handdator

Visa fullständig version : Att inte bli stressad av bilisternas fel



simen
2011-08-03, 15:19
:)Som mcförarere måste man va tankeläsare och phsykolog på en gång i trafiken. Lyckligvis har vi med A kort en bettre utbildning enn dom som kun har B kort, derfor måste vi se på dom som våra vennar og tenka at dom inte kan bettre enn detta:( Hur många av oss mc förare har inte blitt nedspolat av vindusspolarvätska när vi ligger straks bakom en bil, og en långtradare legger sig ut på vägrenen bara för at vi skal få mest möylig skit och damm på oss, og inte minst när dom åker ut i vägen straks framför oss for dom vet at en mc har goda bromsor, man kan jo få hjärtsnärp av mindre, eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss? Vil bara si, prova som best du kan inte låta deg bli stressad för då kan dina valg i gitta situasjoner få fatala fölger, för det er vi som åker på mc'n som kommar at tapa den fighten. Ha en fortsatt fin mc sesong og husk, Inte stressad upp dig ta et lungt:hello:

______________
:)Simen

räven
2011-08-03, 15:46
:)Som mcförarere måste man va tankeläsare och phsykolog på en gång i trafiken. Lyckligvis har vi med A kort en bettre utbildning enn dom som kun har B kort, derfor måste vi se på dom som våra vennar og tenka at dom inte kan bettre enn detta:( Hur många av oss mc förare har inte blitt nedspolat av vindusspolarvätska när vi ligger straks bakom en bil, og en långtradare legger sig ut på vägrenen bara för at vi skal få mest möylig skit och damm på oss, og inte minst när dom åker ut i vägen straks framför oss for dom vet at en mc har goda bromsor, man kan jo få hjärtsnärp av mindre, eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss? Vil bara si, prova som best du kan inte låta deg bli stressad för då kan dina valg i gitta situasjoner få fatala fölger, för det er vi som åker på mc'n som kommar at tapa den fighten. Ha en fortsatt fin mc sesong og husk, Inte stressad upp dig ta et lungt:hello:

______________
:)Simen

Nåja,lugn å fin nu,va glad dom inte pinkar ut genom sidorutan.

Molgan
2011-08-03, 16:26
:) eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss?
Det är personer som fått försaka mycket i sitt liv, de har fått sätta sina drömmar på hyllan för att skrapa ihop till förortsidyllen. Så kommer du där och visar att det finns folk som lever drömmen, klart dom blir förbannade. ;)

engström67
2011-08-04, 01:05
:)Som mcförarere måste man va tankeläsare och phsykolog på en gång i trafiken. Lyckligvis har vi med A kort en bettre utbildning enn dom som kun har B kort, derfor måste vi se på dom som våra vennar og tenka at dom inte kan bettre enn detta:( Hur många av oss mc förare har inte blitt nedspolat av vindusspolarvätska när vi ligger straks bakom en bil, og en långtradare legger sig ut på vägrenen bara för at vi skal få mest möylig skit och damm på oss, og inte minst när dom åker ut i vägen straks framför oss for dom vet at en mc har goda bromsor, man kan jo få hjärtsnärp av mindre, eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss? Vil bara si, prova som best du kan inte låta deg bli stressad för då kan dina valg i gitta situasjoner få fatala fölger, för det er vi som åker på mc'n som kommar at tapa den fighten. Ha en fortsatt fin mc sesong og husk, Inte stressad upp dig ta et lungt:hello:

______________
:)Simen
lungn och fin nu,visst blir också irriterad av tradare som ligger på vägrenen och drar upp skit på oss men jag tror dom flesta gör nog det för att snälla och släppa förbi oss:)själv kör jag tradare,men håller mig på vägen.varför skulle jag ligga på vägrenen och vingla,nä har man ingen motor och dra förbi mig ändå så är det dax att byta hoj/bil:)

Mavve65
2011-08-04, 09:46
När jag blir prejad av en bil brukar jag ibland blinka med helljuset......känner att man måste markera på något sätt, annars lär de sig aldrig....
Läste i en artikel från SMC om att man inte ska uppfostra andra trafikanter- men vem ska då göra detta?

Nina
2011-08-04, 09:50
Jag tror Simen ville belysa inlägget med lite humor. :)

Själv uppskattar jag om folk håller sig i filen än i vägrenen. Vissa bilister kan ligga i vägrenen lääänge och det spelar ingen roll om jag envisas med att ligga en bit bakom utan att köra om, de ligger där ute som det vore ett extra körfält. Vi ska samarbeta i trafiken, själv går jag ut om jag bedömer det lämpligt för bakomvarande att köra om, det vill säga vid fri sikt och utan fara för annan. Tyvärr är många väldigt stressade att de kör om vid de minst lämpliga ställena. För ca 20 år sen fick man lite hjälp med sikten av tradarna, de visade när det var lämpligt att köra om genom att antingen ge tecken eller gå ut i vägrenen.

På vägar med mötesplatser är det ingen som tillämpar reglerna där, de kör förbi mötesplatsen och sen knölar sig förbi mötande på ett mindre bra valt ställe. Inte många tackar heller i dag för att man stannat vid mötesplatsen och låter mötande köra förbi.

I förrgår var jag på ett kafé vars väg gick med 19% nedförslutning, ganska brant alltså och lång var backen. De som kör uppför har företräde men en tant vägrade stanna på väg ner och liksom krävde att bilisten som ju hade företräde ska stanna och släppa förbi henne.

simen
2011-08-04, 10:04
:) Stemmer Nina. Humor ska man ha:D

___________
:)Simen

Ankan1
2011-08-04, 10:38
Har mött bilister som kört rakt ut framför en trots lämna företräde / stop, mötande bilister som gjort u-svängar, bilister som kört rakt ut i rondell trots att man redan var inne i denna rondell, bilister som svängt rakt ut framför mc vid en redan påbörjad omkörning för att de inte orkade vrida på huvudet, bilister som gasat bromsat och gungat hit och dit helt oförklarligt där allt berott på att de pratat i sin mobil, bilister som velat visa att de är snabbare än din motorcykel och av någon anledning fått för sig att allmän väg är en race bana, cyklister / eu mopeder i tätort som ena stunden är på trottoaren och i nästa stund mitt på vägen som jag tolkar det helt utan någon form av trafikkunskap mm.Färdades häromdagen på motorväg och passerar en mindre form av 100cc mc av skoter modell som kör i vägrenen.Kvinnan som färdas på denna har sandaler, minimal kjol och en t-shirt !?.Man kan inget annat än att le åt hela eländet.

Mavve65
2011-08-04, 12:19
Humor skadar aldrig.:)

Ett mer allvarligt problem är bilister som man möter som helt plötsligt girar/svänger hastigt mot mig- har hänt två gånger i sommar , en var en ford Mustang och den andra
var en gammal skrothög på en landsväg utanför Västerås. Någon som varit med om något liknande? Det fanns-vad jag kunde se- inget att väja för i körbanan.....kändes lite läskigt:( men jag väljer att tro att det var omedvetet från bilisternas sida- för så elaka medtrafikante kan det väl inte finnas:rolleyes:

Jan-Olov
2011-08-04, 18:15
Ni skriver om att ligga i vägrenen. För många år sedan brukade jag ge plats för omkörande genom att glida in på vägrenen. Det gör jag inte längre sedan jag en regnig kväll körde åt sidan men plötsligt stod det en släpvagn med punka utan varningstriangel. Det blev nog blårök i från däcken och jag kör aldrig av på det viset i gen. Vill någon köra om så är det deras problem.

simen
2011-08-04, 21:52
:)Er nu i Oslo med min Norska Laptop;) så nu blir det mycket med Norska bokstaver, Sjelv om man skal ha humor så er det dødligt allvar hva vi holder på med når vi er ute och åkar på våra hojer. Jag startade denna tråd for at vi alla skal forstå hur svårt det kan vara at tilpassa sig i trafiken. Jag har sjelv blitt kjørt ned i Oslo. Åkte på forskjørsveg i ca 40kmt, plutslig kommmer en bil ut i vegen framfor mig, det var en øvningskjør med lærare och dom smet från plassen, jag undvik dom, bilen brevid som skulle åt andra holdet såg jo inte mig. Dermed når jag såg honom provade jag at undvika honom men han treffade mitt bakhjul, og jag ble kastade av hojen och hojen dro føre och jag på rygg efter hojen ca 30meter. Skinnstæll ryggskydd reddade mig från andra skador utenom tre revbrensbrottt och två brott i tummen. Moralen måste vel bli når bilen som smitar från plats er en bil med kjørlærare och elev, hur skal vi andra kl.ara oss i denna djungel


__________________
:)Simen

Ove
2011-08-28, 21:57
Jag har hjälpt till med flyttning i helgen och kört ca 70 mil och drog kärra med last halva distansen. Eftersom resan gick på E20 till största delen så var det en hel del trafik. Jag var inte det långsammaste ekipaget så det blev en del omkörningar även i laglig fart.

Några reflektioner:
Den första bilen i en rad med fördon är inte med i en bilkö. Kön börjar med det andra fordonet. Om den som kommer ifatt kommer sig för att masa sig om bildas ingen kö. :rolleyes:

Dom där miffona som jag gnällt på tidigare, dom där med Audi, BMW, vissa modeller Volvo osv, svarta eller grå har nu börjat gå över till vita. Skit samma, samma beteende, full fart ikapp och om med minsta möjliga marginal tills dom fastnar i ändan på bilen före. (Hundbeteende - nosen i avgasröret :p)
Där ligger dom kvar för dom har ingen sikt framåt och då blir det för mig som har bättre sikt därför att jag startar omkörningen 50 -75 meter bakom att köra om 2 fordon istället för ett. Detta upprepade sig några gånger under den ändå rel. korta resan.

Undrar vad som får dessa människor att tro att dom kan göra en omkörning från en position som innebär nästan noll i sikt framåt. Tror dom att dom är på bana där alla kör åt samma håll? Känns lite konstigt när jag kan göra omkörningar med liten svag bil med tungt lass och dom där motorstarka bara inte kommer till? :confused:

Olle Å
2011-08-30, 08:24
Att inte bli stressad när en bilist kryper upp 2 meter bakom då man försöker hålla hastightsgränserna är ju ett jäkla sätt, specellt om det är en lastbil, är inte lätt.
Problemet med de bilförarna som envisas med att ligga i 80 på en 90-väg och dessutom nära mittlinjen, kan ju också vara lite stresssframkallande hos en del.
Hände en dödsolycka i Värmland då den första bilisten i kön skulle svänga vänster samtidigt som en mcförare låg på omkörning.

rakarör
2011-08-30, 10:01
Att inte bli stressad när en bilist kryper upp 2 meter bakom då man försöker hålla hastightsgränserna är ju ett jäkla sätt, specellt om det är en lastbil, är inte lätt.

Detta har hänt mig några gånger när jag kört bil, som tur var så såg jag att de var snutar så efter åtskilliga kilometers färd i laglig hastighet 1m bakom mig gav de till slut upp och körde om för att försöka hetsa någon annan att köra för fort.:mad:

engström67
2011-08-30, 18:13
Detta har hänt mig några gånger när jag kört bil, som tur var så såg jag att de var snutar så efter åtskilliga kilometers färd i laglig hastighet 1m bakom mig gav de till slut upp och körde om för att försöka hetsa någon annan att köra för fort.:mad:

Du skulle slå på en nit,hade ju dom åkt på:D

Olle Å
2011-08-31, 11:58
Du skulle slå på en nit,hade ju dom åkt på:D

Jag gjorde så en gång i min ungdoms dagar då jag körde bil. En annan bil kröp upp väldigt nära mig på en sträcka med hastighetsbegränsning. Jäkligt irriterande, så jag bromsade. Själv körde jag en typ raggarbil och den bakomvarande var en polisbil. De fick byta stötfångare på den sedan. Min Cheva klarade sig utan en skråma. Polisen skulle försöka få dit mig för något, men de fick tji.:bootyshake:

Jan-Olov
2011-08-31, 18:22
Jag har en liknande historia. Jag arbetade i Värnamo och bodde i Ljungby, en dag när jag åkte hem så körde en bil upp i baken på mig det kvittade vad jag gjorde han låg kvar i många mil. När jag passerat Lagan så var det rensning av vägkanterna och en massa koner var uppsatta, då kröp jag så nära vägkanten som jag bara kunde så att jag skymde konerna och precis som jag var på väg att köra på den första så kastade jag ut bilen så han hade inte chans att väja utan klippte en hal rad med koner. Då mådde jag väl som kunde ge igen.

Motormannen
2011-08-31, 23:27
Jag har en liknande historia. Jag arbetade i Värnamo och bodde i Ljungby, en dag när jag åkte hem så körde en bil upp i baken på mig det kvittade vad jag gjorde han låg kvar i många mil. När jag passerat Lagan så var det rensning av vägkanterna och en massa koner var uppsatta, då kröp jag så nära vägkanten som jag bara kunde så att jag skymde konerna och precis som jag var på väg att köra på den första så kastade jag ut bilen så han hade inte chans att väja utan klippte en hal rad med koner. Då mådde jag väl som kunde ge igen.

Det skulle jag vilja ha sett! :D

simen
2011-09-10, 14:44
:)I dag var det nära på at jag frugan och hojen blev pressad ut i diket. jag skulla köra förbi en traktor när bilen bakom traktoren fann ut at han också skulle förbi när jag låg brevid honom. Det ble inte mycket vägbana igjen för oss ca 20cm vägbana skulle man tro til vi hadde åkt av vägen:( Efter hjärtsnärpet hadde gått över så fikk bilisten få se en viss handskebekledd finger ca 3cm från sidorutan:mad: jag hadde vel mest lust at trampa mina Lindstrandstövlar i förardörren men lot d va.


__________________
:)Simen