handdator

Visa fullständig version : Vägtips (västra) Värmland?



TMax500
2011-08-02, 20:20
Hej på er,
På torsdag-fredag kommer vi att köra en minitur till Norge/Värmland. Start sker torsdag morgon strax söder om Strömstad. Därifrån tar vi oss lite österut för att haka på väg 165 (i Sverige)/22 (i Norge) öster om Idefjorden, och sedan vidare upp i Norge på väg 21 eller 22 (har inte spikat vilket ännu). So far so good. Har testat både 21:an och 22:an och det är bra hojvägar.

"Någonstans" en liten bit upp i Norge tänker vi oss köra över gränsen och köra söderut igen. Och nu blir det svårare.

Senast jag var i trakterna så tog jag mig över vid Charlottenberg och letade mig fram söderut på mindre vägar. En del kul, en del som var tråkigare. Det är ju mycket skog i Värmland, och en hel del sträckor var av karaktären "100-knyck-rakt-fram-med-6000-granar-på-varje-sida". Inte särskilt kul alltså.

- Så vad väljer vi i stället? Tacksam för input!

Vi räknar med att övernatta någonstans i Värmland och åka söderut under fredagen och skall vara i Göteborg fredag kväll. Så vi får inte ta oss allt för långt upp norröver under torsdagen.

Olle Å
2011-08-02, 21:05
Tyvärr är ni ju begränsade till de finaste och roligaste vägarna beroende på era hojar. Men kör genom Kongsvinger upp till Trysil och därefter följer ni Klarälven söderut. Söder om Sunne kan ni köra över Fryksdalshöjden mot Arvika och vidare mot Årjäng. Sikta in er på Nössemark och färjan strax innan. Kör därefter mot Ed, så får ni krokigt så det räcker. Vägarna ner igenom Dalsland om man undviker de största är, ju fina hojvägar

TMax500
2011-08-05, 21:05
Hemma igen.

Olle, tack för dina tips! Med start vid riksgränsen öster om Idefjorden tog vi vägarna 22/115/170/21/2 till Kongsvinger, vidare mot Elverum väg 25 och hann nästan till Trysil, innan vi tog 208:an till gränsen.

115 och 170 är riktigt kul vägar. 22:an är trevlig, 21:an likaså. Första biten av 22:an, från Sverige till Halden är också en höjdare som man inte tröttnar på ens efter flera körningar. När den slingrar längs bergkanten och fjorden känns det som man vore i Norge på "riktigt" - inte 20 minuter från svenska gränsen...

Medan Skotterud-Kongsvinger-Elverum och upp mot Trysil var inte lika intressanta. Vackert bitvis, men väl raka för att vara riktigt kul.

Väl över i Sverige körde vi söderut ned i Klarälvsdalen. Vackert. Torsby, Sunne, Östra Ämtevik, Kil - enligt dina tips. Fin-fin hojväg Sunne-Nilsby!

Och vidare nedåt E45, svängde mot Skruvstad, Malsjö, Nysäter. Bra hojväg. Tänkte ringa dig för att säga hej, men regnet strilande, vi var trötta och våta, och ville i det läget mest lägga mil till mil för att komma ut ur regnet och få torka upp lite...

E18, svängde söderut vid Sillerud (RIKTIGT kul väg!! Fast med usel beläggning...), till Bengtsfors, vidare genom Dalsland/Bohuslän och hemåt på (för oss) mer kända vägar.

Summa summarum: en fin tur på c:a 120 mil Göteborg-Trysil (nästan)-Göteborg, inklusive ett antal kringelikrokar i Bohuslän när vi försökte köra "runt regnskurarna". En hel del regn, dock. Kläderna hänger på tork just nu. Blir till att tvätta hojen i morgon...