handdator

Visa fullständig version : Harley



muzza
2007-08-25, 11:51
Hej,som novis undrar jag vilken H-D,som är den minsta eller väger minst.Är de så lättkörda som alla säger?

pewa
2007-08-27, 10:50
Hej!

Såvitt jag vet är Sportstern den minsta Harley-modellen, den finns i 883 och 1200.
Den ser liten och smidig ut men hur den är att köra vet jag inte.

Finns de som kör betydligt större HD's typ Road King och skryter över hur fantastikst lätthanterliga dom är.

Finns redan en tråd om just Sportstern:
http://www.hojen.nu/forum/index.php?topic=564.0

turbo
2007-08-28, 21:10
det stämmer, sportstern är den minsta HDn men långt ifrån den bästa om man får tro de som kör HD.
de sägs vara lätthanterliga därför kanske det är läge att satsa på en lite större hoj?

pimplen
2007-09-09, 11:23
Hm knappast någe skryt om att Harleyn e lätt körd det är fakta . Men det är ju klart det har ju folk ingen susning om ::) eftersom de so är lite negativa alldrig kört en Harley 8)

Roadking
2010-01-07, 15:03
Troligtvis en gammal tråd, men det går kanske blåsa lite nytt liv i den:).
Har själv köpt mig en Harley och det är en av de större modellerna, en Roadking. Om den är lätt och smidig? Ja, åtminstone om man dessförinnan suttit på en Shadow vt 1100. Låg tyngdpunkt och fantastiskt god komfort. Känns som man skulle kunna köra hur långt som helst utan att kroppen tar stryk. Att den är smidig framgår kanske om man kollar in denna länken...
http://www.youtube.com/watch?v=yz2XWi2YzbY&feature=channel

Mr.Peter
2010-01-07, 16:31
Verkar inte så lättkörda?:cool: http://www.youtube.com/watch?v=Nd68WjDIBqk&feature=player_embedded#

Mr.Peter
2010-01-07, 16:36
Förresten grattis till din nya HD Brännlund!:)

Roadking
2010-01-07, 16:42
Stackars zate, men han hade nog gjort likadant med en BMW;-)
Tack för det, men ny är den inte, skulle jag adrig haft råd med;-)

Men visst är dom lättkörda http://www.youtube.com/watch?v=99KKx7cB-Ok

Mr.Peter
2010-01-07, 16:48
Verkar ju svårkörda?:) http://www.youtube.com/watch?v=6rueC1r8W1s&feature=player_embedded

Roadking
2010-01-07, 16:53
syns ju tydligt att han glömt att låsa upp styrlåset. Sånt kan få en Harley att kännas aningen svårmanövrerad:cool:

Mr.Peter
2010-01-07, 16:57
Ha ha.......verkar ju faktiskt så.....han störtade ju så man såg honom inte.

Tror nog inte han skadade sig iallafall men självförtroendet fick nog sig en törn?:cool:

Roadking
2010-01-07, 17:01
Man hade nog själv blivit aningen paff när man plötsligt upptäcker att underlaget inte längre består av asfalt, utan bytts ut till stubbar, sten och halvmeter högt gräs.:rolleyes:

Mr.Peter
2010-01-07, 17:02
Jag försökte köra med låst bromsskiva,gick inte heller så bra.8)

Roadking
2010-01-07, 17:05
Samma här och hade oturen att mina kollegor på jobbet stod i ett fönster och kollade. Den la sig så grannt på ena sidan må du tro, kändes lite fånigt, men bytte till en Harley strax därefter och som sagt, dom är himla lättkörda:D

Mr.Peter
2010-01-07, 17:42
Verkar inte va självkörande? :D http://www.youtube.com/watch?v=n9h0W5bVYec&feature=player_embedded

erkagn
2010-01-07, 18:03
Jag har provkört en Sporster 883. Den var väldans smal och liten.

Jan-Olov
2010-01-07, 18:16
Innan jag bestämt mig för att köpa Varaderon så var jag inne på att skaffa en sportster 1200. Jag körde in till Mickes motor i Växjö när HD var och visade sina maskiner, sportsten jag testade var helt kass gasen kom precis som den ville, ena ögonblicket hände inget när jag gasade nästa drog den iväg så att man knappt hängde med . Vibrationera var aldeles förfärliga inget kul alls det var 07or. När jag påtalade för deras repecentanter att den var felaktig så tittade dom på mig aldeles oförstående. Jag bestämde mig för att aldrig en HD.

räven
2010-01-07, 18:19
Döm aldrig nya hojkompisar efter emblemen på tanken. Erfarenheten har talat.

Jan-Olov
2010-01-07, 20:15
Döm aldrig nya hojkompisar efter emblemen på tanken. Erfarenheten har talat.
Helt riktigt, jag kommenterade endast maskinen.

Mats Liifv
2010-01-07, 20:50
Jag körde in till Mickes motor i Växjö när HD var och visade sina maskiner, sportsten jag testade var helt kass gasen kom precis som den ville, ena ögonblicket hände inget när jag gasade nästa drog den iväg så att man knappt hängde med . Vibrationera var aldeles förfärliga inget kul alls det var 07or.

Precis samma erfarenhet gjorde jag häromåret när deras roadshow var i Stockholm. Varje gång jag växlade lät det som en stenkross i växellådan, den vibrerade så att plomberna i munnen nästan skallrade loss och backspeglarna satt så placerade att jag såg mina egna händer. För mig är det ett under att någon ens vill ha skräpet. Därefter körde jag en Dyna Wide Glide, en riktigt trevlig bekantskap som jag inte skulle ha något emot att äga. Men priset var naturligtvis orimligt högt.....för min plånbok.

Roadking
2010-01-07, 21:11
Här skrivs det att plomber och annat ryker. Måste ha bra amalgam i käften för jag har inte märkt något alls. Mjuk och fin gång och som sagt en riktig touringmaskin. Jag är åtminstone nöjd;-)

Mats Liifv
2010-01-07, 22:18
Här skrivs det att plomber och annat ryker. Måste ha bra amalgam i käften för jag har inte märkt något alls. Mjuk och fin gång och som sagt en riktig touringmaskin. Jag är åtminstone nöjd;-)

Du kör väl inte en Sportster heller, då hade du inte varit nöjd skulle jag tro. Dyna Wide Gliden var hur trevlig som helst! Dömer inte på något sätt ut Harley-Davidson som märke utan bara modellen Sportster. Förstår att det brukar finnas många till salu, med få mil på mätaren. Den vill man inte ha kvar länge. Antingen byter man upp sig till en riktig Harley eller så byter man märke.

Roadking
2010-01-07, 22:51
. Antingen byter man upp sig till en riktig Harley eller så byter man märke.

Nog så sant:)

DearHunter
2010-01-07, 23:26
HD är inte bara mc. Det är en livsstil. En hel kultur är uppbyggd kring denna pärla ;)
Och då står väl en del ut med vibrationerna :rolleyes:

Av de få hojar som stod längsmed vägrenen under senaste mälaren runt så var de flesta HD. Nu ska man inte glömma heller att det finns väldigt MÅNGA hemmabyggen och att de kan vara hur gamla och slitna som helst. En del är rena konstverk. Asasnygga.


En kul hoj att både äga och köra runt på ...Ride on.... 8)

stefanistockholm
2010-01-08, 00:54
Jag hade ju nöjet att köra en Electra Glide under 14 dagar i höstas, 320 mil och det var en trevlig bekantskap. Lättkörd och mycket välbalanserad och hyfsat snål på soppan åxå. Den var ju iofs 2008 års modell med 6 växlad låda och det bidrar ju förstås. Jag körde mest rakt fram och bara lite kurvor och det är ju inte min vanliga körstil här hemma. Visst skulle jag kunna tänka mig en Harley men inte till de priser som krävs för en något så när ny hoj. Hade det stått FatBoy istf Wildstar på Hilding så hade den kostat 100 000 till och de pengarna får jag mycket bensin för och jag tror att jag har lika kul...

DearHunter
2010-01-08, 01:22
Jag hade ju nöjet att köra en Electra Glide under 14 dagar i höstas, 320 mil och det var en trevlig bekantskap. Lättkörd och mycket välbalanserad och hyfsat snål på soppan åxå. Den var ju iofs 2008 års modell med 6 växlad låda och det bidrar ju förstås. Jag körde mest rakt fram och bara lite kurvor och det är ju inte min vanliga körstil här hemma. Visst skulle jag kunna tänka mig en Harley men inte till de priser som krävs för en något så när ny hoj. Hade det stått FatBoy istf Wildstar på Hilding så hade den kostat 100 000 till och de pengarna får jag mycket bensin för och jag tror att jag har lika kul...

Din hoj är det oxå stil på. :)

Roadking
2010-01-08, 09:19
Jag hade ju nöjet att köra en Electra Glide under 14 dagar i höstas, 320 mil och det var en trevlig bekantskap. Lättkörd och mycket välbalanserad och hyfsat snål på soppan åxå. Den var ju iofs 2008 års modell med 6 växlad låda och det bidrar ju förstås. Jag körde mest rakt fram och bara lite kurvor och det är ju inte min vanliga körstil här hemma. Visst skulle jag kunna tänka mig en Harley men inte till de priser som krävs för en något så när ny hoj. Hade det stått FatBoy istf Wildstar på Hilding så hade den kostat 100 000 till och de pengarna får jag mycket bensin för och jag tror att jag har lika kul...


Ja, för en något så när ny Harley får man hosta upp slantar. Dock så fick jag vad jag gav för min gamla och den hade jag haft i tre år utan att förlora pengar, annat än för soppa och försäkrningar. Är ganska övertygad om att jag får tillbaka slantarna jag gav även om jag skulle göra mig av med Harleyn också, ser det alltså som lite av en "god" investering8)
Dessutom så är det en dröm jag gått och asat på länge och drömmar skall förverkligas, åtminstone om dom finns inom rimligt räckhåll. Stefan, även denna big twin är rimligt soppasnål, halvlitern/mil och det får man väl se som ganska så bra. Tänker jag efter så hade jag kunnat ha tre shadows 1100 i garaget för samma pengar som för denna Harley, men det vill jag inte ha. Är så försbaskat nöjd så hälften hade räckt till:)

erkagn
2010-01-08, 18:21
Tyvärr har Yamaha infört hutlösa priser på sina 2010 års hojar. Är väl valutakursen. Så nu har skillnaden i pris jämfört med HD minskat.

klaus
2010-01-08, 19:59
Drömmar är trevliga att förverkliga,eller hur Roadking :)

Roadking
2010-01-08, 20:01
Drömmar är trevliga att förverkliga,eller hur Roadking :)

Absolut. :) Noterat att även du förverkligat din.8)

stefanistockholm
2010-01-08, 20:03
Din hoj är det oxå stil på. :)

Tackar!!! 8)

Mats Liifv
2010-01-08, 21:01
Tyvärr har Yamaha infört hutlösa priser på sina 2010 års hojar. Är väl valutakursen. Så nu har skillnaden i pris jämfört med HD minskat.

Vi får se hur det påverkar försäljningsbilden. H-D har väl tappat rätt mycket det senaste året ? Kanske kan det se bättre ut med en positiv växelkurs på dollarn gentemot Yenen?

Jan-Olov
2010-01-08, 21:41
Rent allmänt så har inte glidarna fått stå tillbaka för övriga. I min klubb så är vi många som bytt likaså när jag pratade med handlaren här hemma så fick jag det intrycket att försäljningen av custom minskat, kan vara lokalt eller har jag fattat fel. Vilket intryck har ni här fått.

Roadking
2010-01-08, 21:51
Nä, jag tror du har rätt. Customhojarna har nog minskat överlag vad gäller försäljningssiffror, inte bara HD som fått försämrat resultat.

erkagn
2010-01-08, 22:04
Rent allmänt så har inte glidarna fått stå tillbaka för övriga. I min klubb så är vi många som bytt likaså när jag pratade med handlaren här hemma så fick jag det intrycket att försäljningen av custom minskat, kan vara lokalt eller har jag fattat fel. Vilket intryck har ni här fått.

Vår lokala Yamaha, BMW och Dukati-handlare fotar alla som köper ny hoj och lägger ut på hemsidan. Det är bara en handfull nya Yamaha glidarhojar han sålt i år. Men massor med BMW-hojar. Så jag har uppfattningen att bland de nya hojarna så har glidarhojarna minskat i andel. Men på gatorna är de fortfarande många glidarhojar eftersom det sålt så bra under många år.

Jan-Olov
2010-01-08, 22:24
Jag har ingen kritik mot glidarna det är endast olika stilar med sina egna fördelar.

akems
2010-01-09, 12:03
Hej
Vi har haft 2 harley i vår familj och den gamla harley,en -79 FLH med 1240 shovelhead motor,var som de negativa beskriver,med mycket vibrationer,delar som lossnar och kanske inte alltid så tillförlitlig, märke gärna in sitt revir med lite droppar här och var.Vi har en dyna glide -98 kvar och den är mycket bra och tillförlitlig,lättkörd och inte med några besvärande vibrationer.Min fru körde den till tjeckien och tillbaka utan några som helst problem och under säsongen blev det ca 1000 mil med den.Det som är kul med en harley är att det blir lite mer personlig för det finns så mycket utrustning till dom och dessutom är det som att skruva med en gammal volvo så det är lätt att ändra som man vill.Vi fick mycket negativa kommentarer i den klubb vi var med när vi köpt harleyn men jag tror mest det var avundsjuka.Men ska du bara ha en mc att köra runt med så finns ingen anledning att köpa harley,för harley köps för känslan att köra och äga.
MVH
Åke

Chappy
2010-01-09, 19:17
Det ska väl kännas att man kör hoj! Risken finns att man sitter o somnar till på en fyrcylindrig japanes. eller dito tvåcylindrig med symaskinsgång. På min 1340 sportster , 130nm vid 3000v, är det livat" Shake rattle and roll" från start. Min pensionär GS1000 visar inte sina 90hk förrän efter 130 knyck o uppåt. och då mest som vindsvish vid omkörningar
På Sportster ser man ut som hundrameterslöparna gör i ansiktet när man ser loppet i slowmotion.
Tur att Intergralhjälmen skyddar från insyn, och det gäller att hålla tungan innanför tänderna
Har i dagarna Köpt en mustangsadel solo med ryggstöd. Tänkte att om jag spänner livremmen om ryggstödet skakar jag nog inte av hojen när fingrarna domnat bort.
Det ska kännas att köra hoj!!

räven
2010-01-09, 19:44
Tur vi ser olika på samma sak. Ett kyligt flin mitt i vintern.

Chappy
2010-01-09, 19:49
Döm aldrig nya hojkompisar efter emblemen på tanken. Erfarenheten har talat.

För övrigt så håller jag med Jan, om dom inte kör Honda Yamaha Triumph BMW eller Aprilia eller nå´t annat unamericanshit.

Vissa bilar har en dekal bak. "Kan du läsa det här kör du för nära" Jag brukar fråga dom som beundrar min hoj (jo dom finns) om dom vet vad det är för märke. När dom gissat ett tag brukar jag stänga av motorn, så dom kan läsa textemblemet på tanken.

Redan ett par månader efter att jag köpt Sportstern sa min doktor att min remiss till ultaljudssprängningen av mina njurstenar inte behövdes längre

DearHunter
2010-01-09, 21:10
Redan ett par månader efter att jag köpt Sportstern sa min doktor att min remiss till ultaljudssprängningen av mina njurstenar inte behövdes längre

:D

Har Du kollat med tandläkaren hur många plomber Du har tappat, då ? ;D

klaus
2010-01-10, 10:50
Absolut. :) Noterat att även du förverkligat din.8)

jo,det var bara passa på när tillfälle dök upp,definitivt trevlig upplevelse :) Väldigt nöjd med hojen min också,customiseringsbygget fortsätter

Roadking
2010-01-10, 11:40
Ja ibland dyker rätt tillfälle upp och då gäller det att våga ta för sig. Däremot så finns det många drömmar och alla är lika viktiga att uppfylla, det behöver självallet inte handla om att bli ägare till en HD, man kan vara precis lika nöjd med ett annan märke. :)

Chappy
2010-01-10, 13:36
:D

Har Du kollat med tandläkaren hur många plomber Du har tappat, då ? ;D

Redan första veckan lärde jag mig att jag måste lägga tandgarnityret i vattenglaset innan jag drar en repa. Fick spänndera en hel kväll med att lägga pussel tillsammans med han Karlsson

räven
2010-01-10, 15:35
Redan första veckan lärde jag mig att jag måste lägga tandgarnityret i vattenglaset innan jag drar en repa. Fick spänndera en hel kväll med att lägga pussel tillsammans med han Karlsson

Förståndigt av dig, räcker hakan ner till hakremen nu eller skramlar hjälmen nu?

Chappy
2010-01-10, 23:45
Förståndigt av dig, räcker hakan ner till hakremen nu eller skramlar hjälmen nu?

Den detaljen löste jag efter ett besök hos Jula. Fogskum på extrapris 27:-kr burken.
Har jag aldrig ljugit eller överdrivit tidigare,så lovar jag att det är sant vart enda ord!