handdator

Visa fullständig version : Sista turen



Cubalibre
2011-08-19, 11:31
Hej alla mc-förare!

Kanske startar denna tråd alldeles för tidigt, å andra sidan så börjar det väl bli rätt kallt upp i landet.

Det skulle iallafall vara kul att veta när var och en av er tar eran sista tur innan det är dags för vinterförvaring.

Fyll gärna på eftersom.

/Niklas

engström67
2011-08-19, 11:59
Hej alla mc-förare!

Kanske startar denna tråd alldeles för tidigt, å andra sidan så börjar det väl bli rätt kallt upp i landet.

Det skulle iallafall vara kul att veta när var och en av er tar eran sista tur innan det är dags för vinterförvaring.

Fyll gärna på eftersom.

/Niklas

Hej,jag åker väl så länge det inte är snö eller is.Men det brukar väl bli framåt oktober,november jag ställer in den.:)

Mats Liifv
2011-08-19, 12:47
Runt mitten på oktober brukar det vara färdigkört för min del. Kan även bli någon enstaka tur även senare, om vädret tillåter...

Reject
2011-08-19, 15:22
Håller förvisso på att ta mitt körtkort just nu, men om det går som jag vill har jag mitt kort inom ett par veckor (2-4) och hinner kanske köpa en hoj också i höst.

Eftersom jag inte har körkort för bil, så är planen att köra så ofta som väglaget tillåter och det inte är minusgrader :)

Jonas
2011-08-19, 17:28
Beror alldeles på väder och vind. För två år sedan körde jag sista turen för säsongen den 5 december. Förra året ställdes hojen in i slutet av oktober. Så alla turer efter oktober är bonus för min del. :)

Sen börjar en låååååång och svår abstinens...:(

simen
2011-08-19, 18:45
:)Brukar at ställa inn i sluten a september början oktober.Men funderar at skaffa mig hoj nr 2, en grushoj då går det vel at dra ut sesongen lite,:cool: men det kommar inte at skje föra nesta sesong.


_______________
:)Simen

Jan-Olov
2011-08-19, 18:50
Jag har alltid lätt att förvänta mig sista turen så jag inte kommer åt att tvätta hojen en sista gång, jag undviker att tvätta inomhus för all fukt. Jag kör tills det är risk för halka.

Gawriel
2011-08-19, 22:32
ion att jag inga skärmar så kör jag så länge det inte regnar

lasrberglund
2011-08-20, 08:30
Tänkte skaffa spikdäck så kan bli året-runt-säsong :)

Molgan
2011-08-20, 23:51
Har dubbdäck så säsongen tar aldrig slut. =)

RobbeS
2011-08-21, 09:15
Gör inte en sista tur utan låter bara hojen vila en lite längre period:D

Greven
2011-08-21, 12:10
Gör inte en sista tur utan låter bara hojen vila en lite längre period:D

Ett tocken däringa Pit Stop di kallart.

Starrider_Johnny
2011-08-22, 07:54
Jag brukar avsluta säsongen med Ruskträffen i Eskilstuna som i år infaller 7 oktober

Ankan1
2011-08-22, 15:23
Vilket påminner mig om tecknandet av en försäkring redan hos mc handlaren en gång när nu IF var extremt billiga men samtidigt mer eller mindre skippat avställningsdelen och mc handlaren kontrade med att då kan du ju ta en tur i December också om vädret är bra nog vilket han själv uppenbart brukade göra. :)

Hamre
2011-08-22, 17:47
Kör tills snön kommer, sen blir det Kymcon så man får lite frisk luft även vintertid!

Nina
2011-08-27, 07:34
Har dubbdäck så säsongen tar aldrig slut. =)

Samma här, Husqvarnan får agera vinterhoj (fast är just nu i sommarskrud). :)

Reject
2011-08-28, 18:56
Ni som kör året runt, vilken sorts hoj kör ni på vinterhalvåret?

Jag är i full gång med att planera inköp av min första hoj och tanken är att, så gott det går, köra året runt.

Jag kollar rätt mycket på Yamaha T-Max 500 och Suzuki Burgman (400 el. 650) och jag inbillar mig på något vis att dessa maxi-scootrar är bra fordon att åka med även när det är kallt. Dels är tyngdpunkten låg, de har automat-låda och är ordentligt kåpade med skydd för väder och vind.

