handdator

Visa fullständig version : Yamaha XJ 550 4v8 Startar inte ibland



Brännjack
2011-11-01, 15:35
Ibland så händer inget när jag trycker på knappen. Oljelampan lyser när jag håller inne start knappen men ingen annan reaktion.
Den startar hur fint som helst om jag rullar igång den.
Jag prövade dock i dag att rulla den framåt med kopplingen inhållen när den blev så här efter att jag tankat. För att sedan släppa så att motorn gick något varv. Och då gick det att starta på knappen igen. Förstår ni hur jag menar?

Hjälp?

jockenord
2011-11-02, 15:34
Hej

Jag tippar startmotorn.
Jocke

Nina
2011-11-02, 16:06
Glappkontakt?

Brännjack
2011-11-02, 23:56
Hej

Jag tippar startmotorn.
Jocke

Hur kollar jag om det är startmotorn?

Brännjack
2011-11-02, 23:58
Glappkontakt?
Eftersom oljelampan lyser när jag trycker på startknappen så funderar jag på om den ändå får signaler överallt.

Men den tanken har slagit mig med. Vart börjar jag felsöka i sådanafall?

Borken
2011-11-03, 17:59
Börja med kontakterna i handgreppet, det samlas mycket skit där å detta bidrar till en helvetes massa lustiga elfel! Ta båda sidorna när du ändå är på det! Jag var tvungen att svarva en ny startknapp i mässing för att det skulle lira 100% Sen var min 550:a djävligt grinig med batterispänningen fulladdad startade den diretk, men fick den stå en vecka eller mer var det lite grinigt trots att starten snurrade som bara den.

/Janne

Brännjack
2011-11-03, 20:59
Kontakter handgreppet? Hur menar du nu min vän? :) När jag trycker på startknappen hörs ingenting. Det ända som märks är att oljelampan lyser samtidigt som jag trycker på startknappen :) Kan det vara startmotorn då?

Min startmotor verkar inte bara vara att ta ur. Det ser ut som att jag måste lossa växelspaken och dra bort den där kåpan där på vänster sida av motorn för att lossa startmotorn.
Uteslutningsmetoden med början på startmotor :) bilder kommer.

Värt att skriva igen, är att detta händer alltså bara ibland. Kan det fortfarande vara startmotorn då?

Peace

Brännjack
2011-11-03, 23:53
Jag tror jag förstår. Du kopplar plus och minus till relät direkt menar du? Kan det vara så att det sitter hop med säkringarna under sadeln?

Du förklarar bra för övrigt. Tack!

Borken
2011-11-04, 18:55
Fan det där känner jag igen, du har inte nere stödet eller har växel i?

Hursomhelst så är det vettigt att rengöra brytarna som sitter i handtagen, samlas mycket skit i dom. Enkelt å effektivt sätt att eliminera fel.....

/Janne

pontanpro
2015-03-18, 20:27
Har kommit över en xj550 och det är exakt samma fel. Oljelampan ser man tändas men sen inge mer...fick du ordning på din? Såg att det var ett par år sen men måste chansa innan man börjar beställa grejer.

erikn
2015-03-18, 21:09
Min gissning är på startreläet, antingen att det har klibbat så att det inte drar eller att strömmen inte kommer fram.

Jag har haft min hoj stående i princip hela vintern i delar, nu när jag skulle kolla komp när jag fått ihop den delvis så uppför sig den också på samma sätt ibland. Men det blir en senare sak att fixa, först ska motorn ihop.

I.o.m. att oljenivålampan tänds när man trycker på startknappen (enda indikeringen man får att lampan är hel) så måste ju knappen fungera på handtaget.

Intruder
2015-03-18, 23:00
Sitter det inte en kontakt vid kopplingshand taget så du måste hålla in kopplingen vid start ?
Kan även sitta sådan vid fotstödet !
Glöm inte kolla dödar knappen vid styret så den inte glappar

erikn
2015-03-19, 11:49
Om dödarknappen är omställd (i alla fall på min förra och nuvarande XJ) så fungerar inte startknappen. Händer nada.

jrutgers
2015-04-06, 11:04
Hur har det gått för dig med detta problem?

Zoogin99
2015-09-15, 15:57
Hej och ursäkta att jag lånar tråden. Jag är ny i forumet och kan inte hitta hur man skapar en ny tråd. Hoppas det går bra ändå?

Jag har en Yamaha XJ550 (4V8) och skulle vilja ha hjälp med bestyckning av mina förgasare (4st Mikuni).
Jag har monterat koniska sportfilter och ett Marvil 4-1 avgassytem. Originalstorleken på "main jet" är 112,5 och de som sitter i nu är 128. Jag har inte provkört den ännu p.g.a. att jag väntar på flottörventiler som jag beställt.
Frågan är, behövs det ännu större munstycken?
Nån som vet? Tacksam för svar.
Mvh Tony

Borken
2015-09-16, 20:59
Utan luftburk kommer den gå enormt dåligt... Får du plats med velocity stacks i dessa så ärdet en vettig väg att gå...

Kolla på XJ forumen ska du se

http://www.xjbikes.com/forums/

Zoogin99
2015-09-21, 20:46
Menar du att det inte fungerar med sportfilter? Jag har sett många som haft det men det betyder ju inte att dom går bra för det. Velocity stacks har jag aldrig hört talas om. Vad är skillnaden?