handdator

Visa fullständig version : Sidovagn



markusf
2011-12-16, 15:12
Är ny på här på sidan, och hör till dom som funderar mer och mer på att skaffa mc-kort efter många år med bil. Har snöat in lite på Royal Enfield och Ural-stuket. Först och främst tvåhjulingar, men jag tycker ändå att sidovagnarna har sin charm. Vilka av er kör sidovagn? Och varför väljer man det före en två-hjuling?

Hamre
2011-12-16, 16:59
Är ny på här på sidan, och hör till dom som funderar mer och mer på att skaffa mc-kort efter många år med bil. Har snöat in lite på Royal Enfield och Ural-stuket. Först och främst tvåhjulingar, men jag tycker ändå att sidovagnarna har sin charm. Vilka av er kör sidovagn? Och varför väljer man det före en två-hjuling?

Balansproblem:D eller brist på A-kort. Vissa sidovagnar får köras på B-kort, om jag inte e helt felunderrättad!

V Saarela
2011-12-16, 17:07
Undrar Hamre om inte det ska vara drivning på sidovagnshjulet för att den ska kunna reggas för B-kort?

Nåja, jag har haft ett sidovagnsekipage sedan 1987. Faktum är att jag sålde den bara för kanske en månad sedan. För min del var det bara för att kunna ha ett par ungar i ekipaget. När ungarna växte ur den så blev den mer eller mindre stående och det blev i princip bara att köra tvåhjuligt.

Alltså, den ersätter definitivt inte en tvåhjuling....på långa vägar.

Hamre
2011-12-16, 17:26
Undrar Hamre om inte det ska vara drivning på sidovagnshjulet för att den ska kunna reggas för B-kort?

Nåja, jag har haft ett sidovagnsekipage sedan 1987. Faktum är att jag sålde den bara för kanske en månad sedan. För min del var det bara för att kunna ha ett par ungar i ekipaget. När ungarna växte ur den så blev den mer eller mindre stående och det blev i princip bara att köra tvåhjuligt.

Alltså, den ersätter definitivt inte en tvåhjuling....på långa vägar.

Det har du nog rätt i, det ska va drivning på sidv. hjulet!:hmmmm2:

Ove
2011-12-16, 18:18
Det har du nog rätt i, det ska va drivning på sidv. hjulet!:hmmmm2:

:hmmmm2: Hmm, stämmer det verkligen? Har tittat en del på blocket och har för mig att det funnits en del hoj som fått köras på B-kort som haft enhjulsdrift. Men det har varit framåtebax i regelverket under några decennier så var söker man aktuell info? :hmmmm2:

räven
2011-12-16, 18:23
:hmmmm2: Hmm, stämmer det verkligen? Har tittat en del på blocket och har för mig att det funnits en del hoj som fått köras på B-kort som haft enhjulsdrift. Men det har varit framåtebax i regelverket under några decennier så var söker man aktuell info? :hmmmm2:

Spelar ingen roll,livsfarliga fordon,går rätt ut i kurvorna.

Gert
2011-12-16, 18:35
Det finns endast ett fåtal B-korts registrerade sidovagnshojar i Sverige och det har inget med drivningen att göra men varför dessa har kunnat bli registrerade så har jag ingen aning om.

Reglerna för att kunna registrera en trehjuling för B-behörighet ska vara att vinkeln mellan framhjul och bakhjulen ska vara liksidig som på en trike.

Själv har jag sidovagn på två av mina mc och det har inget med min balans att göra utan det är för att min fru har ett funktionshinder som satte stopp för hennes eget körande och åkande bak.

Att köra med sidovagn går inte att jämföra körning på två hjul, inte samma teknik eller känsla men det är därmed inte sagt mindre roligt för det är verkligen tal om aktiv körning.

Jag har handikapp anpassat den ena sidovagnen så att man kan komma i och ur lättare (se länk).
Första filmen visar lyftkonstruktionen under sitsen
http://www.youtube.com/watch?v=GKXiRqfIEhw

http://www.youtube.com/watch?v=_Vs4LbRSYoU&feature=related

Ove
2011-12-16, 18:45
Och varför väljer man det före en två-hjuling?

:o Glömde: Välkommen på forumet! :)

Skulle för min del inte vilja vara utan en tvåhjuling men gärna ha en sidovagnshoj som komplement. Köra sidovagn är nämligen hejdlöst kul om man accepterar att det är ett assymetriskt fordon med egna idéer. Roligare kan man nog inte ha på en MC med brallorna på. :D

Jag har kört sidovagn alldeles för lite och drömmer om att få plats för en. :love:


Räven:
Spelar ingen roll,livsfarliga fordon,går rätt ut i kurvorna.

:D Du vet - vrida styret, inte luta. :) ;)

V Saarela
2011-12-16, 18:47
Klippan: Jessbox, stämmer nog bra. Det har inget med drivningen att göra, fast har ett minne av att det varit så nåt år? Har även ett minne av att ett tag var det bara krav på att det skulle finnas bromsar även på sidovagnen........reglerna ändras ju titt som tätt :mad:

Mitt ekipage hade(förutom att jag inte i början fick ha dragkrok) dragkrok på hojen, den fick jag flytta till sidovagnen vid reg.bes. Idag(åtminstone förra året) så fick den inte vara på sidovagnen, utan måste vara på hojen?!?

Klippan: du verkar ha koll på det, kan man idag regga ens ett sidovagnsekipage för B-kort just nu?

Gert
2011-12-16, 19:17
Vad jag vet så kan du det inte och bara att registrera en motorcykel med sidovagn är lite svårare pga det sk helhetsgodkännadet. Jag fick det beskedet då jag hade tanke på att regga frugans 1100:a med sidovagn som är en -07:a men valde att köpa en äldre med färdiga papper och sidovagn istället.

V Saarela
2011-12-16, 19:41
Vad jag vet så kan du det inte och bara att registrera en motorcykel med sidovagn är lite svårare pga det sk helhetsgodkännadet. Jag fick det beskedet då jag hade tanke på att regga frugans 1100:a med sidovagn som är en -07:a men valde att köpa en äldre med färdiga papper och sidovagn istället.

Okej, fast nu tänkte jag mer på att regga ett befintligt sidovagnsekipage till B-kort. Minns(nu är det ju länge sedan) att mitt ekipage gick inte att regga till B-kort pga av att den inte hade varken drivning eller bromsar i vagnen.

Att montera sidovagn på en hoj och regga den som sidovagnsekipage är väl stört omöjligt idag?

Kollade på dina klipp, såg ju klockrent bra ut. Gör man en sådan anpassning på eget bevåg, eller kan man få stöd för sånt?.....om det är okej att fråga.

(hoppas markusf inte tar illa upp att vi inte nu OT:ar alldeles för mycket från hans ursprungsfråga :) )

Ove
2011-12-16, 19:46
Jag har handikappanpassat den ena sidovagnen så att man kan komma i och ur lättare (se länk).
Första filmen visar lyftkonstruktionen under sitsen
http://www.youtube.com/watch?v=GKXiRqfIEhw

:adore: Snyggt jobb!!! :shakehands:

Gert
2011-12-16, 20:48
Tack Ove & V Saarela :-D

Nej omöjligt är det inte men dyrt, reg besiktningen + SFRO bes. kostar ca 4000kr och sen vet jag inte om du även behöver intyg från mc tillverkaren.

Du kan även få det gjort här ( http://www.sidovagn.se/ ) som jag hade tanke på men 44.000 kr för en Ural sidovagn + reg kostnader kan ju få vem som att backa.

Och för att även svara på frågan i det första inlägget så har min Ural från -89 (även den med sidovagn) krävt ett mycket större underhåll än min Honda 650 från -81, jag har en kompis med en Ural från -06 som har haft betydligt mindre problem med sin men dock mer än man borde förvänta sig av en så pass ny motorcykel. Men Aha och Wow effekten är det ingen som slår Uralen ;-)

Till din fråga ang bidrag så var kostnaden inte så hög för detta projekt. Jag fick idén från mitt saxbord i garaget som svärfar förverkligade då han har jobbat inom mekanisk verkstad och hade lite för mycket fritid...
Tror summan blev ett flak tysk öl och en Gammel dansk. :-)

Olle Å
2011-12-17, 11:18
Verkar som om definitionen av mc är i stort sett 2-3- eller 4 hjul och bestämmelser runt detta.
Det intressanta är att en mc med sidovagn skall ha sina tre hjul symmetriskt placerade.
Om man då har sidovagnshjulet asymmetriskt placerat kan man ju då undra om den då i stället klassas som en bil och borde få framföras med b-kort.:banghead:

veteranmc
2011-12-18, 00:06
markusf välkommen! jag kör motorcykel med sidovagn har en bsa golden flash 650cc med sidovagn från 1954. en verklig trevlig maskin sen man lärt sig köra med sidovagn stor skillnad att köra jämfört med en 2 hjulig mc. min har inte drivning på sidovagnshjulet så när man gasar iväg drar motorcykeln åt vänster å när man bromsar till höger motorcykeln har broms men inte sidovagnen så den trycker på. att man sitter ut mot trafiken eftersom vagnen sitter påvänster sida är inte så obehaglit som man kan tro. jag rekomenderar sidovagnsmotorcyklar det är den trevligaste å roligaste mc att köra som vi har i samlingen

markusf
2011-12-18, 07:35
Intressanta synpunkterallihop, så det gjorde inget om det kom lite OT. För mig är allt just nu intressant, så här i början.