handdator

Visa fullständig version : HALT VÄGLAG



Olle Å
2011-08-30, 08:44
Nu stundar tider med diverse frosthalka till en början för att sedan övergå till lite snö då och då. Det är ju i södra delarna av landet som det är mest besvärligt omväxlande väglag.
Det är ett jäkla problem med kallt och halt på morgonen och kalasvädeer på eftermiddagen.
Jag har ju i många års tid pendlat till jobbet med hoj året runt och vill komma med några tips då det gäller däckval.
Man måste ju ha ett grovmönstrat däck typ cross som man då sätter i bildubb i klackarna.
Helst inte mer än en dubb i varje klack för då försämras väghållningen på asfalt vesäntligt.
Kommer det snö, så hjälper de grova däcken och är det frosthalka så hjälper dubben.
Jag har kör på vanliga crossdäck men det finns ett Trellborgdäck av vintertyp.
Antar att Saarela har de lite enklare där uppe i norr?

kitsapgrl
2012-01-07, 19:23
Ser ut som det är en blandning av is och löst grus...:eek:
http://youtu.be/i0h3VeKPQOg

Olle Å
2012-01-07, 19:58
Ser ut som det är en blandning av is och löst grus...:eek:
http://youtu.be/i0h3VeKPQOg

Med sådana hojar skall man icke ge sig ut på vägarna med utan dubbdäck om det är runt nollan.:thefinger:

engström67
2012-01-07, 21:42
På vintern åker jag jeep:) hoj åker jag på sommarn.Men det är väldigt kul med enduro på is:)

jtr
2012-11-01, 22:54
Hej alla MC kompisar.
Vilken typ av skruvdubb kan Ni rekommendera. "Maxigrip" eller "Bestgrip" ?????

engström67
2012-11-01, 23:09
Nu stundar tider med diverse frosthalka till en början för att sedan övergå till lite snö då och då. Det är ju i södra delarna av landet som det är mest besvärligt omväxlande väglag.
Det är ett jäkla problem med kallt och halt på morgonen och kalasvädeer på eftermiddagen.
Jag har ju i många års tid pendlat till jobbet med hoj året runt och vill komma med några tips då det gäller däckval.
Man måste ju ha ett grovmönstrat däck typ cross som man då sätter i bildubb i klackarna.
Helst inte mer än en dubb i varje klack för då försämras väghållningen på asfalt vesäntligt.
Kommer det snö, så hjälper de grova däcken och är det frosthalka så hjälper dubben.
Jag har kör på vanliga crossdäck men det finns ett Trellborgdäck av vintertyp.
Antar att Saarela har de lite enklare där uppe i norr?

Det bästa vore ju ett grovmönstrat däck med mjukt gummi,typ friktionsdäck och dubb.Crossdäck är ju stenhårda och totalt värdelösa på snö och is,Det är dubben som gör jobbet.Kanske typ trail däck skulle funka dom har ju mjukare gummi.

Olle Å
2012-11-02, 09:43
Det bästa vore ju ett grovmönstrat däck med mjukt gummi,typ friktionsdäck och dubb.Crossdäck är ju stenhårda och totalt värdelösa på snö och is,Det är dubben som gör jobbet.Kanske typ trail däck skulle funka dom har ju mjukare gummi.

Jag håller med dig Engström. Varför inte ett traildäck, men hur blir de i kylan tro?.
Körde en sväng till Norge förra helgen med skruvdubb i bakdäcket Mefo mfc 12, vilket inte verkar bli för hårt. Funkade bra i allafall - minus 6-8 grader. Annars så skall ju det finnas ett Trelleborgdäck avsett för vinterväglag. Tillverkades ju förr för Försvarets mc i Sverige, men är numera utlokaliserat till Tjeckien, tror jag. Det däcket tror jag skulle vara ypperligt att ha till dubbning och då i kombination snö och barmark med typ bildubb.:):)

jtr
2012-11-02, 14:10
Tack för svaret. Jag har TKC 80 just nu på min MC. Vet inte om de är hårda eller mjuka men det är den typ av däck som säljs ofta med original dubb.

engström67
2012-11-02, 18:10
Tack för svaret. Jag har TKC 80 just nu på min MC. Vet inte om de är hårda eller mjuka men det är den typ av däck som säljs ofta med original dubb.

Det är nog lika där med.Dubben som gör jobbet.Spelar nog ingen roll hur många klackar stora eller små som däcken har,snorhala på snö och is.Det är mjukt gummi och mycket sajpningar som gäller.Bara att kolla på typ en traktor med grova vanliga traktordäck,man tar ju sig bättre fram med trampcykeln:)

Olle Å
2012-11-02, 21:04
Det är nog lika där med.Dubben som gör jobbet.Spelar nog ingen roll hur många klackar stora eller små som däcken har,snorhala på snö och is.Det är mjukt gummi och mycket sajpningar som gäller.Bara att kolla på typ en traktor med grova vanliga traktordäck,man tar ju sig bättre fram med trampcykeln:)

För några år sedan gick det att få tag i Trelleborg Vinter. FMCK har eller har haft det på sina "258hojar". De däcken borde väl Nina ha koll på.
Hallå Nina ett svar tack.:):):):)

jtr
2012-11-06, 22:07
OK. Men skall man köra med skruvdubb eller orig. dubbade däck? (dvs "bildubb" på MC däck)

Olle Å
2012-11-07, 09:08
OK. Men skall man köra med skruvdubb eller orig. dubbade däck? (dvs "bildubb" på MC däck)

Om vi talar om att köra på vanlig väg med omväxlande halka och torr väg, så är mina erfarenheter de, att vanliga bildubb håller bäst.
Jag har använt olika crossdäck till detta, men de är egentligen lite hårda då det är kallt. Det finns ett vinterdäck för mc och det heter Trelleborg Winter. Kolla med www.highside.se så kan nog de få fram det.
Skruvdubben i den korta versionen med 3mm utstick har jag kört med ganska mycket. Har ju den fördelen att de dubbarna går att skruva ur, men är ganska dyra och håller inte lika bra.
Bara man tänker på att inte dubba fullt överallt, för då kommer inte däcket i kontakt med vägbanan och man får en bromssträcka på torr asfalt som motsvarar odubbat på is.:):)