handdator

Visa fullständig version : Regskylt fram



Janoz
2011-10-06, 14:31
Du som inte vill ha regskylt framtill på din MC, gå in och skriv på här:

http://www.namninsamling.se/index.php?nid=5915

/Jan

akems
2011-10-06, 16:07
Jag tillhör dom som inte vill ha skylt fram men så länge som visa av oss motorcyklister ser skylten med fartkamera som att den betyder gasa så mycket du kan,så har myndigheterna inte speciellt svårt att motivera varför det ska vara skylt fram.Jag bor precis där skylten står och ca 10 % respekterar den och kör med anpassad hastighet,dvs gör som bilarna och bromsar ner till de passerat kameran.

Reject
2011-10-06, 16:30
Sagt och gjort! Vet inte hur mycket det gör, men don't give up without a fight!

Caarl
2011-10-06, 18:53
hade väl varit fint med en skylt där fram med? :D räcker det inte med att den där bak redan förstör utseendet om man inte fixar till den lite?

Guzzi-Leif
2011-10-06, 23:25
Var ska jag skriva då som vill ha främre skylt?
Som dessutom tycker utseende-grejen är fullständigt ovidkommande...

Jan-Olov
2011-10-07, 06:20
Var ska jag skriva då som vill ha främre skylt?
Som dessutom tycker utseende-grejen är fullständigt ovidkommande...

Jag är beredd att hålla med, men hur lösa detta rent praktiskt med alla modeller på marknaden.

Reject
2011-10-07, 08:35
Var ska jag skriva då som vill ha främre skylt?
Som dessutom tycker utseende-grejen är fullständigt ovidkommande...

Starta en egen namninsamling FÖR reg-skylt fram? Se hur många underskrifter du får? :D

Mavve65
2011-10-07, 08:43
Ni som vill ha reg.skylt fram...vad hindrar er nu? Det är väl bara att fästa en på framskärmen. Borra hål i den och fäst med skruvar:D:D
Med lite innovation kan man bli rik på detta..minns hållaren för yuppienallen som man fäste i livremmen;)

Bighoj
2011-10-07, 08:48
Regskylt fram skulle varit perfekt.Jag förstår personligen inte problemet med att ha regskylt fram.Kör du efter trafikreglerna har du ju inget att vara rädd för.
Handen på hjärtat-Ni som inte vill ha regskylt fram,är det för att ni inte kan köra fort som fan och strunta i gällande trafikregler.
Jag skulle med glädje skrivit på för att ha skylt fram.

Reject
2011-10-07, 08:58
Regskylt fram skulle varit perfekt.Jag förstår personligen inte problemet med att ha regskylt fram.Kör du efter trafikreglerna har du ju inget att vara rädd för.
Handen på hjärtat-Ni som inte vill ha regskylt fram,är det för att ni inte kan köra fort som fan och strunta i gällande trafikregler.
Jag skulle med glädje skrivit på för att ha skylt fram.

Ja, jo...jag tänker köra *skitsnabbt* med min scooter! Jag vill lämna alla Ninjor i ett rökmoln!

Nä men seriöst...för egen del är det halvt-om-halvt estetiskt och halvt-om-halvt anti-överförmynderi.

Vill man dra ditt argument till sin spets: installera statliga övervakningskameror utanför ditt hem - tänker du inte bryta mot lagen, behöver du inte oroa dig för något ändå.

För övrigt: jag tror inte ni egentligen behöver göra en egen namninsamling. Precis som Mavve säger: det är bara till att skruva fast en fram och vara glad!

Bighoj
2011-10-07, 09:12
Ja, jo...jag tänker köra *skitsnabbt* med min scooter! Jag vill lämna alla Ninjor i ett rökmoln!

Nä men seriöst...för egen del är det halvt-om-halvt estetiskt och halvt-om-halvt anti-överförmynderi.

Vill man dra ditt argument till sin spets: installera statliga övervakningskameror utanför ditt hem - tänker du inte bryta mot lagen, behöver du inte oroa dig för något ändå.

För övrigt: jag tror inte ni egentligen behöver göra en egen namninsamling. Precis som Mavve säger: det är bara till att skruva fast en fram och vara glad!

Jo,det estetiska kan jag till en del hålla med om.Det är ju faktiskt vi själva som skapar överförmynderiet.Skulle vi tagit mer ansvar vad gäller trafikregler tror jag inte ens diskussionen om regskylt fram hade varit uppe.
Först följer vi djungelns lag,för att sedan klaga på överförmynderi.Den matematiken lärde inte jag mig i min skola.
Allt man gör får ju till sist en efterföljd,sånt är livet.

Reject
2011-10-07, 09:19
Jo,det estetiska kan jag till en del hålla med om.Det är ju faktiskt vi själva som skapar överförmynderiet.Skulle vi tagit mer ansvar vad gäller trafikregler tror jag inte ens diskussionen om regskylt fram hade varit uppe.
Först följer vi djungelns lag,för att sedan klaga på överförmynderi.Den matematiken lärde inte jag mig i min skola.
Allt man gör får ju till sist en efterföljd,sånt är livet.

Jag köper den synpunkten till fullo.

Mavve65
2011-10-07, 10:05
Regskylt fram skulle varit perfekt.Jag förstår personligen inte problemet med att ha regskylt fram.Kör du efter trafikreglerna har du ju inget att vara rädd för.
Handen på hjärtat-Ni som inte vill ha regskylt fram,är det för att ni inte kan köra fort som fan och strunta i gällande trafikregler.
Jag skulle med glädje skrivit på för att ha skylt fram.

Mest för att slippa trängselskatt, ärligt talat. Men om motionen går igenom- vad kommer härnäst? Max 250 kubik? En sådan politiker blir aldrig nöjd, utan får bara mer vatten på sin kvarn....

Bighoj
2011-10-07, 10:32
Har dom inte kameror som tar kort bakifrån i vissa länder ? Då skulle man sluppit det estetiska problemet.
Förr i tiden hade man bautastor skylt fram,tala om brist på estettänk.Vad som än beslutas så blir aldrig alla nöjda,så är det.

Janoz
2011-10-07, 12:36
Jag tror i o f s inte att skylt fram stoppar bakhjulsåkarna. Det måste till en attitydförändring för att få ett bättre beteende i trafiken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Molgan
2011-10-07, 14:51
Att införa ägaransvar bara för ett fordonsslag verkar ogenomtänkt, och att specialanpassa alla hojar som importeras till Sverige för skylt fram låter mest som ett handelshinder. Är förslaget kanske grundat på något EU-direktiv som jag inte känner till? Antalet fortkörningar med MC förbi fartkameror har halverats sedan SMC börjat driva frågan gentemot sina medlemmar så just nu har vi bra förhandlingsläge. Dessutom är det en tandlös markering då jag inte hört något om att fortkörning förbi fartkameror skulle ha förorsakat många olyckor..

Jag kör alltid förbi fartkameror i laglig fart så jag känner inte att jag skulle utsättas för något hotfullt med en skyltlag, men däremot ogillar jag att motorcyklisternas körstil pekas ut som den största orsaken till MC-olyckor. Jag är betydligt mer rädd för vänstersvängande, filbytande och stoppliktsblinda bilister, vajerräcken och dåliga vägbanor än min högerhand.

Förslag av det här slaget känns mer som populism, ett försök att stävja de otäcka mc-huliganerna men man vet inte hur så man drar till med nåt som låter slagkraftigt.

Guzzi-Leif
2011-10-07, 20:52
Det ÄR populism därför att så många är så otroligt förbannade på kollektivet motorcyklister. Individens ansvar kan vi alla glömma då vi ses som en grupp oavsett om betraktaren tycker om eller hatar oss.

Många fordonstyper har skyltar bak o fram så pratet om förmyndfarsamhälle köper jag inte. Vid införandet på snöskotrar har många fått använda självhäftande skylt - det skulle passa alla kåpmaskiner också och kan man konstruera bågar som går i 300 blås kan vi vara säkra på att importör/tillverkare klurar ut en bra lösning till de nakna med.

Vänta ni bara tills någon politiker eller förbannad innovatör kommer att tänka på RFID-tekniken - då kan det bli fart på debatten.

För övrigt var det någon här som gav mig en ljus idé: Jag ska nog banne mig låta tillverka en självhäftande skylt att klistra på kåpglaset. Vilket jäkla liv det skulle bli... ;-)

Trevlig helg på er alla, oavsett vad ni tycker om främre regskylt (som är ett väldigt bra alternativ till förbud och strypningar)!

PS: Skydda och försvara inte folk som buskör med buller och brak, stunt eller RR-körning på allmän väg - de är inte en av oss, de bara förstör för framtida mc-åkares möjlighet att uppleva vår glädje! DS

Molgan
2011-10-07, 23:18
.

För övrigt var det någon här som gav mig en ljus idé: Jag ska nog banne mig låta tillverka en självhäftande skylt att klistra på kåpglaset. Vilket jäkla liv det skulle bli... ;-)


Har allt som behövs för att göra det på jobbet, när du säger det så låter det faktiskt lockande. =) Nu har jag för tillfället ingen ruta eller nåt att fästa framskylten på men när jag monterar tebax den inför vintern skulle det va fräckt med en!
.
åkte förbi en fartkontroll idag och hälsade glatt till poliserna. De hälsade lika glatt tillbaka så det känns som att hojåkarnas anseende fortfarande har nån typ av substans kvar.

sally101
2011-10-07, 23:53
varför inte bara göra som i Österrike och fota fordonen när de passerat kameran, dvs på den bakre reg skylten!? Problemet är löst...

Ankan1
2011-10-07, 23:55
Och vad inbillar sig folk som vill ha en främre skylt på hojen har förändrats nu eftersom de en gång i tiden togs bort av en speciell anledning !?.Visst ja, det var ju pengarna det handlade om och inget annat som vanligt i dessa trafiksäkerhetssammanhang nuförtiden när den enskilde ska medverka till denna kontantinsamling med förevändningen av ordet säkerhet.

Varför då inte samtidigt återinföra varningen med att man i motorfordonens tidiga historia på olika platser hade en person som gick framför detta motorfordon med en röd varningslampa för att göra omgivningen uppmärksam på att just ett motorfordon närmade sig.Visst nä, det lär ju inte inbringa några kontanter till staten som möjliggör vidare fallskärmsavtal och tidiga pensioner med full bonus till utvalda förbudsivrare från en grupp samhällsindivider som låter sig luras jämt och ständigt i att allt som farbror staten gör är gott för den enskilde.Dumma mig. :)

Diversion
2011-10-08, 00:13
Själv bor man där det inte finns poliser så det är ett ickeproblem, åker man dit får man väl pynta helt enkelt. Kommer inte att ha skylt även om det skulle bli lag på det.

klaus
2011-10-08, 06:07
själv skulle jag nog inte montera någon skylt framme än, om man blir fotad så kan polisen bötfälla dig när dom tror att du kör baklänges på allmän väg :)

Ove
2011-10-08, 11:33
Själv bor man där det inte finns poliser så det är ett ickeproblem, åker man dit får man väl pynta helt enkelt. Kommer inte att ha skylt även om det skulle bli lag på det.

:) Civil olydnad fungerade när det gällde att fritidsbåtar skulle registreras. Några fick böta under en säsong men nästa var registreringskravet borta.

Kanske skulle fungera om bara hojåkarkollektivet vore tillräckligt enat? Men vi får väl hoppas att det inte blir aktuellt. :adore:

veteranmc
2011-10-09, 18:06
å vad spelar det för roll om man måste ha en regskylt fram. inte kan nån ju tycka att det stör motorcykelns utseende. jag har redan på mina men det är i och för sig bd skyltar. men inte skulle det störa mig om jag var tvungen att sätta moderna skyltar fram. eller är mc åkarna rädda för fartkamerorna det är ju bar att sänka hastigheten. fartkamerorna sitter ju där för våran säkerhet inte tror jag dom satt upp dom i onödan

Hamre
2011-10-09, 19:40
å vad spelar det för roll om man måste ha en regskylt fram. inte kan nån ju tycka att det stör motorcykelns utseende. jag har redan på mina men det är i och för sig bd skyltar. men inte skulle det störa mig om jag var tvungen att sätta moderna skyltar fram. eller är mc åkarna rädda för fartkamerorna det är ju bar att sänka hastigheten. fartkamerorna sitter ju där för våran säkerhet inte tror jag dom satt upp dom i onödan

Dom är uppsatta för att dra in pengar till statskassan utan att polisen behöver göra sitt jobb:-)
Alltså att visa sej ute i trafiken.

Diversion
2011-10-09, 20:13
å vad spelar det för roll om man måste ha en regskylt fram. inte kan nån ju tycka att det stör motorcykelns utseende. jag har redan på mina men det är i och för sig bd skyltar. men inte skulle det störa mig om jag var tvungen att sätta moderna skyltar fram. eller är mc åkarna rädda för fartkamerorna det är ju bar att sänka hastigheten. fartkamerorna sitter ju där för våran säkerhet inte tror jag dom satt upp dom i onödan

Skall det vara ägaransvar så skall det gälla för alla fordon.

jompe
2011-10-09, 21:20
dom som nu förespråkar regskylt fram borde kanske ta och läsa på varför den togs bort från första början. för tidigare hade motorcyklar regskylt fram.
den togs bort eftersom man inte får ha vassa kanter eller föremål som kan skada en fotgängare vid en eventuell krock. så ja, montera dit skyltar ni men se till att alla kanter är väl inpackade i frigolit, annars gör ni er faktiskt skyldiga till lagbrott enligt nu gällande lagstiftning.

för övrigt tycker jag att man inte ska göra ägaren av fordonet skyldig vid hastighetsöverträdelser utan föraren. låt säga att min motorcykel blir stulen när jag ligger på en solig strand i utlandet och inte märker att den är borta, tjuven kör som en vettvilling och när jag kommer hem har jag oräkneliga brev från polisen fyllda med saftiga böter. blir jag av med körkortet för att jag solat då?

Olle Å
2011-10-10, 08:06
Med tanke på hur de gamla skyltarna på en del engelska hojar, som var av metall och satt längs med framskärmen, såg ut. Var ju rena yxan.:mad:
Att ha strikt ägaransvar är ju omöjligt. Tänk om någon lånar hojen som då har regskylt fram och blåser på förbi en kamera bara för att av någon anledning jävlas.:eek::eek::eek:
Jag är inte emot skylten fram, men absolut emot ägaransvar.

:santaclaus: kommer nog snart

Bighoj
2011-10-10, 10:05
Jag ser inget problem direkt med ägaransvar.Springer man och lånar ut sin mc hur som tycker jag att man får skylla sig själv.Jag lånar ALDRIG någonsin ut min hoj,inte ens till min bästa vän.Blir hojen stulen lär där nog finnas spår och bevis efter stölden dvs om man inte är så pass korkad att man lämnar sin mc med nycklarna i.Lämnar du din mc eller bil med nycklarna i kan du inte räkna med att få hjälp av försäkringsbolag eller svära dig fri från böter.
Skulle hojen bli stulen då du är på semester är det bara att kontakta polisen och göra anmälan i det land du befinner dig i,konstigare är det inte.Har själv råkat ut för stöld utomlands,och med en ordentlig anmälan blir det sällan några problem.
Där finns alltid personer som hamnar mellan stolarna och blir oskyldigt anklagade,men det finns både vad gäller med eller utan ägaransvar,sånt är livet.

Molgan
2011-10-10, 12:40
Jag ser inget problem direkt med ägaransvar.
Men det strider mot Svensk rättspraxis. SMC beskriver det bra här (http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3551). Det är inte ett brott att äga ett fordon, och jag anser inte att om jag hyr en bil eller mc och kör på fyllan så ska uthyraren sitta i fängelse för det.

Bighoj
2011-10-10, 12:54
Det går säkert att lösa på något vis.Man ska inte glömma att man faktiskt kan bli straffad ifall man låter en berusad person köra ens fordon.Du kan bli åtalad TROTS att det inte är du som kör påverkad och detta strider INTE mot svensk rättspraxis.
Detsamma skulle kunna gälla ägandeansvar vad gäller att lämna ut sitt fordon till personer som använder fordonet till att begå en brottslig handling.

Diversion
2011-10-10, 22:15
Ja för det är ju högst troligt att den som lånar hojen kommer till dig i förväg upplyser om att han skall köra på fyllan eller överträda hastighetsbegränsningen. Då är det bättre att vi kör med RFID.

Bighoj
2011-10-11, 07:37
Nej,exakt.Det är därför som jag ALDRIG lånar ut mina fordon.Bryter mitt fordon mot gällande regler eller chauffören skulle köra berusad(vilket aldrig kan hända iofs)så är det jag som ägare som är skyldig eftersom det bara är jag som kör mina fordon.
Problemet är ju att du aldrig vet vad andra har för sig med dina fordon och då är det bättre att ha nolltolerans vad gäller att låna ut sitt fordon.