handdator

Visa fullständig version : Smällar från avgassystem



Martin
2011-09-16, 12:20
Hej

Min Virago 1100 1994 ger ifrån sig några smällar från avgassystemet, låter nästan som att den baktänder eller vad det kallas.

Vet ej vad detta beror på, någon av de tidigare ägarna har bytt avgassystem till silverteil vilket är snyggt och låter bra enligt mig.

Missljudet kommer mest på låga varv samt när jag slår av på gasen.

Vet att man ibland måste stycka om förgasarna när man bytt system kan det vara det som är fel?

I övrigt går motorn väldigt bra, svarar på gaspådrag mm

Är detta något som är skadligt för motorn, skall lämna in den under vintern till en mc verkstad har jag tänkt, men jag skulle gärna vilja köra den några fina höstveckor till.

Länkar ett videoklipp, inte någon bra kvalite tagen med mobilen, men det går att höra "smällarna" om man lyssnar noga.

http://www.youtube.com/user/lmohlsson1?feature=mhee#p/a/u/0/9t9ZwDpIPNo

Någon som vet vad detta kan vara??

mvh/martin

Ankan1
2011-09-16, 13:02
http://www.thevirago.co.uk/viragotechnical/xv1100backfire.asp

Martin
2011-09-16, 15:23
Tack så mycket.

Är detta något man kan fixa själv eller är det bäst att lämna in den och vad skulle detta kosta ungefär hos en mc firma??

Kan motorn ta skada av detta ifall jag kör med den tills vintern, kommer åtgärda detta naturligtvis låter inte så jätteroligt just nu.


mvh/martin

Intruder
2011-09-16, 16:22
Läs av tändstiften först (googla så hittar du hur dom ska se ut)
För mej låter det som det räcker o ställa upp blandskruven/skruvarna
Om det inte är läckage i avgassystemet så går den snålt

engström67
2011-09-16, 19:19
Tack så mycket.

Är detta något man kan fixa själv eller är det bäst att lämna in den och vad skulle detta kosta ungefär hos en mc firma??

Kan motorn ta skada av detta ifall jag kör med den tills vintern, kommer åtgärda detta naturligtvis låter inte så jätteroligt just nu.


mvh/martin

Har du öppna dämpare får du alltid avgassmällar,gäller alla hojar.Ofarligt,det är ju sådant som ljuddämpare tar bort:)

Martin
2011-09-16, 20:03
Läs av tändstiften först (googla så hittar du hur dom ska se ut)
För mej låter det som det räcker o ställa upp blandskruven/skruvarna
Om det inte är läckage i avgassystemet så går den snålt

De gamla såg fräscha ut, men jag har bytt de iaf.

Skall kolla detta med skruvarna, har beställt en verkstadshandbok och kika lite mer.

Bara inte motorn tar skada så kan jag leva med det ett tag:D

Martin
2011-09-16, 20:05
Har du öppna dämpare får du alltid avgassmällar,gäller alla hojar.Ofarligt,det är ju sådant som ljuddämpare tar bort:)

Skall kolla det imorrn, men förra ägaren hade besiktigat den två gånger ua som den är nu. Så då borde insatserna sitta kvar:p

akems
2011-09-16, 21:14
Det hade vi också i den viragon 1100 vi hade,tillhör nog modellen:-)

Gawriel
2011-09-17, 12:22
jag får det på min Shadow 600 , Raask raka rör, dock med halvtrasiga instatser i. Händer när man släpper gasen vid lägre farter o så, tror inte det är nåt speciellt farligt.

Intruder
2011-09-17, 16:14
De gamla såg fräscha ut, men jag har bytt de iaf.

Skall kolla detta med skruvarna, har beställt en verkstadshandbok och kika lite mer.

Bara inte motorn tar skada så kan jag leva med det ett tag:D

Lägger en länk om tändstiftens färger http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html#1
Smällar i avgassystemet är inte bra

Freda
2011-09-17, 17:42
Att det smäller när man släpper på gasen är i stort sett bara förgasarmotorer som det händer på.
Vad som händer är att när man slår av på gasen så bildas det ett stort undertryck i insuget och då "läcker" förgasaren ner en hel del bränsle i cylindern och eftersom det saknas en massa luft för att bränsle/luftblandningen skall förbrännas helt så rinner överskottet av bränslet ut i avgassystemet och antänds där. Vad som skulle kunna hända är att ljuddämparen går sönder...

Martin
2011-09-17, 19:44
Lägger en länk om tändstiftens färger http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html#1
Smällar i avgassystemet är inte bra

Tack för länken

Förra ägaren hade lämnat in cykeln på service för ungefär 200 mil sedan skulle tro att de bytte stift på den då, de såg riktigt fina ut men som sagt jag bytte de ändå .

engström67
2011-09-17, 20:31
Att det smäller när man släpper på gasen är i stort sett bara förgasarmotorer som det händer på.
Vad som händer är att när man slår av på gasen så bildas det ett stort undertryck i insuget och då "läcker" förgasaren ner en hel del bränsle i cylindern och eftersom det saknas en massa luft för att bränsle/luftblandningen skall förbrännas helt så rinner överskottet av bränslet ut i avgassystemet och antänds där. Vad som skulle kunna hända är att ljuddämparen går sönder...

Smäller vid avdrag har det gjort på alla hojar jag haft med insprut och öppet blås,fjr,gtr,xtz1200.Tappar du ljuddämparen på bilen så smäller den med.:)

Intruder
2011-09-18, 18:44
Jag håller inte med
Avgas smällar ska inte finnas

engström67
2011-09-18, 21:19
Jag håller inte med
Avgas smällar ska inte finnas

nehej;)

Freda
2011-09-18, 22:13
Som jag skrev så ÄR det så att det I STORT SETT bara sker på förgasarmotor, men visst händer det även på insprutningsmotorer och orsaken ÄR då en av följande.
1 På tex en turbomotor mappar man med flit extrabränsle för att turbon ska ge laddtryck vid lägre varvtal.
2 Felmappad
3 Läckage i spridare

Så Intruder har helt rätt, de ska normalt inte finnas, men på förgasarmotorer kan det vara svårt att få bort, handlar där lite om körstil med, jag kan få min Intruder att smälla av bara den om jag vill :P

engström67
2011-09-18, 22:53
Haha! Jag förstår inte att ni vill få bort dom!
Knallar vid gas-avslag är ju TUFFT!!

Gawriel
2011-09-19, 07:46
Haha! Jag förstår inte att ni vill få bort dom!
Knallar vid gas-avslag är ju TUFFT!!
låter ju TUFFT!

Jan-Olov
2011-09-19, 19:14
Haha! Jag förstår inte att ni vill få bort dom!
Knallar vid gas-avslag är ju TUFFT!!

Blå avgasrör! Kan vara en smaksak.

engström67
2011-09-19, 21:16
Blå avgasrör! Kan vara en smaksak.

Blå avgasrör?mina är guld,varit lite blå,men går ju att polera bort:)