handdator

Visa fullständig version : Fartkameror kan göra mer skada än nytta



pewa
2007-04-27, 15:30
http://www.hojen.nu/bilder/fartkamera.jpg

Fartkameror kan ha gjort mer skada än nytta genom att ersätta riktig trafikpolis.
Det hävdar iaf Transport Research Laboratory som utfört forskning på uppdrag
av den brittiska regeringen.

Misslyckandet att minska antalet dödsolyckor i trafiken beror på den minskade
närvaron av trafikpoliser, som i sin tur hänger ihop med det ökade antalet fartkameror.
Detta enligt Jeremy Broughton, anställd vid TRL.

"När du kör hem ikväll är chansen att bli sedd av en trafikpolis som faktiskt
är ute och observerar trafiken och försöker upphålla trafiklagarna rätt liten,
betydligt mindre än den var för 10 år sedan."
"Kamerorna sitter på fasta och väl kända platser. Effekten av det blir att
stora delar av våra vägar bevakas mycket mer sällan och närgående som förr."

Det finns även andra som är kritiska till att vi förlitar oss allt för mycket på
ny teknik när det gäller trafiksäkerhet. Fartkamerorna kommer exempelvis
inte åt de allvarligaste förbrytarna, de som kör drog- och alkoholpåverkade
eller saknar körkort.

För att dra det till sin spets säger Broughton avslutningsvis att fartkameror
nu gjort det till en ekonomisk fördel och skaffa falska registreringsskyltar.

Källa:
Motorcyclenews.com (http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/mcn/2007/April/apr23-30/apr2407speedcamerasmoreharmthangood/)

Fredd
2007-04-29, 12:44
Är det bara jag som kört fort, bromsar ner för kamerorna sen drar man på lite igen?
När fartkamerorna väl blivit kända, så alla vet var de sitter tror jag de tappar lite i funktion.

Riktiga poliser är nog överlägset bäst när det gäller att höja trafiksäkerheten. Men som med allt annat handlar det väl om pengar, kamerorna är dyra att köpa in men billigare i längden.

Är det någon som vet vad en kamera kostar? Har hört det men minns inte exakt..

pewa
2007-04-29, 14:30
Är det bara jag som kört fort, bromsar ner för kamerorna sen drar man på lite igen?
När fartkamerorna väl blivit kända, så alla vet var de sitter tror jag de tappar lite i funktion.

Riktiga poliser är nog överlägset bäst när det gäller att höja trafiksäkerheten. Men som med allt annat handlar det väl om pengar, kamerorna är dyra att köpa in men billigare i längden.

Är det någon som vet vad en kamera kostar? Har hört det men minns inte exakt..


Det är nog rätt många som gör på det viset.. Visst, kameror sänker hastigheten under 70m sen är det skit samma. Fler poliser på vägarna har betydligt bättre effekt! Men att kamerorna skulle göra mer skada än nytta är kanske att ta i..

Knostret
2007-04-30, 10:26
dom skulle behöva grymt många kameror, eller att dom flyttade på dom ofta, för att ge någon större effekt på längre sikt tror jag.

De där nya "superkamerorna" de har i utveckling låter ju dock som det skulle vara effektivare.. de känner av hastigheten på 100 meters håll och kommer ihåg detta och låser på fordonet.. så även om du bromsar eller stannar en stund fotas du när du åker förbi.. detta läste jag bara kort om i en tidningsartikeln, så hur bra de funkar i praktiken har jag ingen aning om.

Förövrigt måste jag nog motvilligt erkänna att jag tror de höjda böterna har sänkt hastigheten ganska mycket.. märks i alla fall på E4 norrut från umeå både morgon och kväll, antalet fortkörare har minskat mycket.. förrut var väl snitthastigheten kanske 110 på 90-sträckorna och 125 på 110-sträckorna men nu ligger de ofta närmare 95 resp 115.. men jag kan ju ha fel.. bara som det känns.

pewa
2007-05-01, 12:33
Jag pratade med en kille som kände till företaget som tillverkar kamerorna. De har tydligen rätt avancerad teknik redan nu men som de inte får använda.

De kan t.ex. känna igen en bil vid en stolpe, sen mäta hur lång tid det tar för den att komma till nästa stolpe. Eftersom de även vet avståndet mellan stolparna är det inte så svårt att räkna ut vilket hastighet bilen haft däremellan.. på så sätt skulle man kunna komma undan alla som bromsar förbi kamerorna men kör för fort annars.

Är lite förvånad över att dom inte infört lag på regplåt fram för motorcyklar heller..

Fredd
2007-05-01, 16:43
Blir bara fler och fler kameror dessutom. Kille i artikeln var väl kanske lite väl kritiskt men har har en poäng, det är farligt att börja lita på tekniken allt för mycket!

turbo
2007-05-02, 23:11
fartkameror ger bara konstig trafikrytm! bra som komplement på vissa vägar kanske, men satsa mer på riktiga poliser!

pewa
2007-05-03, 18:58
Är det bara jag som kört fort, bromsar ner för kamerorna sen drar man på lite igen?
När fartkamerorna väl blivit kända, så alla vet var de sitter tror jag de tappar lite i funktion.

Riktiga poliser är nog överlägset bäst när det gäller att höja trafiksäkerheten. Men som med allt annat handlar det väl om pengar, kamerorna är dyra att köpa in men billigare i längden.

Är det någon som vet vad en kamera kostar? Har hört det men minns inte exakt..


Har hört summor kring 100.000 men jag vet inte om det kan stämma..

Fredd
2007-05-04, 00:13
Är det bara jag som kört fort, bromsar ner för kamerorna sen drar man på lite igen?
När fartkamerorna väl blivit kända, så alla vet var de sitter tror jag de tappar lite i funktion.

Riktiga poliser är nog överlägset bäst när det gäller att höja trafiksäkerheten. Men som med allt annat handlar det väl om pengar, kamerorna är dyra att köpa in men billigare i längden.

Är det någon som vet vad en kamera kostar? Har hört det men minns inte exakt..


Har hört summor kring 100.000 men jag vet inte om det kan stämma..


Det kan säkert stämma. De nya kamerorna känns mycket mer avancerade än de gamla och säkert mycket dyrare också.

Jag har tänkt mer på det här med kameror, har de haft någon bevisat effekt? Det borde de ju haft eftersom det satsas så stora pengar på dem.

Intruder
2007-08-03, 02:33
Dom provar redan någon stans norr om oslo med "mellan två stolpar"

Nina
2007-08-03, 07:27
Man kan också göra det lätt för sig: håll hastigheten, även mellan kamerorna. Usch vad jobbigt att gasa på emellan dom och bara vid kameran köra lugnt! Håller man bara jämn fart så slipper man bry sig så mycket. ;)

milis
2007-08-03, 13:40
Det är också märkligt att de sätter upp kameran på de trafiksäkra platserna för omkörning...det får till följd att det blir omkörningar där det är rent ut sagt "livsfarligt" >:( men man ska väl inte köra om på de svenska vägarna... :-\

Gibson
2007-08-03, 13:42
Det är också märkligt att de sätter upp kameran på de trafiksäkra platserna för omkörning...det får till följd att det blir omkörningar där det är rent ut sagt "livsfarligt" >:( men man ska väl inte köra om på de svenska vägarna... :-\


Tycker jag verkar korkat. :o

[Spanaren]
2007-08-04, 09:47
gillar INTE "storebror ser dig" som alla kameror + poliser som smyger i buskar längs vägarna.
absolut bästa är fler poliser på vägarna för att ta bort den dåliga trafikmoral som är i sverige nu.
ok jag kör ofta fortare än man får med hojen men jag väljer mina tillfällen. tycker att nykterhet, idiot omkörningar, köra mot rött, inte kolla bakåt vid filbyte osv osv är mycket värre än att ligga 10km över på en bra väg med lite trafik.
har åkt dit en gång för fortkörning. vad som slog mig då var att de aldrig kollade mig ifall jag druckit.... de var antagligen så upphetsade över att de satt dit mig så de glömde lol ;) nu var jag nykter givetvis men tycker de borde kollat när de ändå hade haffat mig....
allt handlar om pengar o inget annat. kameror är billigare i längden än poliser o kan man sätta dit någon så trillar pengar in till staten
SKROTA alla kameror!! mer poliser som rör sig på vägarna så de får se hur folk kör (kör som idioter många)

pewa
2007-08-04, 17:58
Läste i aftonbladet kring det här med fler kameror..

Tydligen drar den in ordentligt med pengar till kassan och med de nya kamerorna krävs också minimalt med underhåll, bilderna skickas automatiskt till polisen. Det tråkiga här att man verkar skippa rattonykterheten och det bristande omdömet osm nån skrev om..

Kollar man på statistiken så är målet för antalet dödade i trafiken det här året redan uppnått, i Augusti!
Jag tror att fartkameror är väldigt effektiva på att dra in pengar, men inte på att rädda liv, som väl ändå ska vara syftet??

Gibson
2007-08-05, 11:58
Kan ju bli samma problem som med trängselavgiften i Stockholm, en massa stulna nummerplåtar. Jag läste att det hade stulits 5000 st plåtar.

Nina
2007-08-06, 06:43
Oh ja. Sist fick den som ägde reg-skylten betala avgifterna även fast den var stulen, vet inte om samma regler gäller än. I så fall blir det till att lägga skylten innanför rutan.
Jag läste om en pensionär i nån stad lååångt från Sthlm som hade fått betalningspåminnelser för vägtull. Han hade inte ens besökt Sthlm på flera år men det var en lärarina kring 30-årsåldern som hade ändrat bokstaven C på sin skylt till ett O! Hon skyllde på att eleverna i hennes skola hade ändrat med el-tejp. :o
Dålig ursäkt, hur vet hon det? SÅG hon när de gjorde det eller?

Skulle inte tro det va'? ::)

pewa
2007-08-06, 19:47
Nya regler kommer alltid ge nya vägar runt 8)

Slipper man vägtullarna i stockholm om man kör hoj?

Nilsson
2007-08-19, 19:12
jag hörde någon säga att kameror var jätte bra de hade sänkt hastigheterna med i snitt mella 1-8 km/h och då måste man väl säga att politikerna kör huvet i sanden ,detta är ju skratt retande , jag bor vid väg 108 där vi har en hel drös kameror , och ni skulle bara se hur bl a taxi bilarna som ska till sturup kör , fullt järn och sen tvärbroms vid kameran sen fullt ös igen

Gibson
2007-08-20, 10:46
Har hört att dom ska sätta upp 7 st kameror på sträckan Linköping Västervik men det är bara ett rykte, det låter lite mycket för det är ju bara ca 10 mil.

pewa
2007-08-20, 11:40
jag hörde någon säga att kameror var jätte bra de hade sänkt hastigheterna med i snitt mella 1-8 km/h och då måste man väl säga att politikerna kör huvet i sanden ,detta är ju skratt retande , jag bor vid väg 108 där vi har en hel drös kameror , och ni skulle bara se hur bl a taxi bilarna som ska till sturup kör , fullt järn och sen tvärbroms vid kameran sen fullt ös igen


Precis! Blir ingen rytm i körningen.. sen sitter det ofta kameror på raksträckor där folk brukar köra om. Med risk för att fastna på kameran väntar de tills senare och gör idiotiska omkörningar i kurvor och backar istället..

Jag skulle inte vilja ta bort alla kameror för dom har ändå sin funktion på många ställen. Men det känns som att politiker och andra som bestämmer litar blint på en massa siffror och inte ser hur det ser ut i verkligheten.