handdator

Visa fullständig version : Komfort för ryggen - Välja hoj



miklagard
2011-08-21, 22:09
Jag är ju gammal tävlingsförare i gokart, värsta klassen så jag är van vitt hög effekt, kunnig om motorer och kan skruva. Nu har jag på äldre dagar fått lust att åka på två hjul men har inte åkt hoj på 20 år. Jag vill ha en hoj med bra väghållning och riktigt bra bromsar. Är intresserad av en fin touring eller custom. Vill ha effekt så motorn får nog inte vara mindre än 1000 cc. Jag är 183 cm lång och väger 105 kg.

Eftersom jag har känslig rygg är det viktigt att välja rätt hoj. Vill ju kunna åka långa sträckor utan att ryggen protesterar. Är en custom bekvämare än en touring ? Vilka faktorer är avgörande ? Vad rekommenderar ni ?

Var skall man sätta gränsen betr. miltal för att inte behöva kosta på motor/växellåda redan från början ? Naturligtvis olika på olika cyklar men mellan tummen och pekfingret. Håller V-twin bättre än en rak fyra ? Vill ju helst inte skruva mer än nödvändigt utan vill ut och åååka !

Jan-Olov
2011-08-21, 22:31
Jag talar väl om Varadero helst 03 eller nyare då finns det med ABS. När det gäller ryggen så funkar det bra, fötterna rakt ner nästan stor sadel så att det medger byte av körställning, kör du ensam så går det att ha fötterna på bakre fotpinnarna då sitter du som på en ergonomisk stol med ett reält svank på ryggen. Jag har höjt och flyttat tillbaka styret så att jag sitter rak och slipper luta mig framåt för att nå styret. Jag hade en Dragstar tidigare till och med ett ryggstöd på förar sittsen men det gick inte, ryggen klarade det inte. Åk och prova så får du känna själv.

Guzzi-Leif
2011-08-21, 22:50
Någon form av "multimaskin", typ BMW GS rekommenderas varmt. Råstarka motorer, lasttåliga, bekväma och räds inte några kilometer grus.

Efter en ryggskada 2009, bytte jag från "sporttouring" (BMW R1150RS) till Guzzi Stelvio (italienarnas motsvarighet till tyskarnas GS). Det bytet har gett en ny glädje i åkningen och ergonomin är en viktig bit av detta.

pinnen
2011-08-21, 22:59
håller nog med,custom är inget för onda ryggar då man sitter på sadeln med benen oftast lite framåt, visst är det bekvämt på fin asfalt och kortare sträckor men när hålorna kommer så tar ryggen hela smällen och det kan aldrig vara skönt? kör custom själv, dock väldigt bekväm sådan men jag skulle ändå inte rekomendera den för en dålig rygg!! en touring hoj fungerar nog bättre, kolla på en fjr t.ex, bra väderskydd, sitter rakt med ryggen och fötterna neråt så benen kan hjälpa till lite ibland och kraften från motorn är helt ok.
fungerar inte det heller så får du tästa något on/off road liknande t.ex varaderon som beskrevs ovanför, dock kan den kännas lite otymplig för en ovan förare och den har inte den accelerationen som en vassare touringhoj har.

Angående milen så är det nog inget att bry sig om, kolla om hojen är servad och kika/känn och lyssna, det är samma sak med hojar som med en bil, sköts dom så håller dom idag, är ju inga crossar ;) men en sisådär 10-20tusen mil är nog inga större bekymmer med dom flesta maskiner som håller lite kvalité, riktiga sporthojar kanske kan vara lite känsliga med miltal då dom är ganska maxade och bör köras hårt... (annars förstår jag inte varför man kör en sådan?) fast en sån maskin är nog inte heller något för en dålig rygg

skillnad på v-twin v-fyra, boxer, eller radmotor i 2,3,4 eller 6 cyl kan jag inte uttala mig om när det gäller hållbarhet, det får någon annan göra :)

Guzzi-Leif
2011-08-21, 23:48
Trots att jag är Guzzi-frälst samt har åkt BMW några år:
Vill du slippa joxa, finns det inget som slår japanerna. Verkar som att deras precision i tillverkningen och, framför allt, kvalitetskontroll innan leverans fungerar så mycket bättre.
Inte så att europeerna är dåliga men de når inte ända fram...

miklagard
2011-08-22, 00:42
Det gäller ju absolut japanska bilar som har ett stabilt kvalitetsrykte. Så det är inte förvånande att detsamma gäller deras motorcyklar.

Har märkt att många customhojar har bytt sadlar, vilket måste bero på att folk inte sitter bra på dem efter några år. Intressant hypotes att alla smällar tas upp av ryggen. Låter mycket rimligt. Har nog tänkt länge att touringhojarna som är byggda för att köras långt måste ha godtagbar komfort för ryggen. Därför jag jag börjat luta åt en touringhoj. Dock har jag ingen lust att lägga stora pengar då jag ännu inte vet om jag kommer att bli frälst. ;=) Jag begränsar mig därför till en maxkostnad på c:a 30.000:-.

Jag gillar Yamaha fj 1200 eller motsvarande av andra märken. Många har ju gått över 10.000 mil. Frågan är om det är för mycket ? Moderna bilmotorer går ju 30.000 mil utan problem om de blir omskötta så troligt är att mc-motorer går åtminstone 10-15.000 mil utan problem bara de får service och oljebyten. Vad anser ni om en sådan cykel och miltal över 10.000 ?

Freda
2011-08-22, 00:42
Har själv taskig rygg och inga problem med att åka på min Intruder.... visst känns det lite om man inte stannar och sträcker på sig när man åker långa sträckor.
Förvisso har jag inte åkt touring typ BMW nån längre sträcka så jag har svårt att jämföra.
Hoppas du hittar nått som passar dig

miklagard
2011-08-22, 01:02
Har själv taskig rygg och inga problem med att åka på min Intruder.... visst känns det lite om man inte stannar och sträcker på sig när man åker långa sträckor.
Förvisso har jag inte åkt touring typ BMW nån längre sträcka så jag har svårt att jämföra.
Hoppas du hittar nått som passar dig

Jag har ju blivt förtjust i Intruder 1400. Riktigt stilren hoj ! Men man kan ju inte köpa hog för att den är vacker....den måste ju också fungera ergonomiskt. Har ni erfarenheter av denna vackra maskin ? Bromsarna vet jag är ganska dåliga då frambromsen bara har enkelskiva.

Guzzi-Leif
2011-08-22, 21:16
Vi 10 000 mil behöver man känna historien för cykeln tycker jag samt skaffa lite info om modellrelaterade problemområden. Det är trots allt ganska mycket...
Medelbågen körs sisådär 3 - 400 mil per år så det finns många lågmilare också fast just touringmaskiner går ofta långt/år.

Molgan
2011-08-22, 22:11
Glidare är generellt usla ur ett ergonomiskt perspektiv och absolut inte bekvämare än en touring, customhojar med framflyttade fotpinnar speciellt. Har man taskig rygg ska man satsa på touring, alternativt äventyrs/offroad men de har ibland bristande vindskydd vilket kan tära på ryggen. För att veta vad du ska ha bör du köra ett långtest med någon hoj. Kan vara lite knepigt att få till med en provkörning av en butikshoj men du kanske känner nån som kan låna ut nåt?

Reject
2011-08-23, 09:11
Glöm inte de stora scootrarna som finns också. De ska vara bekväma att åka på, men jag tror tyvärr inte du hittar någon med en så stor motor som du vill ha (kräver?).

Den största jag vet är Suzuki Burgman 650, och kan nästan liknas vid en blandning av scooter och touring med inslag av glidare i sig.

Yamaha T-max finns också (500cc) samt Kymco Xciting, Aprilia Atlantic (även dessa runt 500cc) och värstingmodellen är Gilera Runner, men där vet jag faktiskt inte hur stor motorn är men den är mer "sport" än något annat (hur mycket "sport" nu en scooter kan bli...)

Chappy
2011-08-23, 09:59
Mustangsadlar är sköna på costumhojar. väljer du sedan en med ryggstöd. löstagbart eller fast sitter du görbra även med taskig rygg. Se mitt album Toy´s are us. Den sadeln är en liten rackare till Sportster, men det finns ett otal varianter med ryggstöd till olika hojar.

räven
2011-08-23, 11:48
Min uppslitna rygg trivs bäst på en äventyrshoj med högt å brett styre. Fjädringen är ofta bättre på dessa hojar. Slag å stötar upp i ryggen är besvärligt. Man vill ju fortsätta att köra hoj. Bara att leta till något som gör minst ont.

engström67
2011-08-23, 14:54
Min uppslitna rygg trivs bäst på en äventyrshoj med högt å brett styre. Fjädringen är ofta bättre på dessa hojar. Slag å stötar upp i ryggen är besvärligt. Man vill ju fortsätta att köra hoj. Bara att leta till något som gör minst ont.

Håller med dig,har väl inte sliten rygg ännu men man har ju fått rejäla smällar tidigare när man åkt sporttouring,men nu är det som bortblåst:).

SportGuzzi
2011-09-19, 21:41
Moto Guzzi 1200 sport kanske vore något eller om man vill ha något äldre en Moto Guzzi V11 le mans...

kitsapgrl
2011-11-20, 03:47
http://ugc.ducati.kontain.com/photo/20111013/prod_7508d645-827a-4b7e-9807-cab1ccac480d/tb_1920x1080.jpg

http://www.womenridersnow.com/pages/Posture_Perfect_The_Best_Riding_Position_For_You.a spx

Olle Å
2011-11-20, 10:02
Sittställningen ÄR mycket viktig för ens välbefinnande oavsett man sitter och arbetar, kör hoj eller bil. Rak rygg med lagom böjda ben och gärna med ett svankstöd är ju bäst i längden, speciellt om man har lite dålig rygg.
Om jag kör långturer ca 50-60 mil om dagen, så är det fint att ha en packrulle bakom ryggen att stödja sig mot. Fattar inte de som har den sk. "räkstilen", hur de kan sitta så på hojarna.
Kör man hoj med fin fjädring typ Offroad hojar och typ BMW 1200 GS så klarar man ju lätt mycket långa dagsetapper även på dåliga vägar. Dessutom är dessa hojar skonsamma mot ryggen.
:santaclaus: han sitter bra i sin släde

Ove
2011-11-20, 11:14
http://ugc.ducati.kontain.com/photo/20111013/prod_7508d645-827a-4b7e-9807-cab1ccac480d/tb_1920x1080.jpg

http://www.womenridersnow.com/pages/Posture_Perfect_The_Best_Riding_Position_For_You.a spx

:) Väldigt bra illustration! Ställningarna är rätt men man får tänka bort alla ryggstöd och då är det kanske inte så bekvämt längre. :rolleyes:

räven
2011-11-20, 11:37
:) Väldigt bra illustration! Ställningarna är rätt men man får tänka bort alla ryggstöd och då är det kanske inte så bekvämt längre. :rolleyes:

Hmmm. funderar på de där med sporthoj?

Olle Å
2011-11-20, 11:51
Hmmm. funderar på de där med sporthoj?

Frågan är om de förarna inte får potensproblem så småningom:aetsch:

Ove
2011-11-20, 17:00
Hmmm. funderar på de där med sporthoj?

:p Tänkte också på det - verkar trevligt på något vis, men jag kan inte komma på hur? :hmmmm2:

iceheat.se
2011-12-08, 17:03
Prova en TDM 900 hette tidigare TDM 850. från -02 e det insprutning. Stabil och beprövad varit oförandrad i några år nu. jag tror att de har sänkt priset på 12:orna rejält.
jag e nöjd med min, ingen sportcykel men bra på det mesta med bra vrid.
har kört 1700 mil i år varav ca800 på TDM:en inget strul.

körde ca 500 mil på en FZR 1000 -87
Den cykeln älskar jag bara. hann inte med några bandagar med den i år. men nästa då ska den rastas.

iceheat.se
2011-12-08, 17:07
Prova en TDM 900 hette tidigare TDM 850. från -02 e det insprutning. Stabil och beprövad varit oförandrad i några år nu. jag tror att de har sänkt priset på 12:orna rejält.
jag e nöjd med min, ingen sportcykel men bra på det mesta med bra vrid.
har kört 1700 mil i år varav ca800 på TDM:en inget strul.

körde ca 500 mil på en FZR 1000 -87
Den cykeln älskar jag bara. hann inte med några bandagar med den i år. men nästa då ska den rastas.
såg inte hur gammalt inlägget var miklagard, men kanske intressant ändå

Ankan1
2011-12-08, 22:18
Har man en sådan känslig rygg så att man allmänt lider av eventuella ryggbesvär så ska man nog inte köra mc överhuvudtaget.Dessa ryggbesvär lär då inte bli direkt bättre, om man så säger.Drag, blåst, kyla och luftmotstånd tar liksom ut sitt i längden

Olle Å
2011-12-09, 09:07
Här kommer en kommentar till hojkörningens fördelar. Av erfarenhet vet jag att ridning innebär ofta en uppmjukning av stela ryggar. Om du inte kör glidare och liknande utan typ offroadhojar på småvägar och kör på ganska aktivt, så får du faktiskt en ganska bra gymnastik för ryggen. Man sitter ju inte still många sekunder. Det blir ju småvridningar uppåt, framåt och sidledes hela tiden.
De hojarna har ju lång fjädringsväg så man slipper hårda stötar.
Slutsatsen blir att om du har problem med ryggen så leta efter en hoj med mycket god fjädring och kör gärna på småvägar för att få lite gymnastik. Ett argument för att köpa en riktig allroundhoj.

:santaclaus: verkar som om han får slädföre i alla fall

Ove
2011-12-09, 14:44
Här kommer en kommentar till hojkörningens fördelar. Av erfarenhet vet jag att ridning innebär ofta en uppmjukning av stela ryggar. Om du inte kör glidare och liknande utan typ offroadhojar på småvägar och kör på ganska aktivt, så får du faktiskt en ganska bra gymnastik för ryggen. Man sitter ju inte still många sekunder. Det blir ju småvridningar uppåt, framåt och sidledes hela tiden.
De hojarna har ju lång fjädringsväg så man slipper hårda stötar.
Slutsatsen blir att om du har problem med ryggen så leta efter en hoj med mycket god fjädring och kör gärna på småvägar för att få lite gymnastik. Ett argument för att köpa en riktig allroundhoj.

:santaclaus: verkar som om han får slädföre i alla fall

:) Kan bara instämma med Olle. Ride a bike heter det visst borta i väster, men för att det ska vara sant ska man sitta som på en vesternhäst. Balans i sadeln och med öppen vinkel i höften och fötterna rakt ner eller lite bakom knäna. Då klarar man av att sitta med lite svank och skyddar på så sätt ryggen. Den långa fjädringen i allroadhojarna är också ett plus. :)

räven
2011-12-09, 15:14
:) Kan bara instämma med Olle. Ride a bike heter det visst borta i väster, men för att det ska vara sant ska man sitta som på en vesternhäst. Balans i sadeln och med öppen vinkel i höften och fötterna rakt ner eller lite bakom knäna. Då klarar man av att sitta med lite svank och skyddar på så sätt ryggen. Den långa fjädringen i allroadhojarna är också ett plus. :)

Just de Ove,å efter en vecka hojkörning mår man som bäst i ryggen

Mats Liifv
2011-12-09, 15:55
Just de Ove,å efter en vecka hojkörning mår man som bäst i ryggenKan inte annat än instämma!

Jan-Olov
2011-12-09, 17:18
Även jag med en kass rygg trivs med Varaderon. Dragstaren och Viragon var däremot inte snälla.