handdator

Visa fullständig version : honda hornet 600 (strypt)



Caarl
2011-08-07, 11:42
Hejsan! Jag är ny här och har sett att man får svar på mycket man undrat över på denna sida. Jag har nu börjat fundera över att ta körkort för a-begränsning, och då kommer ju självklart frågan vilken hoj man ska köpa. Jag är som fast för att köpa en honda hornet 600:), men dock vet jag inte om den fungerar bra om man stryper ner den till 25kw. Har läst i andra trådar att man ska helst inte ha för hög ursprungs effekt, dock är ju effekten rätt hög på hondan? :confused:

Någon som har erfarenhet av just denna motorcykel som strypt??
Vad rekommenderar ni annars för hoj?

/Caarl

Henric_D
2011-08-07, 12:36
Den fungerar kanonbra, tjejen har en sådan som är strypt till 25Kw.

Annars så har du ju Kawasaki ER6-N den är betydligt billigare i försäkrning.

Caarl
2011-08-07, 13:01
Den fungerar kanonbra, tjejen har en sådan som är strypt till 25Kw.

Annars så har du ju Kawasaki ER6-N den är betydligt billigare i försäkrning.
Gött! okej, ungefär hur mycket lägger hon i försäkring hel/år?

Henric_D
2011-08-07, 13:37
Hon har den tjejförsäkrad, då kostar den 4000:- drygt.

Försäkringen blir billigare på en mellanklasshoj upp till viss ålder. Kolla runt lite hos olika försäkringsbolag, samt kolla olika hojar vad dom skulle kosta.

Ett tips är att du kollar med Bilsport & MC (www.bilsport-mc.com)

Tänk även på att det är billigare att försäkra en touringhoj än streethoj.

Hondan är en street och Kawasakin är en touring.

Caarl
2011-08-07, 14:13
Okej, Tack så mycket för tipsen! :)

simen
2011-08-07, 14:57
:)Ville bara seia välkommen:shakehands:, och bra at du har fått svar på dina frågor.


____________
:)Simen

Molgan
2011-08-07, 15:03
Välkommen! Tror också att en er-6 eller-5 är roligare då de är twins och har lite lägre utgångseffekt. Ju mindre man måste strypa ju mindre kommer hojen kännas som en astmatisk flodhäst. Om du är jättesugen på en hornet ska du naturligtvis inte förkasta den, jag har aldrig haft rationella skäl till varför jag köpt de hojar jag haft. =)

Henric_D
2011-08-07, 16:46
Hoppas att svaren var till nytta, och glöm inte att berätta vad det blev/blir för hoj

Mavve65
2011-08-08, 08:34
Om du ska behålla MC-n några år (när det är dax för tung), så kanske Hornet är ettt bättre alternativ i längden. Finns rätt många begagnade ute nu...kolla IF- de har märkesförsäkring via Honda, för mig blev det billigare än Bilspoprt och MC samt att MC-n inte behöver stå inlåst jämt, vilket BoMC kräver.
Good luck med valet!

Caarl
2011-08-08, 10:38
Om du ska behålla MC-n några år (när det är dax för tung), så kanske Hornet är ettt bättre alternativ i längden. Finns rätt många begagnade ute nu...kolla IF- de har märkesförsäkring via Honda, för mig blev det billigare än Bilspoprt och MC samt att MC-n inte behöver stå inlåst jämt, vilket BoMC kräver.
Good luck med valet!
Jo det va det jag hade tänkt, att ha kvar hojen efter jag fyllt 21. Känns bättre att köpa en hoj man verkligen vill ha som första hoj ist för att köpa en lite billigare/mindre för att sälja året efter, vilket det blir för min del. Ska börja med teorin nu i höst och sen blir uppkörningen troligtvis till våren:)

Mavve65
2011-08-08, 13:31
Har ju en sådan själv -08 ABS och eftersom jag är återfallare (och betraktar mig som "nybörjare") så tyckte jag att den var lagom mc- för mig. Den är väldigt lätt att svänga/kontrollera och har ganska upprätt körställning. Den är ganska lugn fram till ca 6500 varv, sedan "sticker" Horneten iväg ordentligt.... Går även att puttra fram på 3:ans växel i stan (med lite varv och slir på kopplingen). Annars kräver den mycket växling. Om du ska skjutsa mycket så går fjädringen att ställa in (iallafall på min). Nackdel är avsknad av kåpa, men det finns att beställa från Tyskland modell större. Den "flyscreen" som finns som originaltillbehör, är mest av estetisk art. Kolla även Honda cb 600 Sa, som har riktig kåpa, om du funderar över detta.

När man kör ostrypt kan ju försäkringen sticka iväg en del, då den har 102 hkr. Själv har jag 40 + och betalar ca 5500 året. CB 600 SA är lite billigare, då den har 78 h/kr.

Lycka till med mc-valet och lappen!

Caarl
2011-08-08, 21:22
Jag hade tänk skjutsa en hel del ja, jag har dock tänkt mig modellen innan 07, då jag tycker den är estetiskt snyggare och några lappar billigare^^ När du säger att fjädringen är ställbar, menar du då styvheten? vore ju faktiskt riktigt smidigt isf :) Har du någon aning om kåpan på cb600 as går att plocka bort fast man ändå kan ha blinkers och backspeglar? tycker det förstör hela hojen med kåpan ^^ Jo jag kan tänka mig att försäkringssumman kan sticka iväg en hel del, men det tycker jag är värt för det lilla extra draget ;)

Mavve65
2011-08-10, 14:34
På min model är det en monoshock enkeldämpare bak med sju inställningar av fjäderförspänningen.
CB 600 finns i en kåplös variant som heter cb 600A. Tror inte kåpan på SA modellen ska tas bort,då den "hänger samman med tanken. Vet ej hur dämpningen funkade innan modellen förnyades/bytte utseende från 07. Kolla Honda mc-modellarkiv (sök på Honda mc, så kommer du till Hondas hemsida, med mer information.
Modellen innan 07 hade ju rund strålkastare, så det finns fler toppkåpor att välja bland.

Ja, det extra draget är värt pengarna-blir ju inte så mycket i månaden om man slår ut det på hela året.

Mavve65
2011-08-10, 14:36
Direktlänk till Honda modellarkiv http://www.hondamc.com/homc/templates/ModelCategoryArchiveList____9696.aspx