handdator

Visa fullständig version : ky-utbildningar



honda500
2011-11-20, 15:36
Hej!

Är det någon här på forumet som har gått en ky-utbildning och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag är intresserad av att eventuellt läsa exportsäljare mot inriktning mot tyska men vet inte om dessa ky-utbildninagr leder till något jobb eller inte. Om kvaliten är bra eller inte.

Mvh

honda500

mirrisen
2011-11-21, 12:02
Hej!

Är det någon här på forumet som har gått en ky-utbildning och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Jag är intresserad av att eventuellt läsa exportsäljare mot inriktning mot tyska men vet inte om dessa ky-utbildninagr leder till något jobb eller inte. Om kvaliten är bra eller inte.


Jag har gått en KY-utbildning (och påbörjat men avbrutit två andra). Lägg energi på att hitta en utbildning som verkligen matchar det du är intresserad av! Många får jobb efter utbildningen (jag fick det inte) men inte alla får jobb med det de verkligen vill jobba med. På den utbildning jag fullföljde var jag hyfsat nöjd med kvalitén, men inte på de jag avbröt (uppenbarligen :p ).

En KY-utbildning får inte startas utan att det finns behov av "slutprodukten" i branschen. Det allra bästa du kan göra är att prata med tidigare och nuvarande studenter på utbildningen du är intresserad av!

honda500
2011-11-21, 15:04
Tack för ditt svar! Jag uppskattar det verkligen. Själv är jag ingenjör sedan 2005 men känner att jag har valt fel utbildning och vill gå vidare till något annat. Jag har sökt mkt inom administration men då jag saknar arbetserfarenhet inom detta område så har jag inte lyckats få något jobb.

Det jag hoppas på är att universiteten börjar med kvällsutbildningar men de är inte riktigt där ännu även om det är på gång.

http://www.yhguiden.se/#!/folkuniversitetet-stockholm/exportsaljare-mot-spansk-eller-tysktalande-marknader

Bland annat är den här som jag är intresserad av att läsa och deras hemsida så står en del respons från tidigare studenter men det kan ju vara ett litet urval av de studenter som har läst utbildning. Det ger ingen bra helhetsbild.

Snackade en kompis som sa att hans bror hade läst en ky-utbildning mot inköp var nöjd.

Får man fråga vad du har läst och vad den utbildning som du inte gillade heter?

Honda500

mirrisen
2011-11-22, 23:48
Jag påbörjade "CNC-operatör" i Flen och "Distributionselektriker" i Katrineholm. Att jag avbröt dem berodde dels på bristande kvalitet i vissa kurser, men mest på att jag upptäckte att yrket det skulle leda till inte var nåt för mig.
Sen fullföljde jag "Professionellt ledarskap inom idrott och arena" på Ultra Education. Jag är intresserad av och bra på ledarskap så det var det intresset som drev. Men det finns ju ingen yrkestitel som heter "ledare" och idrottsbranschen är inte särskilt lukrativ om man inte är elithockeyspelare e.dyl.

Nöj dig INTE med "en kompis brorsa säger". Besök utbildningen och prata med aktiva studenter! De där som figurerar på hemsidorna kan ju tyvärr vara hur redigerade som helst.

honda500
2011-11-22, 23:53
Tack för dina synpunkter! Jag håller med dig! Det som står på hemsidan kan vara redigerad och ett litet urval bland många studenter.

Greven
2011-11-23, 12:20
KY finns väl inte längre?
Jag går en YH som tidigare var KY, MC-mekaniker i Motala.
Mina chanser till jobb är ju rätt goda då jag redan innan praktikperiod pratat jobb med min praktikplats.

honda500
2011-11-23, 12:29
Som jag har förstått finns bägge kvar.

Greven
2011-11-26, 11:37
Kan mycket väl vara så, min lärare sa bara att min utbildning är YH för att KY är å väg bort. Jag har inte så bra koll på sånt där.

Phaedre
2011-11-26, 14:14
Jag har gått en KY i redovisningsekonomi och är mycket nöjd med min utbildning. De flesta av mina klasskamrater fick jobb inom området efter utbildning. Några valde en annan jobbinriktning eller studiepåbyggnad.
Jag valdes av mina klasskamrater att representera våran klass i ledningsgruppen för utbildningen och jag tycker att om du hittar en utbildning som du är intresserad av så be att få namnen på de som sitter i ledningsgruppen som representanter för företagen (näringslivet ska vara huvuddelen i ledningsgruppen) och kolla med dem. Jag håller också med föregående talare om att besöka skolan, helst oanmäld och inte bara på deras "öppet hus".
Jag tror att det gäller samma sak oavsett om du söker en KY eller YH.
Lycka till!

honda500
2011-11-28, 00:15
Tack. På den utbildningen som jag skickade länk till så står ledningsgruppen namn och kontaktuppgifter.

honda500
2012-01-15, 17:22
http://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Yrkeshogskoleutbildning/Ekonomi-administration-och-forsaljning/Exportsaljare/

http://www.studentum.se/Affaersinriktad_Redovisningsekonom_103006.htm

http://www.studentum.se/Marknadsinriktad_Foeretagssaeljare_78352.htm

Jag har ringt och pratat med de två första utbildningarnas kontatktpersoner.

Då jag har läser tyska på kvällstid på universitetsnivå så var det egentligen tänkt att jag skulle inom snar framtid åka till tyskland och göra en fyramånaders praktik. Efter det hade jag tänkt att gå en ky-utbildning. Men nära och kära säger att i och med att jag snart är 33 vintrar så börjar jag nog en yh-ky utbildning först innan jag gör någonting annat.

Då jag redan en gång valt fel utbildning så är jag livrädd för att göra om samma misstag. Jag vill gärna spinna vidare på tyskan men jag är osäker om exportsäljare utbildning med inriktning mot tyskland är internationellt godkänd eller ej.

Jag är allmänt förvirrad och osäker. Är det någon som har erfarenhet eller synpukter som ni vill dela med er?

mirrisen
2012-01-15, 18:32
33 år är väl ingen ålder, och det ena utesluter ju inte det andra! Sök alla 3 utbildningar för start till hösten och åk till Tyskland och praktisera nu, under våren-sommaren. Ägna praktiktiden åt att vidare utforska vilken av utbildningarna du gillar bäst. Kommer du in på fler är det bara att tacka nej. Kommer du in o hamnar fel så väljer du om senare. Det ÄR ingen katastrof att välja fel, det ÄR inte kört! Hur ska du annars få reda på vad som är rätt, om du inte provar???