handdator

Visa fullständig version : Gruskörning



engström67
2011-08-15, 21:39
Stort intresse för grusåkning här:) vart lite grus i Norge nu senast,visst jag har en stor sk,offroadare men den som alla andra stora hör ju hemma mest på vägen.Visst krängde på nabbdäck och körde några mil på grus,kul men förstör ju hojen.Stenskott och dyligt.Fundera på att skaffa en till,kanske lillebror 660,men för klen motor.Det lutar åt en Ktm 690 superenduro,men helst en 990,då blir det åka av:D

pewa
2011-08-31, 15:04
Kollat in Hondas klassiska XR650? Skottsäker grusmaskin med lite gammal teknik (kick osv) dock väldigt trevlig att köra!

Olle Å
2011-08-31, 17:01
Stort intresse för grusåkning här:) vart lite grus i Norge nu senast,visst jag har en stor sk,offroadare men den som alla andra stora hör ju hemma mest på vägen.Visst krängde på nabbdäck och körde några mil på grus,kul men förstör ju hojen.Stenskott och dyligt.Fundera på att skaffa en till,kanske lillebror 660,men för klen motor.Det lutar åt en Ktm 690 superenduro,men helst en 990,då blir det åka av:D

Håller med dig om att grus ger en viss patina på hojen. Antingen använder man hojen till det den är till för eller skaffar en annan maskin.
KTMs makiner är jättehäftiga på grus, men en del säger att 990hojen är för stark på grus

engström67
2011-08-31, 21:04
Håller med dig om att grus ger en viss patina på hojen. Antingen använder man hojen till det den är till för eller skaffar en annan maskin.
KTMs makiner är jättehäftiga på grus, men en del säger att 990hojen är för stark på grus

Jo men visst,det är ju det en enduro är till för.För stark,:rolleyes: det gillar jag:),ska vara mycket motor:).

Nina
2011-09-01, 05:57
Det är nog lätt att köpa saker nu när det är sämre tider så är hojen fel kan det vara svårt att få den såld om den skulle visa sig för stark. Om du fick prova olika hojar på grus vore det super. :)

Molgan
2011-09-01, 09:30
Ska du ha kul i skogen är nog 690 att föredra framför 990, när det blir stökigt vill man hellre ha låg vikt än hög effekt. Vill du bara lägga långa bredställ på fina grusvägar så funkar väl 990 bättre, men varför skaffa en till nästan likadan hoj när du kan göra samma sak med superteneren? :hmmmm2:

engström67
2011-09-01, 15:16
Ska du ha kul i skogen är nog 690 att föredra framför 990, när det blir stökigt vill man hellre ha låg vikt än hög effekt. Vill du bara lägga långa bredställ på fina grusvägar så funkar väl 990 bättre, men varför skaffa en till nästan likadan hoj när du kan göra samma sak med superteneren? :hmmmm2:

Det har du rätt i.Ska nog ha en 690.Teneren är för klumpig,det är en touringcykel för lite varierat underlag och alldeles för dyr för att skabba ner på grus:).Den ska blänka:).Men visst skitar jag ner den,men det blir mest på våt väg och det tvättar man ju bort direkt:).Grus kan man ju köra med alla hojar,med rätt däck.Nu har jag ju lyckan att ha en hoj med suveränt abs och slirkontroll som ingen annan hoj kan mäta sig med,helt sjukt bra.Det går ju att koppla ur slirkontrollen,men inte abs,n och det behövs ju ej för den bromsar mycket bättre på grus än utan:)

Olle Å
2011-09-03, 08:10
Stort intresse för grusåkning här:) vart lite grus i Norge nu senast,visst jag har en stor sk,offroadare men den som alla andra stora hör ju hemma mest på vägen.Visst krängde på nabbdäck och körde några mil på grus,kul men förstör ju hojen.Stenskott och dyligt.Fundera på att skaffa en till,kanske lillebror 660,men för klen motor.Det lutar åt en Ktm 690 superenduro,men helst en 990,då blir det åka av:D

Det här med grus är ju inte som många kanske föreställer sig. Det vet ju de som har kört en del.

Kan vara lite svårt att hitta en optimal hoj samt optimala däck som passar alla vägtyper

Till exempel kan ju vägen vara torr och lika hård som asfalt.
Den kan ju vara mjuk och slät med ett mycket fint grepp.
Den kan ju vara fuktig och täckt med ett fin yta av alger och därför snorhal.
Den kan vara täckt av en massa rullgrus efter en tidigare sladdning.
Den kan vara nysladdad.
Vägverket har ju börjat med att sladda bara vissa partier på småvägarna. Det kan vara precis efter ett backrön eller i en skymd kurva. Snacka om överaskningar om man vill hålla lite tempo.
Vägen är ofta två släta spår med tjockt lager lösgrus på mitten och på sidorna.
För att inte tala om då den består av en massa potthål och tjälskador.
Man måste ju kalkylera med att man blir överraskad av större fordon på småvägarna.
Hastigheten är ju ofta inte så hög på grusvägen, om den är liten, så en vurpa brukar bara resultera i lite skrapmärken om man har skyddskläder och motorbågar.
Kort sagt grusvägskörning är JÄKLIGT KUL OCH SPÄNNANDE.

Jämför med att glida fram mellan olika fik på asfaltvägar.

Nina
2011-09-03, 09:10
Kort sagt grusvägskörning är JÄKLIGT KUL OCH SPÄNNANDE.

Håller fullständigt med. :shakehands:

Intruder
2011-09-03, 13:48
Det här med grus är ju inte som många kanske föreställer sig. Det vet ju de som har kört en del.

Kan vara lite svårt att hitta en optimal hoj samt optimala däck som passar alla vägtyper

Till exempel kan ju vägen vara torr och lika hård som asfalt.
Den kan ju vara mjuk och slät med ett mycket fint grepp.
Den kan ju vara fuktig och täckt med ett fin yta av alger och därför snorhal.
Den kan vara täckt av en massa rullgrus efter en tidigare sladdning.
Den kan vara nysladdad.
Vägverket har ju börjat med att sladda bara vissa partier på småvägarna. Det kan vara precis efter ett backrön eller i en skymd kurva. Snacka om överaskningar om man vill hålla lite tempo.
Vägen är ofta två släta spår med tjockt lager lösgrus på mitten och på sidorna.
För att inte tala om då den består av en massa potthål och tjälskador.
Man måste ju kalkylera med att man blir överraskad av större fordon på småvägarna.
Hastigheten är ju ofta inte så hög på grusvägen, om den är liten, så en vurpa brukar bara resultera i lite skrapmärken om man har skyddskläder och motorbågar.
Kort sagt grusvägskörning är JÄKLIGT KUL OCH SPÄNNANDE.

Jämför med att glida fram mellan olika fik på asfaltvägar.

Absolut klockren förklaring
Hornen bara växer juh längre in på grus vägen man kommer

räven
2011-09-03, 14:45
Absolut klockren förklaring
Hornen bara växer juh längre in på grus vägen man kommer

Hmmm, har man hornanlag ska man nog inte köra hoj överhuvettaget

Nina
2011-09-03, 15:40
Hmmm, har man hornanlag ska man nog inte köra hoj överhuvettaget

Jag tror inte det var riktigt så han menade. Det är väl i så fall glädjehorn?

Jag har kört grus i dag – med Husqvarnan och stående. Grymt skojig hoj, fan vad jag älskar den. :love:

kitsapgrl
2011-09-04, 01:55
Olle Å sammanfattade gruskörning bra. Här borta får man dock se upp med STORA stenar som trillat ner från bergsidorna när man kommer runt ett hörn som inte var där sist man körde den vägen. Ibland är halva vägen borta också. Jag är inte stor, super stark, och som nybörjare på grus behöver jag inte mer motor än min lille KLX250S har. Jag kan lyfta hojen med hjälp, för trillat av har jag gjort ett par gånger. Den är repig och jag har böjt diverse delar (tur att den är billig). :D Visst är det läskigt ibland när man kör grus. Men man får försöka lära sig övervinna rädslan när man ser ett stup på ena sidan vägen och hoppas man styr eller trillar hojen åt andra hållet om man skulle klanta till det. Det är kul att läsa era grusturer som ni gjort och se era bilder. :)

Nina
2011-09-04, 08:19
Den här körde jag i går, det var så skoj att jag kör den i dag också. :)
Tredje bilden visar motorn, luftburken och växelspaken, den är högerväxlad.

kitsapgrl
2011-09-05, 05:54
Wow, en så cool hoj Nina! :)

Nina
2011-09-05, 05:58
Wow, en så cool hoj Nina! :)

Tack, det är en gammal Husqvarna från -68. En militärhoj försvaret hade, jag har skidor till den också samt dubbade hjul. Grymt skoj att köra på vintern med så jag hoppas vi får snö i år också. :)

Olle Å
2011-11-04, 19:03
Jag lade på crossdäcken med lite halvslitna dubb, för det blir nog snart vinter. men icke, så jag drog iväg på en lång tur förra lördagen med de däcken ändå. Kan bara köra ca 80 på asfalten, men på gruset!!!!!!!!!!!!!!!!!. Man behövde inte vara orolig för gröna alger på småvägarna eller lite snorhalka. Lite jäkligt på småvägarna nu med en hel del lera som skogsmaskiner drar ut på dem, men å andra sidan så är både mygg och turister borta.
Nu kan man verkligen se naturen utan att det är en jäkla massa löv ivägen, men fläckvis på vägen. Snacka om halka där.
:santaclaus: tyckte jag såg en skymt av honom

henkesjorud
2011-11-08, 22:23
hej. ja måste bara fråga.. ja är helt ny när det gäller grus bus å så. förutom en 80 kubikare för ca 25 år sen haha. men nu ska ja köpa en 97;ans husaberg fe 501 i morgon onsdag å ja undrar om det är nått bra med dom. ? ni verkar verkar mest prata om stora tunga bågar, men är min måhända för lite för grusvägar å stigar.... nått å tänka på när det gäller allt ? snälla ni grus gubbar ja behöver alla tips ja kan få. å vart kan ja hitta garage hand bok ? å ja kommer att köra i vinter.. mvh

Ove
2011-11-08, 23:04
hej. ja måste bara fråga.. ja är helt ny när det gäller grus bus å så. förutom en 80 kubikare för ca 25 år sen haha. men nu ska ja köpa en 97;ans husaberg fe 501 i morgon onsdag å ja undrar om det är nått bra med dom. ? ni verkar verkar mest prata om stora tunga bågar, men är min måhända för lite för grusvägar å stigar.... nått å tänka på när det gäller allt ? snälla ni grus gubbar ja behöver alla tips ja kan få. å vart kan ja hitta garage hand bok ? å ja kommer att köra i vinter.. mvh

:) Hej! Jag är inte någon grusbusare även om jag trivs bra på underlaget. Hojen du valt verkar duga bra och den är inte för liten. ;)

Sök på nätet efter Husaberg fe 501 så kommer det upp en massa nyttigheter. Jag tänkte ge dig en tråd men det blev för många att välja bland. :rolleyes:

Olle Å
2011-11-09, 09:03
hej. ja måste bara fråga.. ja är helt ny när det gäller grus bus å så. förutom en 80 kubikare för ca 25 år sen haha. men nu ska ja köpa en 97;ans husaberg fe 501 i morgon onsdag å ja undrar om det är nått bra med dom. ? ni verkar verkar mest prata om stora tunga bågar, men är min måhända för lite för grusvägar å stigar.... nått å tänka på när det gäller allt ? snälla ni grus gubbar ja behöver alla tips ja kan få. å vart kan ja hitta garage hand bok ? å ja kommer att köra i vinter.. mvh

Hejsan. Jag provkörde en fe 501 i våras. En mycket potent hoj på grusvägarna. Den kör nog från det mesta. Totalvikten är ju bara runt 125 kg. En sak med den maskinen måste man komma ihåg och det är att den egentligen måste skötas som en tävlingsmaskin för att funka perfekt.