handdator

Visa fullständig version : Då har det hänt... (olycka)



Zeeuus
2011-08-19, 15:50
I söndags var jag ute och övningskörde med min handledare och några gemensamma vänner. Efter att ha besökt sjöstugan tog vi en tur med färjorna till vaxholm och körde långsamt in mot stan.
Eftersom det inte är speciellt roligt/utvecklande att köra motorväg tog vi små vägarna via täbykyrkby.

Det har precis börjat regna så smått, men det är ett mjukt duggregn.

Vi passerar flera rondeller och håller ett lugnt tempo. I en av rondellerna när jag är på väg ur den, får jag en kraftig sladd och kastas i backen inom bråkdelen av en sekund.

Trots att jag hade bra skydd, lyckas jag dra på mig en hjärnskakning och gore-tex stället blev det bara sopor av. Likaså hojen.

http://lokalanyheter.wordpress.com/2011/08/14/mc-olycka-i-taby/

Så nu får jag hoppas att försäkringsbolaget inte bråkar som de brukar göra. Hade uppkörning den 30 aug. Men just nu kan jag inte köra alls och är lite orolig för att jag kan ha blivit feg.

Nåväl, mina vänner har hjälpt mig mycket och dessutom har min vurpa gjort att flera tittar på nya skyddskläder när de ser hur illa det kan gå.

MvH

Zeeuus

Mats Liifv
2011-08-19, 16:20
Skönt att det verkar gått bra med dig i alla fall! Det är alltid det viktigaste!

Var det oljespill eller liknande i rondellen? Eller gasade du helt enkelt bara för mycket? Du har säkert lärt dig ett och annat, tyvärr den hårda vägen. Hoppas det löser sig bra med ny hoj etc. och att du klarar uppkörningen!

Lägg gärna upp bilder på utrustningen. Alltid intressant att se hur det kan se ut efter en vurpa, många blir förvånade vilka skador som uppstår, även i låga farter.

Guzzi-Leif
2011-08-19, 17:18
Tack o lov att du kan skriva ditt inlägg!
Lycka till med återkomsten i knuttelivet!

Jonas
2011-08-19, 17:24
Hjärnskakning kan man leva med. Skönt att du inte bröt armar och ben eller ännu värre vitala kroppsdelar. Om det gick lugnt och fint måste det nästan ha varit något spill på vägbanan alternativt att du haft omönstrade däck. Klart man blir lite skakig efter en sådan incident, men som de säger; det är bara upp i sadeln igen så fort som möjligt! Hoppas du kan ta dig till uppkörningen trots allt! :)

akems
2011-08-19, 19:32
Hej
Jag är ju en sådan som gillar att hålla på med gamla motorcyklar och något jag märkt är att däcken på gamla motorcyklar är ofta väldigt hårda troligen för att cyklarna inte körts så mycket utan gummit stått och åldrats.Dom gamla däcken blir hur hala som helst i regn,är ni det minst osäkra så byta hellre även om mönstret är bra.Tur att det gick bra med dej,gäller väl samma som när man trillar av hästen,upp i sadlen igen.

Ove
2011-08-19, 19:36
Ajdå! Shit! Vurpa är inte kul men skönt att du klarade dig själv rel. bra. Hojar finns alltid att få tag på.

Rondeller och det första regnet kan vara en riktigt otrevlig kombination = såphalt. :eek:

Freda
2011-08-19, 20:45
Skönt å läsa att det inte var värre även om det är tråkigt att du nu missar uppkörningen.

Gamla däck är inte kul, andra saker som är förrädiskt är gatsten, vita streck, löv och inte att glömma när de fyller på grus vid sidan av vägen och många bilar genar i gruskanten och drar upp detta på vägen...
Hoppas ni inte tyckter jag spårade ur tråden nu ;)

engström67
2011-08-19, 20:57
I söndags var jag ute och övningskörde med min handledare och några gemensamma vänner. Efter att ha besökt sjöstugan tog vi en tur med färjorna till vaxholm och körde långsamt in mot stan.
Eftersom det inte är speciellt roligt/utvecklande att köra motorväg tog vi små vägarna via täbykyrkby.

Det har precis börjat regna så smått, men det är ett mjukt duggregn.

Vi passerar flera rondeller och håller ett lugnt tempo. I en av rondellerna när jag är på väg ur den, får jag en kraftig sladd och kastas i backen inom bråkdelen av en sekund.

Trots att jag hade bra skydd, lyckas jag dra på mig en hjärnskakning och gore-tex stället blev det bara sopor av. Likaså hojen.

http://lokalanyheter.wordpress.com/2011/08/14/mc-olycka-i-taby/

Så nu får jag hoppas att försäkringsbolaget inte bråkar som de brukar göra. Hade uppkörning den 30 aug. Men just nu kan jag inte köra alls och är lite orolig för att jag kan ha blivit feg.

Nåväl, mina vänner har hjälpt mig mycket och dessutom har min vurpa gjort att flera tittar på nya skyddskläder när de ser hur illa det kan gå.

MvH

Zeeuus

Opps,tur att det gick bra då.rondeller kan vara luriga,ett tips kör så rakt som möjligt igenom rondeller,så slipper du svänga så tvärt,går ju bra o man är ensam i rondellen,men det ser du ju i backspegeln.Blir förvånad själv ibland när folk kör som att dom hade ett fordon på 24 meter;)

cribbe
2011-08-19, 22:29
Vad skönt att höra att du är någorlunda oskadd. Sedan ser man ju hur viktigt det är med rätt utrustning iform av kläder och hjälm. Att stället går i sönder får man ju räkna med och kanske hjälmen lika så. Viktigast är ju att man inte skadar sig för mycket. Hoj och utrustning kan man alltid skaffa nytt, det är värre med kroppsdelar. Hoppas du tillfrisknar snart, kommer upp i sadeln igen och klarar ditt mc-kort!

Nina
2011-08-20, 06:06
Säger dom de övriga, tur du klarade dig, nytt kan du alltid skaffa dig utom nya kroppsdelar och hoppa upp i sadeln så fort du kan igen. Diesel kan vara lite lurigt, det syns inte och är såphalt.
Jag brukar vid regn hålla cykeln upprätt och luta mig själv inåt i rondellerna och ta det lugnt igenom. Ser nog lustigt ut för andra men då ramlar den inte.

Hoppas du kan köra upp, övervinn rädslan och hoppa upp på en hoj igen.

Olle Å
2011-08-20, 17:29
I söndags var jag ute och övningskörde med min handledare och några gemensamma vänner. Efter att ha besökt sjöstugan tog vi en tur med färjorna till vaxholm och körde långsamt in mot stan.
Eftersom det inte är speciellt roligt/utvecklande att köra motorväg tog vi små vägarna via täbykyrkby.

Det har precis börjat regna så smått, men det är ett mjukt duggregn.

Vi passerar flera rondeller och håller ett lugnt tempo. I en av rondellerna när jag är på väg ur den, får jag en kraftig sladd och kastas i backen inom bråkdelen av en sekund.

Trots att jag hade bra skydd, lyckas jag dra på mig en hjärnskakning och gore-tex stället blev det bara sopor av. Likaså hojen.

http://lokalanyheter.wordpress.com/2011/08/14/mc-olycka-i-taby/

Så nu får jag hoppas att försäkringsbolaget inte bråkar som de brukar göra. Hade uppkörning den 30 aug. Men just nu kan jag inte köra alls och är lite orolig för att jag kan ha blivit feg.

Nåväl, mina vänner har hjälpt mig mycket och dessutom har min vurpa gjort att flera tittar på nya skyddskläder när de ser hur illa det kan gå.

MvH

Zeeuus

Jag brukar säga så här till nya åkkompisar. jag har ju tidigare varit mycket aktiv som fälttävlansryttare upp i Svår klass och kört mycket mc. Jag har trillat och slagit mig och brutit lite grann här och där.:) Man måste vara mentalt förberedd på att någonting kan gå snett. Man får inte tro att det inte kan hända mig något. Detta måste man upprepa många gånger , så att man inte blir helt ställd om det händer något. Jag har sett vuxna karlar vurpa utan en skråma på sig själva , men kanske lite skit på hojen, sitta gråtande på dikeskanten.:eek: Man ska helt enkelt ge fan i att spekulera i vad som skulle kunna hänt. Låter väl enkelt??????????
Hur tror ni de som kör motorcross resonerar???? Det blir ett "Jävlar" och upp och kör igen.
Hårt , men effektivt. Man skall se krasst på verkligheten och inte dalta varken med sig själv eller andra.:mad:

Zeeuus
2011-08-23, 16:59
Hej igen.

Jag har tagit lite bilder på utrustningen.

Som sagt, allt gick bra och utrustningen skyddade mig. Men jag föll i ca 40 Km/h, då tycker jag att armen skall sitta kvar! Detta var en jacka från macna som jag hittills varit nöjd med, men sömmarna kunde ju stå pall för lite mer. Tog en bild på den sida som inte blev skadad för att ni ska kunna jämnföra.

Har även med en bild på pärlan innan olyckan.

Ha det gott, och passa på att köra nu i det soliga vädret.

Mvh
/Zeeuus

Molgan
2011-08-24, 09:58
Hur ser hojen ut nu? Hjälmen funkar nog bara som prydnad i bokhyllan nu dock, som en liten påminnelse om varför man krånglar på sig utrustningen varje gång man ska ut och åka. =)

Skyddskläder ska ju gå sönder när man vurpar, men inte på det sättet som din jacka. Snacka med FB och se till att du får dig en ny av bättre kvalitet. Första vurpan är obehagligast men det är ju skönt att du har den överstökad, försök undvika några fler nu. ;)

Mats Liifv
2011-08-24, 20:30
Ett för mig okänt märke på jacka. Något lågprismärke eller? Har faktiskt aldrig sett något liknande som din jacka, att ärmen nästan slits av. Riktigt dåligt!

En jacka från Halvarssons/ Lindstrands kan jag aldrig tänka mig skulle se ut på samma vis efter motsvarande vurpa. Köp något därifrån när du får ersättning från försäkringsbolaget. Det är mitt tips! Förresten, hur ser hojen ut?

Zeeuus
2011-08-24, 23:56
Ska åka förbi verkstan och kolla imorgon, kan ta lite bilder då.

Zeeuus

Zeeuus
2012-04-01, 17:36
Som info kan jag berätta att FB löste in alltihop.

Har börjat handla upp mig på nya grejjer nu. Blev en jacka från Jofama hos Lelles.
Hänger mycket på blocket för att hitta "rätt" hoj.

Blir nog en touringhoj igen.

Duke
2012-04-01, 18:43
Tur att du "bara" fick en hjärnskakning. Stora krafter i rörelse redan vid 40 km/h så det är inte så konstigt att kläderna gick sönder. Bara att hoppa upp på hojen igen och köra.

Olle Å
2012-04-02, 09:08
Rondelller är luriga. Läste någonstans att asfalten i rondellen ofta är av slitstarkare och slätare typ för att stå emot de stora vridkrafterna spm uppstår då en fullastad lastbil svänger.:confused:
Har det då regnat, så är olyckan lätt framme.:mad:
Finns det någon som kan verifiera detta påstående???:confused::confused:

engström67
2012-04-02, 09:36
Vet ej om asfalten skulle vara förstärkt i rondeller,det tror inte jag.Visst bryter det lite när man svänger i rondell med bil och släp,men så snäva är dom inte.Slitaget är då tydligare på rak väg,pga högre fart och personbilars dubbdäck.största andledningen till halka i rondeller tror jag är bränsle från både lastbilar och personbilar.Det finns många som glömmer sätta på tanklocken och har man full tank så går mycket ur i avluftningen.Det är vad jag tror,dessutom blir det säkert en massa andra sortes spill av olika slag,mycket trafik start och stopp.jag tar det väldigt lungt i rondeller vid våt vägbana,dom är så hala ibland så man har svårt att få fäste med full lastad tradare:eek:.

Bighoj
2012-04-02, 10:30
Mycket lurigt i vissa cirkulationsplatser.Har en jag brukade köra mycket i och skulle till vänster.Hade nästan fullt släp och nästan tom bil(Jag vet,inte bra) Denna cirkulationsplatsen lutar något hemskt från rondellen och ut mot vägen.Att jag inte krökte draget fattar jag inte.
Kan det vara så i de flesta cirkulationer att dom är doserade åt "fel"håll ?

RobbeS
2012-04-02, 11:12
Mycket lurigt i vissa cirkulationsplatser.Har en jag brukade köra mycket i och skulle till vänster.Hade nästan fullt släp och nästan tom bil(Jag vet,inte bra) Denna cirkulationsplatsen lutar något hemskt från rondellen och ut mot vägen.Att jag inte krökte draget fattar jag inte.
Kan det vara så i de flesta cirkulationer att dom är doserade åt "fel"håll ?

Fel håll vet jag inte men dom flesta är väl doserade för att få avrinning av regnvatten från rondellen och ut mot dikena/kanterna.

Ove
2012-04-02, 14:23
Fel håll vet jag inte men dom flesta är väl doserade för att få avrinning av regnvatten från rondellen och ut mot dikena/kanterna.

Stämmer som du skriver. Dels är det för avrinning och dels för att minska farten genom rondellen. Det finns knappast något effektivare sätt att få fok att köra långsammare än att lägga dosering åt "fel" håll. Vet man om det så är det OK. :cool: