handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig med min beslutsångest!



Caarl
2011-10-06, 12:30
Nu är ju den långa och tråkiga vintern snart här, vilket får mig att längta ännu mer till våren, och till att köpa hoj! Men jag kan inte bestämma mig helt vad jag vill ha för någon. Jag är djupt intresserad av en honda hornet, dock vet jag inte om jag ska satsa på en 600 eller 900. Är mycket beroende av accet vilket jag tror många andra också är :rolleyes: vill ha något som verkligen drar iväg när man gasar!! Detta är då den hojen jag tittat på mest, men självklart så är jag intresserad av andra också. Har ni några förslag och egna erfarenheter? Alla förslag är tacksamma! :D

Bighoj
2011-10-06, 12:52
Ja, vill du ha något som drar iväg är du nog helt fel på det om du funderar på Honda Hornet.
Jag skulle i så fall valt Honda Blackbird.
Hornet är nog t om slöare än min gamle vinge.

Molgan
2011-10-06, 12:59
En sån här vill du ha!:

http://img818.imageshack.us/img818/7588/dragn.jpg

=)

Ursäkta oseriöst svar, men lite svårt att gå på så knapphändiga önskemål. Det finns väldigt många hojar med bra acc, och generellt ökar accet med kubiken. Däremot kan man ha lika roligt, och ofta roligare, på en mindre hoj med hanterbara prestanda jämfört med en 1000cc sportklubba. Kan tex vara betydligt mer stimulerande att pressa en SV650 till gränsen på en bana än att sitta på en literhoj på samma bana och mest försöka undvika att göra i byxorna.

En bekant hade en Hornet 900 och det var en trevlig maskin, funkade till pendling, dagsturer och BKK, men för längre turer hade man velat ha en toppkåpa.

Caarl
2011-10-06, 13:05
den hade varit fin du! ;) Okej, men om det nu blir hornet rekomenderar ni 900 framför 600? Ska självklart kolla vidare på andra :)

Ankan1
2011-10-06, 13:57
Honda Hornet 900 har ju en något trivsammare gång än 600 varianten när du slipper varva den lika mycket.Mer kräm på redan lägre varv med andra ord.Och glöm snacket från sömniga glidaråkare som påstår att en vinge är snabbare än en Hornet 900.Läs de tekniska siffrorna om de två så blir det klart.För övrigt är vingen en uppblåst plastbil på två hjul och inte en mc.

Caarl
2011-10-06, 14:26
Haha där ser man! ;) Som sagt, finns mycket olika åsikter. Någon som har några förslag på andra märken? Finns ju lite smått o gott att välja på :)

Bighoj
2011-10-06, 17:10
Ankan är bara avundsjuk :p han har garanterat aldrig kört Gl 1800:D
Skämt o sidor.Allt handlar om vad du ska använda hojen till.Ska du köra race så glöm Hornet,det var så jag menar.Ska du pendla och ev toura utan passagerare är den säkert ok.Jag skulle i vilket fall som valt 900cc pga starkare motor och lägre varv.
Ska du toura i låt oss säga i europa (beta många mil utan att få ont)
med passagerare hade jag valt en ren tourer istället.
Testa dig fram,och framförallt kom på vad du tänker använda din mc till mest.Den ultimata hojen finns inte att köpa.

Caarl
2011-10-06, 18:47
Jag hade ju tänkt använda den till vardags, typ längsta sträckan blir väl runt 10 mil på sommaren då jag har stuga i halmstad. Men annars mest för att köra av mig och busa lite på vägarna om man säger så:rolleyes: småvägar blir det väl mestadels :)

Jåke
2011-10-06, 19:25
Vill du ha nåt som reagerar direkt när du vrider på gasen ska du kolla på en twin istället. De har kortare register men svarar snabbare än en rad-fyra.

Har du funderat nåt på vad det får kosta?

Förutom Hornet som är en bra, vettig men ganska könlös hoj, finns det Kawa Z750/1000, Yamaha FZ6/FZ1 för ganska rimliga pengar. Kawa 750 har ökänt dåligt mellanregister men varvar galet.

Snäppet färre cylindrar har ju Triumph Speed Triple/Street Triple och busigare hojar får man nog leta efter. Den större finns i ganska många årsmodeller.

Motsvarande Twin blir nakna versionen av Suzuki SV650/1000. I lite dyrare prisklass men betydligt mer pang hittar du Aprilia Tuono som är bland det hårdaste du hittar för ganska lite insats. Sen landar du på Ducati Monster i olika varianter, men där börjar det dra iväg med slantar även om leendet förmodligen blir motsvarande bredare så länge du har råd att serva den.

Liten eller stor då? Tja, den mindre hojen är lättare och smidigare men saknar effekt i slutet av den långa rakan eller när du försöker hitta fart på fel växel i mellanregistret.

