handdator

Visa fullständig version : Yamaha xj6



honda500
2011-11-17, 18:02
Hej!

Jag provkörde yamaha xj6 förr förra sommaren och tyckte att det var en bra motorcykel dock varvade den mycket. 7000 varv vid 120 km/h.

Ni som har provkört xj6, vad tycker ni om hojen?
Har ni hört ngt om yamaha har ändrat utväxlingen på xj6?

// honda500

räven
2011-11-17, 18:25
Hej!

Jag provkörde yamaha xj6 förr förra sommaren och tyckte att det var en bra motorcykel dock varvade den mycket. 7000 varv vid 120 km/h.

Ni som har provkört xj6, vad tycker ni om hojen?
Har ni hört ngt om yamaha har ändrat utväxlingen på xj6?

// honda500

De va ett hiskligt varv .

Jåke
2011-11-17, 19:20
Hej!

Jag provkörde yamaha xj6 förr förra sommaren och tyckte att det var en bra motorcykel dock varvade den mycket. 7000 varv vid 120 km/h.

Ni som har provkört xj6, vad tycker ni om hojen?
Har ni hört ngt om yamaha har ändrat utväxlingen på xj6?

// honda500
Mycket är bara relativt tillgängligt varvtal, men jag vill också minnas att den surrar en del utan att det händer nånting just. Kommer dock inte ihåg att det var riktigt SÅ mycket... Åkte trots allt snabbare än 120... Jättedum fråga, växel?

Jag tyckte den kändes som en hoj för någon som egentligen inte är så intresserad. Att pendla kortare sträckor på. För surrig och orkeslös motor, fjädring som var svampigare än man kan begära av en hoj från 2009. Till och med så att jag tyckte bättre om den när vägen inte svängde så mycket. Ganska OK utseende, och förmodligen väldigt driftsäker. Men lite som att sminka en gris var mitt intryck. Jag tycker FZ-modellerna fungerar bättre.

honda500
2011-11-17, 19:44
Man letade efter en sjunde växel. Så det var 6:ans växel. Min 500 varvar 6000 vid 120 km/h och blev besviken att en större hojen varvade mer än min 500. Jag hade hoppats att varvet skulle ligga på 5000 varv.

Jag gillar mest enstånkor och tvinnar och för att vara fyra tyckte jag att det var en bra hoj samt att serviceintervallen är 1000 mil. Billig försäkring.

Dock tack vare att motorn är surrig så tycker jag att inte duger inte till något.

Vad jag har läst p nätet så verkar det vara just mkt kritik riktad mot surrigheten.

Frågan är om yamaha har tagit till sig och rättat felet.

//Honda500

Olle Å
2011-11-18, 20:12
Undrar om xj6 är en vidareutveckling av xj 600 s. Det skiljer ju ca 25 hkr. Med xj6 ökade komp, bättre bränslesystem och bättre avgassystem, så tror jag att den ökade effekten uppnås. Men en sak undrar jag över, xj6 höga komp gör väl att den skall helst gå på 98 oktan.
Den är ju så pass stark att det nog utan problem går att dreva om hojen och sänka varvet.

honda500
2011-11-18, 20:29
Jag har provkört alla tre modellerna och gillar mest xj6. Att dreva om hojen tror jag inte på eftersom att man då bara ändrar förhållandet mellan fram och bakdrevet och inte gentemot växlad. Drevar om hojen så att den sjunker med 1000 varv så tror jag att den kan bli en seg hoj. Jag är ingen mekaniker och kan ha fel.

// honda500

engström67
2011-11-18, 20:54
Jag har provkört alla tre modellerna och gillar mest xj6. Att dreva om hojen tror jag inte på eftersom att man då bara ändrar förhållandet mellan fram och bakdrevet och inte gentemot växlad. Drevar om hojen så att den sjunker med 1000 varv så tror jag att den kan bli en seg hoj. Jag är ingen mekaniker och kan ha fel.

// honda500

Drevar du om den så blir den seg,visst någon kugg går väl bra men skall vara många kugg för att sänka 1000varv.Du får väl stå ut med att den varvar mycket,alla små motorer är så där,inte gör det något motorn är ju byggd för det,men håller med att det är lite surrigt,jämför man med min xtz1200,den gör ju 200 vid dom varvtalen:),och varvar ca 4000 i 120,men så är det med större motorer.Köp en större maskin så sär ju problemet borta,och genast mycket roligare hoj:).

Jåke
2011-11-18, 21:08
Men en sak undrar jag över, xj6 höga komp gör väl att den skall helst gå på 98 oktan.

Nej, japanska motorcyklar (åtminstone multicylindriska) har varit gjorda för att gå på motsvarande Blyfri 95 sedan början/mitten på 80-talet. Lite olika beroende på tillverkare, men ungefär. XJ6 har en relativt standardpresterande motor dessutom, så där finns inga som helst skäl.

Jåke
2011-11-18, 21:18
Den är ju så pass stark att det nog utan problem går att dreva om hojen och sänka varvet.
Redan i standarddrevning kräver den hojen helst nerväxling 2 växlar vid omkörning om man inte vill få bilen bakom alltför nära. På så sätt passar den en väldigt aktiv körstil, som hojen tyvärr inte är gjord för. Jag skulle säga att XJ600 var en trevligare hoj :)

Trots att jag låter som en gnällspik...

honda500
2011-11-18, 21:27
Jag har hört att japanska hojar klarade 95 blyfri tidigare än 80 talet. Snarare 70 talet och detta mest pga den amerikanska marknaden.


Nej, japanska motorcyklar (åtminstone multicylindriska) har varit gjorda för att gå på motsvarande Blyfri 95 sedan början/mitten på 80-talet. Lite olika beroende på tillverkare, men ungefär. XJ6 har en relativt standardpresterande motor dessutom, så där finns inga som helst skäl.

Jåke
2011-11-18, 21:59
Jag har hört att japanska hojar klarade 95 blyfri tidigare än 80 talet. Snarare 70 talet och detta mest pga den amerikanska marknaden.
Stämmer nog, om jag inte minns fel så var Suzuki's första 4-taktare GS gjord för 95 å den kom ju nåt år jag inte minns på 70-talet. Typ -76? Jag läste på om det där när jag hade en Suzuki Turbo från -83 men har glömt det mesta.

Men jag spårar ur ämnet, det har inte med saken att göra. Min åsikt på XJ6 har jag lämnat, om den modellen drevats om mellan år vet jag inte. Dock bryr den sig inte om ifall man kör på 95 eller 98 oktan, förmodligen får man mer problem när det bara finns E10-blandningar...

honda500
2011-11-18, 23:12
Det jag mest förvånas över att yamaha måste ju ha provkört hojen och ngn måste ju ha insett att den kanske varvar för mkt. Så vida man inte bara har kört hojarna testbänk.

Jåke
2011-11-19, 00:46
Det jag mest förvånas över att yamaha måste ju ha provkört hojen och ngn måste ju ha insett att den kanske varvar för mkt. Så vida man inte bara har kört hojarna testbänk.
I det sammanhanget är "för mycket" fortfarande relativt och beroende av tänkt användningsområde :)

För användning nere på Europas fastland som pendlingshoj i stan varvar den inte för mycket. Man kör inte i motorvägsfart så mycket, och om man gör det så är man inte lika kubik-/varv-fixerade som vi är här i kalla norden. Man vill bara ta sig fram, ungefär som alla andra pendlare.

Det gör dock inte att den passar oss bättre, där man inte pendlar på hoj i samma utsträckning och avstånden är större.

V Saarela
2011-11-19, 07:09
Det jag mest förvånas över att yamaha måste ju ha provkört hojen och ngn måste ju ha insett att den kanske varvar för mkt. Så vida man inte bara har kört hojarna testbänk.

Nya XJ6:an har ju inte funnits många år,(ett par år?) så den ser och är i utväxlingen densamma som från början.

Just den kritiken har den fått, i ca 110 km/timmen så varvar den ca 1000 varv mer än alla andra konkurrerande märken i samma klass.
För att få ner varven till densamma så måste man väl dreva om den med ganska många kuggar(kanske 1-2 fram och 3-5 bak?) Hur körbar den då blir på lägre växlar är osagt.

Du som kör ändå lite längre turer......släpp denna hoj från dina tankar.

honda500
2011-11-19, 07:32
Det har också gjort Vs! Men man kan ju hoppas på att yamaha har tagit åt sigav kritiken.

Ankan1
2011-11-19, 09:18
Trots det ett bra betyg enligt några mc testare ...

www.bike.se/test/mc-test/yamaha-xj6diversion-fabs-89262