handdator

Visa fullständig version : Bytt körskola och hoj



Reject
2011-07-31, 10:49
Hej hej

Min första post här och ni får ursäkta om jag inte börjar med en lång introduktion av mig själv :)

Jag är på gång med att byta körskola. Den senaste körläraren ville att jag skulle köra ett orimligt antal lektioner till, utan att faktiskt kunna motivera varför eller ens specificera vilka moment jag behöver öva mer på. Så det blev baj-baj till honom och på måndag ska jag försöka skriva in mig på ny.

Nu till saken...på denna körskola, körde vi med BMW F650 som har ABS. I övrigt tyckte jag cykeln var helt OK, även om jag *absolut* inte gillade kopplingen över huvud taget. Den kändes väldigt ryckig och det var svårt att få till krypkörning med den, annat än om man "pumpade" med gasen.
Uppläget på reglagen (blinkers etc) gillade jag inte heller speciellt, men cykeln hade faktiskt ABS.


På en körskola jag hade tänkt skriva in mig på nu, kör de med Kawasaki Zr 7. Vad jag kunnat få fram tillverkas denna hoj inte längre, och den verkar inte heller ha ABS.
Det jag hoppas på är att den är mjukare i kopplingen, vilket var det som ställde till för mig i krypkörningen på konbanan med BMW:n.

Så vad säger ni experter (faktiska eller självutnämnda!). Är det ett uppköp eller ett nedköp?

Edit: jag såg nu att den nya körskolan verkar ha BMW F800R också, och på den har BMW:n ändrat blinkers-systemet till ett mer konventionellt sådant: både höger- och vänsterblink opereras nu med en enkel knapp på vid vänstra handtaget på styret. På deras F650 har dom en knapp för höger på höger styrhandtag och en för vänster på vänster stydhandtag. Därutöver har dom en knapp till på höger som man måste trycka för att få blinkers till att sluta.

Cubalibre
2011-07-31, 13:47
Jag har ingen koll på hojarna. Men det blir ju lite som att börja om från början igen. Och det här med att "pumpa" med gasen som du säger hjälper till att hålla hojen upprätt. Det blir då vibrationer genom hela hojen vilket gör den stabilare. Bromsproven blir ju lite knepigare utan ABS också, men det är bara att nöta nöta nöta som med allt annat. Lycka till!

Reject
2011-07-31, 13:54
Tack, tack. Men det är med att pumpa gasen: jag föredrar att försöka hålla motorn på lågt varvtal och jobba mer med kopplingen istället. På risktvåan körde vi med en Yamaha där denna metod kändes väldigt bra, men med BMW:n gick det inte speciellt bra.

freddemannen
2011-07-31, 14:41
Hej du, lycka till med kortet till att börja med!
Jag körde oxå BMW G650GS på körskolan och håller med dig det är en fantastiskt trevlig och lättkörd hoj men kopplingen är lite åt det känsliga hållet.
Ett litet tips på vägen bara jag upplevde själv att jag krånglade till krypen onödigt mycket med att köra för långsamt nästan varje gång så när jag körde upp tänkte jag att är det promenadtakt så är det och med bara lite fartökning mot när jag tränade gjorde att det kändes 100% säkert och busenkelt och inspektören var nöjd ;)

Mavve65
2011-08-01, 08:45
Hej och välkommen!
Om du inte känner förtroende för körläraren, är det väl bra att testa på en anna skola- de kan bedöma din körförmåga och kanske komma fram till att du inte behöver så många lektioner till....
Det kanske kan ta några gånger att vänja sig med ny mc- men det borde inte vara så stort problem-det är ju inte racerhojjar direkt man kör med....


Good Luck

Jåke
2011-08-01, 09:41
Tack, tack. Men det är med att pumpa gasen: jag föredrar att försöka hålla motorn på lågt varvtal och jobba mer med kopplingen istället. På risktvåan körde vi med en Yamaha där denna metod kändes väldigt bra, men med BMW:n gick det inte speciellt bra.

Hmmmm...

Lågt varvtal gör att motorn lätt tjuvstannar om du råkar släppa ut kopplingen för långt, den har inte tillräckligt med kraft för att orka. Ju färre cylindrar desto mer benägen. De hojar som möjligen klarar den tekniken är customhojar.

Pumpa med gasen är... varför då? Vibrationer som Cubalibre säger stabiliserar ingenting. Det vibrerar bara och skapar förvirring då du måste hålla koll på att bägge händerna har exakt rätt läge hela tiden. Men det är klart att man inte kan hålla exakt samma hela tiden, lite justeringar kan det ju bli.

Öka istället gasen lite så att motorn orkar driva även om du skulle tappa ut kopplingen för mycket, sen lär du dig hitta dragläget på kopplingen och använder den! Jag fattar inte hur många gånger jag sagt detta åt även medelålders herrar och damer i konbanan och som ofelbart misslyckas därför att de tycker motorn "låter så mycket" om de ökar gasen lite... Förutom att det högre varvet hjälper till att hålla motorn igång, skapar det högre momentet i motorn gyrokrafter som hjälper till att stabilisera. Knappt mätbart kanske, men det finns där.

Välkommen förresten ;)

Reject
2011-08-02, 11:09
fredde: skit, då är det alltså inte bara jag som inte tycker om kopplingen :) Väldigt smart och bra tips att sätta ribban högt när man över på krypkörningen! Då kan man öka sina marginaler lite när man väl kör upp, ja. Detta ska tänka på nästa gång jag kör konbanan (skrev in mig på ny körskola igår).

Mavve: det skulle väl kanske vara balansen och kopplingen man får mest problem med vid byte av hoj? När vi körde risktvåan, hoppade vi på helt andra cyklar (Yamaha) och det vara bara ut på banan direkt. Då tyckte jag inte det var några problem, men det är klart...banan är ju lite "skyddad verkstad".


Jåke: bra tips där med gas/koppling. Jag kände dock att på BWM F650 var det svårt att hålla för höga varv, för spelet i kopplingen kändes väldigt liten. Det var drag eller inte drag, kändes det som. Svårt att vara finkänslig...

Reject
2011-09-11, 18:35
Jag kan ju faktiskt återkoppla lite kort förresten vad slutresultatet med bytet av körskolan blev.

Min första körskola krävde "minst 10 lektioner, annars klarar du inte det ändå", men de kunde inte specificera varför. Körläraren bara upprepade att jag inte skulle klara uppkörningen ändå.

Efter att ha bytt körskola, så körde jag en prov-lektion för att de skulle kolla av min dåvarande nivå. Deras rekommendation blev 5 lektioner, och det höll sig faktiskt ända in i mål! Jag köpte iofs på eget bevåg en extra lektion, fastän körläraren tyckte att jag nog hade klarat det ändå, men för egen del kändes det där och då som lite för osäkert.

Slutet gott, allting gott...i egenskap av halv-italienare, skulle jag vilja skicka den nya körskolan en eller två flaskor vin, men det känns lite fel på något sätt ;) Får nog bli ett vykort istället...

Nina
2011-09-12, 05:28
Grattis! =)

Ove
2011-09-12, 07:26
Slutet gott, allting gott...i egenskap av halv-italienare, skulle jag vilja skicka den nya körskolan en eller två flaskor vin, men det känns lite fel på något sätt ;) Får nog bli ett vykort istället...

:D Grattis till kortet! Och du - en flaska vin eller två kan aldrig vara fel även om man som Svensk blir lite förvånad men glad... ;)

Mats Liifv
2011-09-12, 07:45
Bara att gratulera!:rock:

Kör försiktigt nu när du får öva på egen hand!

Mavve65
2011-09-12, 11:26
Grattis och kul att allt blev bra tillslut!

freddemannen
2011-09-12, 20:53
Slutet gott, allting gott...i egenskap av halv-italienare, skulle jag vilja skicka den nya körskolan en eller två flaskor vin, men det känns lite fel på något sätt ;) Får nog bli ett vykort istället...

Grattis! Och du jag tycker lätt du ska gå på vinet :) dom glömmer dig inte då ;)