handdator

Visa fullständig version : Honda



markusf
2011-12-20, 16:48
När jag tittar runt på nätet så ser jag en hel del liknande modeller. T.ex. Hondas Dominator, Trans Alp och Africa Twin. Och så har vi ju Yamaha Tenere. Vad är det för skillnad på dom? Kubiken är ju ungefär det samma.

Mats Liifv
2011-12-20, 16:56
Dominatorn och Tenerén är encylindriga, medan Transalp och Africa Twin är V-twinnar, alltså tvåcylindriga hojar. De två senare är mer lämpliga att åka två på. Dominatorn och Tenerén är mer av solohojar, som jag ser det.

honda500
2011-12-20, 18:19
Dominatorn har jag provkört och suttit med som passagerare. Funkar både till korta och långa turer så länge tempot inte är 100-120 km/h.

Olle Å
2011-12-21, 22:43
Dominatorn och Tenerén är encylindriga, medan Transalp och Africa Twin är V-twinnar, alltså tvåcylindriga hojar. De två senare är mer lämpliga att åka två på. Dominatorn och Tenerén är mer av solohojar, som jag ser det.

Det är faktiskt en otrolig skillnad att åka två på en AT eller en TA jämfört med 600 och 650 enstånkor
Du har bra mycket mera vrid i en V-motorcykel trots att de oftast är lite tyngre.:)

Molgan
2011-12-22, 07:49
Det är faktiskt en otrolig skillnad att åka två på en AT eller en TA jämfört med 600 och 650 enstånkor
Du har bra mycket mera vrid i en V-motorcykel trots att de oftast är lite tyngre.:)
Nja vad gäller rent vridmoment så finns det mer av det i en enstånka jämfört med en twin i samma storlek. Däremot har twinnen lite mer effekt, bredare register och mer civiliserad gång. Detta tillsammans med lägre sitthöjd gör TA till en bättre hoj att frakta passagerare på än tex XT.

markusf
2011-12-22, 08:40
Som en bekväm 45-åring som mestadels kommer att köra på asfalt så låter det som om en twin är bekvämare. Dessutom med 176 cm i längd så låter låg sitthöjd intressant. Herregud, vad jag låter medelålders!!
Men en encylindrig är nog värd att prova i alla fall, för det handlar väl om att känna efter om "nackdelarna" är tillräckligt störande. Hur ligger de prismässigt?