Men det kanske är feltänk från min sida? Går en "vanlig" standard hoj typ Kawasaki ER-5 också bra eller är de för "utsatta" med sina öppna motorutrymmen?

Tacksam för era synpunkter på saken!

engström67
2011-08-28, 19:33
Ni som kör året runt, vilken sorts hoj kör ni på vinterhalvåret?

Jag är i full gång med att planera inköp av min första hoj och tanken är att, så gott det går, köra året runt.

Jag kollar rätt mycket på Yamaha T-Max 500 och Suzuki Burgman (400 el. 650) och jag inbillar mig på något vis att dessa maxi-scootrar är bra fordon att åka med även när det är kallt. Dels är tyngdpunkten låg, de har automat-låda och är ordentligt kåpade med skydd för väder och vind.

Men det kanske är feltänk från min sida? Går en "vanlig" standard hoj typ Kawasaki ER-5 också bra eller är de för "utsatta" med sina öppna motorutrymmen?

Tacksam för era synpunkter på saken!

T-max burgman lär ju vara den sämsta VESPA som finns på vintern,allra helst om det är halt.Varför ska du köra på vintern?Okej crosshoj och spik i däcken är ju hur kul som helst men annars:confused:,:confused:.

Reject
2011-08-28, 20:03
T-max burgman lär ju vara den sämsta VESPA som finns på vintern,allra helst om det är halt.Varför ska du köra på vintern?Okej crosshoj och spik i däcken är ju hur kul som helst men annars:confused:,:confused:.

Varför? För att jag inte har B-körkort, that's why. Så länge underlaget är OK och håller sig ett par grader över nollan, så ser jag själv inga problem.

Varför skulle Burgman eller T-max vara värre än någon annan maxi-scooter? Nu förstår jag inte...:confused:

Ove
2011-08-28, 21:17
T-max burgman lär ju vara den sämsta VESPA som finns på vintern,allra helst om det är halt.Varför ska du köra på vintern?confused:,:confused:.

:p PROTEST T-max är ingen Vespa. Vespan heter alltid Piaggio, annars heter det scooter. ;)

RobbeS
2011-08-28, 22:40
Varför? För att jag inte har B-körkort, that's why. Så länge underlaget är OK och håller sig ett par grader över nollan, så ser jag själv inga problem.

Varför skulle Burgman eller T-max vara värre än någon annan maxi-scooter? Nu förstår jag inte...:confused:

Om det är över nollan och underlaget är snö och isfritt så kan man väl kör vilken hoj som helst. Om Vsaarela ser det här så kan han säkert komma med tips. Om jag minns rätt så har han kört hoj mellan Boden och Luleå året runt i flera år.

engström67
2011-08-29, 07:14
Varför? För att jag inte har B-körkort, that's why. Så länge underlaget är OK och håller sig ett par grader över nollan, så ser jag själv inga problem.

Varför skulle Burgman eller T-max vara värre än någon annan maxi-scooter? Nu förstår jag inte...:confused:

ok då förstår jag.Det är så små hjul på skotrarna,icke så kul i snö,men annars går det väl bra.:)

TMax500
2011-08-29, 08:55
Som Ove påtalade så är T-Max en Yamaha från Japan och inte en Vespa från Piaggio i Italien. Att folk aldrig kan lära sig! :)

14-15 tums hjul är visserligen lite mindre än många traditionella hojar, men så där jäkla små är de inte. Man bör inte blanda ihop en 200 kg tung motorcykel på 400-600 cc, av scootertyp, med de små tvåtaktarna.

Med en kåpförsedd hoj, särskilt en scooter, så har du ett bra väderskydd. T ex är ben och fötter "i lä" och man får inte regn och söl på stövlarna. Eller på lågskorna och kostymbyxorna, om man har sådan på sig. Så på den punkten skiljer det mycket mellan en scooter och en traditionell hoj.

Packförmågan brukar också framhållas, men den skillnaden är inte lika klockren. Man kan ju hänga bra med väskor på en vanlig hoj också. Fast visst 17 är det smidigt att bara stoppa in hjälmen i ett torrt och tätt utrymme under sadeln när man parkerat i höstregnet.

Sen skall sägas att det INTE är kul när det blir halt. I och med att du har fötterna en bit upp, på durken för att tala båtspråk, så har man en bra bit ned om man behöver stötta med foten i halka. Vinkeln för att komma åt att sätta ned foten blir också svår/konstig, du har ju ett golv rakt ned.

Så det känns väldigt osäkert när det blir halt. Jag har testat vid tillfällen då jag blivit överraskad av oväntat snöfall. Att få upp 200 kg scooter, med sommardäck, upp- eller nedför en snöig backe utan att kunna stötta bra med fötterna är lite väl spännande.

Men snöar det inte, eller är plusgrader, så går det utmärkt. Ofta har ju scootrar gott om stora ytor (plast) som är enkla att hålla rent. Glöm bara inte att spola av ordentligt undertill. Där finns en hel del skymslen och vrår, metall och alu, som inte gillar saltade vägar. Talade med en mekaniker som brukar serva BMW C1 och de har en del problem med igenbeckade hojar pga att en C1 ofta går året runt i söl och salt. (Suveränt väderskydd i en C1, stor ruta, tak, störtbåge, vindrutetorkare, bälten! Men klen motor och udda utseende.)

EDIT: sak till som jag glömde, och tråden egentligen handlar om! Jag kör så länge det inte är halt (se ovan). Och börjar köra när halkan tagit slut. Eller när det är en fin vinterdag med plusgrader. Fast vädret får inte inte vara alltför j-ligt, då tar jag bilen eftersom jag har den valmöjligheten. Så scooter när jag kan, och bil när jag måste. Det kan ofta innebära ett uppehåll mellan december-januari här på västkusten.

engström67
2011-08-29, 15:12
Som Ove påtalade så är T-Max en Yamaha från Japan och inte en Vespa från Piaggio i Italien. Att folk aldrig kan lära sig! :)

14-15 tums hjul är visserligen lite mindre än många traditionella hojar, men så där jäkla små är de inte. Man bör inte blanda ihop en 200 kg tung motorcykel på 400-600 cc, av scootertyp, med de små tvåtaktarna.

Med en kåpförsedd hoj, särskilt en scooter, så har du ett bra väderskydd. T ex är ben och fötter "i lä" och man får inte regn och söl på stövlarna. Eller på lågskorna och kostymbyxorna, om man har sådan på sig. Så på den punkten skiljer det mycket mellan en scooter och en traditionell hoj.

Packförmågan brukar också framhållas, men den skillnaden är inte lika klockren. Man kan ju hänga bra med väskor på en vanlig hoj också. Fast visst 17 är det smidigt att bara stoppa in hjälmen i ett torrt och tätt utrymme under sadeln när man parkerat i höstregnet.

Sen skall sägas att det INTE är kul när det blir halt. I och med att du har fötterna en bit upp, på durken för att tala båtspråk, så har man en bra bit ned om man behöver stötta med foten i halka. Vinkeln för att komma åt att sätta ned foten blir också svår/konstig, du har ju ett golv rakt ned.

Så det känns väldigt osäkert när det blir halt. Jag har testat vid tillfällen då jag blivit överraskad av oväntat snöfall. Att få upp 200 kg scooter, med sommardäck, upp- eller nedför en snöig backe utan att kunna stötta bra med fötterna är lite väl spännande.

Men snöar det inte, eller är plusgrader, så går det utmärkt. Ofta har ju scootrar gott om stora ytor (plast) som är enkla att hålla rent. Glöm bara inte att spola av ordentligt undertill. Där finns en hel del skymslen och vrår, metall och alu, som inte gillar saltade vägar. Talade med en mekaniker som brukar serva BMW C1 och de har en del problem med igenbeckade hojar pga att en C1 ofta går året runt i söl och salt. (Suveränt väderskydd i en C1, stor ruta, tak, störtbåge, vindrutetorkare, bälten! Men klen motor och udda utseende.)

EDIT: sak till som jag glömde, och tråden egentligen handlar om! Jag kör så länge det inte är halt (se ovan). Och börjar köra när halkan tagit slut. Eller när det är en fin vinterdag med plusgrader. Fast vädret får inte inte vara alltför j-ligt, då tar jag bilen eftersom jag har den valmöjligheten. Så scooter när jag kan, och bil när jag måste. Det kan ofta innebära ett uppehåll mellan december-januari här på västkusten.

Icke så bra i halka,det förstår man väl,och att det är en stor scooter från yamaha visste man väl med,vem visste inte det:)