handdator

Visa fullständig version : Ljuddämpare UNDER hojen??



livewire
2011-11-22, 20:55
Tjaba!

Har en suzuki gsx 750f som jag håller på att bygga om och tänkte fråga lite om avgassystemet..

så här ser det ut original:
http://laddauppbilder.se/?di=1613219875038

det jag vill göra är att bygga om röret så att jag kan ha 2 enkla rör under motorn på det här sättet:

http://laddauppbilder.se/?di=11132198756216

kommer man behöva justera motorn eller förgasare mm för att få det här att funka??


planen är att köpa ett beggat original rör som är grenrör till ljuddämpare i ett enda stycke, såga av röret under motorn så att jag har 2 rör bara. sen köpa ett enkelt rör och bygga någon slags "ljuddämpare"..det ska låta lite ;). ljuddämparna kommer att vara ca 30-40cm långa och det kommer byggas en bellypan runt om dom så jag antar att jag måste ha någon slags värmesköld på insidan om plasten.. ljuddämparna kommer att va bockade så att avgaserna blåser ut åt sidan och inte på bakdäcket.


hela kalaset kommer att gå på ca 2.000kr - 2.500kr


kommer jag få problem med den här ändringen??

Molgan
2011-11-22, 21:10
Har ingen susning om hur rör ska dras eller vad som behöver justeras men vill tipsa om Vipers micro ljuddämpare. Ovala med krökta utblås och i den längd du vill ha. Låter horibelt utan db-killers, har en som jag hängde på teneren men bytte snabbt till orginal igen. Var ju pinsamt å glida hem på kvällen och väcka grannungarna. Avgassmällarna från enstånkan lät som luftvärnskanoner.. =)

livewire
2011-11-22, 21:32
Har ingen susning om hur rör ska dras eller vad som behöver justeras men vill tipsa om Vipers micro ljuddämpare. Ovala med krökta utblås och i den längd du vill ha. Låter horibelt utan db-killers, har en som jag hängde på teneren men bytte snabbt till orginal igen. Var ju pinsamt å glida hem på kvällen och väcka grannungarna. Avgassmällarna från enstånkan lät som luftvärnskanoner.. =)

haha ska kolla dom dämparna men kan tänka mig att dom spräcker min budget på 2.500kr.. plus att det vore kul att bygga egna!

Wiseguy
2011-11-22, 21:53
Det kommer att gå att köra med din setup, men den kommer nog inte att gå perfekt och risken finns väl alltid att den går lite magert.

Det smartaste är att låta någon vettig firma justera in det hela i bromsbänk efter ombyggnationen.
Du vill väl inte förlora hästar bara för att du bygger om liksom.

livewire
2011-11-23, 22:02
Det kommer att gå att köra med din setup, men den kommer nog inte att gå perfekt och risken finns väl alltid att den går lite magert.

Det smartaste är att låta någon vettig firma justera in det hela i bromsbänk efter ombyggnationen.
Du vill väl inte förlora hästar bara för att du bygger om liksom.

okej, ja har inte kört många hojar innan och har inte ens kortet än så vet inte riktigt hur det ska kännas men om ja märker att det inte funkar så får ja försöka fixa det själv alt lämna in hos någon firma. jag kommer också att byta luftburken mot öppna luftfilter, glömde skriva det..vet inte om det sabbar något?

tack för svar!

Molgan
2011-11-23, 22:42
Du får väl helt enkelt köra trial & error. Öppna upp in och utblås, kolla sen på stiften om den går fett eller snålt och justera förknasarna tills rätt nyans uppstår.

klaus
2011-11-24, 08:48
jag har mina rör så, borde inte vara några problem för dig heller
du tappar lite i markfrigång, lägg utblåset lite snett uppåt så kan du luta rejält innan dom tar i
du får nog justera motorn sedan ifall du inte har datastyrd insprutning som jag
avgaserna kommer att smutsa ner din bakfälg

livewire
2011-11-24, 19:08
jag har mina rör så, borde inte vara några problem för dig heller
du tappar lite i markfrigång, lägg utblåset lite snett uppåt så kan du luta rejält innan dom tar i
du får nog justera motorn sedan ifall du inte har datastyrd insprutning som jag
avgaserna kommer att smutsa ner din bakfälg

jo det kommer ju bli ganska lite luft mellan marken och dessutom belly pan som ja kommer lägga till..rören kommer ja ha snett neråt hade ja tänkt och kommer förhoppningsvis inte smutsa ner för mycket, hojen är från 89 så tror inte den har något med datastyrning att göra :P

klaus
2011-11-24, 20:22
hasplåt är inget obligatoriskt, själv tog jag bort min - var bara ivägen. Den går att göra mindre, behöver inte täcka hela underredet.
Rören neråt kommer damma upp en hel del, men du får gärna testa själv, tänk på att bakhjulet skapar luftströmmar och du har utsläpp före den

livewire
2011-11-24, 22:19
hasplåt är inget obligatoriskt, själv tog jag bort min - var bara ivägen. Den går att göra mindre, behöver inte täcka hela underredet.
Rören neråt kommer damma upp en hel del, men du får gärna testa själv, tänk på att bakhjulet skapar luftströmmar och du har utsläpp före den

rören ska göras så små som möjligt för en hasplåt eller belly pan är ett måste i mitt fall ;)

det kommer inte bli mycket luft kvar ner till marken så det kommer bli lite svårt att ta skarpa fartfinder kanske..

tänkte att om man har dom snett vinklade neråt och gasar lite ståendes på en dammig yta skulle kunna ge ett ganska häftigt intryck när allt dam yr omkring under en ;) kör man i trafiken så brukar det inte finnas mycket damm på vägarna så då är det nog inget problem.

vad menar du med bakhjulet ger luftströmmar??

Greven
2011-11-26, 11:45
Som tidigare kommentar sagt så borde du nog lämna in den för bänkning efter du monterat nya rör. Rätt så bökigt att hålla på kolla tändstiften och byta munstycken hit och dit, om man inte är kunnig och kan gissa sig fram rätt bra och snabbt.

Jag skulle iaf lämna in den, sparar tid, kan man få den servad samtidigt^^

livewire
2011-11-26, 15:59
Som tidigare kommentar sagt så borde du nog lämna in den för bänkning efter du monterat nya rör. Rätt så bökigt att hålla på kolla tändstiften och byta munstycken hit och dit, om man inte är kunnig och kan gissa sig fram rätt bra och snabbt.

Jag skulle iaf lämna in den, sparar tid, kan man få den servad samtidigt^^

får se hur den går när det är klart men om det inte blir bra så får jag göra det, vad kan det kosta??

V Saarela
2011-11-26, 16:24
En standardhoj är normalt inställd från fabrik så att den ska klara av ett avgasbyte utan andra åtgärder. Dock så är det ju bra ändå att kolla stiftet efter ett tags körning.
(Vissa hojar med insprut kan gå lite risigt med bara avgassystembyte). En del störs av det, en del bryr sig inte.

Däremot om man börjar öppna på insugssidan också så är det nog ett måste med en justering.

Hojen(förgasarhoj) körs i bänk, sen ska ev munstycken bytas, sen en till körning. Kostar nog ett antal tusenlappar.

livewire
2011-11-27, 13:08
En standardhoj är normalt inställd från fabrik så att den ska klara av ett avgasbyte utan andra åtgärder. Dock så är det ju bra ändå att kolla stiftet efter ett tags körning.
(Vissa hojar med insprut kan gå lite risigt med bara avgassystembyte). En del störs av det, en del bryr sig inte.

Däremot om man börjar öppna på insugssidan också så är det nog ett måste med en justering.

Hojen(förgasarhoj) körs i bänk, sen ska ev munstycken bytas, sen en till körning. Kostar nog ett antal tusenlappar.

Okej tack nu blev jag lite klokare, kanske ska skita i filtrena då

Olle Å
2011-11-27, 20:30
Jag hade en 650 Dominator som jag bytte till KN-filter och öppnade ljuddämparna. Gick upp två steg på orginalmunstyckena. Bränsleförbrukningen ökade lite, men en mycket rappare hoj. Tändstiften höll sig mörkbruna. Ökade en kugg fram, men den orkade varva ur ändå.:hmmmm2:
Fick tipset av någon medlemi HOORC. Bänkkörde aldrig hojen. jag körde nog den motorn över 5000 mil och går nog fortfarande.