handdator

Visa fullständig version : Vägtips runt Sälen?



TMax500
2011-11-16, 09:58
Tjena,
Efter att ha kört 4-dagarstripper i Norge, Danmark och Tyskland 2008-2011 kommer 2012 års fyradagstripp att gå till Sverige och Sälen (Stöten). Låter kanske inte lika spännande, men kan nog bli bra!

En dagsresa dit (från Göteborg), två dagar på plats med dagsturer (en i Norge och en i Sverige?) och en sista dag hem igen (via Värmland? eller Norge/Dalsland/Bohuslän?)

Vi tänker åka från Göteborg torsdag morgon, upp genom Bohuslän på mindre väger, in i Norge via Idefjorden, Halden och antingen väg 21 eller väg 22 i Norge till i höjd med Trysil där vi kör in i Sverige mot Stöten. Den sträckningen har vi hyfsad koll på, med många kul vägar. Det är bara den sista biten i Norge, Kongsvinger-Elverum-Trysil som inte är särskilt kul. Bitvis snyggt att se på, men det svänger inget vidare. Andra tips här?

Därefter behöver vi tips på en dagstur in i Norge under fredagen (från Stöten alltså). En dagstur kan vara uppåt 40-50 mil i vår värld.

Och en dagstur på svenska sidan på lördagen. Om det finns några kul vägar där? Det känns ofta som det är mycket 90-knyck-rakt-fram-bland-5000 granar i Sverige. Stämmer det, ni "däruppe"? Eller finns det kurviga vägar här också? Om svaret är Nej, så kanske vi tar två dagsturer i Norge...

Sedan behöver vi åka hemåt på söndag morgon. Klarälvsdalen söderut troligen (andra tips?), sneddar genom Dalsland (har vi hyfsad koll på, men tar gärna emot goda idéer) och Bohuslän (här hittar vi ok)

Så vi tar gärna emot vägtips! Asfalt är att föredra. Lite lite grus kan vara ok, men flera av hojarna/förarna är inte särskilt grussugna.

Och det är vägarna som räknas. Utflyktsmål, utsikter, gruvor och sevärdheter givetvis najs, men det är vägen och körningen som är målet.

Ove
2012-01-11, 19:18
:p Runt Sälen - nänä där åker man skidor. :D

Men jag har tittat lite på vägar mot Dalarna för egen del och en idé är en väg som följer Vasaloppet. Börjar vid Fiskarheden utanför Transtrand och sen kommer hela raden, Mångsbodarna, Risberg, Evertsberg osv till Oxberg. Därefter ner längs Siljan mot Dala-Floda och Nås där man hittar en riktig pärla till väg mot Fredriksberg(:banana:).

Nu har vi kommit till en "vit "fläck i min karta mot Hällefors som är ett av alternativen. Det andra är att snedda över Värmland via Hagfors.

Hällefors mot Karlskoga, Degerfors och Åtorp. Antingen kör man mot Finnerödja eller mot Gullspång via S.Råda. Vägen förbi Råda bjuder på krökar av det snävare slaget, så ta det lilla lugna. ;)

:) Ja där var jag hemma men det finns vägar söderut också. Hoppas att jag kunde bidra med lite förvirring. :D

Håkan46
2012-01-12, 00:22
Då fyller jag på i "vita fläcken"
Fortsätt söderut: Fredriksberg - Älvsjöhyttan - Gåsborn - Hällefors.
Åkte den i somras. Toppenväg, särskild södra halvan, nylagd asfalt.

Håkan

TMax500
2012-01-12, 00:34
Tack för det, jag tar fram kartan och läser in mig på era vägtips!

Ove
2012-01-12, 09:49
Då fyller jag på i "vita fläcken"
Fortsätt söderut: Fredriksberg - Älvsjöhyttan - Gåsborn - Hällefors.
Åkte den i somras. Toppenväg, särskild södra halvan, nylagd asfalt.

Håkan

:) Jag tackar också. :adore: