handdator

Visa fullständig version : Uppkörning på onsdag! 17/8



kmv
2011-08-14, 12:41
Nu var det dags för uppkörning nummer 1.
Vi får se hur det går, 50% klarar första uppkörningen,
Men jag räknar med att jag får göra fler:banghead:
Det är lika bra slipper man bli besviken:o
7.30 onsdag 17/8 .

freddemannen
2011-08-14, 13:59
Lycka till!
Klart du fixar det :)

kmv
2011-08-14, 20:32
Tack ska göra mitt bästa!
var ute och körde manöver banan idag med klaus = min handledare)
Det börjar kännas bra, 2 timmar imorgon manöver banan + 2 med körskolan tisdag och 2 timmar trafiklektion trafikskolan.
Onsdag upp 4.30 7.30 en timme uppvärmning/uppkörning 8.30

Jag kommer vara helt slut:)

Snickaren
2011-08-14, 20:44
Lycka till :)

Bighoj
2011-08-15, 08:17
Nu var det dags för uppkörning nummer 1.
Vi får se hur det går, 50% klarar första uppkörningen,
Men jag räknar med att jag får göra fler:banghead:
Det är lika bra slipper man bli besviken:o
7.30 onsdag 17/8 .

Nej och åter nej till din inställning.Man får ALDRIG räkna med att misslyckas för då ökar du oddsen att det också blir så.Nu har du några dagar på dig att satsa stenhårt både praktiskt OCH inte minst mentalt på att du sätter uppkörningen.Satsar man allt och fokuserar sig samt går in för det stenhårt och gör sitt bästa för tillfället så blir man heller inte så besviken om man misslyckas för då vet man att man gjort allt som man kunnat för att klara det.Om man trots allt ej klarar det så beror det i så fall på saker man inte kunnat förutse,t ex att du blivit dålig(feber),skada etc.
Kör nu stenhårt och ge allt du kan på onsdag,så har du oddsen på din sida att fixa det.
Ge dig fan på att du ska hjälpa till att höja dom 50 % som klarar kortet.
Lycka till.

kmv
2011-08-15, 08:37
Nej och åter nej till din inställning.Man får ALDRIG räkna med att misslyckas för då ökar du oddsen att det också blir så.Nu har du några dagar på dig att satsa stenhårt både praktiskt OCH inte minst mentalt på att du sätter uppkörningen.Satsar man allt och fokuserar sig samt går in för det stenhårt och gör sitt bästa för tillfället så blir man heller inte så besviken om man misslyckas för då vet man att man gjort allt som man kunnat för att klara det.Om man trots allt ej klarar det så beror det i så fall på saker man inte kunnat förutse,t ex att du blivit dålig(feber),skada etc.
Kör nu stenhårt och ge allt du kan på onsdag,så har du oddsen på din sida att fixa det.
Ge dig fan på att du ska hjälpa till att höja dom 50 % som klarar kortet.
Lycka till.

Du har rätt !! JAG SKA KLARA KÖR PROVET :banghead:
Jag ska ställa in mig mentalt och satsa stenhårt på praktiks övning i två dagar nu!
Tack för peppningen.

freddemannen
2011-08-15, 12:03
Tack ska göra mitt bästa!
var ute och körde manöver banan idag med klaus = min handledare)
Det börjar kännas bra, 2 timmar imorgon manöver banan + 2 med körskolan tisdag och 2 timmar trafiklektion trafikskolan.
Onsdag upp 4.30 7.30 en timme uppvärmning/uppkörning 8.30

Jag kommer vara helt slut:)

Ta med dig kaffe (om du dricker det, bra tillfälle att börja annars..) energidricka, banan, choklad och en baguett eller något.
Uppkörningen tar några timmar och det gäller att orka prestera hela vägen :)

Jonas
2011-08-15, 17:30
Uppkörningen tar några timmar och det gäller att orka prestera hela vägen :)

Hm, min uppkörning tog cirka 40 minuter. Lycka till! Det går bra om du bara är lugn. Glöm heller inte att andas när du gör lågfartsdelen... :)

freddemannen
2011-08-15, 23:23
Hm, min uppkörning tog cirka 40 minuter. Lycka till! Det går bra om du bara är lugn. Glöm heller inte att andas när du gör lågfartsdelen... :)

Styvt 5 timmar tog min med värmningen..
Först uppvärming sen lågfart, högfart och bromsning här var vi 3 st så en del väntetid blev det.
Sen trafikkörning 40-45 min körning plus försnack och eftersnack med var och en jag var nr 2 ut här.

kmv
2011-08-17, 12:22
Det sket sig:(
lågfart som jag inte oroade mig för mitt nöt manöverbanan klarade jag galant
Men lågfart var ett skämt har aldrig kört så dåligt.
Men jag får ta nya tag öva lågfart och beställa ny uppkörning :(

mirrisen
2011-08-17, 14:27
Det sket sig:(
lågfart som jag inte oroade mig för mitt nöt manöverbanan klarade jag galant
Men lågfart var ett skämt har aldrig kört så dåligt.
Men jag får ta nya tag öva lågfart och beställa ny uppkörning :(

Jag behövde 3 försök för att klara uppkörningen. Jag blev naturligtvis lika besviken som du båda de 2 första fail-försöken men eftersom jag både kände vad som gick fel och fick det bekräftat av inspektören så kändes det ändå inte helt överjävligt. Visst är det surt med pengarna och tiden som går men å andra sidan har man ju verkligen BEVISAT att man är värd kortet när det väl är klart! ;)

Håller tummarna för dig och önskar dig bättre lycka nästa gång! Nööööt påååå - "timmar i sadeln" is the shit! :)

Molgan
2011-08-17, 15:59
Det sket sig:(
lågfart som jag inte oroade mig för mitt nöt manöverbanan klarade jag galant
Men lågfart var ett skämt har aldrig kört så dåligt.
Men jag får ta nya tag öva lågfart och beställa ny uppkörning :(
Blä! Upp i sadeln igen bara, nu vet du vad som väntar.

Höll på att gå åt skogen för mig på lågfarten också pga att man var tvungen upp så hiskeligt tidigt, min hjärna låg fortfarande kvar i sängen och sov på uppvärmningen. Fötter i backen och konor flög. Som tur var var det många som skulle köra och jag var bland dom sista så jag hann vakna till och smygträna lite till innan skarpt läge.

Nina
2011-08-17, 18:13
Kämpa på, ge inte upp nu när du är vid mållinjen. Till nästa gång så har du en erfarenhet mer: du vet hur det går till där. Visst känns det för jävligt nu men det är snart glömt och förlåtet så fort du fått kortet.

kmv
2011-08-17, 19:05
Tack för all tröst :)
trött och närvös = med ingen balans
jag måste byta styre på min övningkörnings hoj som har sportstyre.
Känns svårt att öva med det,
men det clip on, så jag måste hitta en billig lösning på gaffel konan då hojen bara,
är värd 7000 kr och jag var så dum att jag inte köpte en hoj som jag kan köra upp på:(

3400 per uppköning det svider.
jag får skriva i mecktips, om det finns någon som har någon bra lösning.

cribbe
2011-08-17, 19:58
Vad tråkigt att det inte gick vägen, men det är bara att ta lärdom och klara det galant nästa gång!

Bighoj
2011-08-17, 20:30
Tråkigt att höra,men en erfarenhet till att ta lärdom utav.Det är skit att det ska kosta så mycket i pengar att bomma.Nu gäller det att kämpa vidare,och som tidigare sagts-Nu vet du ju vad som väntar dig vid uppkörningen.Sörj idag och kör sen på fram tills du har kortet.

kmv
2011-08-25, 00:28
Uppkörning nummer 2 UNDERKÄND!!!
Idag körde jag upp igen, banorna gick galant.
Sen var det trafik, eftersom jag var den enda eleven som klarade banerna, så blev det en långkörning i trafik.
Allt gick bra tills vi kom till en tvär kurva med lämna företräde skylt, båda sidor var det skog som skymde sikten när jag paserade skylten var det fritt men eftersom sikten va skymd tog jag det lungt
Trafikinspektören var ca tre meter bakom när vi såg en bil komma farande,jag kunde stanna
med god marginal just som jag skulle bromsa, skriker inspektören,stanna vilket jag gjorde bra utan hans hjälp.
När vi kom tillbaka så sa jag att jag hade stannat utan hans hjälp;
Han blev nog inte övertygad!
Han sa du skulle stannat vid lämna förträde skylten, men det var fritt när jag var vid skylten
och det var inte stopp plikt, när han kom till skylten såg han bilen vilket jag ochså
gjorde och började min inbromsning, men det såg han inte, han tittade på från vänster bilen och skrek stanna
vilket jag redan gjort.
Ledsen det blir inget körkort idag sa han:(
Nu känns det som ett lotteri ska jag köra upp 3- 5 uppkörningar bara på tur att inspektören
bedömmer rätt.

Hade känts ok om jag gjort något fel.
Nu känns det som jag tappat hoppet totalt,
Jag får väll slicka såren och köra upp i vår:(

Mavve65
2011-08-25, 08:19
Verkar som inspektören haft dålig koll. De måste ju ha lite mer känsla för situationen, de sitter ju ändå i en bil flera meter bakom!.
Hoppas du fixar det nästa gång, GOOD LUCK!

Bighoj
2011-08-25, 11:11
Uppkörning nummer 2 UNDERKÄND!!!
Idag körde jag upp igen, banorna gick galant.
Sen var det trafik, eftersom jag var den enda eleven som klarade banerna, så blev det en långkörning i trafik.
Allt gick bra tills vi kom till en tvär kurva med lämna företräde skylt, båda sidor var det skog som skymde sikten när jag paserade skylten var det fritt men eftersom sikten va skymd tog jag det lungt
Trafikinspektören var ca tre meter bakom när vi såg en bil komma farande,jag kunde stanna
med god marginal just som jag skulle bromsa, skriker inspektören,stanna vilket jag gjorde bra utan hans hjälp.
När vi kom tillbaka så sa jag att jag hade stannat utan hans hjälp;
Han blev nog inte övertygad!
Han sa du skulle stannat vid lämna förträde skylten, men det var fritt när jag var vid skylten
och det var inte stopp plikt, när han kom till skylten såg han bilen vilket jag ochså
gjorde och började min inbromsning, men det såg han inte, han tittade på från vänster bilen och skrek stanna
vilket jag redan gjort.
Ledsen det blir inget körkort idag sa han:(
Nu känns det som ett lotteri ska jag köra upp 3- 5 uppkörningar bara på tur att inspektören
bedömmer rätt.

Hade känts ok om jag gjort något fel.
Nu känns det som jag tappat hoppet totalt,
Jag får väll slicka såren och köra upp i vår:(

I helsike att du ska köra upp i vår,du lär ha ditt kort i höst,annars äter jag upp min keps,och det vill du inte ha på ditt samvete det lovar jag dig.Nöt nu lite balans så att det fortfarande sitter till nästa uppkörning,och är det lämna företräde så stanna helt istället ett litet tag för det blir du inte kuggad av,det är DU som ska vara säker på att där är fritt att köra och inte inspektören som ligger bakom(ett tips bara)vad gäller övrig körning blir det inga problem.Kommer du däremot till en korsning där högerregeln gäller men dom som kommer från höger vinkar fram dig KÖR INTE förrän dom från höger kört först.Kör hårt nu
så du kan ut tidigt på våren med din hoj.

Reject
2011-08-25, 13:24
Shit, vad surt :( Jag lider med dig, men det hjälper väl inte dig...

Fan, att de ska vara så kinkiga. Så som du beskriver situationen, känns det som om det helt och hållet var en bedömningsfråga. Det är svårt...i sådana fall kan jag tänka mig att de hellre friar än fäller, men va fan...samtidigt måste man ju vara öppen för möjligheten att man själv (inspektören) kanske inte själv tolkade situationen helt korrekt.

kmv
2011-08-25, 15:06
I helsike att du ska köra upp i vår,du lär ha ditt kort i höst,annars äter jag upp min keps,och det vill du inte ha på ditt samvete det lovar jag dig.Nöt nu lite balans så att det fortfarande sitter till nästa uppkörning,och är det lämna företräde så stanna helt istället ett litet tag för det blir du inte kuggad av,det är DU som ska vara säker på att där är fritt att köra och inte inspektören som ligger bakom(ett tips bara)vad gäller övrig körning blir det inga problem.Kommer du däremot till en korsning där högerregeln gäller men dom som kommer från höger vinkar fram dig KÖR INTE förrän dom från höger kört först.Kör hårt nu
så du kan ut tidigt på våren med din hoj.

Tack nej jag vill inte att du ska äta upp din keps!
lustigt att du nämner det med högerregeln det inträffade än sådan situation:deal:
En lastbil vinkade mot mig att köra men jag skakade på huvudet nej!
Då körde inspektören och sa till mig kör!!!
Då visade han mig att det är okey att köra men det är det inte:eek:
Jag borde underkänt honom:hello:

sally101
2011-08-25, 15:55
Så ledsen för din skull att du råkat ut för en sån trög inspektör. Hade oxå en sån på min första uppkörning som menade på att jag "skapade en trafikfarlig situation" när jag valde att inte köra ut framför en lastbil på motorvägen utan la mig bakom den istället, så man vet aldrig hur de tänker...
Nästa gång fixar du det! Nu vet du ju precis vad du ska göra och inte göra och har alla fördelar på din sida :) Lycka till!

kmv
2011-09-03, 19:34
Tack all för ert stöd, Idag klarade jag uppkörnigen :)
Hoppas jag hinner åka lite den hösten.
Kan knappt tro att det är sant , blev godkänd av samma inspektör :)

akems
2011-09-03, 19:57
Grattis,det hinner bli mycket körning till.Tänk bara på att hösten är lömsk med jord och löv på vägen.

Martin
2011-09-03, 20:39
Grattis vad kul.

Vad kör du för cykel?

Molgan
2011-09-03, 20:58
Tack all för ert stöd, Idag klarade jag uppkörnigen :)
Hoppas jag hinner åka lite den hösten.
Kan knappt tro att det är sant , blev godkänd av samma inspektör :)
Gött!! Grattis, och hur skönt är det inte första gången man får brassa utan att nån ligger bakom och kommer med en massa pekpinnar vid varje stopp? :p

Bighoj
2011-09-03, 21:08
Fan va kul att det gick vägen.Gissar jag fel om jag tror att du längtar till våren ? Jag tog mitt kort i oktober men hann ändå köra ett litet tag,men så bor ju jag i skåneland.GRATTIS !!!

Kret
2011-09-03, 21:27
Instämmer i grattiskören. Hoppas vädret tillåter en fin hojhöst.