handdator

Visa fullständig version : Beställt Akrapovic



cribbe
2011-08-09, 22:20
Så nu har man precis beställt ett nytt akrapovic slipon till nya hojen.
Kostar runt 7500:- här hemma men beställde det från USA till det förnämliga priset av 4300:- inkl frakt.
Skall bli kul att få lov att montera lite själv när man fått hem nya hojen :-)

Mats Liifv
2011-08-09, 22:46
Så nu har man precis beställt ett nytt akrapovic slipon till nya hojen.
Kostar runt 7500:- här hemma men beställde det från USA till det förnämliga priset av 4300:- inkl frakt.
Skall bli kul att få lov att montera lite själv när man fått hem nya hojen :-)Har du räknat med, tullavgifterna? Beställa från icke EU-land kan bli rejält mycket dyrare än man tänkt sig. För min del blev det i runda tal 30% påslag på priset i USA. Blev faktiskt en förlustaffär i slutändan...tänkte inte på alla avgifter som tillkom!

Hamre
2011-08-09, 22:51
Har du räknat med, tullavgifterna? Beställa från icke EU-land kan bli rejält mycket dyrare än man tänkt sig. För min del blev det i runda tal 30% påslag på priset i USA. Blev faktiskt en förlustaffär i slutändan...tänkte inte på alla avgifter som tillkom!


Men det blir ändå ca 2000:- billigare! Det är inte fy skam.
Man måste ju tänka på alla eventualiteter när man köper utanför EU!

RobbeS
2011-08-10, 09:04
Men det blir ändå ca 2000:- billigare! Det är inte fy skam.
Man måste ju tänka på alla eventualiteter när man köper utanför EU!

Lägger man på 25 % på priset (inkl frakt) så brukar man hamna ganska rätt. Frakten brukar oftast gå att räkna ut då man gör beställningen.
Det var länge sen jag själv köpte mc grejer i Sverige då jag jämför priserna i USA, England och Finland dit jag själv kan åka och handla.
Sist blev det ett par Dragging Jeans från England som jag skulle köpa på den där butiken som har "Personal Shopper" i Umeå men där personalen, två st, inte låtsades se mig överhuvudtaget trots att jag var den enda kunden i butiken. Så det blev att beställa från England 500 kr billigare istället. Köpte före det ett bluetooth headset för 280 kr från Singapore som i samma butikskedja "med personal Shopper" skulle ha kostat 2500 kr. Enda skillnaden var ett eget tryck på den som såldes i den svenska butiken.
Undrar hur en del handlare i detta land tänker egentligen.

cribbe
2011-08-10, 11:06
Ber man snällt kan ofta företaget som man beställer av skriva ner värdet på innehållslappen vilket gör att svenska tullen tar ut avgift baserat på uppgifterna om innehållet. De packar ju inte upp varan och gör en värdering direkt. Flera gånger när jag beställt från USA har det gått igenom tullen utan avgifter, det är ungefär 1 gång av 10 som det fastnat.
Nu har jag en syster bodende i USA som jag skickar varorna till som sedan packar om och skickar över till mig och märker med "gåva" vilket gör att det inte fastnar i tullen :-)

Nina
2011-08-10, 11:47
Ber man snällt kan ofta företaget som man beställer av skriva ner värdet på innehållslappen vilket gör att svenska tullen tar ut avgift baserat på uppgifterna om innehållet. De packar ju inte upp varan och gör en värdering direkt. Flera gånger när jag beställt från USA har det gått igenom tullen utan avgifter, det är ungefär 1 gång av 10 som det fastnat.
Nu har jag en syster bodende i USA som jag skickar varorna till som sedan packar om och skickar över till mig och märker med "gåva" vilket gör att det inte fastnar i tullen :-)

Så brukar vi också göra när vi beställer från USA och det är inte alltid sakerna fastnar i tullen. Sen gäller det att vara alert vad gäller priser där borta och här, det gäller att veta vad man ska beställa för att spara in en slant. :)

zaphyr
2011-08-11, 11:56
Nu har det blivit ett federalt brott att skriva ner värdet/ skriva gåva på paketen så det finns tyvärr inte så många företag som vågar göra det mer.

Edit: kan inte hitta källan

RobbeS
2011-08-11, 13:40
För nåt år sen fanns det firmor i USA som ställde upp med spökadresser i USA. Dvs om man beställde en vara i USA uppgav man "spökadressen" som leveransadress och varan skickades dit. Där paketerades varan om och skickades i ett helt vanligt "gåvopaket" till ens egen adress i Sverige. Allt för en summa av ett par hundra spänn plus frakt. Jag har själv inte provat men det funkade visst fint. Men det är väl också förbjudet idag.

cribbe
2011-08-11, 14:02
Nu har det blivit ett federalt brott att skriva ner värdet/ skriva gåva på paketen så det finns tyvärr inte så många företag som vågar göra det mer.

Edit: kan inte hitta källan

Inte fullt ut, utan bara i vissa delstater. Har min syster boende i USA i en delstat där det fortfarande är lagligt :-) Vissa gånger har jag skickat det till henne och sedan har hon "bara" paketerat om paketet och skickat till mig som gåva. Har paserat tullen varje gång utan problem.

akems
2011-08-11, 18:49
Det kan inte vara förbjudet att ha en snäll syster som köper delar och skänker till sin bror

cribbe
2011-08-11, 20:01
Det kan inte vara förbjudet att ha en snäll syster som köper delar och skänker till sin bror

Nej precis, varför skulle det vara det :-)

zaphyr
2011-08-12, 18:03
Inte fullt ut, utan bara i vissa delstater. Har min syster boende i USA i en delstat där det fortfarande är lagligt :-) Vissa gånger har jag skickat det till henne och sedan har hon "bara" paketerat om paketet och skickat till mig som gåva. Har paserat tullen varje gång utan problem.

Men är det ett federalt brott gäller det i alla stater...
Men det gäller som sagt företag som jag förstår det och inte din syster:)

engström67
2011-08-14, 15:06
Så nu har man precis beställt ett nytt akrapovic slipon till nya hojen.
Kostar runt 7500:- här hemma men beställde det från USA till det förnämliga priset av 4300:- inkl frakt.
Skall bli kul att få lov att montera lite själv när man fått hem nya hojen :-)

Man kan väl alltid banta priset rejält vid köp av tillbehör vid köp av ny hoj,annars är det ju sniket:)

cribbe
2011-08-14, 21:57
Jo men man kan ju inte pressa den stackars säljaren hur mycket som helst :-)
Med lite förhoppning kommer blåset redan i början av veckan :-)

cribbe
2011-08-17, 20:00
Jaha ja, så kom avin från posten idag på blåset :-) gick från USA i lördags så det var snabba ryck. Dock har det trots uttryckligen "gåva" på paketet blivit taget i tullen och jag åkte på 600:- skall ringa tullen imorgon och ifrågasätta...dock har det totalt kostat mig 4500:- och det kostar 8000:- här hemma så jag skall väl inte klaga för mycket...

RobbeS
2011-08-17, 20:58
Jaha ja, så kom avin från posten idag på blåset :-) gick från USA i lördags så det var snabba ryck. Dock har det trots uttryckligen "gåva" på paketet blivit taget i tullen och jag åkte på 600:- skall ringa tullen imorgon och ifrågasätta...dock har det totalt kostat mig 4500:- och det kostar 8000:- här hemma så jag skall väl inte klaga för mycket...

Ingen större idé att ifrågasätta tullavgiften. Det är en "risk" man får ta men samtidigt räkna med i kalkylen. Du tjänade ju trots allt nästan 4 000 spänn. Tullen är nog bra att genomskåda de sk gåvorna och speciellt då det gäller saker till mc.
Grattis till en bra affär!:beer:

cribbe
2011-08-17, 21:03
Tack! Ja jag skall vara nöjd :-) ännu nöjdare lär jag bli när det är monterat.