handdator

Visa fullständig version : Triumph Tiger Explorer 1200



Mats Liifv
2011-10-24, 12:06
Här (http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/4738-triumph-explorer-1200-2012) kan man läsa om Triumphs nya Tiger Explorer. Väcker att starkt ha-begär hos mig. Bör bli en svår utmanare till BMW:s GS1200!

engström67
2011-10-24, 13:55
Här (http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/motorcyklar/4738-triumph-explorer-1200-2012) kan man läsa om Triumphs nya Tiger Explorer. Väcker att starkt ha-begär hos mig. Bör bli en svår utmanare till BMW:s GS1200!

Ja den ser ju rätt mafffig ut.Det blir ju kul att provköra,sedan återstår det om den är någe bättre,mycket effekt har den och det är ju kul.Dessutom så är inte bara gs1200 den enda att utmana:D.

Nina
2011-10-24, 14:02
Nja, så mycket "offroad" tror jag inte på. Dels är stänkan för nära framhjulet och dels är det mest en asfaltsmaskin, inget som lockar till explorerturer vid sidan av vägen. Här tror jag faktiskt för att vara Triumph-freak att BMW tar poäng vid testet sen. ;)
Men det är grymt skoj att de utvecklar och breddar sig, även Speed Triple ska få en bror - Speed Triple R. :)
Sen kommer också en Bonneville till minne av Steve McQueen, mattgrön och numrerad, 1100 st ska byggas.

Mats Liifv
2011-10-24, 14:52
Nja, så mycket "offroad" tror jag inte på. Dels är stänkan för nära framhjulet och dels är det mest en asfaltsmaskin, inget som lockar till explorerturer vid sidan av vägen. Här tror jag faktiskt för att vara Triumph-freak att BMW tar poäng vid testet sen. ;)
Känner mig rätt säker på att det kommer en "Adventureversion" även av denna hoj, precis som BMW och Guzzi har. Lär väl utrustas med ekerfälgar, skyddsbågar och "korvlådor...

Blir kul när det kommer jämförande tester, nu finns det många starka kandidater i klassen!

Nina
2011-10-24, 15:46
Ja det blir nog spännande med utvecklingen!

När de lanserade Tiger XC passade jag på att fråga Galne Gotlänningen det där med framstänkans placering/höjd i jämförelse med däckets profil. För ponera att jag monterar på TKC 80, då krockar förmodligen framstänkan med däcket för TKC 80 har högre profil. Han kunde inte svara på om man kunde montera grövre däck modell TKC 80, han hade inte reflekterat över det tidigare heller. Så jag antar att ska man ha grövre däck typ TKC 80 på en Tiger XC får man nog montera bort framstänkan. På så vis menar jag att Tigern är mer en asfaltshoj tyvärr. :-/

Det är alltså de små detaljerna som gör skillnaden.

Martin
2011-10-24, 15:48
Snygg, har alltid gillat tigern oavsett årsmodell, hoppas jag får råd att utvidga mitt mc garage snart, dock med en äldre modell:D

Mats Liifv
2011-10-24, 15:57
Så jag antar att ska man ha grövre däck typ TKC 80 på en Tiger XC får man nog montera bort framstänkan. På så vis menar jag att Tigern är mer en asfaltshoj tyvärr. :-/

Det är alltså de små detaljerna som gör skillnaden.Tror nog att det går bra att montera TKC80 även på denna. Har i alla fall funkat bra på både min tidigare BMW1100GS och min nuvarande Honda Varadero. Skulle förvåna mycket om det inte skulle gå bra, men man kan aldrig vara säker förrän man provat...Ser dessa hojar mest som bekväma tourers, vilka man kan ta ut på en grusväg om andan faller på. Så länge det handlar om någon form av väg så går det bra. Ute i terrängen är naturligtvis dessa hojar för tunga och otympliga.

engström67
2011-10-24, 16:03
Ja det blir nog spännande med utvecklingen!

När de lanserade Tiger XC passade jag på att fråga Galne Gotlänningen det där med framstänkans placering/höjd i jämförelse med däckets profil. För ponera att jag monterar på TKC 80, då krockar förmodligen framstänkan med däcket för TKC 80 har högre profil. Han kunde inte svara på om man kunde montera grövre däck modell TKC 80, han hade inte reflekterat över det tidigare heller. Så jag antar att ska man ha grövre däck typ TKC 80 på en Tiger XC får man nog montera bort framstänkan. På så vis menar jag att Tigern är mer en asfaltshoj tyvärr. :-/

Det är alltså de små detaljerna som gör skillnaden.

Det får plats med tkc80,fast det ser trångt ut.Det är lika på min med.Jag har testat tkc 80 på min och det däcket var exakt lika högt som annakee som jag kör med nu.Men funkar ju värdelöst på asfalt om man ska köra aktivt.Men nu är det ju så att alla dom här stora offroadarna är mest asfaltsmaskiner.För tunga och dyra för att köra offfroad med tycker jag,det är väl som flugan med alla trottoarjeepar som många åker runt i,typ suvvar mercedes ml,bmw x5,volvo xc 60/90 osv,ser höga och tuffa ut,men värdelösa i skogen.Fördelen med dom här stora maskinerna är ju att dom tål att lasta på och har bra prestanda,skön fjädring och upprätt körning,det är ju det jag vill ha.Naturligtvis så funkar dom ypperligt på grusväg om man vill åka där och det händer väl:).

Guzzi-Leif
2011-10-24, 23:32
Tänk så många som härmar min Stelvio nu... *fnissar*

Nina
2011-10-25, 05:47
Tror nog att det går bra att montera TKC80 även på denna. Har i alla fall funkat bra på både min tidigare BMW1100GS och min nuvarande Honda Varadero. Skulle förvåna mycket om det inte skulle gå bra, men man kan aldrig vara säker förrän man provat...Ser dessa hojar mest som bekväma tourers, vilka man kan ta ut på en grusväg om andan faller på. Så länge det handlar om någon form av väg så går det bra. Ute i terrängen är naturligtvis dessa hojar för tunga och otympliga.
Nu menade jag inte diken och elgator… ;)


Det får plats med tkc80,fast det ser trångt ut.Det är lika på min med.Jag har testat tkc 80 på min och det däcket var exakt lika högt som annakee som jag kör med nu.Men funkar ju värdelöst på asfalt om man ska köra aktivt.Men nu är det ju så att alla dom här stora offroadarna är mest asfaltsmaskiner.För tunga och dyra för att köra offfroad med tycker jag,det är väl som flugan med alla trottoarjeepar som många åker runt i,typ suvvar mercedes ml,bmw x5,volvo xc 60/90 osv,ser höga och tuffa ut,men värdelösa i skogen.Fördelen med dom här stora maskinerna är ju att dom tål att lasta på och har bra prestanda,skön fjädring och upprätt körning,det är ju det jag vill ha.Naturligtvis så funkar dom ypperligt på grusväg om man vill åka där och det händer väl:).

Jag menade på Trajan, TKC80 kanske tar i stänkan fram, jag tycker det ser rätt trångt ut redan med originaldäcken.

Molgan
2011-10-25, 11:23
Jag menade på Trajan, TKC80 kanske tar i stänkan fram, jag tycker det ser rätt trångt ut redan med originaldäcken.
Orginalstänkan på min Tenere såg ungefär lika slimmad ut som på den där, funkade utmärkt med TKC. De tar inte så mycket plats som man kan tro. Fick tom in endurodubbade däck, men då räckte det med att en liten sten letade sig in så sa det frrRR-PANG (ungefär) och stänkan pulvriserades. =)

engström67
2011-10-29, 14:24
Tänk så många som härmar min Stelvio nu... *fnissar*

Hm det är nog gs,n alla härmar,konstigt att dom inte satt dit en så enormt ful stänklapp som gs,n har,den skulle ja då ta bort det första jag gjorde:hmmmm2:

Molgan
2011-10-29, 20:29
Hm det är nog gs,n alla härmar,konstigt att dom inte satt dit en så enormt ful stänklapp som gs,n har,den skulle ja då ta bort det första jag gjorde:hmmmm2:
...och BMW snodde den överläppen från DR800an, orginaliteten är död!

(om det nu inte är den som sitter baktill du menar..)

engström67
2011-10-29, 21:00
...och BMW snodde den överläppen från DR800an, orginaliteten är död!

(om det nu inte är den som sitter baktill du menar..)

Menar den fula som sitter bak,anknäbben hade ju dr800,ja

Molgan
2011-10-30, 22:36
Menar den fula som sitter bak,anknäbben hade ju dr800,ja
Fula bakstänkor är mer regel än undantag på moderna hojar, dom bara skriker "ta mig härifrån!"

RobbeS
2011-11-01, 04:39
Å den har kardan:D

Mats Liifv
2012-01-17, 11:11
Vettigt pris! (http://www.bike.se/nyheter/triumph-tiger-explorer-prissatt-93202) Blir nog en svår konkurrent för övriga i segmentet! Hoppas att dom tar rimligt betalt för tillbehören också, då tror jag den kan bli en storsäljare!

engström67
2012-01-17, 14:10
Vettigt pris! (http://www.bike.se/nyheter/triumph-tiger-explorer-prissatt-93202) Blir nog en svår konkurrent för övriga i segmentet! Hoppas att dom tar rimligt betalt för tillbehören också, då tror jag den kan bli en storsäljare!

Visst är det bra pris,ungefär som konkurrenterna billigare än bmw och dyrare än yamaha:).Men ser lite klumpig ut men bättre att se den i verkligheten.Det som lockar mig är effekten.Hoppas körställningen inte är som på 800,an.Den blir nog att sälja bra,min handlare har sålt 2 redan.Kan ju bli 3 om jag tycker den är bättre än min.Men nästa år isåfall.Men ska begrunda den ordentligt på mässan,jag kan haka upp mig på detaljer som kan vara avgörande:)

RobbeS
2012-01-18, 00:42
Helt klart intressant och jag tycker den är snygg också. Blir dock kul att se Hondas Crosstourer också. Men det blir väl som vanlig att GS fortsatt är den bästa...

engström67
2012-01-18, 07:04
Jag förstår inte vad Bmw,n ska vara bättre på.Jag gillar den det gör jag,den går väldigt bra,men vara bättre än tex min det vete tusan vad det ska vara,sedan är det ju utseendet.Men nya tigern är väldigt snygg OCH starkare motor:)

lasrberglund
2012-01-18, 07:28
Min sammanfattning av explorern : VILLHAVILLHAVILLHAAAA!!

(Men blir nog pga ekonomin 800XC)

Tiger of
2012-01-22, 23:04
Jag beställde en Tiger Explorer 1200 med väskor, i lördags.
Efter att ha provsuttit den.
Triumph Center Stockholm i Länna, hade en visning före mc-mässan

Om den är lika bra att köra som 1050 Tiger då kommer jag blir nöjd...

engström67
2012-01-23, 08:29
Jag beställde en Tiger Explorer 1200 med väskor, i lördags.
Efter att ha provsuttit den.
Triumph Center Stockholm i Länna, hade en visning före mc-mässan

Om den är lika bra att köra som 1050 Tiger då kommer jag blir nöjd...

Grattis,vad kul.Ska bli intressant att se den på mässan.Den går nog jättebra,men 1050,in är nog lite kvickare på krokiga vägar tack vare 17tums framhjul och mycket lättare.Men det är ju inte säkert att det är så.När jag köpte min så tänkte jag så efter att åkt Fjr med 17" framhjul,men denna jag har nu är lite kvickare på favorit vägarna.Men du lär nog inte bli missnöjd:)

Mats Liifv
2012-01-23, 10:21
En "torrbrytning" gav verkligen mersmak! Den blir spännande att få provköra i vår. Det som irriterade mig var placeringen av reglaget för sadelvärmen, på sidan av sadeln. Har så på min egen BMW och vet hur fippligt det är att hitta knapparna medan man kör. Helst ska man stå parkerad när man ska slå av eller på. För mig är det självklart att sånt ska skötas från styret, imponerade inte. En småsak kanske men likväl irriterande.

engström67
2012-01-23, 12:48
En "torrbrytning" gav verkligen mersmak! Den blir spännande att få provköra i vår. Det som irriterade mig var placeringen av reglaget för sadelvärmen, på sidan av sadeln. Har så på min egen BMW och vet hur fippligt det är att hitta knapparna medan man kör. Helst ska man stå parkerad när man ska slå av eller på. För mig är det självklart att sånt ska skötas från styret, imponerade inte. En småsak kanske men likväl irriterande.

Sadelvärmare?:)Jag som sällan andvänder handtagsvärmare,men kanske är skönt för dom som kör på vintern:).Ser
ut att kunna bli en riktig storsäljare det där:) men då slipper man ju byta för det är ju inge kul om alla har lika,men ska bli riktigt kul att testa,desutom skulle nog min skilja sig från mängden ändå;)

Mats Liifv
2012-01-23, 13:32
Sadelvärmare?:)Jag som sällan andvänder handtagsvärmare,men kanske är skönt för dom som kör på vintern:).Ser
ut att kunna bli en riktig storsäljare det där:) men då slipper man ju byta för det är ju inge kul om alla har lika,men ska bli riktigt kul att testa,desutom skulle nog min skilja sig från mängden ändå;)

Tycker att både värmehandtag och sadelvärme är skönt. Framför allt i början och slutet av säsongen samt inte minst när det regnar. Handtagen är dock viktigast och ett tillbehör som i varje fall jag värderar högt.

engström67
2012-01-23, 16:34
Tycker att både värmehandtag och sadelvärme är skönt. Framför allt i början och slutet av säsongen samt inte minst när det regnar. Handtagen är dock viktigast och ett tillbehör som i varje fall jag värderar högt.

Men hur blir det med värme i sadeln och goretex ställ i regn?Man blir ju blöt om händerna om man kör med värme i regn:confused:med goretexhandskar?Annars är det nog skönt om det är lite ruggigt ute.

Mats Liifv
2012-01-23, 17:28
Men hur blir det med värme i sadeln och goretex ställ i regn?Man blir ju blöt om händerna om man kör med värme i regn:confused:med goretexhandskar?Annars är det nog skönt om det är lite ruggigt ute.
Använder alltid regnställ utanpå stället, GoreTex eller ej. Värdelöst med blöta kläder även om jag är torr på kroppen. Våta kläder och fartvind kyler rejält!

V Saarela
2012-01-23, 18:03
Jag använder aldrig regnställ på mina Gore-tex kläder, men du har en poäng Mats att det kan bli kyligt.

Värmehandtag använder jag också ofta på somrarna. Man har ju alltid med sig lite tjockare handskar, men ganska skönt o slänga på värmarna och slippa byta när man passerar tex fjällen.

Värme i sätet är skönt som tusan. 2010 i början av maj var det så kyligt att jag t o m var tvungen att sätta mig på hojen för....jag frös annars :)

Tror sista dagen morgonen på väg hem så var det frost på rutan.

Engström kanske känner igen platsen :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100505b5.jpg

Tiger of
2012-01-23, 18:06
Använder alltid regnställ utanpå stället, GoreTex eller ej. Värdelöst med blöta kläder även om jag är torr på kroppen. Våta kläder och fartvind kyler rejält!
Jag tog med handskyddar,så som jag har haft tidigare, men jag har ju tid att
"komma på" mer grejer jag vill ha.
Leverans för cykeln är april-maj (i år, hoppas jag:))
Annars håller jag med att om det regnar rejält, skall man ha regnställe.
Varm sommardag och regnskurar klarar man med Goretex...

engström67
2012-01-23, 18:28
Jag använder aldrig regnställ på mina Gore-tex kläder, men du har en poäng Mats att det kan bli kyligt.

