handdator

Visa fullständig version : Nyregistrerad på forumet



Håkan46
2011-12-13, 22:40
HEJ PÅ ER ALLA
Det verkar vara bra drag på detta forum.
Jag började för 3 år sedan, redan då 60+. Hade en Suzuki 400, 2 år på 80-talet körde bara sporadiskt pga tillgång på tid. (Räknas inte)
Köpte en nästan obegagnad Versys. 300 mil sedan service. Därefter bar det av till Nordkap. 86 mil dag 1. Puuh!!. Stel i axlar och rygg mer el mindre resterande 350 milen, (via Lofoten)
2 säsonger med Versysen. Bytte förra hösten till en GSF 1250 Bandit. Åkt Arjeplog-Bodö-Kystriksveijen i år.
Banditen funkar på grus trots touringdäck. Den går bra på knixiga vägar om man utnyttjar det höga vridet i den.
Kollar f.n. på en XT660R. Finns tydligen inga sådana till höstpris?
Bra med grusvägar är att man ofta är ensam på vägen och att man kan lägga upp nya intressanta rutter.

Håkan

Molgan
2011-12-13, 23:25
Hej å välkommen! Klokt val att skaffa en XT, inte bäst på nåt men bra på allt. De oupplysta gnäller på för hög vikt och för lite effekt, men det är inte lönt att försöka förklara för dom som inget begriper. =)

Nina
2011-12-14, 06:40
Välkommen Håkan, hoppas du ska trivas här. :)
Oj det var en resa du gjorde direkt, tog du igen alla år som du inte körde hoj…? ;)

Jag brukar inte se så många XT660R till salu, det verkar som att folk håller i dom (?).
Fast vore jag du skulle jag nog ta med sällskap på gruset, i fall du skulle köra omkull och där kör väl inte så många jämfört med asfaltsvägarna. Du kan ju bli liggande en bra stund innan nån kommer menar jag.

yamazuzi
2012-04-30, 09:56
Hej..ny här och grön på att köra.........började ö-köra förra sommaren.Hade inte ens knappt kört moppe....jag tappade hojen 3ggr........funderar på att sälja den.lite svår nybörjarhoj kanske ,men jag va så envis och skulle ha den!! Yamaha fzr 600cc.....Jag har inte pengarna för ngn annan just nu..

Olle Å
2012-04-30, 10:47
Hejsan och välkommen att skriva dina synpunkter. Misströsta icke !!!!! Det är ju ganska vanligt att man köper en lite häftigare hoj än man tänkt sig. Det bästa är ju om man har råd att ha två hojar. En typ offroadhoj som man kan åka på alla småvägar med och som tål att stjälpa utan att det kostar skjortan och sedan en mer landsvägsbetonad. Själv hade jag för utom min Transalp som är en offroadhoj en Yamaha 600, men den senare använde jag ju så sällan att jag sålde den. Jag är gammal och hojen likaså. Händer att man ramlar och får lite skador här och var, men en gammal hoj kan fräschas upp med ny färg ganska lätt.
Visst är det en fördel att ha kört en massa moppar innan man börjar köra mc , men ger en körvana speciellt som de flesta är ganska snabba.
Svårt att sälja en repig hoj som kanske har skador på plasten eftersom de flesta köpare skall ha hojen i nyskick även om den har många år på nacken.
Personligen tror jag att du skulle ha mycket roligare med en typ Honda Dominator eller Transalp, då kan du köra var du vill. Antar att du har hur mycket grusvägar som helst i Hälsingland.

Molgan
2012-05-01, 00:42
Hej..ny här och grön på att köra.........började ö-köra förra sommaren.Hade inte ens knappt kört moppe....jag tappade hojen 3ggr........funderar på att sälja den.lite svår nybörjarhoj kanske ,men jag va så envis och skulle ha den!! Yamaha fzr 600cc.....Jag har inte pengarna för ngn annan just nu..Är man nybörjare känns alla hojar svåra, fortsätt vara envis så kommer det att lösa sig!

Jag är gammal och hojen likaså. Händer att man ramlar och får lite skador här och var, men en gammal hoj kan fräschas upp med ny färg ganska lätt.
Gäller det gubben som sitter på med? =)

Olle Å
2012-05-01, 06:42
Är man nybörjare känns alla hojar svåra, fortsätt vara envis så kommer det att lösa sig!

Gäller det gubben som sitter på med? =)

Nja, vet inte om det hjälper med färg, men har investerat i en airbagväst för att kanske slippa egna blessyrer.:cheers::cheers: