handdator

Visa fullständig version : Ingen hälsar - för att det är Malmö eller för att det är en scooter?



Reject
2011-09-25, 13:50
Hallå hallå

Nu har jag haft min Aprilia 500cc-scooter i nästan två veckor (rapport kommer!) och jag har märkt en tydlig grej ute på vägarna. Det är få, för att säga nästan ingen, som hälsar på en på vägarna.

Nu har jag bara haft mitt körkort i ett par veckor, men jag trodde det var kotym bland mc-förare att hälsa? Jag misstänker att det kan vara för att jag mestadels har kört i Malmö eller så är det för att jag helt enkelt kör en scooter och inte är "värdig" :) Vissa sport-hojar har jag märkt kollar mot ens håll åtminstone, eftersom min Aprilia Atlantic rakt framifrån påminner lite om en sporthoj (se bild nedan). Custom-åkarna däremot...man verkar inte existera i deras världsbild ens...

Ska ta mig en sväng i det fina söndagsvädret sen och dra ut på landsvägarna utanför Malmö och se ifall läget där är annorlunda...

Och en en annan grej...många bilar verkar ofta väldigt sugna på att köra om en i tid och otid. Antingen så händer detta alla motorcyklar (?) eller så tror de att min MC är en "vanlig" scooter eller så tror den att den är slö och de bara vill om. Vad jag har kunnat hitta, så gör den ändå 0-100 på cirka 6s, så det ska till en rätt bra bil för att tävla vid rödljusena...klart, det vet inte dom förrän jag visar dom....

http://i.helgon.se/g/%7BCA5/%7BCA5E56E3-37DA-42EB-A4EF-B4756165AFC9%7D.jpg

akems
2011-09-25, 16:03
Hej
Tror det ganska mycket beror på att det är en scooter,vissa hälsar bara på samma typ som de själva kör,andra inte alls och den gruppen tycker i varje fall jag har blivit fler sedan vad beträffar bilar så går det inte att ge dom 5 millimeter för då ska dom tränga sig imellan och det gäller även med mc.Jag placerar mej alltid någon meter vänster om mittstecken så jag fyller så mycket jag kan av vägbanan.Jag tycker nog att din scooter ser fräck ut,kan tänka mej att ha en sådan att pendla till jobbet med,säkert bra även i regn.

Martin
2011-09-25, 16:36
Jag placerar mej alltid någon meter vänster om mittstecken så jag fyller så mycket jag kan av vägbanan.

Fasen det låter farligt, föredrar att ligga någon meter höger om mittlinjen;)

Jan-Olov
2011-09-25, 17:44
Fasen det låter farligt, föredrar att ligga någon meter höger om mittlinjen;)

Där ligger jag med, det är min körbana ingen skall klämma sig före utan köra om på rätt sätt.
När jag började köra hoj låg jag rätt långt åt höger och höll på att bli klämd av omkörande bilar även på enkelfil vid 2-1vägar.

Reject
2011-09-25, 17:52
Min körlärare varnade också mig för att "om du ger dem en halv-meter till chans, så kommer många försöka ta den", men jag trodde inte det var så här illa :)

Jag följer min senaste körskolas råd och varierar lite ur långt ut från högerkanten som jag ligger. Oftast försöker jag "täcka upp och ta bredd" för att minimera att locka folk till farliga omkörningar.

Intruder
2011-09-25, 18:46
Ja ligger så nära mitten jag för o täcka upp som Reject beskriver o så dom inte tror det är en moppe vid möte

engström67
2011-09-25, 19:21
Hallå hallå

Nu har jag haft min Aprilia 500cc-scooter i nästan två veckor (rapport kommer!) och jag har märkt en tydlig grej ute på vägarna. Det är få, för att säga nästan ingen, som hälsar på en på vägarna.

Nu har jag bara haft mitt körkort i ett par veckor, men jag trodde det var kotym bland mc-förare att hälsa? Jag misstänker att det kan vara för att jag mestadels har kört i Malmö eller så är det för att jag helt enkelt kör en scooter och inte är "värdig" :) Vissa sport-hojar har jag märkt kollar mot ens håll åtminstone, eftersom min Aprilia Atlantic rakt framifrån påminner lite om en sporthoj (se bild nedan). Custom-åkarna däremot...man verkar inte existera i deras världsbild ens...

