handdator

Visa fullständig version : Böter och indraget körkort. Vad gäller?



Mc-Bosse
2011-11-20, 15:19
Hej!

Snälla inga moralpredikningar! Och bötesbelopp och gränser är ändrade. De är inte samma som för 30 år sedan. Jag vill bara veta vad som gäller...

Är det detta som gäller? Och är det så att faktumet att körkortet kan åka även vid lägre hastighetsöverträdelser inte nämns? Förstår att polisen kan ta körkortet på plats om det anses vara vårdslös körning oavsett vad. Men på motorvägen med gles trafik och jag håller 159 km/tim? Det kan också räknas som vårdslös körning men kan man komma undan med det högsta bötesbeloppet utan få körkortet indraget? Det är kanske upp till polisen ifråga som står där med sin laser...?

"Fortkörningsböter

50 km/h eller lägre hastighetsbegränsning
Över tillåten hastighet Bötesbelopp
1–10 km/h 2 000 kr
11–15 km/h 2 400 kr
16–20 km/h 2 800 kr
21–25 km/h 3 200 kr
26–30 km/h 3 600 kr
31–40 km/h 4 000 kr
Över 40 km/h Överträdelsen rapporteras till åklagare

Högre än 50 km/h hastighetsbegränsning
Över tillåten hastighet Bötesbelopp
1–10 km/h 1 500 kr
11–15 km/h 2 000 kr
16–20 km/h 2 400 kr
21–25 km/h 2 800 kr
26–30 km/h 3 200 kr
31–35 km/h 3 600 kr
36–50 km/h 4 000 kr
Över 50 km/h Överträdelsen rapporteras till åklagare"

Ankan1
2011-11-20, 15:31
Är det t ex trettio km över på motorväg så åker mycket riktigt körkortet.En del har ju lyckats få behålla sitt körkort trots detta om de tillhört rätt samhällsgrupp med fina advokater.Fick mitt körkort indraget för något år sedan på motorväg i rent för hög fart.Trots att de drog av vad de kunde så hamnade jag på en enda ynka km över trettio km för fort och detta kort åkte då tre månader.

Mc-Bosse
2011-11-20, 15:39
Jag hade fått behålla mitt körkort om lasern visat max 150 år 1998 då jag hade bråttom på en 110-väg. Poliserna sa detta men då lasern visade 153 (jo även jag fick titta) så var det indraget körkort och inkopplad åklagare som blev resultatet. Så då var det inofficiellt max 40 för fort på motorvägen men officiellt var det max 30 för fort innan körkortet åkte.

Alla hörde väl talas om "139-regeln"? :) Sen höll jag ju faktiskt 180 men lasern måste per automatik ha dragit av 10% för så jädra fel visade inte min hastighetsmätare.

Nina
2011-11-20, 17:28
Trist, hur går det med jobbet nu? Du är ju yrkeschaufför, vad får ni göra istället under tiden?

Ankan1
2011-11-20, 17:54
Gör som den där killen i mellansverige som blev stoppad för något år sedan för fortkörning.Han skyllde på Alfons Åbergs låtsaskompis Molgan.Hela ärendet gick till domstol och hör och häpna ... han blev friad när föraren enligt domaren inte kunde hittas !?.

Nu är detta absolut inget skämt men de som dömmer dessa dommar är uppenbart ett STORT skämt.

Själv fick jag som sagt tre månader utan körkort och dryga böter på flera tusen samt så fick jag skaffa id kort för att kunna utföra bankärenden mm.Inget kul alls med andra ord.Hoppas det löser sig för dig.Däremot blev mina resekostander på buss mycket lägre än när jag transporterade mig med egna fordon.Tre månader går rätt fort ändå på vinterhalvåret.

Mr.Peter
2011-11-20, 18:08
Om det nu var en laserpistol så be att få se kalibreringsintyget.
Många som klarat sig på det.

Även en laserpistol kan slå ordentligt fel.

Över 30 på motorväg så ryker lappen.


