handdator

Visa fullständig version : Svårare att ta kort för tung hoj än för mellan??



livewire
2011-09-05, 19:29
Tjena jag står inför ett halvsvårt val då jag gått i körskolan och tagit 6 lektioner nu i sommar, har klarat teorin och båda riskutbildningarna är klara så det är bara uppkörningen kvar.

teorin gäller 1år fram.

riskutbildningarna gäller 5år fram...




jag har bokat en uppkörning den 6 oktober men har bara en chans att klara det och då tar jag kortet för mellan hoj.


ELLER


så väntar jag till i vår då jag fyller 21 och får ta tung hoj och även får många chanser om man skulle kugga.


det smartaste vore kanske att vänta tills i vår men jag känner också att alla dom lektioner jag tagit i år kanske går förlorade om man glömmer mycket??

och även frågan, är uppkörning för tung hoj svårare än mellan??

vad ska jag göra?

Nilsson
2011-09-05, 19:49
vad jag fattat är det samma uppkörning ända skillnaden e att du får ett obegränsat kort

Martin
2011-09-05, 19:58
Har ingen erfarenhet av mellankort, men jag skulle tro att uppkörningen ser lika ut. Man måste kunna samma saker (stadskörning, grusväg, bromsprov, teknikbana osv) innan man släpps ut i trafiken.

Har du någon som du kan övningsköra med är det lätt att hålla körandet vid liv.

Jag skulle vänta, låter på dig som att du kommer ta tungt kort snart ändå.

Lycka till vad du än väljer:)

Molgan
2011-09-05, 22:14
Det där med mellan/tung är bara ren åldersmobbing där man vill poängtera för yngre människor att dom minsann inte är lika duktiga och pålitliga som oss som har lite Erfarenhet. Sen att vi använder denna Erfarenhet till att bli skräckslagna inför allt nytt, inte kunna formatera en hårddisk eller skrodera över att "på vår tid fick vi minsann GÅ hem till kompisar och fråga om dom ville leka" är en annan femma.

Övergår mellankort till tungt automatiskt? Om inte, vänta till våren och ta ett riktigt kort.

RobbeS
2011-09-05, 22:54
Om du tar mellankort nu så undrar jag om du måste göra om teorin? Är så fallet tycker jag att du absolut ska vänta och ta tungt till våren. Är du ute i god tid med bokning för uppkörning så har du ju kortet ganska snabbt nästa år...

sally101
2011-09-06, 03:17
jag hade väntat om jag hade varit du och tagit för tung direkt.

livewire
2011-09-06, 09:35
Tack för all hjälp! Har bestämt mig för att skita i det i år och ta 2 lektioner för stad och landsväg sen uppkörning för tung hoj i vår istället!

Blir väl till att spara ihop lite deg till en hoj nu..

Martin
2011-09-06, 10:05
Lycka till, vad för sorts hoj är du intresserad av??

livewire
2011-09-06, 16:43
Lycka till, vad för sorts hoj är du intresserad av??

SPORT!!

har tittat lite på ninjorna zx6r och zx9r och båda kostar ca 20-30 lök så det är väl bara att börja spara pengarna. vill ha senare modellerna från ca -00 fast kanske lite tidigare iaf men det jag är ute efter är egentligen bara hur dom ser ut då jag tycker det är ganska viktigt.

kommer ha cykeln som ett project för min hobby som motivlackerare och formen på cykeln är då viktig också såklart, MEN man kan ju också skita i min plan och bara köpa en cykel för att åka på, kanske en tidigare modell eller ett helt annat märke. har ingen koll alls på vad som finns men eftersom jag då tar tungt kort så blir ju utbudet lite bredare iaf.

Martin
2011-09-06, 16:44
Kul

Du får börja med att motivlacka en hjälm, lite billigare att börja med:p

livewire
2011-09-06, 16:50
Kul

Du får börja med att motivlacka en hjälm, lite billigare att börja med:p

lackar redan lite hjälmar men chefen kör hela tiden in i träd så ja börjar tröttna på att göra hjälmar till just honom haha

mirrisen
2011-09-06, 18:39
lackar redan lite hjälmar...

Hur mycket tar du för att lacka en hjälm?

livewire
2011-09-06, 18:49
Hur mycket tar du för att lacka en hjälm?

ca 1.500-2.000 brukar materialet kosta.