handdator

Visa fullständig version : Offroad/touring



Greven
2011-10-03, 21:14
Längesen jag var inloggad här, 42 sidor med nya inlägg sin min senaste inloggning...oj....

Iaf, letar efter hoj nr2 nu, är inne på temat offroad/touring.

Mål: Europaresor, norska fjordar och norrlands inland. Alltså stora breda långa asfaltsvägar likväl som små kurviga och grusiga.

Budget: Max 20k, helst billigare då väskor o dyl kan bli dyrt.

Har kikat lite på Ténéré, Tengai, Suzuki DR modellerna, Africa Twin, Transalp och nu senast TDM850 (vet inte hu bra offroad den är men det jag hittat om den verkar ju tala bra för grusväg).
En bonus är om jag kan ta med mig tjejen bakpå, har inte lyckats övertala henne att ta eget kort än.

Finns säkert massa trådar här om ämnet men gör en ny för jag är trött på att "söka" just nu.

Olle Å
2011-10-03, 22:07
Troligen den bästa hojen för ca 20 papp är nog Transalp, går nog inte att hitta en Africa Twin 750cc för de pengarna.

:santaclaus: Kommer snart

Mats Liifv
2011-10-05, 11:10
Troligen den bästa hojen för ca 20 papp är nog Transalp, går nog inte att hitta en Africa Twin 750cc för de pengarna.

:santaclaus: Kommer snartInstämmer med Olle!

Molgan
2011-10-05, 11:32
Iom att du vill köra långa asfaltsvägar ska du nog undvika alla enstånkor och satsa på en twin. Tex transalpen som olle nämnde, TDM har jag aldrig provat men det är en hojtyp som också passar in på det du säger att du vill göra. Man kan ju köra grusväg med alla hojar iofs.

räven
2011-10-05, 11:39
De är väl det sista önskemålet om att ta med tjejen bakpå som ställer till det lite ?

Greven
2011-10-05, 17:37
De är väl det sista önskemålet om att ta med tjejen bakpå som ställer till det lite ?

Jo...ska titta på en Transalp i helgen men känner mig lite tveksam om jag ska vara ärlig.

Ove
2011-10-05, 18:43
Jo...ska titta på en Transalp i helgen men känner mig lite tveksam om jag ska vara ärlig.

:) Tror att det kan vara ett bra alternativ, särskilt dom lite äldre med stora framhjulet. Före -07? Ingen racermaskin men bra arbetshäst.

DR ska du göra en ordentlig provtur med passagerare med innan du köper. Iallafall 650;an är kort och framåtlutande i dynan och blir obekväm att skjutsa på. DR 800 vet jag inte hur den är men misstänker att det kan vara samma problem.

Jochen
2011-10-05, 23:21
Tvåcylindrig äventyrshoj som klarar alla underlag med bravur och inte är för klen att skjutsa på för under 20000kr - Yamaha XTZ750 Super Tenere.

Transalpen är trist och klen i jämförelse.

AT-gubben
2011-10-06, 10:35
Håller med Jochen ang. lilla Dr;en och tyvärr har stora Dr,en liknande problem. Jag äger en sådan sen många år och mil. Att tuffa runt själv är en njutning men med två plus packning blir det inte roligt, men det går. ;) Äger också en Africa Twin och den är med tvekan godkänd att åka två på om man inte är storväxt. Nackdelen är sadeln som är hård och sluttande. Finns visserligen mera bekväm att köpa men då spricker troligen din budget.

Ténere 750 och TDM är definitivt att föredra. Din tvekan om TDM och grus bör inte hindra dig, den äldre modellen fungerar så länge det är någorlunda fast under tofflorna. Lycka till i ditt sökande.

Gurrag
2011-10-07, 22:55
för runt 20k så borde du få en vettig 750.
Är supernöjd med min teneré av äldre modell.

Vill du ha mer info är det bara att höjta till

Greven
2011-10-09, 21:50
Det blev en TDM från 92, 14 papp så det blev ny hjälm också :)

kitsapgrl
2011-10-10, 00:19
Väntar på bild...:)

Olle Å
2011-10-10, 07:55
Det blev en TDM från 92, 14 papp så det blev ny hjälm också :)

Grattis Greven. nu har du sällat dig till de som kan åka när, var och hur som helst även året runt.

:santaclaus: han närmar sig

Greven
2011-10-10, 12:57
Bilden kommer, fick ställa hojen i syrrans ett tag pga logistiska skäl. Men hoppas få tid att åka ner o hämta den o då kommer bilden. Ska lära mig klä om sadel nu också.