handdator

Visa fullständig version : Dragstar vs Maruder?



The Rawbert
2011-08-04, 21:38
Ok då verkar det vara dags igen!

Och här kommer första inlägget från mig på detta forum någonsin:)

Som rubriken så står det i dagsläget mellan en Yamaha 650 Dragstar eller en Suzuki 800 Marauder. Jag vet, det är mellanklassare, men det är helt ok. Har tidigare haft en Dragstar så jag känner väl till hur den är. Lite trött att skjutsa tanten men ändå en trevlig liten krabat tycker jag. Däremot har jag aldrig kört en Marauder (än).

Så vari ligger skillnaden? (Förutom motor) Min fråga gäller främst funktion, typiskt krångel och liknande. Hur den är att köra märker jag när det blir dags.

Allt gott! /Robban

Jan-Olov
2011-08-04, 23:20
Maruder 800 finns i två utföranden. De tidigare modellerna hade kedja de nyare är det kardan. Jag har inte kört den äldre modellen men väl den nyare. Frugan hade en M800 och den var väldigt fin både utseende och att köra, kanske lite väl bred men det är en smaksak. Den äldre däremot uppfattade jag som att den var smäckrare. Det bästa är nog att prova och avgöra själv.

Freda
2011-08-04, 23:28
Välkommen till forumet.
Frågan får nån som har en Marauder svara på, har du testat att googla på utländska forum?
Brukar finnas en del nyttigt att läsa :)

Stoffe_G
2011-08-06, 10:26
Tjena... Gällande maraudern, så beror det väl lite på vilka årsmodeller du tänkt dig?

Av modeller omkring 2000 har jag ingen personlig erfarenhet, men har läst en hel del på forum och folk verkar tycka att det är en relativt pigg och trevlig hoj, men får ofta negativa kommentarer kring sadeln, som ska vara rätt obekväm. Har Kedja, Dragstar kardan.

Den lite nyare modellen, som kom 2005, och som heter M800 vet jag mer om, då jag själv äger en -07:a sedan en månad tillbaka. Dessa är mycket trevliga att åka på. Bekväm för mig som är 1,86 och ca 90 pannor... Bra klös i motorn tycker jag. Längsta turen jag hittills gjort är Malmö-Varberg tur och retur och det funkade kalasfint. Dessa nyare modellerna har kardan.

Men med tanke på att du gör jämförelsen med en dragstar 650, misstänker jag att det är Marauder från ca 2000-2003 som du funderar närmast på? Har du kollat på bike.se under community och recensioner? Där finns många cykelmodeller recenserade av "vanligt" folk, så där kan du säkert hitta en del. T.ex. här:

http://www.bike.se/node/82561

// Stoffe

The Rawbert
2011-08-06, 12:55
Tack för svar. När det gäller årsmodeller så är vi ute efter en "budget"-hoj. Dvs de billigare och tidigare modellerna (97-99). Finns ju en hel del fint ute nu för 25-30tkr.

Körde faktiskt en Marauder igår och tyckte den var riktigt trevlig. Kedja är naturligtvis lite sämre än kardan, som vi hade på Dragstaren, men inga större bekymmer egentligen.

Men som sagt min fråga handlar främst om styrkor/svagheter i modellen och det skulle vara bra om någon Marauder ägare därute tipsar lite om checklista. Såna här hojar brukar ju vara relativt smärtfria även om alla modeller kan ha sina egna egenheter.

Ska även kika lite mer på det ni tipsar om...

Allt gott! /Robban