Värmehandtag använder jag också ofta på somrarna. Man har ju alltid med sig lite tjockare handskar, men ganska skönt o slänga på värmarna och slippa byta när man passerar tex fjällen.

Värme i sätet är skönt som tusan. 2010 i början av maj var det så kyligt att jag t o m var tvungen att sätta mig på hojen för....jag frös annars :)

Tror sista dagen morgonen på väg hem så var det frost på rutan.

Engström kanske känner igen platsen :)

http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100505b5.jpg

Klart jag gör,du står vid Maximkiosken:)

engström67
2012-01-23, 18:38
Använder alltid regnställ utanpå stället, GoreTex eller ej. Värdelöst med blöta kläder även om jag är torr på kroppen. Våta kläder och fartvind kyler rejält!

Visst det är klart det blir ju lite kyligare när det regnar.Men mina Stadler kläder drar ej åt sig vatten så det funkar faktiskt kanon.Kör jämt med fodren ur och underställ.Funkar kanon från 5+ och uppåt,men visst blir det varmt om det är 25-30grader ute.Brukar köra lite olika under ställ,har ett från Stadler som är kanon om det är varmt.Har även HH som funkar bra,och nått ställ från rukka.Sedan har jag ett ställ i bambu??som faktiskt kanon om det är lite kyligare.Inget annat,visst kan ha en tshirt om det är kyligt men det är ju bommul så det förstör ju det hela.Och jackan har fiberkanaler så jag kan öppna på bröstet så fläktar det ända bak i ryggen,suveränt:)

räven
2012-01-23, 19:27
Man bör inpregnera sina ställ, så yttertyget inte tar åt sig massa vatten.

V Saarela
2012-01-23, 20:21
Man bör inpregnera sina ställ, så yttertyget inte tar åt sig massa vatten.

Personligen törs jag inte impregnera ett goretex ställ. Får en känsla av att funktionen andas när det är varmt försvinner?

gunther
2012-01-23, 20:57
I egenskap av att vara köpare av en osedd och oprovad Tiger 800 förra året så blev jag såklart sugen på en Explorer när jag såg att den skulle komma. Det som lockar är:
* literklubba (jag har ju aldrig kört något med mer än 800 kubik)
* kardan
* reglage för färddator på styret
* smartare system för väskorna
* bultade passagerarfotpinnar

Men. Det som inte lockar (för min del) är följande:
* literklubba (den kommer ju säkert dra mer soppa)
* 20 liters tank (hur tänkte dom här? Bara en liter mer än en Tiger 800)
* 260 kg tung - puh!
* Mindre snygg placering av dimljusen. På 800:an sitter dom galet snyggt!

Sen vet jag inte om det där med svetsade passagerarfotpinnar är ett sånt stort problem egentligen. Jag har ju haft förmånen att lowside:a två ggr med min hoj (galet dieselspill i rondell och svartis) och det har inte hänt någonting på den fronten. Så för min del blir det nog en XC i början på 2013. Då kanske jag fortfarande kan hålla mig ut i skogen och köra gegga emellanåt. ;)

Trots allt detta så kommer jag garanterat sitta som limmad i Triumph-båset på mässan i Göteborg för att spana på Explorern. =)

RobbeS
2012-01-23, 23:51
Personligen törs jag inte impregnera ett goretex ställ. Får en känsla av att funktionen andas när det är varmt försvinner?

Finns speciell goretex impregnering på friluftbutikerna:)

Mavve65
2012-01-24, 08:30
Jag beställde en Tiger Explorer 1200 med väskor, i lördags.
Efter att ha provsuttit den.
Triumph Center Stockholm i Länna, hade en visning före mc-mässan

Om den är lika bra att köra som 1050 Tiger då kommer jag blir nöjd...

Grattis!:hello: En dröm mc. Extremt snygg design. Vore kul och intressant om du skiver några rader om den när du kört några mil. Good Luck!!

engström67
2012-01-27, 15:38
Då är man hemma igen efter en dag på Mässan.fanns en hel del att se och klämma på.Har studerat nya tigern grundligt,men jag är inte riktigt övertygad vad gäller körställning.Den ser så hoptryckt ut fram och väldigt tätt mellan fotpinnar och sadel.Nu jämför jag ju naturligtvis med min egen som är större och högre:).Men den var fin,men jag kände inte riktigt för den,men med styrhöjare och andra backspeglar,eller flytta dom(tar i armarna när man står) så kanske det vart bättre.men provkörning kommer det ju naturligtvis bli,man vet aldrig.Men nu fick jag ju reda på att yamaha släpper ett world crosser kit i april,tufft.:)

lasrberglund
2012-01-27, 17:07
Då är man hemma igen efter en dag på Mässan.fanns en hel del att se och klämma på.Har studerat nya tigern grundligt,men jag är inte riktigt övertygad vad gäller körställning.Den ser så hoptryckt ut fram och väldigt tätt mellan fotpinnar och sadel.Nu jämför jag ju naturligtvis med min egen som är större och högre:).Men den var fin,men jag kände inte riktigt för den,men med styrhöjare och andra backspeglar,eller flytta dom(tar i armarna när man står) så kanske det vart bättre.men provkörning kommer det ju naturligtvis bli,man vet aldrig.Men nu fick jag ju reda på att yamaha släpper ett world crosser kit i april,tufft.:)

Är kittet till XTZ?

engström67
2012-01-27, 19:05
Är kittet till XTZ?

Ja http://forumbilder.se/thumbs/667201260516P26e6.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=667201260516P26e6)

Tiger of
2012-02-26, 20:28
http://www.ashonbikes.com/content/triumph-tiger-explorer-review

>>For now, it's a little cheaper than a similarly specced BMW, and by almost all criteria, it's also a better bike.<<

Molgan
2012-02-26, 23:53
http://www.fastbikes.se/index.php/nyheter/oevriga-nyheter/5106-triumph-explorer-1200-provkoerd

ssgt
2012-06-21, 22:07
Väcker liv i tråden eftersom jag är intresserad av Triumph Explorer men varken hunnit provköra en eller har någon erfarenhet av Triumphs bågar.

Några fler som nyligen provkört en och kan kommentera? Några ägare som kan dela med sig av sina erfarenheter? Hur är t ex kvaliten på Triumphs bågar nuförtiden? Läser man på Triumph Explorers sida så verkar det vara en del problem med den, å andra sidan är det just problemen och sällan fördelarna som dryftas på forum.

Tacksam för all info

ssgt
2012-06-23, 21:37
Jorå, så att....

Molgan
2012-06-24, 00:40
.... och hur går bilen? =)

Märken med dålig kvalité är svåra att hitta idag, tror inte man behöver vara mer orolig när man köper traja än BMW.

(Yamaha spelar dock i en högre division när det gäller tillförlitlighet, men jag kan vara lite jävig i frågan)

ssgt
2012-06-24, 22:37
Halleluja....ett svar :)

Tiger of
2012-06-24, 22:52
.... och hur går bilen? =)

Märken med dålig kvalité är svåra att hitta idag, tror inte man behöver vara mer orolig när man köper traja än BMW.

(Yamaha spelar dock i en högre division när det gäller tillförlitlighet, men jag kan vara lite jävig i frågan)

Jag har kört ca 70 000 totalt med tre olika Triumph, och med noll problem, så det där Yamahas (högre)division kan vi glömma.
Jag har kört japansk, men inte Yamahan. Men dom är ju ganska lika, (lika bra)

Explorern har nu 3500 km i mätaren, så med lite tidigt att uttala om hållbarhet, men att köra är den en toppencykel.
Försök få en provkörning, om du tvivlar.
Jag köpte min utan att prova, men som sagt hade erfarenhet om Triumph Tiger tidigare.
Allt om MC, tyckte Explorern var bäst av GS, Tenere och Explorern, men du köper ju mc åt dig själv.
Nya Triumph har funnits ca 20 år och har inte hört om några kvalitetsproblem

ssgt
2012-06-25, 15:25
Tackar för svaren. Jag ska försöka få till en provkörning denna, eller nästa vecka.