Vad jag vet så är det 30 km/tim för fort som gäller som gräns innan lappen ryker.
Utan där det är 30 då ryker lappen redan vid 50.

Hoppas det ordnar sig!

TMax500
2011-11-20, 21:07
Förstår att polisen kan ta körkortet på plats om det anses vara vårdslös körning oavsett vad. Men på motorvägen med gles trafik och jag håller 159 km/tim? Det kan också räknas som vårdslös körning men kan man komma undan med det högsta bötesbeloppet utan få körkortet indragetBötesbeloppet och det indragna körkortet är två olika saker, två olika bedömningar som görs av två olika instanser. I vart fall var det så när jag åkte dit för en massa år sedan. Om jag minns rätt så förklarades det ungefär så här för mig:

Det ena är ett straff (böterna) för överträdelsen. Polis/åklagare/tingsrätt är inblandade och dömer ut straffet.
Det andra är en sorts indragning av rättigheten att ha körkort och detta görs av Länsrätten. Men det anses inte vara ett straff utan något annat (jag minns ej termen för det - "det som inte är ett straff men som ändå är ett straff..."). Så det är två olika processer.

I mitt fall (166 km/t i bil på motorväg, som snitthastighet) tyckte polis/åklagare att det "bara" var en hastighetsöverträdelse och det gick inte till rättegång eller dömdes för vårdslöshet i trafik. Skälet till detta var att det var dagsljus, solsken, snustorr vägbana, ny och bra bil, nästan ingen trafik alls (jo, en vit Saab... :mad:)

Den andra delen, Länsrätten, sade "mer än 30 över - aja baja" och ville dra kortet på 3 månader. Efter viss brevväxling och intyg från arbetsgivaren blev det till slut 2 månader.

Så kan det gå. En pikant detalj var att poliserna sade "bra att du slog av, vi trodde inte vi skulle komma ikapp, vi funderade på att lägga av". (Men säg inte det till någon, det är inget bra föredöme... :D)

Mc-Bosse
2011-11-20, 22:48
Trist, hur går det med jobbet nu? Du är ju yrkeschaufför, vad får ni göra istället under tiden?

Vad är det som ska gå bra eller inte? Jag får aldrig böter. Senaste gången var 1998.

Mc-Bosse
2011-11-20, 22:59
Hoppas det ordnar sig!

Jo det blir nog bra, vad du nu åsyftar... :)

Jag bara ville veta vad som gäller och indraget körkort räknas tydligen i en annan kategori än böter som är ett straff. Eftersom det står att åklagare kopplas in vid kraftiga hastighetsöverträdelser så kunde det ju stått att länstryrelsen kan bli en instans som avgör om indraget körkort vid mildare överträdelser.

Polisen och länsstyrelsen är det som avgör och då är det ju i viss mån upp till polisen ifråga hur det blir för han/hon rapporterar till länstyrelsen om hur situationen var vid hastighetsöverträdelsen.

Är polisen på det humöret kan jag ju blåsa på i 220 i dagsljus på en i övrigt gles motorväg och komma undan med böter. En ung polis som själv gillar snabba fordon privat kan ju tänkas ha ett annat synsätt på en kraftig hastighetsöverträdelse med en i övrigt fin och trafiksäker bil eller mc med friska däck och trevlig förare. Inga regler är huggna i sten.

Men för fort ska man inte köra för det är inte bra.

Mc-Bosse
2011-11-20, 23:02
Bötesbeloppet och det indragna körkortet är två olika saker, två olika bedömningar som görs av två olika instanser.

Tack!

Ankan1
2011-11-21, 05:40
Visst finns det regler.En av dom är att körkortet återkallas vid 30 km/h för fort på t ex en 110 väg.Så det där med att man kan köra i 220 km/h på samma väg och få behålla körkortet för att polisen eventuellt är motorintresserad är ju bara rent trams.Då får du åka buss och inte köra buss i två / tre månader. :)

För övrigt så är ditt synsätt om att slippa körkortsindragning för att man har en fin bil något egendomlig när det är föraren bakom ratten som kör bilen och inte bilen själv.Kör du verkligen runt med folk i bussen i yrkestrafik med den inställningen då förstår jag varför så många står upp i mittgången under motorvägssträckor på dessa bussar !?. :)

Jan-Olov
2011-11-21, 09:04
Det är ganska märkligt att dom där dårarna som kör race runt Östersjön får köra vidare, här kan vi prata fortkörning. Det har visats på tv hur dom bara skrattar och tycker att det var billigt. Polisen skulle förverka fordonet eller se till att bilen undersöks väldigt noggrant så att det tar åtminstone en vecka eller till racet är slut.

engström67
2011-11-21, 09:13
Visst finns det regler.En av dom är att körkortet återkallas vid 30 km/h för fort på t ex en 110 väg.Så det där med att man kan köra i 220 km/h på samma väg och få behålla körkortet för att polisen eventuellt är motorintresserad är ju bara rent trams.Då får du åka buss och inte köra buss i två / tre månader. :)

För övrigt så är ditt synsätt om att slippa körkortsindragning för att man har en fin bil något egendomlig när det är föraren bakom ratten som kör bilen och inte bilen själv.Kör du verkligen runt med folk i bussen i yrkestrafik med den inställningen då förstår jag varför så många står upp i mittgången under motorvägssträckor på dessa bussar !?. :)

Håller med dig:) men jag förstår att det är kul att gasa när man har en snabb bil:).Brukar jag med göra när jag lånar svärmors v70 diesel automat som har samma prestanda;)

RobbeS
2011-11-21, 10:47
Om det nu var en laserpistol så be att få se kalibreringsintyget.
Många som klarat sig på det.

Även en laserpistol kan slå ordentligt fel.

Över 30 på motorväg så ryker lappen.


Vad jag vet så är det 30 km/tim för fort som gäller som gräns innan lappen ryker.
Utan där det är 30 då ryker lappen redan vid 50.

Hoppas det ordnar sig!

För det första så behöver polisen inte ha med sig ett "kalibreringsintyg" att visa upp lika lite som polisen behöver visa upp ett papper i samband med en husrannsakan. Jag har för övrigt aldrig hört talas om att det ska finnas ett "kalibreringsintyg". För det andra så har svensk polis inga laserpistoler utan bara laserinstrument.
Däremot så görs enligt föreskifterna en kontroll av instrumentet en gång om dagen där man provmäter en i förväg upptäckt sträcka och gör en sikteskontroll. I samband med hastighetskontroll görs en kontroll av instrumentet före på plats med en inbyggd kontrollfunktion och likaså när mätning avslutas. Samtliga kontroller dokumenteras på ett sk platsprotokoll som inte heller behöver visas upp förrän vid en ev rättegång.

En gång om året skickas varje instrument in till statens provningsanstalt för genomgång och service.

Det är vidare i princip omöjligt att mäta fel och om instrumentet går sönder blir det inga mätvärden alls eller så blir det fantasivärden.

Mr.Peter
2011-11-21, 12:29
För det första så behöver polisen inte ha med sig ett "kalibreringsintyg" att visa upp lika lite som polisen behöver visa upp ett papper i samband med en husrannsakan. Jag har för övrigt aldrig hört talas om att det ska finnas ett "kalibreringsintyg". För det andra så har svensk polis inga laserpistoler utan bara laserinstrument.
Däremot så görs enligt föreskifterna en kontroll av instrumentet en gång om dagen där man provmäter en i förväg upptäckt sträcka och gör en sikteskontroll. I samband med hastighetskontroll görs en kontroll av instrumentet före på plats med en inbyggd kontrollfunktion och likaså när mätning avslutas. Samtliga kontroller dokumenteras på ett sk platsprotokoll som inte heller behöver visas upp förrän vid en ev rättegång.

En gång om året skickas varje instrument in till statens provningsanstalt för genomgång och service.

Det är vidare i princip omöjligt att mäta fel och om instrumentet går sönder blir det inga mätvärden alls eller så blir det fantasivärden.

När det går till rättegång så har man rätt att ta del av senaste kalibreringsintyget.Det skall finnas ett på senaste kalibreringen.

Det finns en rad föreskrifter hur polisen skall hantera en laserpistol som jag kallar det(för det är ju det som det liknar,just en pistol)
Ta bara den dagliga skötselen,hur många poliser gör den rätt?Alltså innan de får börja mäta.
Allt som hanteras av en människa kan bli fel!

Några länkar: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/FAP_LASER_RPSFS2003_6.pdf
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1345271/fartdaren-fick-ratt-mot-polisen

Mr.Peter
2011-11-21, 12:38
Jo det blir nog bra, vad du nu åsyftar... :)



Jag ville bara muntra upp dig,det måste känna surt med indraget körkort,särskilt om man behöver det i jobbet.

Ha det bra!

Mc-Bosse
2011-11-21, 13:34
Jag ville bara muntra upp dig,det måste känna surt med indraget körkort,särskilt om man behöver det i jobbet.

Ha det bra!

Jag har inget indraget körkort.

Mc-Bosse
2011-11-21, 14:17
Visst finns det regler.En av dom är att körkortet återkallas vid 30 km/h för fort på t ex en 110 väg.Så det där med att man kan köra i 220 km/h på samma väg och få behålla körkortet för att polisen eventuellt är motorintresserad är ju bara rent trams.Då får du åka buss och inte köra buss i två / tre månader. :)

För övrigt så är ditt synsätt om att slippa körkortsindragning för att man har en fin bil något egendomlig när det är föraren bakom ratten som kör bilen och inte bilen själv.Kör du verkligen runt med folk i bussen i yrkestrafik med den inställningen då förstår jag varför så många står upp i mittgången under motorvägssträckor på dessa bussar !?. :)

Som vanligt läses det och citeras som en trebent elefant haltar. Och sen blir kommentarerna som de blir. Har jag sagt att det inte finns regler? Citera mig då. Många verkar tro att denna tråden på något sätt är skriven för att jag blivit av med körkortet nyligen. Det stämmer inte. Har inte fått några böter sedan 1998 och jag är ingen kronisk fortkörare varken med bil, mc eller buss. Jag bara ville veta varför det inte står om Länsstyrelsens ev inblandning vid hastighetsöverträdelser.

Har jag på något sätt sagt att det är ok att köra för fort? Jag säger bara att regler inte alltid följs till punkt och pricka vid en hastighetskontroll. Även en polis är inte mer än en människa och kan ha goda och dåliga dagar. Naturligtvis hängde du upp dig på 220 km/ tim. Man kan aldrig överdriva någonting för det finns alltid de som hänger upp sig på detta. Låt oss säga 141 km/tim en solig dag med ingen trafik på motorvägen. Nog kan även du tänkta dig att en rishög till bil med trasiga framlampor, hål i avgassystemet lättare stoppas än en ordentlig bil som håller samma fruktansvärt hög fart.

Vad gäller regeln 30 km/tim för fort på motorvägen så verkar du tro att den är huggen i sten och tillämpas utan någon form av urskiljning från polisens sida. Är mitt antagande fel så antar vi ju faktiskt precis samma sak. Att regler kan töjas av polisen ifråga som står där med lasern.

Nina
2011-11-21, 14:22
Hej!

Snälla inga moralpredikningar! Och bötesbelopp och gränser är ändrade. De är inte samma som för 30 år sedan. Jag vill bara veta vad som gäller...

Är det detta som gäller? Och är det så att faktumet att körkortet kan åka även vid lägre hastighetsöverträdelser inte nämns? Förstår att polisen kan ta körkortet på plats om det anses vara vårdslös körning oavsett vad. Men på motorvägen med gles trafik och jag håller 159 km/tim? Det kan också räknas som vårdslös körning men kan man komma undan med det högsta bötesbeloppet utan få körkortet indraget? Det är kanske upp till polisen ifråga som står där med sin laser...?

<klipp>




Som vanligt läses det och citeras som en trebent elefant haltar. Och sen blir kommentarerna som de blir. Har jag sagt att det inte finns regler? Citera mig då. Många verkar tro att denna tråden på något sätt är skriven för att jag blivit av med körkortet nyligen. Det stämmer inte. Har inte fått några böter sedan 1998 och jag är ingen kronisk fortkörare varken med bil, mc eller buss. Jag bara ville veta varför det inte står om Länsstyrelsen ev inblandning vid hastighetsöverträdelser.

Har jag på något sätt sagt att det är ok att köra för fort? Jag säger bara att regler inte alltid följs till punkt och pricka vid en hastighetskontroll. Även en polis är inte mer än en människa och kan ha goda och dåliga dagar. Naturligtvis hängde du upp dig på 220 km/ tim. Man kan aldrig överdriva någonting för det finns alltid de som hänger upp sig på detta. Låt oss säga 141 km/tim en solig dag med ingen trafik på motorvägen. Nog kan även du tänkta dig att en rishög till bil med trasiga framlampor, hål i avgassystemet lättare stoppas än en ordentlig bil som håller samma fruktansvärt hög fart.

Vad gäller regeln 30 km/tim för fort på motorvägen så verkar du tro att den är huggen i sten och tillämpas utan någon form av urskiljning från polisens sida. Är mitt antagande fel så antar vi ju faktiskt precis samma sak. Att regler kan töjas av polisen ifråga som står där med lasern.
Av ditt första inlägg att döma som startade tråden kan man, när man läser dina rader att du verkar orolig för ev indraget körkort och vill veta vad det är som gäller. Du kunde ha skrivit i så fall att du inte har blivit av med lappen redan i första inlägget. ;)

RobbeS
2011-11-21, 14:40
När det går till rättegång så har man rätt att ta del av senaste kalibreringsintyget.Det skall finnas ett på senaste kalibreringen.

Det finns en rad föreskrifter hur polisen skall hantera en laserpistol som jag kallar det(för det är ju det som det liknar,just en pistol)
Ta bara den dagliga skötselen,hur många poliser gör den rätt?Alltså innan de får börja mäta.
Allt som hanteras av en människa kan bli fel!

Några länkar: http://www.trafikjuristen.se/kortfakta/hastighetsovervakning/Laser/FAP_LASER_RPSFS2003_6.pdf
http://gt.expressen.se/nyheter/1.1345271/fartdaren-fick-ratt-mot-polisen

Jo det finns ett intyg på att INSTRUMENTET varit in på service och som förvaras på polisstationen men som inte tas med ut och som det inte finns någon skyldighet att uppvisa på plats vid en trafikkontroll. Det sätts även fast en etikett på instrumentet där det står när instrumentet varit in på omverifiering senast.
Det finns föreskrifter hur ett instrument ska kontrolleras vid en daglig kontroll som tar två minuter och sedan i samband med att trafikkontroll påbörjas och avslutas vilket bokförs i ett så kallat platsprotokoll. Tror du verkligen att en polis med månadslön skulle riskera sitt jobb för att ljuga om att han/hon gjort denna kontroll för att spara in två minuter betald arbetstid?
Man behöver inte vara kärnfysiker för att handha ett laserinstrument och de föreskrifter som finns för att kontrollera instrumentet är lätta att följa.

I expressens artikel framgår det klart och tydligt att det inte var fel på själva instrumentet utan de uppmätta hastigheterna stämmer alldeles säkert. Det som blev fel var att polismannen inte använde axelstödet vilket inte det minsta påverkar instrumentets funktion. Därför friades mannen ifråga, inte för att det var fel på instrumentet eller att de föreskrivna kontrollerna inte gjorts. Anledningen till att kravet på axelstöd infördes var för att det inte skulle ifrågasättas om instrumentet hålls tillräckligt stadigt. Men jag kan lova att alla som provar att mäta med ett laserinstrument ganska snabbt inser att det i princip är omöjligt att mäta fel.