Ska ta mig en sväng i det fina söndagsvädret sen och dra ut på landsvägarna utanför Malmö och se ifall läget där är annorlunda...

Och en en annan grej...många bilar verkar ofta väldigt sugna på att köra om en i tid och otid. Antingen så händer detta alla motorcyklar (?) eller så tror de att min MC är en "vanlig" scooter eller så tror den att den är slö och de bara vill om. Vad jag har kunnat hitta, så gör den ändå 0-100 på cirka 6s, så det ska till en rätt bra bil för att tävla vid rödljusena...klart, det vet inte dom förrän jag visar dom....

http://i.helgon.se/g/%7BCA5/%7BCA5E56E3-37DA-42EB-A4EF-B4756165AFC9%7D.jpg

Tyvärr så beror det nog på att du inte åker på en MC, kan faktiskt erkänna att jag brukar ej göra det heller.Jag vinkar inte åt eu,mopeder heller.Det är väl tyvärr så att man morsar vanligtvis på motorcyklar,inte alla gånger man gör det heller.Men har ju inget emot en scooter för det,skulle kunna tänka mig en själv med att åka på till jobbet.:)

akems
2011-09-25, 19:36
Fasen det låter farligt, föredrar att ligga någon meter höger om mittlinjen;)

Aj då var det därför det var så trångt och alla tutade,tur det finns uppmärsamma läsare

Reject
2011-09-25, 20:12
Tyvärr så beror det nog på att du inte åker på en MC, kan faktiskt erkänna att jag brukar ej göra det heller.Jag vinkar inte åt eu,mopeder heller.Det är väl tyvärr så att man morsar vanligtvis på motorcyklar,inte alla gånger man gör det heller.Men har ju inget emot en scooter för det,skulle kunna tänka mig en själv med att åka på till jobbet.:)

På pappret är det en MC. Jag kan förstå att den vanliga bilisten kan på håll missta min MC-scooter för en mopped, men på nära håll är den på tok för stor för att en insatt MC-åkare inte ska kunna se skillnad (om man har något så när koll och intresse for motorcyklar).

engström67
2011-09-25, 20:52
På pappret är det en MC. Jag kan förstå att den vanliga bilisten kan på håll missta min MC-scooter för en mopped, men på nära håll är den på tok för stor för att en insatt MC-åkare inte ska kunna se skillnad (om man har något så när koll och intresse for motorcyklar).

Klart man har full koll på vad det är,och ser skillnad det gör man väl och intresse för motorcyklar har man ju,men scooter är ingen motorcykel i mina ögon.Som sagt det är absolut inget fel på dom för det:)

Reject
2011-09-25, 21:00
Klart man har full koll på vad det är,och ser skillnad det gör man väl och intresse för motorcyklar har man ju,men scooter är ingen motorcykel i mina ögon.Som sagt det är absolut inget fel på dom för det:)

Det är lite off-topic här kanske, men en moped är ett två-hjuligt fordon som enligt lag får gå högst 45km/h (alt 25km/h för klass II och max 30km/h för äldre s.k. icke eu-mopeder).

"Scooter" kan vara en typ av EU-moped enligt ovan regler. Men det kan också vara en typ av MC också, om de (lagliga) kriterierna efterföljs. Du kallar inte en Puch Dakota för MC, väl?

Nå väl, jag är fullt nöjd med mitt köp och valde denna över en Kawaki Versys. Jag cruisar lätt i 110-120 och kan packa mer än de flesta. Works for me :)

Olle Å
2011-09-25, 21:12
Eftersom tråden i början tog upp det här med hälsandet, så har vi ju det fenomenet att kommer det en grupp med customhojar och möter mig som har en offroadhoj, så hälsar de icke. Kommer däremot någon av dessa enskilt , så hälsar han. Detta har jag råkat ut för flera gånger.
Customåkare i en grupp är många gånger väldigt slutna gentemot andra. Det är vi eller dom.

Ove
2011-09-25, 21:46
Stämmer gott att dom som har en "riktig" motorcykel inte gärna hälsar på dom som har scoter. :rolleyes: Men det stämmer också att många av dom som har riktigt grova hojar inte hälsar på dom som har smala framhjul (=offroad). Moppefolket tittar misstänksamt om man hejar. Skit samma jag hejar på allt som rör sig på 2 -3 hjul om jag kan för trafik och sånt.

:hmmmm2: Men vad är då en MC? Jo det är en cykel med motor och som tappat pedalerna för väldigt längesen. Alltså ett fordon med 2, ev. 3 hjul. Alltså är en scoter också en motorcykel, Det som skiljer den från den "riktiga" mc;n är väl i stort sett att den har fotplattor istället för pinnar och den har ofta en kåpa framtill som skyddar mot vädrets makter. Hmm? Jag vet ialla fall att en Vespa alltid är Italiensk och heter Piaggio i efternamn. ;)

Reject
2011-09-25, 22:10
Stämmer gott att dom som har en "riktig" motorcykel inte gärna hälsar på dom som har scoter. :rolleyes: Men det stämmer också att många av dom som har riktigt grova hojar inte hälsar på dom som har smala framhjul (=offroad). Moppefolket tittar misstänksamt om man hejar. Skit samma jag hejar på allt som rör sig på 2 -3 hjul om jag kan för trafik och sånt.

:hmmmm2: Men vad är då en MC? Jo det är en cykel med motor och som tappat pedalerna för väldigt längesen. Alltså ett fordon med 2, ev. 3 hjul. Alltså är en scoter också en motorcykel, Det som skiljer den från den "riktiga" mc;n är väl i stort sett att den har fotplattor istället för pinnar och den har ofta en kåpa framtill som skyddar mot vädrets makter. Hmm? Jag vet ialla fall att en Vespa alltid är Italiensk och heter Piaggio i efternamn. ;)

Misstänkte nästan det, att de som har tunga hojar "inte ser" några andra cyklar. Kan tänka mig att sportisarna kanske är lite likadana...nåväl, folk i allmänhet har en tendens att gruppera sig, även inom grupper. That's the way it is.

Moppar förstår jag själv iofs inte riktigt varför man ska hälsa på, åtminstone när det gäller scooter-modellerna. 90% av dem är ju kids och de ser man ju var och när som helst.

Det var en moppe-åkare som hälsade, men han var uppenbart en "scooterista" - hjälmen, glasögonen, scarfsen, hela kitet...

Och idag var den en glidare som faktiskt slängde mig en hand...tror det var en Suzuki Savage, eller nåt åt det hållet.

Jag klarar mig utan, men det är ju alltid...trevligt med trevlighet, så att säga :)

engström67
2011-09-25, 22:35
Det är lite off-topic här kanske, men en moped är ett två-hjuligt fordon som enligt lag får gå högst 45km/h (alt 25km/h för klass II och max 30km/h för äldre s.k. icke eu-mopeder).

"Scooter" kan vara en typ av EU-moped enligt ovan regler. Men det kan också vara en typ av MC också, om de (lagliga) kriterierna efterföljs. Du kallar inte en Puch Dakota för MC, väl?

Nå väl, jag är fullt nöjd med mitt köp och valde denna över en Kawaki Versys. Jag cruisar lätt i 110-120 och kan packa mer än de flesta. Works for me :)

Funkar säkert bra,klandrar dig inte,är du nöjd så är det ju bra.Det är väl det som är huvudsaken.Det du väljer att åka på är ju bara du som bestämmer:).Kör som vanligt.

Molgan
2011-09-25, 22:49
Jag hälsar på allt, tillome så jag hejar på EU-moppar ibland av bara farten. De flesta vinkar tillbaka förutom HD-åkare med dålig självkänsla och Motard-åkare utan nummerplåt. Jag fortsätter vinka ändå bara för att retas.

Chappy
2011-09-26, 00:01
Hälsar aldrig på några från Malmö! Det ska va Lasse Nilsson då.. men han är ju från Lund. :)

Ove
2011-09-26, 07:42
Moppar förstår jag själv iofs inte riktigt varför man ska hälsa på, åtminstone när det gäller scooter-modellerna. 90% av dem är ju kids och de ser man ju var och när som helst.
:)

:) Jo förstår du, ungarna som drar omkring på moppar är dom som om några år sitter och bestämmer hur vägarna ska se ut och vilka som ska få köra dessa hemska motorcyklar. Bäst att ha så bra förhållande med dom som möjligt och då kostar det lite att vinka. ;)

TMax500
2011-09-26, 09:26
Det är få, för att säga nästan ingen, som hälsar på en på vägarna...... ...Jag misstänker att det kan vara för att jag mestadels har kört i Malmö eller så är det för att jag helt enkelt kör en scooter och inte är "värdig" :) ....Ska ta mig en sväng i det fina söndagsvädret sen och dra ut på landsvägarna utanför Malmö och se ifall läget där är annorlunda...
Och en en annan grej...många bilar verkar ofta väldigt sugna på att köra om en i tid och otid. Antingen så händer detta alla motorcyklar (?) eller så tror de att min MC är en "vanlig" scooter eller så tror den att den är slö och de bara vill om.Jag ser flera skäl till detta. Om du kör i större städer som Malmö (=stadstrafik, stora leder, mycket trafik) så möter man så många tvåhjulingar att man fixar man inte att hälsa på alla. Det blir ett jäkla vinkande... :) Man har fullt upp med att inte bli påkörd av någon halvstollig medtrafikant.

Du kommer nog att märka att det är annorlunda/bättre ute på landsvägen.

Sedan har du säkert en poäng i att en scooter inte är "fin" nog för vissa. Ända tills du har kört ikapp/ifrån dem på en krokig väg med din sportiga scooter...:) Sportisarna tar ibland fel, som du skriver, men vissa hårda glidarnissar lyfter inte ett finger.

Din nästa punkt, att folk vill köra om dig. Kanske kör du för sakta...? :) (Men det är bara bra att tag det lugnt med nytt körkort!) Eller så kanske du är lite väl defensiv? Man ser ibland scooteråkare som smyger fram i 70 knyck, längst till höger, och nästan provocerar till omkörning.

Så lyssna på inläggen och körläraren. Kör "brett", tag plats på vägbanan. Tänk ordet backspegel. Hur kör jag för att synas väl i backspegeln på fordonet framför? Ofta mitt i filen, eller lite till vänster så att jag "är stor och syns väl". Dvs snarare 60-70% till vänster än 60-70 % till höger (där trivs jag bäst). Bra position för omkörning också! :)

Off topic: Mer om stadstrafik - den döda vinkeln är livsfarlig. Men det vet du ju. Jag skyr som pesten att bli liggande där. Hellre dra förbi, eller slå av. Vips så har bilen bredvid bestämt sig för att byta fil, utan att använda vare sig blinkers eller backspeglar. Men det är kanske bara i Göteborg och inte i Malmö?? :)

Ove
2011-09-26, 11:15
Hälsar aldrig på några från Malmö! Det ska va Lasse Nilsson då.. men han är ju från Lund. :)

:D:D:D

Reject
2011-09-26, 22:22
Din nästa punkt, att folk vill köra om dig. Kanske kör du för sakta...? :) (Men det är bara bra att tag det lugnt med nytt körkort!) Eller så kanske du är lite väl defensiv? Man ser ibland scooteråkare som smyger fram i 70 knyck, längst till höger, och nästan provocerar till omkörning.

Så lyssna på inläggen och körläraren. Kör "brett", tag plats på vägbanan. Tänk ordet backspegel. Hur kör jag för att synas väl i backspegeln på fordonet framför? Ofta mitt i filen, eller lite till vänster så att jag "är stor och syns väl". Dvs snarare 60-70% till vänster än 60-70 % till höger (där trivs jag bäst). Bra position för omkörning också! :)

Off topic: Mer om stadstrafik - den döda vinkeln är livsfarlig. Men det vet du ju. Jag skyr som pesten att bli liggande där. Hellre dra förbi, eller slå av. Vips så har bilen bredvid bestämt sig för att byta fil, utan att använda vare sig blinkers eller backspeglar. Men det är kanske bara i Göteborg och inte i Malmö?? :)

Tror inte jag kör för sakta, det är nog andra som kör för snabbt ;) Brukar hålla mig i laglig hastighet +/- sådant man har svårt att rå för...undantag när jag skulle testa hojen/scootern (!) på motorväg...där tryckte jag på lite fram tills den började kännas lite väl lätt och fick dra av...

Jag gillar inte heller att ligga i döda vinkeln, varken i stadstrafik eller någon annan stans. Där gör jag precis som du; drar på eller backar av, beroende på situation. Folk i Malmö kör som galningar. Jag ser personligen minst en medveten rödkörning i veckan här. Det är ett under att man inte ser fler som blir stoppade av polisen...

Bighoj
2011-09-27, 07:40
Spelar nog ingen roll vad för slags hoj man kör.En del hälsar och en del gör det inte.Jag hälsar inte alltid heller,trafiksituationen bestämmer ibland att det inte är lämpligt att hälsa,och då speciellt i städer.
Ibland hälsar jag även då jag befinner mig i bilen och då ser alla ut som ett fån eller ett frågetecken.På hojen blir man ju anonym med all utrustning så risken kan ju vara att man hälsat glatt på sin värsta ovän:fight: bara för att man kör hoj;):D,men det får man bjuda på.

TMax500
2011-09-27, 08:11
Tror inte jag kör för sakta, det är nog andra som kör för snabbt ;) Brukar hålla mig i laglig hastighet....Ahhh! Där har vi det. Tror sjutton att de kör om dig då! :D

Ankan1
2011-09-27, 09:27
Möjligt att det beror på att många kanske missuppfattar din scooter som en förvuxen eu moped.Själv hälsar jag glatt på det mesta på två hjul i trafiken som klassas som mc.Förstår att många kanske inte vill släppa styret i hög fart men då räcker det ju med att lyfta på handflatan utan att släppa styret.

Malmö trafiken är för övrigt ett rejält sorgligt kapitel mellan varven även om de flesta naturligtvis kör mycket bra.Här färdas även många som verkar ha klippt ut körkortet direkt från mjölkförpackningen (de saknar garanterat giltligt körkort) samt de som tror att blinkers är extrautrustning.Skulle för en tid sedan svänga vänster vid en korsning i tät rusningstrafik när en yngre bilist som som ligger bakom och som också ska till vänster helt plötsligt kör om mig på höger sida med fingret i luften !?.Bilarna som vi har lämna företräde mot får antingen väja undan där några stannar helt och ser allmänt förvånade ut när denna bilist kör rakt ut framför dom.När jag vid nästa rödljus hamnade sidan om denna bilist lyfte jag på visiret och pekade på den lilla mini videokameran på hjälmen.Ni skulle sett hans min, helt obetalbart. :)

Surmular finns det även på hoj tyvärr.De verkar färdas med ständig förstoppning så dessa lär ingen hälsning i världen hjälpa på.Kör försiktigt och möter jag dig så ska jag garanterat hälsa på dig. :)

Stiftet
2011-10-10, 23:51
Det där med att hälsa är väl en självklarhet för de flesta mc förare och många gör det också dock ej alla, men å andra sidan så hälsar ju inte alla vanliga människor heller, så det är kanske inget man ska ta som självklart!

Då jag kommer körandes på min CP-truck ( MP3 ) så sträcker man ju artigt ut handen då någon annan "normal" motorcyklist passerar, många hälsar tillbaka..inte alla...vissa blir kanske konfunderade över vad det är som susar förbi, medan andra hälsar för att uppmuntra mig som fusk motorcyklist ( B-kort).
Vad de ser passera dem är ju något säreget, något som ej skådats tidigare vilket de flesta helt enkelt inte alldrig sett någonsin, vilket helt enkelt en del VILL hälsa på eftersom chansen kanske inte kommer igen på mycket lång tid framöver.

MP3:or växer ju inte på trän, antalet sålda tycks vara mycket få..kanske just för sitt säregna utseende.

Vill du accepteras då du är ute å kör är du välkommen att köra med oss.
Vi är en samling av vanliga mc, jag kör MP3, någon modern 2-hjulad scooter är inte med än, så du är hjärtligt välkommen i gänget!

Duke
2012-03-24, 21:34
Om trafiksituationen tillåter det så hälsar jag på alla som kör MC-klassat.

Bighoj
2012-03-24, 21:48
När vi var i Tjeckien så mötte vi många sporthojförare som sträckte ut sitt vänsterben strax innan vi möttes.Det tog ett tag innan vi fattade att det var som dom hälsade.Det var ju ett bra sätt att hälsa utan att behöva släppa styret.

Olle Å
2012-03-24, 21:53
Tänk på det ni som åker utomlands. I en del länder är det helt förbjudet att släppa mcstyret med någonhand.:rock::eek:

Mr.Peter
2012-03-24, 21:54
När vi var i Tjeckien så mötte vi många sporthojförare som sträckte ut sitt vänsterben strax innan vi möttes.Det tog ett tag innan vi fattade att det var som dom hälsade.Det var ju ett bra sätt att hälsa utan att behöva släppa styret.

Det är allmänt vedertaget ute i Europa att hälsa med benet,även när man blir omkörd.
Trevligt och säkert tycker jag!

Pfaff
2012-03-24, 23:57
Malmö är inte rätt svar, här hälsar ju alla som galningar, man funderar i bland på att skaffa klapphatt för att återgälda alla vinkningar, och då återstår alltså svaret.... scooter.

Hur kunde du! :eek: ;) :)

LowTech
2012-03-25, 10:39
Om trafiksituationen tillåter det så hälsar jag på alla som kör MC-klassat.
Samma här men..
Jag undrar fortfarande vem i V:a Sverige som ägt min Goldwing?
HA-folket hälsar på mig! En Vinge...

lasrberglund
2012-03-25, 11:14
Eftersom tråden i början tog upp det här med hälsandet, så har vi ju det fenomenet att kommer det en grupp med customhojar och möter mig som har en offroadhoj, så hälsar de icke. Kommer däremot någon av dessa enskilt , så hälsar han. Detta har jag råkat ut för flera gånger.
Customåkare i en grupp är många gånger väldigt slutna gentemot andra. Det är vi eller dom.

Nog vet ni väl att H-D åkarna inte törs släppa styret i fart?? Blir diket nästa isf :D:D

Intruder
2012-03-25, 13:26
Nog vet ni väl att H-D åkarna inte törs släppa styret i fart?? Blir diket nästa isf :D:D

Är det inte lika illa med sporthoj förare
Dom hälsar inte pga dom är så klena o rädda o slå ansiktet i styret ??????

Pfaff
2012-03-25, 22:09
OK, då var det dags.
Kräver lite kunskaper i Utländska, men det går säkert bra:

Top Ten Reasons Why Harley Riders Don't Wave Back

10. Afraid it will invalidate warranty.
9. Leather and studs make it too heavy to raise arm.
8. Refuse to wave to anyone whose bike is already paid for.
7. Afraid to let go of handlebars because they might vibrate off.
6. Rushing wind would blow scabs off the new tattoos.
5. Angry because just took out second mortgage to pay luxury tax on new Harley.
4. Just discovered the fine print in owner's manual and realized H-D is
partially owned by Honda.
3. Can't tell if other riders are waving or just reaching to cover their ears
like everyone else.
2. Remembers the last time a Harley rider waved back, he impaled his hand on
spiked helmet.
1. They're too tired from spending hours polishing all that chrome to lift
their
arms.

Top Ten Reasons Why Gold Wing Riders Don't Wave Back

10. Wasn't sure whether other rider was waving or making an obscene gesture.
9. Afraid might get frostbite if hand is removed from heated grip.
8. Has arthritis and the past 400 miles have made it difficult to raise arm.
7. Reflection from etched windshield momentarily blinded him.
6. The espresso machine just finished.
5. Was actually asleep when other rider waved.
4. Was in a three-way conference call with stockbroker and accessories dealer.
3. Was distracted by odd shaped blip on radar screen.
2. Was simultaneously adjusting the air suspension, seat height, programmable
CD
player, seat temperature and satellite navigation system.
1. Couldn't find the "auto wave back" button on dashboard.


Top 10 Reasons Sportbikers Don't Wave:

10. They have not been riding long enough to know they're supposed to.
9. They're going too fast to have time enough to register the movement and
respond.
8. You weren't wearing bright enough gear.
7. If they stick their arm out going that fast they'll rip it out of the socket.
6. They're too occupied with trying to get rid of their chicken strips.
5. They look way too cool with both hands on the bars or they don't want to
unbalance themselves while standing on the tank.
4. Their skin tight-kevlar-ballistic-nylon-kangaroo-leather suits prevent any
position other than fetal.
3. Raising an arm allows bugs into the armholes of their tank tops.
2. It's too hard to do one-handed stoppies.
1. They were too busy slipping their flip-flop back on.


Top Ten Reasons Why BMW Riders Don't Wave Back

10. New Aerostich suit too stiff to raise arm.
9. Removing a hand from the bars is considered "bad form."
8. Your bike isn't weird enough looking to justify acknowledgement.
7. Too sore from an 800-mile day on a stock "comfort" seat.
6. Too busy programming the GPS, monitoring radar, listening to ipod, XM, or
talking on the cell phone.
5. He's an Iron Butt rider and you're not!.
4. Wires from Gerbings is too short.
3. You're not riding the "right kind" of BMW.
2. You haven't been properly introduced.
1. Afraid it will be misinterpreted as a friendly gesture

Top Ten Reasons Why Dual Sport Riders Don't Wave Back

10. Vibration of knobby tires prevented the rider from taking
his hand off the bars.
9. MX style safety gear was too bright to see you wave.
8. His front fender prevents you seeing him wave back.
7. Was too busy configuring his GPS/Enduro Roll/FishFinder.
6. His rain/wind/thorn/bug/bird proof thousand-dollar jacket
won't allow it.
5. Was too busy re-arranging his 500 pounds of soft-sided
luggage.
4. Doesn't recognize a wave in any language other than German.
3. Too busy splitting lanes/filtering through traffic.
2. One handed wheelies are not easy.
1. On single-track trails you stop, not wave.


;)

lasrberglund
2012-03-26, 08:13
:adore::adore: Alla Äro vi idioter :D:D

Mc-Bosse
2012-03-26, 20:15
Kan man inte få vara lite tråkig och torr som 48-årig mc-åkare? Jag kastar ut vänsterväven ibland men oftast inte. Jag kör min hoj och den andra kör sin hoj, vi har observerat varandra utan att hälsa och sen är det bra med det. Tyck att jag är tråkig, det gör mig ingenting.

Jourtjänst
2012-08-10, 16:41
Det där med att hälsa är väl en självklarhet för de flesta mc förare och många gör det också dock ej alla, men å andra sidan så hälsar ju inte alla vanliga människor heller, så det är kanske inget man ska ta som självklart!

Då jag kommer körandes på min CP-truck ( MP3 ) så sträcker man ju artigt ut handen då någon annan "normal" motorcyklist passerar, många hälsar tillbaka..inte alla...vissa blir kanske konfunderade över vad det är som susar förbi, medan andra hälsar för att uppmuntra mig som fusk motorcyklist ( B-kort).
Vad de ser passera dem är ju något säreget, något som ej skådats tidigare vilket de flesta helt enkelt inte alldrig sett någonsin, vilket helt enkelt en del VILL hälsa på eftersom chansen kanske inte kommer igen på mycket lång tid framöver.

MP3:or växer ju inte på trän, antalet sålda tycks vara mycket få..kanske just för sitt säregna utseende.

Vill du accepteras då du är ute å kör är du välkommen att köra med oss.
Vi är en samling av vanliga mc, jag kör MP3, någon modern 2-hjulad scooter är inte med än, så du är hjärtligt välkommen i gänget!

Attan också att jag inte hittade dig när jag körde runt på de skånska vägarna på min MP3! Det hade varit urkul i stället för att köra runt solo på den. Det är en riktigt rolig maskin att köra på, med riktiga MC-egenskaper. Det var så kul att jag fick blodad tand och tog mitt A-kort. Två år hade jag den, sålde den sedan till en person i Kävlinge för att köpa en BMW, som jag nu stolt åker på.

När det gäller hälsandet så var det nästan ingen som hälsade på mig när jag kom i min MP3. Jag har bara haft körkortet i tre och en halv dag och två av dem har jag legat i hamn med ryggskott. Men i morgon ska jag ut och kolla hälsningsfrekvensen och göra en jämförelse med hur det var med min MP3.