handdator

Visa fullständig version : Säkerhetskontroll på uppkörningen



Viragomannen
2011-12-02, 22:24
Hejsan!

Jag är lite nyfiken på vilken typ av säkerhetskontroll ni andra fick göra på eran uppkörning?
Däck,fälgar eller belysning,kraftöverföringen,lager???
Och hur noga var kontrollanten egentligen?
Blev han stressad över att det tog lång tid?

Jag själv fick kontrollera hjulen,vilket han verkade tycka tog lång tid.;)

Jåke
2011-12-03, 00:22
Jag fick göra en fullständig. Nej, kontrollanten var inte stressad då det inte tar mer än ett par minuter ungefär. Hinner man bli stressad då?

:)

Nina
2011-12-03, 12:20
Jag fick förklara bromssystemet och fick lite frågor att besvara. Bl a hur jag ska ta reda om frambromsen verkligen fungerar.

Ankan1
2011-12-03, 12:24
Hejsan!

Jag är lite nyfiken på vilken typ av säkerhetskontroll ni andra fick göra på eran uppkörning?
Däck,fälgar eller belysning,kraftöverföringen,lager???
Och hur noga var kontrollanten egentligen?
Blev han stressad över att det tog lång tid?

Jag själv fick kontrollera hjulen,vilket han verkade tycka tog lång tid.;)

Dom verkar vara allt annat än logiska nuförtiden de där uppkörningskontrollörerna.Fassan fick t ex köra ett varv runt kvarteret när han tog sitt körkort och sedan fick han körkortet nerstucket i handen.Han skrattade gott åt denna uppkörning ända tills han dog när han jämt sa att allt som krävdes var fyra högersvängar och så var allt klart.

På min egen uppkörning satt man upp direkt på hojen och gav sig iväg i trafiken.Visst hade det varit roligt med en genomgång av denna hoj innan man körde men så var nu inte fallet på denna tid.Femton minuter på stan och sedan var körkortet mitt.

Idag ska man tydligen gå igenom precis allt och då ska man tydligen stressas under dessa moment för att det inte finns tid till att göra det hela ordentligt.Hälsa dessa uppkörningslärare att de får bestämma sig om hur de egentligen ska ha det ifråga om dessa prov om det nu inte finns tid till att göra det logiskt. / Ankan1.

Twenty2
2011-12-03, 12:33
Jag fick utföra säkerhetskontrollen på lager vid min uppkörning, på en hoj utan centralstöd. Så det blev mest till att förklara hur man skulle kontrollera de olika lagren.

Hade dock hört från körskolan att "lager frå du aldrig eftersom våra hojar saknar centralstöd".
Men det gick vägen i alla fall .

pumpe3
2011-12-03, 14:17
Vill minnas att jag fick fälg & däck, ingen som helst stress (inte under något moment), mest stressiga var att kontrollanten i sin tur blev bedömd av någon.

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

sally101
2011-12-04, 13:34
Jag fick bromsarna första uppkörningen och elsystemet på andra.
Jag tyckte att kontrollanten tittade på vad jag gjorde och såg till att jag förstod varför jag gjorde kollen och inte bara gick igenom det snabbt och lätt.
Jag var inte stressad men blev klart nervös för att kanske glömma nån viktig lampa eller nåt annat ifall de var überpetiga på något speciellt men det gick smärtfritt båda gångerna :)

Linnex
2011-12-06, 18:24
El.
Inget stressande. Gjorde det i min takt och fick ett "bra" från inspektören.

Guzzi-Leif
2011-12-07, 00:11
Ledsen; det har jag glömt.
Ändå var det bara dryga 37 år sedan.
Antar att det inte var bromsar i alla fall - de var ju verkningslösa på min 1953 års Husqvarna 118...