handdator

Visa fullständig version : Nu är det jul



Nina
2011-12-23, 08:18
…här i vårt hus trala-la-la! :banana:

Satt just och tänkte tillbaka på säsongen jag haft. Trots att tre hojar svimmat så fort jag satt mig på dem med mekande som följd har det varit en rätt skoj säsong. Roligaste körningen var med Husqvarnan i höstas, baaara en massa grus och både hoj och jag var en enda enhet. Kändes som jag hade fötts med den, det bara flöt på. Och en mil hemifrån roade den sig med att stanna, jag fick inte igång hojen hur jag än bar mig åt. Så det fick bli skam-kärran hem: bil & släp.

En rengöring av bränslesystemet senare var den igång igen och går faktiskt bättre nu än innan. Tänk att man kan börja gilla en hoj så benskarpt som jag gör angående Husqvarnan, jag som tyckte den var så ful i början. Ha ha ha, den har verkligen en stor plats i mitt hjärta, den där Husqvarnan.

Min Scrambler som roade sig med att få mig att se ut som en gungande flodhäst i somras. Nya bromsar satte jag på och när jag ändå var där och bytte dem så byttes även bromsvätskan både fram och bak. Men gungandet fortsatte, det var ju skumt. En skev bromsskiva?? funderade jag men då borde jag förstås känna pulserandet i bromshandtaget och det gör jag förstås inte. Alltså är det dags att byta framhjul. Det har ju suttit på sen den lämnade fabriken och den hade också stått ett tag innan jag köpte den, på samma fläck och utan att rullas. Däcket är alltså lite platt på ett ställe och det är det som skapar det där gungandet. Det finns mönster kvar men lika bra att byta däck till säsongen 2012, det däcket har gjort sitt trots mönster kvar.

För övrigt så är Scramblern fruktansvärt enkel att meka med, de har verkligen tänkt till där på Triumph. :)

Hondan började gå som en påse nötter i somras. Det visade sig att förre ägaren skruvat bort sig lite på förgasarna så den behöver gås igenom, de är gissningsvis inte korrekt synkade och förmodligen därför inte vacumstyrda korrekt heller. Faktiskt så skulle jag vilja plocka isär allt och fixa i ordning allt, så vet jag sen att motorn är schysst. Jag ogillar när andra fingrat på saker och mekat bort sig fullständigt.

5 februari är det dags för Vinterrally igen. Skoj, det måste jag köra. Nu är den på norra sidan så jag får allt pallra mig ut till Sumpan med Husqvarnan. Lika bra att ta med en flaska olja så kan jag tanka på macken om jag skulle behöva.

Jag hoppas på mer snö! :)