handdator

Visa fullständig version : Kawasaki ER-6, Yamaha FZ6 eller BMW F650GS?



goldfish
2011-10-10, 22:58
Vilken anser ni är den bästa förstahojen av de tre jag nämner? Både ur säkerhet, känsla och ekonomi. Gärna lite för och nackdelar.

Någon som har lite tips och tankar att dela med är, då är i välkomna att skriva av er lite ;)

Kawan har väl bara 2-3 år garanti, Yamahan 5 år och längre serviceintervall? Jag har bara provkört Yamahan och alltså inte BMWn eller Kawan.

cribbe
2011-10-11, 21:04
Min första "street" hoj stod mellan Honda Hornet 600 eller Fz6:an för ett antal år sedan. Valet föll då på hondan för jag tyckte den var mer lättkörd, piggare och jag tyckte även att speglarna var bättre samt att jag tyckte att ABS:en fungerade bättre på Hondan.
För ett par månader sedan blev jag återfallsknutte efter 3år och funderade så klart på att köpa en Hornet igen. Var och provade hos Lillemans i Lund och säljaren där tyckte att jag även skulle prova FZ8:an. Det är ju en lite annorlunda hoj i och med sina nästan 800kubik. Valet denna gången föll på Yamahan eftersom den var mycket piggare och roligare att köra. Speglarna (som för mig är en viktig sak) tyckte jag var bättre och bromsarna var helt underbara. Hela hojen kändes helt enkel mycket trevligare. Dessutom är om man som jag köper helt nytt Yamahan billigare än Hondan i inköpspris och likaså försäkringen (men det beror ju lite på var man bor). Hojta till om du vill veta mer.

goldfish
2011-10-11, 21:29
Jag är helt novis och undrar därför vad du tycker om fz8 som nybörjarhoj? Jag är egentligen inte intresserad av att ha en bushoj utan mest lära mig. Kul att höra vad du tycker och lite tips.

goldfish
2011-10-11, 21:31
Förresten, Vad får du betala för din försäkring då?

cribbe
2011-10-11, 22:23
Fz8:n är enligt mitt tycke lika lättkörd som både fz6:an och cb600. Visst kan du busköra mer med fz8:n än dom andra med samtidigt är den lika skön att köra och glida med. Funderar du på att byta hoj efter ett tag för att ha en ren nybörjar hoj kanske du skall titta efter en er6 eller fz6, men om du funderar på att skaffa en hoj som du kan ha under en längre period skulle jag definitivt titta på fz8:an. Jag hade tex en Honda vtx1300 som första hoj...kanske enligt många ett konstigt val :-) både er6 och fz6 kan du ju hitta till vettiga priser på blocket, fz8:an kostar ju lite mer.
Min försäkring ligger på 4000:-/år helförsäkrad. Sen är det ju lite kriterier kring ålder m.m som avgör det. Dock kan jag tipsa om svedea som har riktigt bra priser.