handdator

Visa fullständig version : kedjebrott



Gurrag
2011-08-21, 10:33
tjipp.
Igår åkte jag mälaren runt på grus. 9 av 30 mil.
Sen gick kedjan av och knölade till sig runt framdrevet.

Det blev att åka bakpå en kompis, hämta bil o släp och sedan bärga hojen till hans garage.
Det tog ett tag och gick att få loss så nu är det bara att beställa ny kedja och drev. motorn provkördes med en gammal kedja han hade och den verkade fungera lika bra som vanligt.

När vi kollade på grejerna var det troligen en sten som gjort att kedjan hoppat av bak och sedan nypts av mellan svingen och en av bultarna som håller bakdrevet på plats. Kedjan i sig var inte för sliten eller slack. Det kollades innan jag åkte.


ett småtråkigt äventyr men sånt som händer!

Molgan
2011-08-21, 16:53
Samma sak hände mig, och det resulterade i sprickor i motorblocket. Syns endast när motorn är igång och man får tryck i motorn, rengör, starta motorn och kolla så det inte blöder någonstans.

www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=277&pictureid=2218

Mats Liifv
2011-08-21, 17:23
Samma sak hände mig, och det resulterade i sprickor i motorblocket. Syns endast när motorn är igång och man får tryck i motorn, rengör, starta motorn och kolla så det inte blöder någonstans.

www.hojen.nu/forum/album.php?albumid=277&pictureid=2218

Det är nog nästan vanligare att det går som för Molgan, än att man klarar sig utan skador.

Så kolla noga att allt är okay!

Guzzi-Leif
2011-08-21, 20:43
Skönt i alla fall att du inte gick i backen, Gurrag!

Gurrag
2011-08-21, 21:01
Runt framdrevet har Yamaha turligt nog satt en plastbit. Troligtvis ifall något sådant här händer. Denna plastbit har tagit en del stryk och är sprucken. Tror dock att kraften inte varit så stor just där. Kedjan hade snurrat upp sig och kilat fast sig mellan svingen och drevet. Svingen hade fått sig någon smäll men tror inte att det är något annat än några märken i metallen.

Hojen står fortfarande i kompisens garage och jag kommer rengöra och kolla så den inte pressar ut någon olja.

Det var riktigt skönt att det hände i låg fart och att kedjan gick av istället för att låsa bakhjulet.

Hur reparerade du din spricka molgan?

Molgan
2011-08-21, 22:05
Runt framdrevet har Yamaha turligt nog satt en plastbit. Troligtvis ifall något sådant här händer. Denna plastbit har tagit en del stryk och är sprucken. Tror dock att kraften inte varit så stor just där. Kedjan hade snurrat upp sig och kilat fast sig mellan svingen och drevet. Svingen hade fått sig någon smäll men tror inte att det är något annat än några märken i metallen.

Hojen står fortfarande i kompisens garage och jag kommer rengöra och kolla så den inte pressar ut någon olja.

Det var riktigt skönt att det hände i låg fart och att kedjan gick av istället för att låsa bakhjulet.

Hur reparerade du din spricka molgan?
Skadan jag fick var inte pga att kedjan slog i, det var pga att det vart tvärstopp i framdrevet mitt under gaspådrag vilket gjorde (som jag förstått det) att det BRUTALA vridmomentet i enstånkan slet sönder blocket. Så kolla ordentligt för säkerhets skull.

Fick blocket utbytt.

Gurrag
2011-08-22, 20:52
Skadan jag fick var inte pga att kedjan slog i, det var pga att det vart tvärstopp i framdrevet mitt under gaspådrag vilket gjorde (som jag förstått det) att det BRUTALA vridmomentet i enstånkan slet sönder blocket. Så kolla ordentligt för säkerhets skull.

Fick blocket utbytt.

OK.
Jag ska kolla upp det!
Det syns inte så bra nu när allt är skitigt men det ska jag fixa.