handdator

Visa fullständig version : KÄNSLOR



Olle Å
2011-08-05, 08:35
Hur förklarar man en känsla. Förklara en så enkel sak som tandvärk.
Vi talar ju ofta om hur olika hojar känns, men att kunna förmedla en känsla via ett skrivet meddelande är nog väldigt svårt. Skillnaden mellan olika hojar måste man nog uppleva själv.
En hel del skar kan man ju sätta tekniska termer på, exvis fysiska egenskaper på hojen.
Men hur man upplever åkandets känsla är nog ett oerhört stort komplex att ge sig in på.
Big Hoj har kanske samma känsla som den yngling har som knattrar runt med sin moppe.
Att uppleva en fin motorväg kanske ger samma känsla för en som kör en glidare, som den som kör en offroadhoj uppe i fjällvärldens småvägar.
Nu är ju många hojåkare tyvärr lite av kategorister, som gärna vill att deras intressfär är den enda rätta. Vi har samma förhållande mellan hästägare, där arabhästägare ser ner på korsninghästen.
Detta är nog ingenting man kan göra något åt. Sedan finns det ju de som köper in sig i en viss kategori vilket ju förekommer både bland häst och mcfolk
Skit samma, bara man har trevligt. Det är en bra känsla!!!!!!!!!!!!

Ankan1
2011-08-05, 10:07
Känslan !?.Rullar ut försiktigt med kall motor från garaget på en sport / touring Honda.Motorn ska upp till arbetstemp så det varvas och växlas varsamt den första sträckan.Några rödljus senare är allt okey och det bär iväg ut på större landsväg / motorväg.Känner efter hur varmt / kallt det är i fartvinden samt hur hojen mår idag.Kör om en lastbil när turbulensen bakom inte är roande.Fladdrar till lätt och sedan är man förbi.En äldre dam en bit längre fram verkar osäker på var hon ska svänga av och blinkar höger men ändrar sig snabbt och blinkar vänster, (hon blinkade i varje fall).Har läst av hennes bilkörning redan när jag närmade mig denna bil så jag kan hålla avståndet.Passerar och det är fridfullt några km när en mötande bilist fått för sig att mötande trafik ska väja undan när han / hon valt att köra om !?.Några mils körning efter detta när jag stannar på en rastplats för att rätta på kroppen kommer en semestrande farbror fram på rastplatsen och vill prata minnen från en tid när motorcyklar hade växelföraren på sidan av tanken.Farbrorn ler och mumlar att dagens hojar har värre motorer än personbilar.Tänk om man haft en sådan när man var yngre säger farbrorn och skrattar högt.Iväg igen ut på vägen och något som påminner om en humla gör en kamikaze träff mitt i ansiktet nät jag valt att ha det yttersta visiret uppe.

Passerar ett vägarbete och en tillfälligt ordnad sträcka får framgaffeln i klar obalans när alla hål i vägen i tät följd vill få hojen att ta en helt annan väg.Blir faktiskt både lite rädd och förbannad över detta vägparti när jag färdas på två hjul och inte på fyra som en bilist.Öppen väg igen som nu förvandlats till ett slingrande parti där jag får möjlighet att lägga ner hojen mer i kurvorna.Känns riktigt roligt.Kommer ikapp en längre bilkö där små barn i den sista bilen ska vinka på galningen som valt att färdas på två hjul, (jag).Passerar snabbt dessa bilar där några ser sura ut för att de inte kan komma förbi i denna kö.Kör en kort stund efter detta ifatt en mindre mc modell 100cc skoter där tjejen på denna färdas i sandaler, minimal kjol och tunn blus.Herregud, hur tänker folk. egentligen.Stannar till på en bensinmack för påfyllning och sidostödet åker ut där koll äger rum för att se om hojen står bra på det något ojämna underlaget.Av med handskar, hjälm och knäpper upp jackan fär att få luft i värmen.

Någon familjepappa i sin semesterpackade bil ser ut som om han funderade över sina val i livet med belånad villa och personbil plus husvagn och verkar ha svårt att hitta plånboken bland fru och gallskrikande varma barn.Det blir relativt billigt i kassan med tjugo avverkade mil och ca 9 liters förbrukning.Ser lite skumt ut på himlen när jag kommer ut och det kommer några stänk.En kraftig regnskur bryter loss en liten stund och spolar av några insekter för mycket på min hjälm / jacka.Fint väder igen och många fina mil genom små samhällen på ringlande vägar.Börjar kännas lite i axlarna nu av all fartvind som förmodligen mer påminner om segt tuggumi.Närmar mig så sakta hemmet igen och en äldre tant som ska slänga sopor ser misstänksamt på mig när hojen morrar hotfullt.

Klart man är en sådan där mc kriminell som har allt skumt för sig verkar tanten tänka ha ha ... varför väljer man annars att färdas på en hoj när det finns personbilar med dörrar !?.Nere i garaget igen och tvättar av hojen för att sedan gå upp och ta en fika.Har varit en rätt så bra trafik och jag är nöjd med dagen runda.Det närmaste man kan komma en sann befrielse i ett samhälle som gör allt för minimalisera varje individ till en slav under systemet.Jippi, jag har återigen som återfallsknutte brutit mig fri från denna boja och det känns fantastiskt.Finns inga ord i världen som kan förklara denna känsla, den måste upplevas för att förstås fullt ut. :)

Ove
2011-08-05, 10:22
Hur förklarar man en känsla. Förklara en så enkel sak som tandvärk.
Vi talar ju ofta om hur olika hojar känns, men att kunna förmedla en känsla via ett skrivet meddelande är nog väldigt svårt. Skillnaden mellan olika hojar måste man nog uppleva själv.
En hel del skar kan man ju sätta tekniska termer på, exvis fysiska egenskaper på hojen.
Men hur man upplever åkandets känsla är nog ett oerhört stort komplex att ge sig in på.
Big Hoj har kanske samma känsla som den yngling har som knattrar runt med sin moppe.
Att uppleva en fin motorväg kanske ger samma känsla för en som kör en glidare, som den som kör en offroadhoj uppe i fjällvärldens småvägar.
Nu är ju många hojåkare tyvärr lite av kategorister, som gärna vill att deras intressfär är den enda rätta. Vi har samma förhållande mellan hästägare, där arabhästägare ser ner på korsninghästen.
Detta är nog ingenting man kan göra något åt. Sedan finns det ju de som köper in sig i en viss kategori vilket ju förekommer både bland häst och mcfolk
Skit samma, bara man har trevligt. Det är en bra känsla!!!!!!!!!!!!

:) Ett ämne att fundera över! :)

Igår hade jag en diskussion om musik. Det gällde Rolling Stones, en grupp som jag själv bara ser till att jag slipper höra så långt det nu bara går. :thefinger:

Kör man hoj SKA man gilla att höra rock´n roll. Varför då? Jag gillar några enstaka rocklåtar, dixieland, storband, dragspel, folkmusik, sakral musik, klassiskt och någon enstaka sclager. Men det som Stones och en del andra band i samma stil spelar - nej tack! Men det är jag. Andra får tycka vad dom vill. Men nu var det så att den yngling(60+) som jag diskuterade med hävdade bestämt att man måste veta allt om Rolling Stones för dom har varit med så länge och sålt otroliga mängder med skivor. Min motfråga - vad vet du om Vivaldi; inte ett dugg, hur många skivor har han sålt?

Du, sa jag, vi ska nog inte diskutera musik. Var och en trivs med sitt och då räcker det så. Vi är bara olika och det är OK. :)

pentti01
2011-08-05, 22:31
Precis som olle Å nämner; jag upplever fortfarande samma känsla på Mc som jag gjorde på moppen : obeskrivbar lycka över att färdas på 2 hjul! På mina kvällsturer är känslan mest närvarande.
Har alltid känt så och vet att det kommer att bestå, oavsett Mc-typ, hastighet eller vägsort.

Olle Å
2011-08-06, 08:15
Om man utvecklar det hela lite längre, så måste man inse att de flesta har ett revirtänkande som i sin utsträckning snuddar vid rasism. Farliga tankar kanske.

" Om du inte har samma hojmärke som vi har" osv.
Det kanske är därför de flesta customåkare inte hejar på offroadåkare osv.

Visst kan de vara stärkande för vissa att tillhöra ett gäng, men då prioriteras ju inte själva ÅKKÄNSLAN.

Men som jag tidigare skrev så tycker ju jag och många med mig att själva känslan oavsett vad man åker på är viktigast