handdator

Visa fullständig version : Honda CX 500 C utan gnista



BeEr
2011-08-18, 18:04
Min kompis på hjul har tappat gnistan på V cylinder o trots byte av tändspole inte återkommit. Kan det vara CDI-boxen som spökar? Inget kabelbrott på utgånde från CDI till spolen.

akems
2011-08-18, 19:47
Hej
Vid vattenpumpen sitter cdi pulser,dvs impulsgivarna till spolarna,mycket möjligt att det är dom som bråkar eller om du har tur dålig kontakt så det räcker om du smörjer och rengör.Länk http://www.cmsnl.com/honda-cx500cb-custom-1981-european-direct-sales_model16457/partslist/E12.html

DearHunter
2011-08-19, 00:18
Min kompis på hjul har tappat gnistan på V cylinder o trots byte av tändspole inte återkommit. Kan det vara CDI-boxen som spökar? Inget kabelbrott på utgånde från CDI till spolen.

Lite svårt när man inte vet vad Du kan och hur Du har undersökt tändningen.
Hur har Du kollat gnistan ?
hmmm.. och tändkablarna har Du kollat? Får Du gnista på V-cyl om Du switschar kablarna mellan vänster och höger?

pm_57
2011-08-19, 17:38
Hej. Välkommen till detta forum.
Jag råkade ut för samma sak med den ena av mina CX500. Lyckades få tag i en Cdi box på några veckor. Tror det var på Tradera den gången. Mycket riktigt så hoppade hojen igång efter byte.
Verkar vara lite känsliga grejor dessa CDI boxar. Och priserna för en begagnad kan vara olika - från flera tusen till några hundra kronor.
Tror inte att det går att reparera dem eller inte värt ialla fall. Lycka till i sökandet.