handdator

Visa fullständig version : Avgasknallar och går inte utan att ge gas



livewire
2011-12-20, 20:03
Tjena!

Håller på med mitt bygge och har kommit till delen med avgasröret..


Hojen jag bygger på är en suzuki gsx 750f från 1989.


Original så sitter ljuddämparna på var sin sida om bakhjulet men mitt ser ut så här:

http://i1123.photobucket.com/albums/l546/marcusfriede/IMG_0295.jpg
http://i1123.photobucket.com/albums/l546/marcusfriede/IMG_0296.jpg


För ett tag sen startade den inte alls så jag köpte nya tändstift och nu när ja startar så får ja hålla inne startknappen och samtidigt ge gas för att den ska gå, släpper jag gasen så ger hojen ifrån sig en avgasknall och dör..

Jag började också skruva på tomgången (skruven på vänster sida hojen?)av någon konstig anledning för att kanske få det att funka men utan resultat, vet inte om det har något med saken att göra just nu..

Jag gissar på att hojen får för mycket soppa och att det är det jag måste justera med kanske mindre munstycken?



Hur ska jag får hojen att gå genom att BARA använda startknappen och sen gå på tomgång??



Självklart fattar jag att mitt avgassystem inte fungerar lika dant som original och jag har räknat med att få problem, men jag är mer insatt i att måla och forma saker så den mekaniska biten behöver jag lite hjälp med.

Man kan ju alltid lämna in hojen för bänkning men det kostar pengar..


Tack för hjälpen!

pinnen
2011-12-20, 20:36
Bekymmret utan motstånd i avgassystemet ger väldigt mager blandning, mao så behöver du säkert feta upp blandningen för att inte riskera smälta ventiler/kolvar, men i första hand, testa spruta med startgas vid uppstart och se om den går, gör den det? kontrollera om du har färsk bensin i tanken/rengör förgasarna om dom har stått med bensin i? vad är det för bränslekran? Vacumstyrd?

livewire
2011-12-20, 20:46
Bekymmret utan motstånd i avgassystemet ger väldigt mager blandning, mao så behöver du säkert feta upp blandningen för att inte riskera smälta ventiler/kolvar, men i första hand, testa spruta med startgas vid uppstart och se om den går, gör den det? kontrollera om du har färsk bensin i tanken/rengör förgasarna om dom har stått med bensin i? vad är det för bränslekran? Vacumstyrd?

Jag har byggt "ljuddämpare" i rören men dom ger väl inte tillräckligt med motstånd.

Det kanske kan funka om man byter till mindre munstycken och/eller byter till sportluftfilter för att få bättre blandning?

Ska testa startgas imorn då..

soppan borde inte vara särskilt gammal och förgasarna har jag ingen aning om, kranen har 3 slangar inkopplade..mer vet jag inte haha.

tack för hjälpen!

akems
2011-12-20, 22:07
Prova att öka motståndet i rören med tex brickor så kan du se om det ändrar gången.Sedan om du ska ändra munstycken så bör det vara större munstycken för jag håller med "pinnen" att blandningen är för mager

livewire
2011-12-20, 22:31
Prova att öka motståndet i rören med tex brickor så kan du se om det ändrar gången.Sedan om du ska ändra munstycken så bör det vara större munstycken för jag håller med "pinnen" att blandningen är för mager

jag tog ut den gamla ljuddämparen och byggde på den lite med stoppning men det verkade inte bli någon skillnad. när ni skrev magert tog jag de som att det var en blandning med för mycket soppa??

kollade tändstiften nyss, helt svarta och jag köpte dom även idag..

livewire
2011-12-20, 22:41
kanske borde bygga tillbaka till original, det här känns som lite för svårt för mig just nu haha. sparar projektet till en annan dag!

tack iaf för all hjälp!

Borken
2011-12-21, 08:52
Känns spontant att den borde gå på tomgång oavsett avgassystem. Däremot är det ju inte bra då motorn tenderar gå magert precis som nämnts ovan.
Som vanligt kolla ventilspelet, rengör förgasarna i med nya(eller rena) stift, går den inte på det så skulle jag kanske byggt tillbaka. Eller det kanske är enkelt att hänga på de gamla ljuddämparna bara för att testa?

engström67
2011-12-21, 09:49
Känns spontant att den borde gå på tomgång oavsett avgassystem. Däremot är det ju inte bra då motorn tenderar gå magert precis som nämnts ovan.
Som vanligt kolla ventilspelet, rengör förgasarna i med nya(eller rena) stift, går den inte på det så skulle jag kanske byggt tillbaka. Eller det kanske är enkelt att hänga på de gamla ljuddämparna bara för att testa?

Håller med,inte stannar hojen bara för att man tar bort dämparna,låter som något annat fel

livewire
2011-12-21, 11:30
Håller med,inte stannar hojen bara för att man tar bort dämparna,låter som något annat fel

Den funkade bra innan jag bytte men ska sätta ihop originalet och se vad som händer annars blir de förgasarundersökning

Ankan1
2011-12-21, 16:05
Normalt sett så går en mc motor igång även om rören är helt borta.

Ex http://www.youtube.com/watch?v=UXqQHmouDlM

Eller http://www.youtube.com/results?search_query=Motorcycle+no+exhaust&oq=Motorcycle+no+exhaust&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=s&gs_upl=7100l14870l0l16674l21l21l0l10l10l0l335l2055 l1.7.1.2l11l0

Ove
2011-12-21, 16:50
:hmmmm2: Vet just inte så mycket om den motorn. Tycker det låter som den får för fet blandning eller bränner dåligt. Hur är det med tändningen, finns det kondensator så kan det vara den som spökar. Även om man tar bort avgasrören så går motorn. Det låter illa och blir klen men fungerar på tomgång som vanligt. :hmmmm2:

livewire
2011-12-21, 20:20
har nu satt ihop original systemet utan framgång, den gick sämre..

tänkte köpa ett beggat original system för att få allt helt och bra igen, mitt va snett från början och det sitter inte särskilt bra nu heller. systemet kostar 1500kr..

ska kolla tändningen men tror inte det är där felet ligger men om det skulle vara det, skulle det kunna vara kondensatorn då?

ska också gå igenom förgasarna och se vad som finns där..

akems
2011-12-21, 22:21
Den motorcykeln har inte brytare,så kondensator kan du leta länge efter,men det kan så klart vara tändningen ändå,men min erfarenhet är att funkade det innan du gjorde något så kolla så inget har lossnat eller ändrat sig på något annat viss tex en slang eller kabel eller något annat som lossnat när du meckat.

livewire
2011-12-21, 23:02
Den motorcykeln har inte brytare,så kondensator kan du leta länge efter,men det kan så klart vara tändningen ändå,men min erfarenhet är att funkade det innan du gjorde något så kolla så inget har lossnat eller ändrat sig på något annat viss tex en slang eller kabel eller något annat som lossnat när du meckat.

okej tack, jo ja letade efter fel men hittade inte något men får ta en till runda för säkerhets skull..

Sepe
2011-12-25, 22:36
Du har inte skiftat tandkablar så dom sitter på fel cylindrar?

MEHall
2011-12-26, 02:55
Eller fel i CDI boxarna?:confused: :eek:







:cool:

livewire
2011-12-26, 14:37
Du har inte skiftat tandkablar så dom sitter på fel cylindrar?

skulle fan inte förvåna mig haha

om jag nu har satt dom fel, finns det något sätt att se det på??

livewire
2011-12-26, 15:04
http://i1123.photobucket.com/albums/l546/marcusfriede/IMG_0333.jpg

http://i1123.photobucket.com/albums/l546/marcusfriede/IMG_0331.jpg

tittade lite på förgasarna igår och ja kan inte så väldigt mycket om hojar men ska inte den svarta porten öppnas vid gas? eller om den kanske är vakumstyrd??

Jåke
2011-12-26, 15:57
om jag nu har satt dom fel, finns det något sätt att se det på??
De brukar vara numrerade.

Jåke
2011-12-26, 16:00
den kanske är vakumstyrd??
Den är mycket riktigt vakuumstyrd. Gashandtaget styr spjällen som sitter innanför.

Borken
2011-12-28, 18:46
förgasarna ser ju ut som fan ta å rengör det där först, dom är nog lika skitiga på insidan.
Försöker du starta utan luftburk?

livewire
2011-12-28, 23:27
förgasarna ser ju ut som fan ta å rengör det där först, dom är nog lika skitiga på insidan.
Försöker du starta utan luftburk?

kan se skitigare ut på bilden än vad det egentligen är och nej jag tog bort den för att få reda på hur dom svarta portarna var styrda av folk som kan här på forumet.

Borken
2011-12-29, 11:29
Lät lite aggressiv i mitt förra inlägg det var inte tanken :P
Men om du har rett ut tändordningen och det inte hjälper, så är förgasarna nästa steg.
Alternativt kan du ju kolla så att det kommer seriöst med soppa ur bensinkranen först.
Sen tenderar ventilspelen krypa mot 0 mm ju mer mil det blir på hojjen och runt nollan vill man inte hamna för då går den som potta skit och till slut så går en ventiltallrik av å då är den motorn skrot.

Att en hoj går som en klocka innan man stänger ner den för ett uppehåll är inget ovanligt, tyvärr så är inte bensinen vad den var en gg i tiden.

livewire
2011-12-29, 19:40
Lät lite aggressiv i mitt förra inlägg det var inte tanken :P
Men om du har rett ut tändordningen och det inte hjälper, så är förgasarna nästa steg.
Alternativt kan du ju kolla så att det kommer seriöst med soppa ur bensinkranen först.
Sen tenderar ventilspelen krypa mot 0 mm ju mer mil det blir på hojjen och runt nollan vill man inte hamna för då går den som potta skit och till slut så går en ventiltallrik av å då är den motorn skrot.

Att en hoj går som en klocka innan man stänger ner den för ett uppehåll är inget ovanligt, tyvärr så är inte bensinen vad den var en gg i tiden.

haha ingen fara!

tack för tippsen, jag ska kolla de imorn.