Ingen av dessa möjligen undantaget Yamaha och Aprilia är däremot nåt att åka touring med, och jag tror inte jag direkt hjälpte till att lindra beslutsångesten ;)

Edit: Glömde ju. Suzuki har släppt en GSR750 som är rätt OK i konkurrensen.

leffa
2011-10-06, 19:52
jag kan bara ge dig ett råd och det är att åka o prova så många hojar du hinner med..:=))

Caarl
2011-10-06, 20:40
Nej det hjälpte verkligen inte min beslutsångest, blev bara jävligt mycket värre:confused: finns ju så mycket att välja på , och alla har väl sina egenskaper. Jag är väldigt pedant av mig med, därmed spelar utseendet stor roll också. Pengar är inga problem vet du;) men gillar inte monsterns utseende. Men ja det får väl bli att man väljer ut några och sen provkör o se vad man fastnar mest för :D

Jan-Olov
2011-10-06, 21:52
Vi har ju en bra MCfirma i kommunen att kolla hojar på ute i Berghem, åk och kolla.
http://www.veronamotor.se/

Caarl
2011-10-06, 23:39
http://www.youtube.com/watch?v=S-ppGiwc0wQ&feature=fvwrel
Det draget vill jag har:D:D:D:D:D:D

Mavve65
2011-10-07, 08:48
Ja, vill du ha något som drar iväg är du nog helt fel på det om du funderar på Honda Hornet.
Jag skulle i så fall valt Honda Blackbird.
Hornet är nog t om slöare än min gamle vinge.

Jo, du....du får gärna testa min Hornet och varva upp den innan du släpper kopplingen. Då liknar din gamla Winge mest en skadskjuten kråka;)

Bighoj
2011-10-07, 08:54
Jo, du....du får gärna testa min Hornet och varva upp den innan du släpper kopplingen. Då liknar din gamla Winge mest en skadskjuten kråka;)

Din Hornet ? Tillåt mig skratta och småle:D:D:D

Jåke
2011-10-07, 08:57
http://www.youtube.com/watch?v=S-ppGiwc0wQ&feature=fvwrel
Det draget vill jag har:D:D:D:D:D:D

Inte riktigt samma drag här, men betydligt mer körbart...

http://www.youtube.com/watch?v=hfTjVXpWHF0&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Caarl
2011-10-07, 09:15
Inte riktigt samma drag här, men betydligt mer körbart...

http://www.youtube.com/watch?v=hfTjVXpWHF0&feature=youtube_gdata_player

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
Det var lite kraft i den med ja :D Jag var rätt så oseriös med r1an, skulle fan skita på mig om jag körde den :p

Mavve65
2011-10-07, 11:21
Ja här går det ju undan.......
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=K_nFs4Voj8E

Caarl
2011-10-07, 11:54
Ja här går det ju undan.......
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=K_nFs4Voj8E
Hahahaha:banana:

Bighoj
2011-10-07, 12:17
Ja här går det ju undan.......
http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=K_nFs4Voj8E

Ja, här går det undan,det är annat än din lilla Hornet 600cc.
Tror du på fullaste allvar att jag köper en Gl 1800 om jag vill ha en hoj med fartresurser ?
Mitt intresse är att toura och köra lååånga etapper utan att få ont och utan att behöva tanka så ofta.Man köper hoj efter vad man använder den till.

engström67
2011-10-07, 13:00
Nu är ju den långa och tråkiga vintern snart här, vilket får mig att längta ännu mer till våren, och till att köpa hoj! Men jag kan inte bestämma mig helt vad jag vill ha för någon. Jag är djupt intresserad av en honda hornet, dock vet jag inte om jag ska satsa på en 600 eller 900. Är mycket beroende av accet vilket jag tror många andra också är :rolleyes: vill ha något som verkligen drar iväg när man gasar!! Detta är då den hojen jag tittat på mest, men självklart så är jag intresserad av andra också. Har ni några förslag och egna erfarenheter? Alla förslag är tacksamma! :D

Varför inte en fjr1300,då får du ju en bekväm och snabb hoj.Perfekt att packa passagerare och packning.Går värre än både guldwinge och hornet oavsett cc.:)

Caarl
2011-10-07, 13:35
Varför inte en fjr1300,då får du ju en bekväm och snabb hoj.Perfekt att packa passagerare och packning.Går värre än både guldwinge och hornet oavsett cc.:)
Asså det känns som den är för stor och "klumpig". Jag vill ha något som passar bättre till buskörning :Dän långdistans åkning, men som ändå inte är världens obekvämaste om man får för sig att ta en lite längre tur upp mot 20 mil. (Gör ju inte så mycket om man behöver ta lite vilopauser:))
Alltså något litet och lätt med hyfsat mycket kraft:rolleyes:

RobbeS
2011-10-07, 14:30
Asså det känns som den är för stor och "klumpig". Jag vill ha något som passar bättre till buskörning :Dän långdistans åkning, men som ändå inte är världens obekvämaste om man får för sig att ta en lite längre tur upp mot 20 mil. (Gör ju inte så mycket om man behöver ta lite vilopauser:))
Alltså något litet och lätt med hyfsat mycket kraft:rolleyes:

Tror väl att smidigheten och kraften räcker gott och väl i en Fjr då det hela ändå beror på föraren. Har själv en Fjr och upplever den inte det minsta klumpig. Provkör lite olika hojar i olika storlekar så lär du nog ändra uppfattning om vad som är klumpigt och inte.

Jåke
2011-10-07, 14:49
KTM SuperDuke!

Bland det busigaste som finns, och liten tank samt obekväm gör att du inte kommer länge än 15 mil mellan stoppen.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Mats Liifv
2011-10-07, 14:56
Låter nästan som att något åt Motardhållet skulle vara något passande. Ska man inte åka längre än dryga tio mil skulle det i alla fall passa mig med en sån....

Caarl
2011-10-07, 16:58
Låter nästan som att något åt Motardhållet skulle vara något passande. Ska man inte åka längre än dryga tio mil skulle det i alla fall passa mig med en sån....
Mina ögon ser inte det fina hos motardcyklar....vet att det låter kräset, men det är jag också:D Vill ha något sportigt men inte för sportigt om man säger så...., alltså typ i klassen honda hornet/yamaha fz6 , eller något liknande. Men det får ju inte se mesigt ut heller :cool:

engström67
2011-10-07, 19:07
Mina ögon ser inte det fina hos motardcyklar....vet att det låter kräset, men det är jag också:D Vill ha något sportigt men inte för sportigt om man säger så...., alltså typ i klassen honda hornet/yamaha fz6 , eller något liknande. Men det får ju inte se mesigt ut heller :cool:

Triumph speedtripple 1050 borde ju vara något för dig,snabb,kvick och rolig busmaskin som hänger av det mesta om du vill:)

pinnen
2011-10-08, 18:38
eftersom du är sugen på en hornet OCH vill ha acc, varför tittar du inte på en x-11? är ju lik en hornet om man bortser från kylarbreddningen för downforce.. superblackbirdens motor är nog trevlig i en nakenhoj trots att den är lite strypt till 140hk/116Nm utan modifieringar, har hört att ett 4 i 1 avgas och en mappning ska göra gott på dessa om det mot förmodan inte räcker till

veteranmc
2011-10-09, 18:15
i detta fall kan jag inte hjälpa dig har ingen erfarenhet av modernare hojar. jag kör ju bara veteranhojar å då skulle jag rekomendera en gammal hederlig engelsk motorcykel.matchless g 80s 498cc är en trevlig motorcykel å en bsa golden flash 650cc med sidovagn är en riktig kultmaskin

Mavve65
2011-10-10, 15:40
Något att tänka på är försäkringspremien.......den kan ju begränsa urvalet en del också, tyvärr

Eva
2011-10-10, 20:58
Hej
Har en Honda Hornet 900 -06 som jag är supernöjd med. Det är ett bra ax i hojen och den är lättkörd, rolig på kurviga vägar och fungerar bra på långkörningar också. Var själv inne på en 600 först men valde 900:an då den är mer lättkörd.

Caarl
2011-10-10, 21:06
Hej
Har en Honda Hornet 900 -06 som jag är supernöjd med. Det är ett bra ax i hojen och den är lättkörd, rolig på kurviga vägar och fungerar bra på långkörningar också. Var själv inne på en 600 först men valde 900:an då den är mer lättkörd.
Tjena! kul att få svar av någon som har erfarenhet av hojen. :) vad tänker du på när du säger att den är mer lätthanterlig än 600an? menar du maskinellt med växling och så eller hantering överhuvudtaget?

Eva
2011-10-10, 21:51
Tjena! kul att få svar av någon som har erfarenhet av hojen. :) vad tänker du på när du säger att den är mer lätthanterlig än 600an? menar du maskinellt med växling och så eller hantering överhuvudtaget?

Jag menar att den har bättre vridmoment och du behöver inte växla lika mycket som på 600,men det beror väl lite på om man vill köra aktivt och växla mycket eller om man vill gör det när man känner för det ;)

Mavve65
2011-10-11, 08:11
Ja, här går det undan,det är annat än din lilla Hornet 600cc.
Tror du på fullaste allvar att jag köper en Gl 1800 om jag vill ha en hoj med fartresurser ?
Mitt intresse är att toura och köra lååånga etapper utan att få ont och utan att behöva tanka så ofta.Man köper hoj efter vad man använder den till.

Tror jag att du tror att jag tror.........:confused:

Stoffe_G
2011-12-17, 16:55
Utbudet på hojar i hornet-klass är ju rätt stort. Så gott som alla tillverkare har någon modell. Fazer, Bandit o.s.v. Prova tills du kräks. Små skillnader i motorkaraktär, körställning, som gör den ena bättre än den andra utifrån dina önskemål och förutsättningar.

Glöm inte att kolla på försäkringskostnaden. Länsförsäkringar har en bra hemsida där man kan kolla direkt. På mig så skulle en hornet 900 kosta nästan 10.000 per år, jämfört med en liknande suzuki som kostade hälften.