Mc-Bosse
2011-11-21, 14:59
Av ditt första inlägg att döma som startade tråden kan man, när man läser dina rader att du verkar orolig för ev indraget körkort och vill veta vad det är som gäller. Du kunde ha skrivit i så fall att du inte har blivit av med lappen redan i första inlägget. ;)

Jo jag kunde ju vara övertydlig och sagt att jag har mitt körkort i plånboken.

"Inga moralpredikningar" skrev jag bara för att ev. slippa just sådana. Tänkte på tråden där jag hävdade att det är dumt att köra Stockholm-Uppsala på 15 min med mc men ändå att det var skickligt gjort. I den tråden ifrågasattes min moral och sätt att se på hastighetsregler eftersom jag hade två synpunkter på samma sak.

Mc-Bosse
2011-11-21, 15:06
Det som blev fel var att polismannen inte använde axelstödet vilket inte det minsta påverkar instrumentets funktion. Därför friades mannen ifråga, inte för att det var fel på instrumentet eller att de föreskrivna kontrollerna inte gjorts.

Utan att ha läst artikeln:

Ibland undrar jag var det sunda förnuftet tagit vägen. I detta fallet verkar det inte ha funnits i rättegångssalen...

Mr.Peter
2011-11-21, 19:02
Det finns föreskrifter hur ett instrument ska kontrolleras vid en daglig kontroll som tar två minuter och sedan i samband med att trafikkontroll påbörjas och avslutas vilket bokförs i ett så kallat platsprotokoll. Tror du verkligen att en polis med månadslön skulle riskera sitt jobb för att ljuga om att han/hon gjort denna kontroll för att spara in två minuter betald arbetstid?
Man behöver inte vara kärnfysiker för att handha ett laserinstrument och de föreskrifter som finns för att kontrollera instrumentet är lätta att följa.

I expressens artikel framgår det klart och tydligt att det inte var fel på själva instrumentet utan de uppmätta hastigheterna stämmer alldeles säkert. Det som blev fel var att polismannen inte använde axelstödet vilket inte det minsta påverkar instrumentets funktion. Därför friades mannen ifråga, inte för att det var fel på instrumentet eller att de föreskrivna kontrollerna inte gjorts. Anledningen till att kravet på axelstöd infördes var för att det inte skulle ifrågasättas om instrumentet hålls tillräckligt stadigt. Men jag kan lova att alla som provar att mäta med ett laserinstrument ganska snabbt inser att det i princip är omöjligt att mäta fel.

Hur kan du lita på att polisen med månadslön gör kontrollen riktigt när han inte ens kommer ihåg att ha axelstödet??

Vill minnas att man i trafikmagasinet för några år sedan uppmätte ett stillastående föremål till 50 km/tim så visst går det att göra fel även om de inte är kärnfysiker.

Mr.Peter
2011-11-21, 19:05
Jag har inget indraget körkort.

Det var ju för skönt,här har jag gått och tyckt synd om dig i onödan.:)

RobbeS
2011-11-21, 20:36
Hur kan du lita på att polisen med månadslön gör kontrollen riktigt när han inte ens kommer ihåg att ha axelstödet??

Vill minnas att man i trafikmagasinet för några år sedan uppmätte ett stillastående föremål till 50 km/tim så visst går det att göra fel även om de inte är kärnfysiker.

Det var ju polismannen själv som påpekade att han gjort fel varför böterna återkallades... När det gäller själva funktionskontrollerna så går det inte att missa då man måste fylla i dessa i protokollet.

Trafikmagasinet lades ner 2003 och det aktuella inslaget sändes i April 1995 då man uppmätte ett hus till 16 km/h med ett instrument som man köpt in själv. Laser var i det närmaste okänt på landets vägar då och det har säkert hänt en hel del på 16 år.