handdator

Visa fullständig version : Höstkörning, TOPPEN!



Olle Å
2011-09-08, 08:50
Jag vurmar ju för körning även utanför de stora allfartsvägarna. Det är synd att inte flera av er som har glidare, ställer in dem bara för att det är höst.
För att kunna ha riktig glädje av att kuska omkring på alla fina vägar och se fina vyer och landskap behövs ju även en kanske mindre , men robust och oöm hoj. Det går ju att hitta sådana som är i skapligt skick för 10-15 tusen. En lagom storlek är ju 500-700 cc.

Klara fina höstdagar när de flesta löven fallit och både mygg och turister är borta är ju otroliga. Småvägarna blir roligare eftersom sikten blir mycket bättre och man ser så mycket mera av naturen kring sjöar och andra fina vyer.
Om ni slår er ihop några stycken och kommer hit till Värmland , så kan jag visa er vad jag menar.

Stoffe_G
2011-09-08, 13:29
Amen!

DaddyCool
2011-09-08, 14:53
Word!

Ove
2011-09-08, 19:37
:) Kan bara hålla med om att så här på höstkanten är det som allra finast att åka runt på de små vägarna. Svalt och skönt och man slipper få visiret fullt i knott. :cool:

Olle kan en massa intressanta vägar, så häng på den som har lust och kan. Värmland i höstskrud är inte att förakta. ;)

Freda
2011-09-08, 21:06
Det är synd att inte flera av er som har glidare, ställer in dem bara för att det är höst.


Hur menar du nu? Vill du ha bort alla glidare från vägarna på hösten ;)

Jag tänker då inte ställa in min Intruder innan halka drivis å snö ligger packat på vägen.

Att åka hoj på hösten hör ju till tycker jag iaf, ungefär som skärgården strax innan isen lägger sig.... helt underbart.

Guzzi-Leif
2011-09-08, 23:06
Håller med om allt och är väldigt sugen på att köpa en stånka med grova däck och mjuk fjädring.
Mitt lokomotiv/traktor är förvisso en multimaskin och är ok på grus men en mindre båge skulle nedverka till att man kan hålla ångan och kroppsvärmen uppe lite mer.

Olle Å
2011-09-09, 08:27
Hur menar du nu? Vill du ha bort alla glidare från vägarna på hösten ;)

Jag tänker då inte ställa in min Intruder innan halka drivis å snö ligger packat på vägen.

Att åka hoj på hösten hör ju till tycker jag iaf, ungefär som skärgården strax innan isen lägger sig.... helt underbart.

Missuppfatta mig inte. jag vill bara påpeka att det är så många som ställer in sina hojar och avslutar åkningen, när nästan det bästa är kvar. Eftersom det är så många som inte vill ta sin ögonsten ut i skiten på småvägarna, menar jag att om de verkligen vill åka, så köp en liten offroadmaskin att ha till det. Lägg sedan på dubbdäck när det blir isigt, så kan man inte skylla på att säsongen någonsin tar slut.

Freda
2011-09-09, 19:38
Missuppfatta mig inte. jag vill bara påpeka att det är så många som ställer in sina hojar och avslutar åkningen, när nästan det bästa är kvar.

Men Olle då ;)

Jag jävlas bara lite med dig.... om du läser vad du själv skrivit


Det är synd att inte flera av er som har glidare, ställer in dem bara för att det är höst.

Du menade nog att skriva:

Det är synd att flera av er som har glidare, ställer in dem bara för att det är höst.

:flute:

Olle Å
2011-09-09, 21:40
Men Olle då ;)

Jag jävlas bara lite med dig.... om du läser vad du själv skrivit



Du menade nog att skriva:

Det är synd att flera av er som har glidare, ställer in dem bara för att det är höst.

:flute:

Precis

Molgan
2011-09-09, 23:17
Ska ta en sista långtur ner i v-botten nu i helgen, jag och ett par kompisar ska se om vi kan hitta de fem byarna snipp, snapp, snorum, hej och basalorum på grushojar. De flesta av byarna är övergivna men en del, tex Hej, är fortfarande skyltade. Sist vi försökte lyckades en ren sätta stopp för äventyret och placera mig på akuten..

Blir nog sista seriösa svängen innan dubbdäcken åker på! =)

(var en sväng på höga kusten för ett tag sen, kan rekommenderas. Om man viker av från huvudstråken där hittar man de roligaste vägarna jag stött på i Sverige, både asfalterat och grus. I närheten av Ronneby hittade jag nåt som kanske var strået vassare men jag måste dubbelkolla nån gång)

räven
2011-09-10, 00:00
Ska ta en sista långtur ner i v-botten nu i helgen, jag och ett par kompisar ska se om vi kan hitta de fem byarna snipp, snapp, snorum, hej och basalorum på grushojar. De flesta av byarna är övergivna men en del, tex Hej, är fortfarande skyltade. Sist vi försökte lyckades en ren sätta stopp för äventyret och placera mig på akuten..

Blir nog sista seriösa svängen innan dubbdäcken åker på! =)

(var en sväng på höga kusten för ett tag sen, kan rekommenderas. Om man viker av från huvudstråken där hittar man de roligaste vägarna jag stött på i Sverige, både asfalterat och grus. I närheten av Ronneby hittade jag nåt som kanske var strået vassare men jag måste dubbelkolla nån gång)

Välkommen ner så ska vi kolla

akems
2011-09-10, 19:10
Efter all inspiration här så var jag idag ute och körde på de gamla grusvägar som jag låg och körde på för sådär 40 år sedan,då inte av fri vilja utan tvungen för både körkort och ålder saknades.Det var mycket trevligt och fast jag körde touring maskin så gick det utan problem,naturen är väldigt fin på hösten även om de riktiga höstfärgerna inte har kommit riktigt än här nere.

Olle Å
2011-09-11, 17:00
Var ute med en kompis på en rejäl tur på diverse småvägar idag. grusvägarna är ju helt fantastiska nu. Fuktiga, så gruset ligger kvar och inget damm och inga turister eller mygg heller.
Några bär- och svampplockare var de enda vi såg utefter småvägarna. Regnade lite grann emellanåt, men med bra hojar och kläder så spelar det ingen roll.

Molgan
2011-09-13, 10:51
Var en trevlig tur i v-botten, fast vi hann bara till snipp och snapp innan vi blev distraherade av endurospår och roliga stigar så vi får ta upp spåret en annan gång.

Olle Å
2011-09-18, 18:16
Stack ut idag på en blandad tur på mest grus och lite asfalt. Vägarna var i dag väldigt våta ock skitiga. Tänkte passa på att testa Anakee som jag har i bak på min Transalp.
På bra grusväg och på asfalt funkar det utmärkt. På mindre grusvägar med massa kurvor och en del löst grus funkar det väl, om man kör i normalt tempo.
Vill man köra lite hårdare så funkar mönstret inte bra för det släpper lätt vid gaspådrag i utgången av kurvorna trots att TA:n är ganska motorsvag.
Anakee verkar vara ett kanondäck för touring även på vägbana bestående av makadam.

Annars så var ju turen kanonfin med uppehållsväder i början, sedan ett par mil med ösregn, därefter uppehåll igen.

Mavve65
2011-09-19, 16:42
Underbar bild- den första med varningstexten i bakgrunden........

räven
2011-09-20, 12:11
Stack ut idag på en blandad tur på mest grus och lite asfalt. Vägarna var i dag väldigt våta ock skitiga. Tänkte passa på att testa Anakee som jag har i bak på min Transalp.
På bra grusväg och på asfalt funkar det utmärkt. På mindre grusvägar med massa kurvor och en del löst grus funkar det väl, om man kör i normalt tempo.
Vill man köra lite hårdare så funkar mönstret inte bra för det släpper lätt vid gaspådrag i utgången av kurvorna trots att TA:n är ganska motorsvag.
Anakee verkar vara ett kanondäck för touring även på vägbana bestående av makadam.

Annars så var ju turen kanonfin med uppehållsväder i början, sedan ett par mil med ösregn, därefter uppehåll igen.

Jag gillar inte Anakee, dom slits så ojämna om man gasar lite på asfalten.

GeländeSport
2011-10-30, 17:21
Lite fritids- och yrkesrelaterad höståkning (http://youtu.be/Rt_QimKjSrc) från den gångna veckan, härligt i bägge fallen. Hösten är en högst underskattad årstid.

Ove
2011-10-30, 17:46
Lite fritids- och yrkesrelaterad höståkning (http://youtu.be/Rt_QimKjSrc) från den gångna veckan, härligt i bägge fallen. Hösten är en högst underskattad årstid.

:) Lyckad kombination MC och helikopter. Undrar lite - va gör du för så får inte en vanlig amatör flyga? :confused:

GeländeSport
2011-10-30, 18:19
Ja, det är en lyckad kombination. Jag flyger professionellt och i gröna kläder, då är sådant tillåtet.

engström67
2011-10-30, 19:29
Jag gillar inte Anakee, dom slits så ojämna om man gasar lite på asfalten.

Du tog orden ur mun på mig.Kör man lite hårt med våra stora offroadare på asfalt så blir dom ojämt slitna:( har även testat med att öka lufttrycket,men hjälper inte.Har du något tips på något däck som skulle kunna vara lite bättre:)

räven
2011-10-30, 19:51
De är ju så att jag väljer däck efter mitt favoritunderlag. Därför kör jag med Pilot Road,extraförstärkt för stora äventyrsmaskiner. Bra fäste på blöt å torr beläggning, lång livslängd om man kör mycket krokvägar. Nuvarande har gått 2000 mil å ca 2mm kvar .Nackdelen är väl grusfästet som blir sämre. 2,6 fram å 3,0 bak funkar bra på GSen.

Reject
2011-10-30, 22:04
Lite fritids- och yrkesrelaterad höståkning (http://youtu.be/Rt_QimKjSrc) från den gångna veckan, härligt i bägge fallen. Hösten är en högst underskattad årstid.

Riktigt schysst video, faktiskt :) Liknar Skåne lite på landskapet. Jag trodde förresten att det fanns en lägsta FL som man var tvungen till att hålla.

Molgan
2011-10-30, 22:35
Lite fritids- och yrkesrelaterad höståkning (http://youtu.be/Rt_QimKjSrc) från den gångna veckan, härligt i bägge fallen. Hösten är en högst underskattad årstid.
Riktigt trevlig rulle! Ville bli helikopterpilot en gång i tiden, sen upptäckte jag att jag inte hade det som krävdes.

Däremot så skiljer sig hösten här uppe och där nere åt lite, här är det kallt, regnigt och mörkt... =(

GeländeSport
2011-10-31, 00:45
Ja, fördelen med sydligare breddgrader är förstås den längre hojsäsongen, i bästa fall en ständigt pågående. Vi har fortfarande dagstemperaturer runt 15 plusgrader men träden har börjat släppa löv rejält de senaste dagarna så nog är vintern i antågande.

Roligt att ni uppskattade filmsnutten, ett första prov med den GoPro-kamera jag köpt tidigare i höst. Det blir kanske något mer försök framöver.

kitsapgrl
2011-10-31, 02:37
Härlig film, ser fram emot fler.
Jag satt och lutade huvudet i kurvorna när jag tittade på filmen.:D

Mavve65
2011-10-31, 12:16
Härligt! Första övergången från mc till helikopter var riktigt snyggt synkad!