handdator

Visa fullständig version : Hjälm med "bakåtfällbart visr"



pentti01
2011-12-31, 23:13
Söker efter en hjälm jag sett någonstans på nätet, men tyvärr glömt var,,:o
Den har ett hakparti som kan fällas HELT bakåt och man kan köra med hjälmen på detta sätt.
OBS!! Alltså ingen vanlig öppningsbar hjälm utan en hybrid mellan öppen och öppningsbar, kanske man skulle kunna kalla den,,?
Vet att den funnits i några år nu, kanske även i olika fabrikat?
Om någon vet var jag kan hitta en sådan tar jag gärna emot tips !! :)

Hamre
2012-01-01, 01:18
9]Hjälmen du söker heter Roof Boxer och är fransk! Googla på roof helmet.

pentti01
2012-01-01, 13:37
9]Hjälmen du söker heter Roof Boxer och är fransk! Googla på roof helmet.
Så heter den ja! Tack :) Hittade några bilder på den nya modellen :
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/roof-boxer-r05--429901.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/BOXEROrange.jpg
http://i1125.photobucket.com/albums/l598/pentti01/Annat/large_bxv8uni.png

Hamre
2012-01-01, 16:31
Bra hjälm men ett jävla väsen i den! Hade en själv för några år sen.

pentti01
2012-01-01, 21:00
Bra hjälm men ett jävla väsen i den! Hade en själv för några år sen.

Var det hela tiden eller bara när hakpartiet var uppfällt? Det senare skulle jag kunna förstå; många ställen där viddraget kan leta sig in,,,,

V Saarela
2012-01-02, 07:12
En hjälms turbulens och buller beror oftast mer på hur man sitter på hojen, hur rutan är utformad och placerad osv. En hjälm som låter illa på en hoj behöver inte låta illa på en annan.

Hamre
2012-01-02, 22:33
Roof Boxer låter illa hela tiden, oberoende av vad för slags hoj du kör!
Mest väsen upplevde jag när den va stängd faktiskt.
Suverän på sommarn, va det varmt så körde man öppet annars va det bara till att stänga, men det finns ingen som helst ventilation i hjälmen så den ville gärna imma igen när det va lite blött eller kallt ute!

pentti01
2012-01-03, 03:55
" det finns ingen som helst ventilation i hjälmen "
Asch då,,,, har redan en öppen hjälm utan ventilation; svettig som attan vid normal sommar temperatur :mad:
Vill helst åka öppet men vet att det finns tillfällen då ett visir är lämpligt att ha,, :)
Innan någon opponerar sig mot öppna hjälmar; jag VET att en integralhjälm är säkrare vid en ev. olycka/omkullkörning !!
Som jag brukar säga; "de e farligt o leva, man kan faktiskt dö!" :cool:

V Saarela
2012-01-03, 08:12
Roof Boxer låter illa hela tiden, oberoende av vad för slags hoj du kör!
Mest väsen upplevde jag när den va stängd faktiskt.
Suverän på sommarn, va det varmt så körde man öppet annars va det bara till att stänga, men det finns ingen som helst ventilation i hjälmen så den ville gärna imma igen när det va lite blött eller kallt ute!

Ja, det är väl kanske inte i första hand att dom marknadsför den som tyst hjälm? :)

Hursom helst, det är så många faktorer som spelar in, skallens utforming, rutors och kåpors utformning, nån liten detalj på hojen som styr bort vinden på ett underligt sätt osv osv.
En hjälm som är erkänt tyst kan låta illa på en annans skalle/hoj, likväl som en erkänt bullrig hjälm kan vara tyst på en annans skalle/hoj.