handdator

Visa fullständig version : Byta Luftburk/filter



Lillen
2011-09-06, 22:08
Jag hade tänkt att låta mitt V&H blåsa fritt, bvs ta bort mina egenmonterade insattser.

När jag gör det så måste jag ju justera/bänka den så att den går som den ska. Så när jag ändå ska göra det tänkte jag passa på att ge den lite mera luft in. Läste någonstans att originalfilteret inte är dom bästa. Men då till min fråga, vad är bäst och på samma gång snyggast? Kan man montera en K&N filter i originalburken eller måste man även köpa ny burk då? Kollade lite på en "superchager" men googlade runt lite och såg att det kanske inte var så bra, utan kunde sänka HK och det vill man ju inte.

Vad har ni? Kör ni original eller har ni bytt?
Lillen

Olle Å
2011-09-07, 12:18
Jag hade tänkt att låta mitt V&H blåsa fritt, bvs ta bort mina egenmonterade insattser.

När jag gör det så måste jag ju justera/bänka den så att den går som den ska. Så när jag ändå ska göra det tänkte jag passa på att ge den lite mera luft in. Läste någonstans att originalfilteret inte är dom bästa. Men då till min fråga, vad är bäst och på samma gång snyggast? Kan man montera en K&N filter i originalburken eller måste man även köpa ny burk då? Kollade lite på en "superchager" men googlade runt lite och såg att det kanske inte var så bra, utan kunde sänka HK och det vill man ju inte.

Vad har ni? Kör ni original eller har ni bytt?
Lillen

En liten fråga bara. Är du ute efter effekt eller för att ställa till en jäkla massa oljud???????

akems
2011-09-07, 13:59
De KN-filter jag monterat har varit anpassade för att sitta i orginalburken.När jag satte kn-filter på en virago 1100 så blev jag tvungen att även ta upp mer luftinsläpp i burken för den skulle gå som den skulle ,men filtret var anpassat till burken även där.

Lillen
2011-09-07, 17:40
En liten fråga bara. Är du ute efter effekt eller för att ställa till en jäkla massa oljud???????

Då var vi där igen Olle. Det är effeken jag vill åt.
Trodde att vi klarat ut det där med komma off-topic i trådarn?

Du kan ju skriva en egen tråd om hur mycket du hatar mullrande hojar.

Lillen

Hamre
2011-09-07, 19:46
E du ute efter effekt så har du skaffat helt fel hoj!!

Olle Å
2011-09-07, 19:54
Då var vi där igen Olle. Det är effeken jag vill åt.
Trodde att vi klarat ut det där med komma off-topic i trådarn?

Du kan ju skriva en egen tråd om hur mycket du hatar mullrande hojar.

Lillen

Jag hatar inte mullrande hojar, men vet många andra som gör det. Kan inte påstå att min egen hoj går särskilt tyst heller.
Frågade eftersom en del hojar inte svarar på en öppnare dämpare utan en hel del omställning.
Om du gör vad du kan med KN filter och dämpare och om du har förgasare så byt till större munstycken, så får du en lite rappare hoj. Om du har insprutning så måste en expert mappa den.

Lillen
2011-09-07, 21:05
Jag är inte ute efter "sporthojefekt" men alltid trevligt med mera drag i bitarna. Så när man sitter på detta berömda nät så läser man en hel del om allt. Då kom jag over en tråd någonstans angående byta pipa och effekt, dvs att man bör byta hela linan, Luft/bränsle in för att på max resulat av ljuddämarbytet, så varför inte testa det men osäker på vad jag ska köpa. Hade tänkt en Hyperchager men då läste jag flera inägg att dom kanske inte var så lämpliga att köra med vid kraftigt regn, och det kan ju tyvärr hända när man är ute.
Så när jag väl bestämt mig ska hojen lämnas in för justering av kunnig personal med rätt utrustning för ändamålet.

Ha det
Lillen

klaus
2011-09-08, 00:06
bytte till K&N och fick 30 hästar till,har nu kört nästan 30.000km och allt funkar kalas.riktigt bra grejer ,kan rekommendera

Intruder
2011-09-08, 20:17
På Intruder har jag öppet avgas större munstycke o KN filter
Nöjd som f"n är jag pga den går bra mycke bättre än orginal + att den drar mindre soppa på landsvägen

engström67
2011-09-08, 23:38
bytte till K&N och fick 30 hästar till,har nu kört nästan 30.000km och allt funkar kalas.riktigt bra grejer ,kan rekommendera

30hk av byte till kn filter:rolleyes:

Hamre
2011-09-09, 17:59
30hk av byte till kn filter:rolleyes:

Tron kan försätta berg, vet du väl!:hmmmm2:

Stoffe_G
2011-09-09, 19:01
Jag är inte ute efter "sporthojefekt" men alltid trevligt med mera drag i bitarna. Så när man sitter på detta berömda nät så läser man en hel del om allt. Då kom jag over en tråd någonstans angående byta pipa och effekt, dvs att man bör byta hela linan, Luft/bränsle in för att på max resulat av ljuddämarbytet, så varför inte testa det men osäker på vad jag ska köpa. Hade tänkt en Hyperchager men då läste jag flera inägg att dom kanske inte var så lämpliga att köra med vid kraftigt regn, och det kan ju tyvärr hända när man är ute.
Så när jag väl bestämt mig ska hojen lämnas in för justering av kunnig personal med rätt utrustning för ändamålet.

Ha det
Lillen

Håller också på att läsa in mig på ev. avgassystem+luftburksbyte, och tänkte dela med mig av den info jag stött på:

En del byter avgas+filter utan att modifiera insprutningen, medans en del gör det. De flesta är överens om att cykeln mår bäst av en mappning.

Beroende på vilka grejjer du köper, och ifrån vilka tillverkare, så behöver det inte vara nödvändigt att lämna in till en firma för att fixa det.

Om du t.ex. har funderat på en Power Commander, så finns det färdiga mappar att ladda ner ifrån deras sida, som är färdiga för t.ex. Vance & Hines rör modell xxx + KN filter.
Det finns flera olika varianter på avgas+luft kombinationer och det fylls hela tiden på.
Det enda du alltså behöver göra är att köpa Power Commandern, koppla in den i datorn, och sen ladda ner mappen som matchar dina rör+eventuellt hypercharger/filter - och presto! Klart.

Det är med stor sannolikhet en Powercommander eller liknande apparat som en trimfirma stoppar dit ändå, så på ovanstående sätt sparar du i alla fall in lite pengar på deras arbetstid

Detta är i alla fall den vägen jag kommer gå så fort plånboken fetat till sig lite och det blir dags att handla. Rör+Hypercharger+power commander = sant :knuddel:

Lillen
2011-09-09, 20:17
tack Stoffe för infon.
jag är övertygad att hojen både går bättre och mår bättre av rätt justering. jag har ju inte insprutning utan förgasare så nar jag köpte hojen så monterade dom en Dyno-jet, betydkigt billigare men förgasare, tror att den kostade 500:-

Eftersom jag är osäker på att jag skulle klara av att optimera hojen rätt så tänker jag lämna in det på en firma som bara ligger 5 km hemifrån. Kan vara värt dom kronoran som det kostar att veta att allt e på topp.

Ha det
Lillen

Intruder
2011-09-10, 12:00
Exakt Lillen
Bänkköra hojen tycker även jag är bäst
Vet man inte vad man gör så ska man lämna in hojen
Hojar är snålställda från fabrik så

Ankan1
2011-09-10, 14:34
Om du nu är ute efter en ökad effekt med en förmodad fartökning så sälj kromsläden och skaffa en sport / touring hoj istället där du samtidigt sitter ordentligt.Dessa maskiner klarar allt detta utan att det låter som om hela grannskapet exploderade till ingen nytta.

engström67
2011-09-10, 14:49
Exakt Lillen
Bänkköra hojen tycker även jag är bäst
Vet man inte vad man gör så ska man lämna in hojen
Hojar är snålställda från fabrik så

Nya hojar är absolut inte snålställda från fabrik,snarare tvärsom.Det är så hårda krav med luft avgas så dom tar ut max som går för att hojen ska funka överhuvudtaget:flute:

Stoffe_G
2011-09-11, 10:45
tack Stoffe för infon.
jag är övertygad att hojen både går bättre och mår bättre av rätt justering. jag har ju inte insprutning utan förgasare så nar jag köpte hojen så monterade dom en Dyno-jet, betydkigt billigare men förgasare, tror att den kostade 500:-

Eftersom jag är osäker på att jag skulle klara av att optimera hojen rätt så tänker jag lämna in det på en firma som bara ligger 5 km hemifrån. Kan vara värt dom kronoran som det kostar att veta att allt e på topp.

Ha det
Lillen

Okej - handlar det om förknasare så låter det vettigt att lämna in för justering då det kan vara en hel vetenskap :)

Stoffe_G
2011-09-11, 10:55
Om du nu är ute efter en ökad effekt med en förmodad fartökning så sälj kromsläden och skaffa en sport / touring hoj istället där du samtidigt sitter ordentligt.Dessa maskiner klarar allt detta utan att det låter som om hela grannskapet exploderade till ingen nytta.

Som trådskaparen skriver i början, så är han inte intresserad av "sporthojseffekt".

Finns faktiskt fördelar med att öka effekt/vrid även på en kromsläde, då den dels kan gå snålare, samt upplevas starkare med packning/passagerare...
Toppfarten är oftast o-intressant, körbarheten är mycket viktigare.

Hade det inte varit lönt att uppgradera sin kromsläde, tror jag knappast att eftermarknaden hade varit så stor som den är idag...

Finns många som väljer att gå den högljudda vägen med sin MC, men det är långt ifrån bara customförare som gör detta. Ack så många sport/touring/motard som får rutorna att skaka på sovrumsfönstret om nätterna... - För det finns ju högljudda eftermarknadsrör till dom också :rolleyes: