06
Jag har en ruta till Ducatin men använder den inte.. som det ser ut nu får jag den mesta luftströmmen på överkroppen, men en liten ruta tror jag det kan bli mer luft rakt på hjälmen = ännu högre vindbrus

Boogieman
2007-10-31, 18:36
Upplever inget som helst oväsen. Tackar min Dakotaruta för det :)

Hagalund
2008-05-24, 12:18
Hej,
Skulle behöva hjälp att lösa följande problem. Kör en DragStar 1100 med en vindruta som är en länk (http://www.cruisercustomizing.com/detail.cfm?model_ID=36&Category_ID=2&manufacturer_ID=48&product_ID=1077&sblid_name=National_Cycle_Wide_Chopped_Heavy_Duty_ Windshield_for_Yamaha_V_Star_1100_Classic) och en halvöppen Arai hjälm. Jag är 176 cm lång, upplever min körmiljö som störande brusig trots öronproppar. Tacksam för tips, gärna egna erfarenheter av de produkter som man har prövat eller utrustat egen hoj med.


Sammafogade din tråd men en tidigare på samma ämne. /Peter

Nina
2008-05-24, 16:48
Nja, sitter jag på BMW:n som har fått högre ruta far motvinden över hjälmen men däremot på Trajan är det ett fasligt vindbrus för där har jag ingen ruta.
Det finns olika typer av hjälmar också, vissa är tystare än andra.

Molgan
2008-05-24, 17:25
Pröva att ta bort rutan helt. Rutan på min DR skapade turbulens kring hjälmen, men när jag plockade bort den så fick jag iaf en jämn å fin fartvind som inte stör alls (i lagliga farter). Ser lite stympad ut dock:

http://img90.imageshack.us/img90/7763/dsc000132rm5.th.jpg (http://img90.imageshack.us/my.php?image=dsc000132rm5.jpg)

=)

Fredd
2008-06-03, 21:06
Molgan, en kompis hade samma problem på sin motorcykel. Rutan gjorde att alla vind hamnade rakt i ansiktet på honom, han tog bort den och det blåste fortfarande men inte lika störande.

Nina
2008-06-04, 06:49
Jag tror det beror på rutans lutning och höjd. På BMW:n har jag inga problem alls med rutan, däremot med den lägre som kastade all motvind rakt på bröstkorgen. Sen jag bytte till en högre far motvinden mer över hjälmen. Vissa hojar kanske inte kan ha en ruta på för det blir aerodynamiskt fel. Och man vet inte om BMW testat sin GS i en vindtunnel?

pewa
2008-07-07, 19:34
det går nog att köpa lite överallt i vårat avlånga land.. det finns bättre bilder på duells hemsida om jag inte minns fel..
adress dit är http://www.duells.se/index.html?mscssid=

här finns alla återförsäljare med så det ska nog gå att hitta någon nära dig med! http://www.duells.se/katalog/frames.asp?sida=aterforsaljare

Troligtvis passar den bara shoei, annars vore det konstigt men prova är väl gratis!?
lycka till!!

Har börjat lessna på oljudet rejält nu.. köra med proppar funkar men är drygt i längden. Ska kolla upp ett sånt där whispers kit jag också!

Jan-Olov
2010-04-10, 20:24
Lyfter en gammat tråd.
Jag har inhandlat en ny hjälm och det blev en shoei multitec. Vindskyddet som följde med, skall det inte var något under hakan med?

klaus
2010-04-11, 05:46
på min multitec följde det med en krage som man kan använda för att få ännu tystare runt halsen och en nätsak som hamnar under hakan
plus en extra visir samt pinlock för imfritt
saknas något av dessa så bör du kontakta affären och påpeka att du inte fått denna detalj som ingår i priset

Jan-Olov
2010-04-11, 08:01
Nackkragen följde med men inte under halan. Tack för svaret, jag anade detta för ser man på shois hemsida så skall det vara med.

engström67
2010-04-11, 19:21
Vindbruset kan ju bli ganska högt och ganska jobbigt om man kör längre sträckor.
Har läst att det finns nån typ av krage man kan använda med hjälmen som gör att det blåser mindre runt skallen..

Själv kör jag med öronproppar om jag ska åka en längre sväng, får lätt ont i skallen annars.
Hur gör ni för att bli av med vindbruset, eller njuter ni av det? :)

He jag har testat dom flesta hjämar men tycker att det är vindbrus i alla,har nu en schuberth s1 som skall vara en av dom tystaste som finns,men jag kör med proppar ändå för det blir vindbrus i den med,fast mindre än många andra.Man påstår att alla hojar med helkåpa blir det massa vindbrus av,åkte fjr tidigare och ville inte åka utan proppar oavsett vad jag hade rutan,men sedan är det ju olika på hur man själv är byggd.Kawan jag har nu är lite tystare att åka på,men jag vill nog ha proppar ändå,om jag åker långt.Jag kör med buff och det låter då exakt lika med eller utan.

DearHunter
2010-04-11, 21:10
Nackkragen följde med men inte under halan. Tack för svaret, jag anade detta för ser man på shois hemsida så skall det vara med.

Hak-mojängen ska Du absolut ha. Färre getingar som kan ta sig in den vägen och börja studsa mellan din ena näsborre och vänster ögonbryn för att sedan leta sig in i hörselgången...:)

Jan-Olov
2010-04-11, 22:14
Tack för svaren jag skall under veckan ta kontakt med handlarn, tror inte att det blir något problem, dom har alltid varit justa.

Jan-Olov
2010-04-15, 22:27
I dag har jag hämtat både den saknade hakskyddet och en instruktinsbok. Inga problem.

DearHunter
2010-04-15, 22:46
I dag har jag hämtat både den saknade hakskyddet och en instruktinsbok. Inga problem.

Jag tycker att hakskyddet är bra. Skönt att det ordnade sig.
Du kunde ha fått instruktioner av mig. Hjälmen ska sitta på huvet fick jag lära mig ;)

Jan-Olov
2010-04-16, 07:25
Jag tycker att hakskyddet är bra. Skönt att det ordnade sig.
Du kunde ha fått instruktioner av mig. Hjälmen ska sitta på huvet fick jag lära mig ;)
Tack va bra, har alltid undrat hur den används.