handdator

Visa fullständig version : Gaffelvinkel gamla resp nya hojar



honda500
2011-11-22, 20:34
Hej!

Hur svårt och hur dyrt är det ändra gaffelvinkeln på gamla och nya motorcyklar? Hur påverkar ändringar av gaffelvinkeln väghållningen?

Mvh

Honda500

Molgan
2011-11-22, 20:52
Känns som ett lite för brett ämne för att sammanfatta i ett forumsvar.. :rolleyes:

Korta svar: kan man inte svetsa är det både svårt och dyrt. Brant gaffelvinkel = nervös men snabbstyrd. Flack gaffelvinkel = kursstabil men trög-/svårstyrd.

Edit: Man kan ju göra mindre men märkbara förändringar genom att höja/sänka bak alt. Hissa/sänka gafflarna i styrkronan, klarar tillome jag av och är billigt.

honda500
2011-11-22, 21:14
Jag har efter mkt undersökningar och tänkande kommit fram till att just en gaffelvinkel på 26 grader passar ihop med mina axlar. Därför vill jag ta reda på vad det kostar att modifiera en hoj så att jag just får de 26 grader jag behöver.



Känns som ett lite för brett ämne för att sammanfatta i ett forumsvar.. :rolleyes:



Korta svar: kan man inte svetsa är det både svårt och dyrt. Brant gaffelvinkel = nervös men snabbstyrd. Flack gaffelvinkel = kursstabil men trög-/svårstyrd.

Edit: Man kan ju göra mindre men märkbara förändringar genom att höja/sänka bak alt. Hissa/sänka gafflarna i styrkronan, klarar tillome jag av och är billigt.

Olle Å
2011-11-22, 21:31
Det är nog ett av de knepigaste omändringarna i ramkonstruktionen du kan göra. Det är i så fall bara att hoppas att SBP inte märker det hela, för då blir det problem.
vad har du för gaffelvinkel nu.
Du har ju som tidigare skrivits möjligheter att sänka eller höja bak, eller höja och sänka fram utan att skära itu ramen.
Du kan ju prova med att ändra stoppning i sadeln eller att montera styrhöjare ev. byta styre.

Det finns en hel del att göra för att få optimal sittkomfort.

Ingen förare sitter ju egentligen lika, så varför finns det så få standardmöjligheter att utforma förarplatsen individuellt?
:santaclaus: nu är han nära

honda500
2011-11-22, 21:38
Jag har länge trott att det skulle funka med att bara byte styre och ändra stoppningen men satt jag funderade på vilka hojar som jag har provkört och som funkat bra med mina axlar. Gsx 1400 och yamaha xj6 är två exempel och bägge har en gaffelvinkel på 26 grader. I insåg då att det inte hjälper med att byta styre och ändra på stoppningen i sadeln.

Jan-Olov
2011-11-22, 22:44
Byt gaffelkrona http://www.tolle.se/
Detta är väll något som annars bruka göras på customhojar.
Justera hellre styret.

klaus
2011-11-24, 08:32
jo,det absolut enklaste är att byta gaffelkrona till den vinkeln du vill ha
det är inte billigt,även om jag tror att din krona inte kommer ens i närheten av vad min krona kostade
ändrar man mycket så får man troligen byta lite vajrar och slangar också och möjligen risers,beroende hur mycket plats det finns
jag ändrade +12 grader (från 33 till 45), detta stabiliserade hojen så nu är den underbar att köra. Var tvungen att byta risers och bromsslangar och gasvajer
själva jobbet tog en dag (rivning av det gamla och montering av nya)
Du kan se bilder på min fotoalbum

ändrar du styret och risers så kan du komma undan med ca 500 :- med biltemas grejer, gjorde det med en Suzuki 400 och då bytte jag inga slangar

GeländeSport
2011-11-24, 08:40
funderade på vilka hojar som jag har provkört och som funkat bra med mina axlar. Gsx 1400 och yamaha xj6 är två exempel och bägge har en gaffelvinkel på 26 grader.

Törs man förseslå ett byte till någon av dessa hojar, eller någon annan 26-gradare? Tror det kan vara både billigare och bättre än att börja justera in en annan motorcykel som man kanske inte behåller livet ut.

Jåke
2011-11-24, 09:03
Gaffelvinkeln har inget med dina axlar att göra, om vi diskuterar skillnaden på samma typer av hojar. Då ska du helt byta hojtyp till custom eller nåt.

Du märker inte skillnad på 1-2 grader. Skillnaden i förhållande mellan styre, tank, sadel och fotpinnar (kåpa/inte kåpa) varierar i större utsträckning och maskerar den lilla skillnaden i styrvinkel. Helt enkelt hojen allmänna körställning. Att både XJ6 och GSX1400 har 26 grader och bägge funkade bra har inget med gaffelvinkeln att göra, det är en vanlig vinkel på den typen av hojar...

Hitta en körställning som passar, istället för att fundera på tekniska detaljer som har mer med hojens köregenskaper att göra.

honda500
2011-11-24, 09:58
Gör så jag lyssnar!

//honda500


Törs man förseslå ett byte till någon av dessa hojar, eller någon annan 26-gradare? Tror det kan vara både billigare och bättre än att börja justera in en annan motorcykel som man kanske inte behåller livet ut.

honda500
2011-11-24, 10:09
Jag har provsuttit dussintal cyklar och det är bara ett fåtal cyklar jag har suttit bra. Vid undersökningar som gjordes på sjukhuset kunde ngn grads skillnad leda till att de kunde känna min plus. Problemen sitter mest i höger hand. Gaffelvinkeln tror jag har en roll i det hela men det kan nog andra faktorer som spelar roll. Customhojar brukar fungera bra. Offroad är rena mardrömmen att köra trots att jag gillar offroad. Jag har kollat upp gaffelvinkeln på hojar som jag har provkört och det inte har fungerat. De har allihop vinklar som inte är 26 grader. Hojar med jgst 26 grader verkar ger mig de rätta vinklar även om kanske inte är gaffel vinkel i sig som avgör om jag sitter bra eller inte.

//honda500


Gaffelvinkeln har inget med dina axlar att göra, om vi diskuterar skillnaden på samma typer av hojar. Då ska du helt byta hojtyp till custom eller nåt.

Du märker inte skillnad på 1-2 grader. Skillnaden i förhållande mellan styre, tank, sadel och fotpinnar (kåpa/inte kåpa) varierar i större utsträckning och maskerar den lilla skillnaden i styrvinkel. Helt enkelt hojen allmänna körställning. Att både XJ6 och GSX1400 har 26 grader och bägge funkade bra har inget med gaffelvinkeln att göra, det är en vanlig vinkel på den typen av hojar...

Hitta en körställning som passar, istället för att fundera på tekniska detaljer som har mer med hojens köregenskaper att göra.

klaus
2011-11-24, 19:57
tråden handlade att byta gaffelvinkel
håller med Jåke att det har inget med ditt problem att göra,gaffelvinkel har med hojens beteende att göra
vill du ha annan sittställning för dina axlar så handlar det om risers, styren och dess vinklar, finns massvis med olika varianter så det är inget problem att få exakt rätt.
Be nån fota dig när du känner att allt är rätt, då kan man se vad som måste göras med den hojen som du nu råkar vilja ha

honda500
2011-11-24, 22:43
Jag kommer att göra ett test på mcmässan och det kommer nog avgöra om teori stämmer eller om jag har fel.

Jag läste att suzuki dl strom 650 ska visst ha 26 graders gaffelvinkel. Om min teori stämmer så borde jag sitta bra på den. Har jag fel får jag nog omvärdera min teori.

Olle Å
2011-11-25, 09:58
Jag kommer att göra ett test på mcmässan och det kommer nog avgöra om teori stämmer eller om jag har fel.

Jag läste att suzuki dl strom 650 ska visst ha 26 graders gaffelvinkel. Om min teori stämmer så borde jag sitta bra på den. Har jag fel får jag nog omvärdera min teori.

Jag tror inte heller att det är gaffelvinkeln som avgör det hela ensamt. Det är ju en jäkla massa parametrar som skall stämma för att uppnå en god förarkomfort.
Själv har jag problem med ryggen.
Fick en mycket fin komfort på min Transalp genom att göra några små förändringar. Ändrade styret lite grann och monterade styrhöjare samt tog bort lite mjukt skumgummi i sadeln och ersatte det med en gelpad. Nu kör jag utan problem 100 mil på en dag på blandade vägtyper.
Nu har väl tråden blivit snurrad igen. :hello:

honda500
2011-11-25, 13:25
Finns det raisers med olika vinklar?

Det som jag är mest rädd för är att jag köper en hoj och sen inte lyckas få ordning på problemet och då har både fått mcsäsongen förstörd och förlorat säkert en slant.

Jan-Olov
2011-11-25, 19:12
http://www.touringbutiken.se/Servlet?page=11&anr=69-1262
En sådan köpte jag men silverfärgad, och jag blev nöjd.

honda500
2011-11-25, 19:45
Ok jag hittadr liknande på Biltema/feltema men om jag har förstått det hela rätt så höjer det bara styret i demvinkel som styret är i eller?

klaus
2011-11-25, 19:54
risers finns i alla möjliga varianter, du kan flytta styret bakåt ,framåt,uppåt,neråt

Jan-Olov
2011-11-25, 20:37
Du kollade inte klart för styret flyttades bakåt vilket ändrar mycket på styrets position.

Olle Å
2011-11-27, 09:51
Du kollade inte klart för styret flyttades bakåt vilket ändrar mycket på styrets position.

Eftersom borrhålen oftast är lite större än bultens diameter på styrhöjarna, så kan man lätt slipa ner styrhöjarna i bakkanten några grader.:confused: